Paard wil de hoeken niet door.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:19

Het kunnen ook twee verschillende oorzaken zijn. Maar dat kunnen wij zo niet beoordelen. Misschien is het wel iets heel simpels al eens een strakke hand, maar het kan ook iets ingewikkelds zijn. En met een artrose verleden zou ik dat niet geheel uitsluiten.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:20

ik ga morgen eerst eens kijken met iemand die verstand heeft van zadels, of mijn zadel nog goed ligt, als zij denkt van niet laat ik een zadelmaker komen, en vanuit daar zal ik verder kijken
ik vind het raar want in stap, stapt hij door de bochten prima, in galop ook prima, alleen in draf niet, dan gaat hij heel snel omdat hij het moeilijk vind, krijg m er soms wel door maar dan heel snel , hij gaat altijd te snel als hij dingen moeilijk vind
Laatst bijgewerkt door Perryx op 22-08-14 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:20

Lijkt me hoe dan ook gevalletje van onbalans. Iets wat ik eerder bij een jong paard zou verwachten, dan bij een 13-jarige met artrose, hoewel dat ook mogelijk is. Wat is de voorgeschiedenis van dit paard? Je zegt dat je 'm nog niet zo lang hebt, wat is er hiervoor met het paard gedaan, en hoe ben jij eraan gekomen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:21

Nou ja.. dat ligt eraan hoever de artrose is gevorderd... op gegeven moment kan het zijn dat hij bij minimale belasting al pijn krijgt.. en dat omdat je hoeken moet rijden in de bak en dan weer recht dat hij ook op rechte stuk nog hinder ondervindt. Maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre je paard last heeft van artrose... en in hoeverre het een rijtechnisch probleem is. Ik zou gaan overleggen met je instructrice en je DA... zeker als die aangeraden heeft geen kleine voltes meer te rijden.. zou ik het erover hebben wat je dan nog wel mag verwachten van je paard.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:23

Sientje schreef:
Lijkt me hoe dan ook gevalletje van onbalans. Iets wat ik eerder bij een jong paard zou verwachten, dan bij een 13-jarige met artrose, hoewel dat ook mogelijk is. Wat is de voorgeschiedenis van dit paard? Je zegt dat je 'm nog niet zo lang hebt, wat is er hiervoor met het paard gedaan, en hoe ben jij eraan gekomen?

Kan ik helaas niet beantwoorden, paard komt uit polen, meegenomen door n handelaar naar NL, daar gekocht.. waarschijnlijk springpaard geweest volgens de handelaar.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:24

Evelijn schreef:
Nou ja.. dat ligt eraan hoever de artrose is gevorderd... op gegeven moment kan het zijn dat hij bij minimale belasting al pijn krijgt.. en dat omdat je hoeken moet rijden in de bak en dan weer recht dat hij ook op rechte stuk nog hinder ondervindt. Maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre je paard last heeft van artrose... en in hoeverre het een rijtechnisch probleem is. Ik zou gaan overleggen met je instructrice en je DA... zeker als die aangeraden heeft geen kleine voltes meer te rijden.. zou ik het erover hebben wat je dan nog wel mag verwachten van je paard.

wie zegt dat dit niet meer mag ? ik heb zelf bepaald dit niet te doen, vind dit voor geen enkel paard goed! DA heeft gezegt dat de artrose MINIMAAL is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:26

Dat heb je zelf aangegeven... Kijk... Via internet advies geven is al lastig, maar wij kunnen alleen advies geven als je wel gewoon DUIDELIJK bent in je antwoorden en je vragen. En op dit moment ben je dat niet echt en dan voel je je nog aangevallen ook. :)

Dus... wat betreft de artrose. Wat mag je wel en wat mag je niet? of mag je alles?
Wat betreft de hoeken.. Welk gedrag vertoont hij precies? Valt ie naar binnen, door je been heen, valt ie naar buiten, etc.
Wat betreft rechtdoor op de hoefslag.. Welk gedrag vertoon hij precies?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-08-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Perryx

Re: Paard wil de hoeken niet door.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:27

het is ook erg lastig om het te beschrijven... :(

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:27

Misschien moet je eens proberen om alle relevante informatie in één keer te geven... ipv geïrriteerd te reageren als iemand probeert mee te denken en het niet helemaal correct heeft omdat die informatie mist.
Als de artrose minimaal zou zijn.. dan moet je gewoon beter leren sturen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:30

Perryx schreef:
Sientje schreef:

Kan ik helaas niet beantwoorden, paard komt uit polen, meegenomen door n handelaar naar NL, daar gekocht.. waarschijnlijk springpaard geweest volgens de handelaar.

Ow... dat is wel heel minimale informatie... :\ Klopt die info van die handelaar wel denk je?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:34

met die mensen weet je het nooit.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:35

niet echt duidelijke fotos, maar dit is mijn paard.. zal eens een nieuw topic maken morgen.
[ITP] mijn kanjer!!

rakmonanko1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:38

Probeer eens met een zweepje tegen zijn hals bij je te duwen. Bij mij werkt dat wel en over dat die scheef loopt misschien weet ik het niet

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:39

heb hem zo gekocht Afbeelding

en zo is hij nu !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:40

rakmonanko1 schreef:
Probeer eens met een zweepje tegen zijn hals bij je te duwen. Bij mij werkt dat wel en over dat die scheef loopt misschien weet ik het niet

dat zal helaas niet gaan, als je hem met zweep rijd gaat hij alleen maar heel hard hard hard, weet niet wat ze er mee gedaan hebben bij die vorige mensen maar zweep is not done

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:45

Hij ziet er iig een stuk beter uit. Hij lijkt in zijn voorbenen wat bol te staan en zou imo van achteren meer spieren mogen hebben. Ik vermoed dat je zijn achterhand veel moet activeren (dat moet eigenlijk gewoon bij elk paard, maar bij hem extra want ik vermoed dat hij dat moeilijk vindt). Een paard dat niet voldoende impuls heeft en zijn achterhand dus niet voldoende gebruikt zal in krappe hoek of kleine volte moeite hebben om het achterbeen er onder te zetten. Dus zal hij gedrag vertonen om dat niet te hoeven doen. Je moet hem iig goed aan je binnenbeen houden, want daar mag hij sowieso niet tegen aanvallen.. (als dat hetgeen is wat hij doet in de hoeken, want dat is mij nog steeds niet duidelijk :D )

Met een zweepje tegen zijn hals duwen zal weinig effect hebben. Negen van de tien keer zit het probleem van achteren.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:51

hij heeft er van achter idd moeite mee, zal proberen of ik hier iets mee kan :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 09:04