BillytheQuick op zijn eerste dressuurwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donblubo

Re: BillytheQuick op zijn eerste dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:54

rijden ziet er goed uit, alleen achterhand mag er iets meer onder (lijkt het)
maar kan ook aan de foto's liggen

Waytskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:33

Je komt al van heel ver.
Wat je nu bereikt hebt is top.
Je komt er wel door te oefenen!
Toy toy toy.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 21:49

Dank je!
Feit! In het begin was het al hel bij het opzadelen, opstappen en blijven zitten he :')

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 00:21

Niemand meer..? :)

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:54

SETEFURII schreef:
Omdat ik de indruk heb dat je paard er geen plezier aan kan beleven. Zeker als je paard zo ziek is geweest is het misschien een beter idee om hem lekker eerst op gewicht te laten komen? Relax op het gemakje pondjes aankomen en nog wat lekker werken aan de oefeningen. Juist omdat je paard de neiging heeft tot eigen houding lopen zou ik er extra aan werken, lekker laag en lang longeren, veel wisselen in de nekhouding tijdens het trainen. Een wedstrijd meedoen voor de leut kan je heus wel, maar ik denk dat het paard er meer baat bij heeft van aan de rug en zijn houding te werken en aan gewicht bijkomen dan aan een wedstrijdje te lopen. :)

ben het hier zo niet mee eens. over zen gewicht. met een goed gevuld slobbertje en goede basis/sport brok is hij zo op gewicht maar omdat hij ook moet werken duurt het iets langer. als je goed na zijn vacht kijkt zie je dat hij glimt en in zijn bespiering ook prima oogt. daarbij is hij 6 jaar dan kan zon ervaring echt geen kwaad. ik zie ook niks vreemds op de foto's en op het filmpje ook niet behalve dat hij moet leren zen galop te ontspannen maar dat is moeilijk voor een stresser. en ook het op gewicht brengen is moeilijk als je paard een zenuwpees/op kropper is. ik zie bij dit paard echt geen problemen waardoor ze zou moeten wachten met wedstrijden voor de ervaring. daarbij vraagt ze niet veel van haar paard. de dingen waar het paard moeite mee heeft worden in de lessen en trainingen vast wel behandeld want daar zijn lessen voor. ik zie ook geen ontevreden paard die de hele rit met zen oren op chagrijnig loopt of een vreemde houding geeft.

ik zou zeggen.. ga lekker zo door. let wel zoals hier voor vermeld dat het paard niet te veel met een valse knik gaat lopen maar daar is nog genoeg tijd om aan te werken. lekker trainen en lessen zoals je bezig bent en dan zal je zien hoe ontzettend verbeterd je bent over een half jaar. maar ik zie echt geen verkeerd beeld. ook geen strakke/sterke hand. en sommige moment is het nou eenmaal nodig om wat meer in te houden. beter dat dan door de hekjes vliegen. dat hoort er nou eenmaal bij de eerste wedstrijden zijn altijd spannend voor beide en dan heb jij ook nog een paard dan van zichzelf al wat stresserig is dus niet altijd even makkelijk. veel succes met dit mooie paard!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 15:39

Wwijk23 Dank u voor de uitgebreide post ! _/-\o_

Het klopt van de valse knik maar dat komt nog door de spanning die ie wat heeft.
En idd een stresser is niet simpel op gewicht te houden en altijd netjes te rijden.
Zoals vandaag liep ie netjes de galop, het aanspringen correct en was ik zeer tevreden!
Maar de rest was ie wat stressig, rennerig en kropt ie zich nog wat op.. maar er waren ook stukken dat ie al begint te zakken dus met enkele pasjes ben ik al een gelukkig mens :D

Ben dus heel blij met wat jij hier hebt geschreven :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:03

Welk niveau is dit? B of L? Of is het fnrs?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 16:36

B proefje :)

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:12

Een dingetje dat mij gelijk opviel was de halshouding en jouw handhouding.
Er lijkt enige spanning op te zitten waardoor het er uit ziet alsof je paardje met een valse knik loopt en met zijn nek (te) veel spier moet aanspannen en dus lijkt te verkrampen.

Probeer met los te rijden lekker lang en laag te rijden. Goed loswerken met stelling en buiging oefeningen en vergeet vooral niet om veel figuren te rijden, dat wordt soms vergeten. Hoogrijden is heel mooi, maar met een soepele elastische nek is het voor jou alleen maar fijner in de hand :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:40

leuk paard hoor!
Neem inderdaad je teugels ca. 10cm korter, dan kun je je handen ook meer en netter dragen.
Denk ook aan de houding van je onderbenen, liggen nu te ver naar voren.
Succes!

Lotje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:34

Ziet er netjes uit hoor! veel commentaar heb je zelf al gegeven maar je handen mogen wat meer omhoog en met hals strekken mag hij wat meer zijn hals laten zaken maar dat is een questie van oefenen en vertrouwen dat je het paard iets los kan laten gaan zonder dat hij meteen in middendraf of galop gaat.
Ga zo door!!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 16:46

Dank je iedereen!
Ja het werkpunt is idd dat als ik hem wat de ruimte geef om te zakken dat ie wat gaat hangen en denkt sneller te mogen gaan dus is ff zoeken hoe ik het goed kan oplossen zonder meteen al terug te moeten opnemen en moet corrigeren.
Mijn houding zit hem soms nog in de weg maar ben naar de osteopaat aan het gaan en fysio maar alles voor de paarden beter gereden te krijgen :D
Het opkroppen heeft ie met dagen heel fel dus echt kwestie van minuut 1 met een kalm en ontspannen paard te beginnen want anders kan ik het nadien niet afvloeien.

In de les werken we vooral aan ontspannen, evenwicht, figuren correct rijden en het aanspringen van de galop en het tempo gelijkmatig te houden :)

Heb nog veel tips ook via pb gekregen en ben ik alvast mee aan de slag, ik merk toch al enige verbetering.
Maar het is en blijft nou een paard dat je van dag tot dag moet bekijken.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 05:14

Ziet er al goed uit!
Wees niet te hard voor jezelf!

Je hebt les, dus het komt allemaal wel goed, neem de tijd

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 05:42

Ik vind het er veel belovend uit zien! Je weet zelf al wat je verbeter punten zijn en een hoop is hier al gezegd. Qua gewicht vind ik je paard zo juist wel mooi. Het zou een ietsje meer mogen zijn, maar ik ben die vette overvoerde paarden ook een beetje beu. Een paard hoort niet dik te zijn.

Superleuk paard heb je! Geniet er van!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 17:25

Ben heel blij om te lezen dat er velen toch wat in zien en veelbelovend lijkt :D
Ik moet zeggen dat ik met hem op korte tijd verder sta dan mijn draver merrie die zo'n 2 jaar onder het zadel is :) geeft ergens wel dubbel gevoel.

Ja ik probeer hem nu iets meer op gewicht te krijgen zodat ie goed de winter gaat doorkomen.
Ik probeer ze deze winter ook gewoon op de weide te laten onder dekens.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:45

Interessant topic :) Ik vind het een leuk dier, oogt wat lang en slungelig, maar als de spieren en massa eenmaal er goed bijgereden is, is het vast een hele bok/bink :)

Mijn grote probleem met wedstrijden is dat alles op het bordje moet gebeuren. In een training kan je nog een extra rondje doen als ze nog niet klaar zijn voor die galop/oefening. In een proef moet je wel sterk in je schoenen staan om niet die galop mee te nemen, of toch iets langer voor te bereiden naar de overgang enz. Als je proeven rijdt voor de ervaring, vind ik persoonlijk, dat je een galop als deze zou moeten overslaan. Want deze galop voegt niets toe aan de ervaring, zorgt alleen maar voor meer stress en maakt de proef alleen maar een rommeltje. En zo sta ik tegenover meerdere oefeningen, als het niet zonder zo veel spanning/stress en negativiteit erna kan, sla het dan gewoon over.
Daarnaast had ik met een stresserig paard die niet makkelijk wil aankomen helemaal geen proef gereden want het levert, en dat zie je op de foto's, alleen maar meer stress op, want zorgt voor meer afvallen. Maar goed, dat is een eigen keus.

Wat je ziet op de foto's is dat hij zichzelf/jij hem hoog in stelt. Hierdoor spant hij het stuk bij de schoft niet aan (dat is het voordeel aan schale paarden, je ziet de spieren in elk geval ;) ) en drukt het weg. Wat je wilt is de basis, dus een paard dat ontspannen over de rug loopt, zodat ook het achterbeen mee kan komen. Door de lange teugels kan hij alleen maar meer opkroppen.
Het rennerige komt meestal omdat het gemakkelijker is dan over de rug en dragend het rondje lopen. Zodra ze dat wel leren, komen ze terug in tempo en worden ook constanter, zullen minder snel in de stress schieten en minder vaak gaan rennen. Ik denk dat het werken daaraan een meerwaarde heeft in tegenstelling tot het stressen en verkeerd lichaamsgebruik op een wedstrijd voor de ervaring.

Verder super dapper dat je een topic hier opent hoor! En ook nog met een draver, oh, oh :) Jullie komen er vast wel, want wat je schrijft klopt allemaal wel en jullie zijn nog maar zo kort aan het werk.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 20:36

Dank je voor het uitgebreide antwoord RianneH!
Ik heb de galop geprobeert op een hand, dat ging niet goed dus heb ook niet echt de andere kant door gedwongen.
Hij is altijd heel goed op gewicht geweest. Was hengst, stond alleen op de weide, kreeg veel diversiteit in training en aandacht op een dag en kreeg zo'n 7 tot 8 kg krachtvoer per dag.
Nu staat ie in groep dag en nacht (wat beter zou zijn maar...) sindsdien gaat het wat mis.
En sindsdien is er die stress.. maar om hem weer in zijn uppie te zetten vind ik ook maar zo en zo..
Het is een heethoofd maar heeft wel wat afwisseling nodig dus het is echt wikken en wegen hoe en wat allemaal om meneer tevreden te hebben :')

Het lange en slungelige hoop ik er ooit wel wat uit te krijgen en hem compacter gereden te krijgen.
In de les zijn we nu ook ff heel hard op m'n houding aan het hameren en vooral mijn hand en beenhouding.
Zweten geblazen maar heeft wel positief effect!

En ja het is altijd een risico hier op bokt een topic op HAW te openen, zeker als je geen paard met Wow-factor hebt :') Dus toch de gok gewaagd omdat ik trots ben met mijn dravers en die keuze bewust is gemaakt :)

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:48

Jullie zijn een mooi team alleen 1 dingetje je hangt een soort van op je pony als je je ellebogen meer naar je middel doet en rechtop gaat zitten komt helemaal goed-

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:23

Dank je voor de tip, het klopt idd met de les word er op gehamerd ^^
Helaas geen spiegels in de bak dus beetje jammer anders kon ik daar ook heen kijken :D

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:54

Ik vind het echt al heel knap hoor! na alle ellende wat je verteld, en dan toch doorzetten en hem goed proberen te rijden!
wat misschien een paar tips zijn... (nu moet je in een proef een bepaald tempo hebben) maar laat hem eens lekker langzaam draven en terug gaan stappen en weer wat aandraven, kleine voltes maken, slangenvoltes rijden.. lekker naar die ontspanning toe werken. Even die galop overslaan. Wanneer je dat lekker met hem kunt rijden in draf weer eens een galopje erbij pakken... is hij gestrest meteen terug in stap of draf weer die ontspanning opzoeken en opnieuw proberen.. dit kun je een paar keer herhalen totdat het goed gaat en hij lekker ontspannen galoppeert, en dan beloon je hem meteen heel enthousiast met je stem en misschien een klopje op zijn hals, zo leert ie dat hij zich best mag ontspannen en dat ie op jouw kan vertrouwen. Mja dit is wat ik doe met mijn friese merrie die al een aantal jaren niet is bereden en heeeeel lang geen galop heeft hoeven doen.. zij drukte zich ook enorm weg en ging als een sneltrein door die bak heen, door een grote volte te rijden en haar te laten versnellen en terugnemen krijg je die controle en merk je dat ze ook gaat ontspannen en loslaten..
Maargoed.. dit is hoe ik het doe haha, neem vooral les van een proffesionele intructeur.. die zijn veel beter hahah
succes ermee!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 23:17

KaylOdi schreef:
Ik vind het echt al heel knap hoor! na alle ellende wat je verteld, en dan toch doorzetten en hem goed proberen te rijden!
wat misschien een paar tips zijn... (nu moet je in een proef een bepaald tempo hebben) maar laat hem eens lekker langzaam draven en terug gaan stappen en weer wat aandraven, kleine voltes maken, slangenvoltes rijden.. lekker naar die ontspanning toe werken. Even die galop overslaan. Wanneer je dat lekker met hem kunt rijden in draf weer eens een galopje erbij pakken... is hij gestrest meteen terug in stap of draf weer die ontspanning opzoeken en opnieuw proberen.. dit kun je een paar keer herhalen totdat het goed gaat en hij lekker ontspannen galoppeert, en dan beloon je hem meteen heel enthousiast met je stem en misschien een klopje op zijn hals, zo leert ie dat hij zich best mag ontspannen en dat ie op jouw kan vertrouwen. Mja dit is wat ik doe met mijn friese merrie die al een aantal jaren niet is bereden en heeeeel lang geen galop heeft hoeven doen.. zij drukte zich ook enorm weg en ging als een sneltrein door die bak heen, door een grote volte te rijden en haar te laten versnellen en terugnemen krijg je die controle en merk je dat ze ook gaat ontspannen en loslaten..
Maargoed.. dit is hoe ik het doe haha, neem vooral les van een proffesionele intructeur.. die zijn veel beter hahah
succes ermee!

Dank je ! Ja die tips ga ik zeker gebruiken !
Galop nemen we niet altijd mee want dat blijft een struikelblok.
Hij is momenteel weer uit te running helaas met z'n maag :(
Terug op medicatie, staat apart en mag niet veel doen.
DA vermoed dat de singeldruk voor pijn zorgde en hij is zo nerveus word van de pijn.
Dagen heeft ie dus meer last en dan weer niet, wat zorgt voor het 'frustrerende gedrag' onder het zadel.
Het gaat nu niet goed met z'n gezondheid dus heeft voorrang :)
Mogelijk zelfs naar de kliniek als de medicatie niet aan slaat.
Maar naderhand als we terug groen licht hebben begin ik terug van 0 aan ;)