Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) maar goed, daarom plaats ik dit ook bij haw
. 
(zeg maar gewoon je hoor ipv u
)
Sunlover1 schreef:Leuk paardje!! Jammer dat je zo'n last hebt met de spanning af laten vloeien. Je ziet de spanning in je bovenlijf ook goed.
Ik heb ook soms de neiging om vergeten 'los te laten'. Niet in m'n hand maar in m'n rug en schouders. Als ik dan even een paar keer goed diep in en uitadem voel ik pas dat hoeveel losser ik nog kan zitten.
Mij heeft de combi fysio/manueel en dry needling en daarnaast nog wat yoga wel geholpen al moet ik dat laatste eigenlijk wat consequenter doen om je nog bewuster te worden van de aan en ontspanning van je spieren en lekker rekken en strekken van alles.
Marein schreef:Wat een herkenbaar topic, die foto's zouden van mij kunnen zijn...
Ik heb hetzelfde probleem, ik kan erg moeilijk ontspannen tijdens het rijden, en wanneer ik op mijn houding let (schouders naar achter en proberen los te laten, letten op zo min mogelijk spanning in nek en schouders) heb ik het gevoel evenwicht te verliezen.
Mijn instructeur laat me daarom vrij veel draven zonder stijgbeugels, enkel en alleen om mijn zit in balans te verbeteren.
En ik ben enkele weken geleden naar de chiropractor geweest, er zat een spier vast in mijn rug waardoor ik minder kracht had in mijn rechterbeen. Dit probleem is nog niet volledig opgelost, maar sinds ik dit weet, merk ik wel dat een deel van mijn balansprobleem daardoor veroorzaakt wordt. Een afspraak bij de osteo is zeker een goed begin!
Veel succes, Romy, en persoonlijk heb ik ook al heel wat aan de tips uit dit topic gehad!
(Ik ben 36 en ben in januari dit jaar gestart met leren paardrijden. Ik voel me soms (meestal eigenlijk) erg onzeker, want meestal rij ik met kinderen van ca. 10 jaar oud..., die veel beter en natuurlijker kunnen rijden dan ik...)

EvelienKiss schreef:Leuk dat je zo open staat voor tips. Ga eens zonder zadel op je paard aan de longeerlijn. Je instructeur stuurt je paard rond. Jouw enige doel is voelen en alle spanning loslaten. Je laat alles bungelen: armen en benen. Je voelt je paard, je voelt jezelf. Adem diep vanuit je buik. Doe dit ook in draf en uiteindelijk ook in galop. Je bent alleen bezig met zo soepel mogelijk mee bewegen met je paard. Misschien duurt dit een aantal lessen, maar zo vindt je de eigen natuurlijke houding op je paard. Grote kans dat je dan een andere zadel wil, want deze lijkt je in een geforceerde houding te drukken. Veel plezier!

romy_paard schreef:Het lijkt dr op dat je met veel spanning rijd. Probeer relax te rijden. Klem je met je benen??
Jotoma schreef:Ik kan je ook aanraden om zonder zadel te rijden. En dan met name draven. Je valt namelijk gelijk door de mand als je teveel spanning hebt en bijv gaat klemmen. Je stuiterd dan gelijk letterlijk van je paard af (ervaringsdeskundige) en alleen als je echt ontspant kan je mee in de beweging.
Ook ik ben met buiten rijden meer ontspannen, daarom ga ik juist buiten eens een training pakken. Voornamelijk rechte lijnen en doordat je zelf beter ontspant werkt het heel goed!
Ik denk dat wanneer je zelf beter kan ontspannen dit al veel effect heeft op de houding van je paard. Het klinkt alsof je met je juf dan ook al werkt aan de juiste zaken. Zoals achterhand activeren etc.
die gaat zich vervelen en lopen klieren waardoor ik de gehele ontspanning kwijt ben
Jane2 schreef:Je bent erg goed bezig. Weet je wat mij erg geholpen heeft met mijn houding? Terwijl ik op het zadel zit heeft mijn lesgeefster mijn been eerst naar voren getrokken en toen zo ver mogelijk naar achteren terwijl ik rechtop moest blijven zitten en toen mijn been op de goede plek neergelegd. Geloof me, heeft veel spierpijn gekost, hahaaa. En ook krijg ik nog regelmatig te horen dat ik mijn benen/voeten zo neer moet zetten alsof ik op de grond sta.
Wat ook leuk is. Is op de WII en balans bord. Daar moet je dan op gaan staan en dan meet de WII je middelpunt/zwaarte punt uit. WHahaa, even een eye opener. De mijne stond recht voor van het middenpunt. Gek he dat mijn paard daar op reageerde, hahaha. Bij dat WII fitplus spel zitten ook balans spelletjes. Erg leuk met de kids om te doen. En voor mij een extra oefening.
moonfish13 schreef:Ik hoop dat het goed op te lossen is voor je!
Ik herken het helaas wel, en lastig oplosbaar soms. Manuele therapie of osteo gaat hierbij voor mij niet helpen behalve dat het tijdelijk iets helpt..
Verder heb ik door ziekte ook echt last van enorme verkramping in mijn rug en wil je daar wat tips voor geven wat je zou kunnen proberen!
In mijn geval is dat ook gewoon niet even 123 op te lossen, dus ga lekker recht zitten met je schouders naar achter heeft dan weinig zin, als het gewoon niet kan..
Er bestaat Magnesium in de vorm van vlokken, dat kan in bad en dat lost op, en je huid neemt dit dan op en vervoert het naar de juiste plekken.
Tegen verzuring kan je natriumbicarbonaat erbij doen in bad, dat lost melkzuur op die verkramping veroorzaken in de spieren, klinkt allemaal raar maar ik zou het eens proberen als het lastig blijft.
Een andere vitamine die werkt voor je spieren is vitamine E.
Mocht er uiteindelijk een soort oorzaak te vinden zijn, of de osteo krijgt het niet weg kan je ook nog eens overwegen PEApure te proberen. Dit is een lichaamseigen stofje wat ze in een capsule hebben gefrot.
Dit is ontstekingsremmend, pijnstillend en zenuwbeschermend, wetenschappelijk bewezen.
Alle reguliere pijnstillers helpen mij niet en dit helpt mij super, ik kan zelfs weer ontspannen en ik heb er nu 1 keer mee gereden en dat viel helemaal niet tegen.
heb al veel tips gehad waar ik echt wat mee kan!