Paard wil niet stilstaan bij het opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:28

Esther_r20 schreef:
Zonde zeg dat dat er zo ingeslopen is.
Ik weet dan niet of het koppigheid is of juist gewenning vsnu fout gedrag aangezien het blijkbaar al zo lang speelt.

Toch stapje voor stapje opbouwen. Blijft hij ns de training wel staan? Dan even een paar keer erop en eraf. Dan eens tussendoor tot dat goed gaat en uiteindelijk aan het begin vd training

Als je er net opzit is hij even gespannen en daarna is hij rustig, en stap je er dan vanaf en weer op blijft ie staan. Het probleem is dat die spanning, denk ik, komt door dat hij zoveel gewicht aan een kant moet dragen in een keer en dat vervelend vindt. Daarom wil ik via een krukje opstappen maar dan heb ik het probleem dat hij niet goed wil staan en rondjes gaat draaien :\

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:31

amie1965 schreef:
Mijn paard krijgt een snoepje als ik zit (met 2 voeten in de beugels) nadat ze stil is blijven staan tijdens opstappen. Ben er mee begonnen vanwege grote problemen met opstappen, was met snoepje binnen 3x opstappen opgelost. Pedagogisch waarschijnlijk niet verantwoord :+

Dat klinkt als een goed idee voor dit paardje, hij leert namelijk heel snel dingen aan! Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb :')

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:35

Ik heb niet alles terug gelezen dus dit is vast al eens gezegd, maar volhouden volhouden volhouden. Wat bij mijn paard hielp was om hem in de hoek van de bak te zetten, op die manier kon hij niet weg draaien of achteruit lopen. Dus dan had ik alweer 2 opties uitgeschakeld. Na dit een hele tijd vol te houden en te proberen wierp het wel z'n vruchten af. Nu maakt het niets meer uit waar ik op wil stappen, ik zet m'n krukje ernaast en opstappen.

Nu ga ik alsnog meestal in de hoek van de bak staan maar dit is meer omdat mijn krukje dan daarna niet midden in de bak sta en niet de hele tijd hoef op te letten dat ik er niet tegen aan rij := .

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:36

xMaryse schreef:
amie1965 schreef:
Mijn paard krijgt een snoepje als ik zit (met 2 voeten in de beugels) nadat ze stil is blijven staan tijdens opstappen. Ben er mee begonnen vanwege grote problemen met opstappen, was met snoepje binnen 3x opstappen opgelost. Pedagogisch waarschijnlijk niet verantwoord :+

Dat klinkt als een goed idee voor dit paardje, hij leert namelijk heel snel dingen aan! Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb :')

Hier sta ik ook voor open maar hoe heb je haar leren stil staan?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:37

Stap je altijd met krukje op? Dus ook als je zeg maar opstapt, afstapt en weer opstapt?

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:38

iEmmaaa schreef:
Ik heb niet alles terug gelezen dus dit is vast al eens gezegd, maar volhouden volhouden volhouden. Wat bij mijn paard hielp was om hem in de hoek van de bak te zetten, op die manier kon hij niet weg draaien of achteruit lopen. Dus dan had ik alweer 2 opties uitgeschakeld. Na dit een hele tijd vol te houden en te proberen wierp het wel z'n vruchten af. Nu maakt het niets meer uit waar ik op wil stappen, ik zet m'n krukje ernaast en opstappen.

Nu ga ik alsnog meestal in de hoek van de bak staan maar dit is meer omdat mijn krukje dan daarna niet midden in de bak sta en niet de hele tijd hoef op te letten dat ik er niet tegen aan rij := .

Probleem is dat ik hem niet onder dwang wil zetten. Ook is er geen echte bak, dus de 'bakrand' is van schikdraad, dus dat is niet heel geschikt :')

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:39

NRJ schreef:
Stap je altijd met krukje op? Dus ook als je zeg maar opstapt, afstapt en weer opstapt?

Nee dat is echt onmogelijk, het moment dat ik op het krukje ga staan draait hij om met zn hoofd naar me toen. Ik heb het nog niet geprobeerd als ik tussendoor afstap.

Mizora

Re: Paard wil niet stilstaan bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:41

Hoe vaak heb je hem teruggezet?

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:45

Mizora schreef:
Hoe vaak heb je hem teruggezet?

Laatste keer dat ik hem heb gereden heb ik het zeker een half uur geprobeerd bij het krukje en toen daar geen verbetering in kwam nog 45 minuten zonder krukje. Ik heb geen idee hoe vaak ik hem heb terug gezet :\

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:50

Lastig probleem ja, draait die al weg als je het krukje er naast zet ? Probeer met de krukje mee te blijven lopen tot die stilstaat, daarna krukje weghalen . Zo leer die dat de druk weg gaat als die stilstaat . Ik zou er de eerste keer niet opgaan maar alleen oefenen en niet te lang, zodra die goed stilstaat zou ik stoppen en belonen. Kent die het woordje hoo of ander woord voor stilstaan?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:54

xMaryse schreef:
NRJ schreef:

Nee dat is echt onmogelijk, het moment dat ik op het krukje ga staan draait hij om met zn hoofd naar me toen. Ik heb het nog niet geprobeerd als ik tussendoor afstap.

Wellicht heb je dan baat bij grondwerk, want het lijkt me dat hij te weinig respect voor je heeft om je te vertrouwen.
Wat voor mij goed gewerkt heeft in deze situatie: kwam het paard in beweging terwijl ik dit niet wilde, zette ik hem achteruit totdat ik wilde dat hij stopte, bleef hij braaf staan, weer proberen. En dit herhalen tot hij bleef staan. Belangrijk: als je gaat zitten, niet gelijk wegstappen! Laat hem rustig een paar minuten wachten.
Geduld is een schone zaak in dit geval :)

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:55

luffwinny schreef:
Lastig probleem ja, draait die al weg als je het krukje er naast zet ? Probeer met de krukje mee te blijven lopen tot die stilstaat, daarna krukje weghalen . Zo leer die dat de druk weg gaat als die stilstaat . Ik zou er de eerste keer niet opgaan maar alleen oefenen en niet te lang, zodra die goed stilstaat zou ik stoppen en belonen. Kent die het woordje hoo of ander woord voor stilstaan?

Hij loopt niet weg als je het krukje er naast zet, maar het moment dat je er op gaat staan draait ie om of loopt hij weg :\ Hij kent hoo als commando en reageerd er goed op, alleen niet als je er op wil :'( Als ik er op zit kan ik hem in principe rijden op stem :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:59

Ik zou eerst is proberen om gewoon op het krukje er naast te kunnen gaan staan, het kan even tijd in beslag nemen maar stop niet voordat je er naast kan staan op een krukje . Zodra die stilstaat gelijk stoppen en niet gaan rijden, dag erna herhalen en dan een keer opstappen.

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:00

NRJ schreef:
Wellicht heb je dan baat bij grondwerk, want het lijkt me dat hij te weinig respect voor je heeft om je te vertrouwen.
Wat voor mij goed gewerkt heeft in deze situatie: kwam het paard in beweging terwijl ik dit niet wilde, zette ik hem achteruit totdat ik wilde dat hij stopte, bleef hij braaf staan, weer proberen. En dit herhalen tot hij bleef staan. Belangrijk: als je gaat zitten, niet gelijk wegstappen! Laat hem rustig een paar minuten wachten.
Geduld is een schone zaak in dit geval :)

Grondwerk doe ik al met hem, door middel van join-ups heb ik de kopschuwheid er uit kunnen krijgen. Zonder zadel er op is hij super braaf, met zadel is hij een heel ander paard, totdat de spanning er uit is :(

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:19

Mmm vreemd. Ligt het dan misschien aan het zadel? Is dit wel eens gecontroleerd of het nog goed past?
Edit: Doet hij dit alleen bij jou of ook bij anderen?

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:22

NRJ schreef:
Mmm vreemd. Ligt het dan misschien aan het zadel? Is dit wel eens gecontroleerd of het nog goed past?

Zadel ligt goed, maar zoals ik al eerder zei, dit paardje is mishandeld, wat gebeurd is toen hij naar een trainingsstal ging om zadelmak gemaakt te worden en in te worden gereden. Hij is daar onder andere met een hooivork geslagen om de trailer uit te komen, hij is durft dus ook de trailer niet in :\
Daarbij is hij erg koppig...

Leelzurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:46

Precies dit heb ik ook met mijn verzorgpaardje.
Omdat ze bang is voor het opstijgen, ga ik gewoon veel met dr praten en knuffelen enzo en dan als ze rustig is proberen met druk en heel rustig blijven. Bij haar kan het ook zo lang door gaan.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:00

xMaryse schreef:
NRJ schreef:

Zadel ligt goed, maar zoals ik al eerder zei, dit paardje is mishandeld, wat gebeurd is toen hij naar een trainingsstal ging om zadelmak gemaakt te worden en in te worden gereden. Hij is daar onder andere met een hooivork geslagen om de trailer uit te komen, hij is durft dus ook de trailer niet in :\
Daarbij is hij erg koppig...

Erg moeilijk. Ik denk dat dan toch de enige oplossing is veel geduld hebben en met kleine stapjes proberen te verbeteren.
Misschien dat Parelli ook iets voor jullie zou kunnen betekenen, ik ben er me sinds een tijdje in aan het verdiepen en ik moet zeggen dat de manier van omgaan met je paard me erg aanspreekt: denken vanuit je paard.
In ieder geval heel veel succes!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:59

xMaryse schreef:
luffwinny schreef:

Hij loopt niet weg als je het krukje er naast zet, maar het moment dat je er op gaat staan draait ie om of loopt hij weg :\ Hij kent hoo als commando en reageerd er goed op, alleen niet als je er op wil :'( Als ik er op zit kan ik hem in principe rijden op stem :)

En hier pas je dus dat principe toe van stapsgewijs.
Niet meteen dat krukje opgaan, dag 1 krukje neerzetten, en verder niets... Dag twee krukje neerzetten, en even een voet opzetten, en er weer af.. Klaar.. Dag drie voet erop, voet eraf, voet erop en voet eraf en klaar.
Elke dag 1 stapje verder

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:13

Mijn paard deed het ook. Opgelost zoals hierboven de tip van Lowara. Daar voeg ik aan toe dat je dus stop wanneer hij stil staat. Lukt het uiteindelijk om het stil te laten staat ook tijdens/ na het opstijgen dan gelijk eraf om hem te belonen. Werkt als een tierelier. Mijn paard wacht nu rustig enkele minuten totdat ik hem in beweging zet. Succes! In het begin heb ik hem parallel aan de bakrand geparkeerd. Toen kon hij zijn billen niet meer wegdraaien. Krukje erbij gepakt. Blijft hij ontspannen staan. Krukje weghalen en belonen. Volgende dag verder. Krukje erbij, voet erop. Blijft hij netjes wachten. Krukje weghalen en belonen. Steeds een stapje verder dus. Het stilstaan moet beloond worden. Het weglopen straffen heeft geen zin. Het bevestigt slechts zijn onzekerheid. (gillen en schreeuwen tegen een bang kind helpt ook niet). Succes

En wil het volgende stapje een keer niet lukken dan ga je gewoon weer een stapje terug

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:22

Al geprobeerd iemand je te laten helpen? Dat iemand je paard vasthoud als jij op het krukje gaat staan? Dan als ie stilstaat belonen met een snoepje, gaat ie vanzelf de link begrijpen tussen stilstaan en snoepje. Wel zelf vanaf z'n rug dat snoepje geven, niet degene die hem vasthoud dat laten doen, dan kom je niet meer van je hulpje af.

xMaryse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 15:24

Joke89 schreef:
Al geprobeerd iemand je te laten helpen? Dat iemand je paard vasthoud als jij op het krukje gaat staan? Dan als ie stilstaat belonen met een snoepje, gaat ie vanzelf de link begrijpen tussen stilstaan en snoepje. Wel zelf vanaf z'n rug dat snoepje geven, niet degene die hem vasthoud dat laten doen, dan kom je niet meer van je hulpje af.

Al geprobeerd maar lukt niet :\ Rent gewoon de hulp heen...

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:25

Ik had het zelfde probleem,

Als je wilt opstappen en hij loopt weg terug zetten en nog eens proberen.
Als die stil blijft staan en je kan zitten, gelijk weer eraf en even lopen en weer proberen.
En natuurlijk het belonen niet vergeten haha.

Hopelijk werkt het. het duurde even bij mij ( 3 week ) maar nu heb ik wel iets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:26

Ik zou het ook absoluut zonder hulp doen. :) Anders heeft je paard straks nog door van 'oh hulpje weg? Dan ga ik ook weg' en dan luistert ie niet meer. Nee, de manieren van stapgewijs aanleren helpen denk ik het beste en zijn waarschijnlijk ook het meest effectief! Even wat tijd insteken (zo lang duurt dat niet) en dan zul je er echt profijt van hebben. :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:29

Ik doet niet terugzetten, maar ik overbluf. Dus paard gaat achterwaarts, dan gaat hij net zo lang achterwaarts tot ik klaar ben met achterwaarts. Draaien idem, al spint hij een kwartier om zn as. Leuk is anders, maar het werkt!