Inderdaad wat Kleinduiker zegt. Een bontje onder je zadel is een tijdje "in" geweest. Iedereen stopte er een ding onder. Sommigen zullen het op advies hebben gedaan van een zadelmaker, maar ik denk dat heel veel het deden omdat anderen het ook deden en het fijner voor het paard/pony zou zijn. Maar het zorgt er alleen maar voor dat een goed passend zadel niet meer passend wordt doordat het de kamer smaller/nauwer maakt.
Een martingaal zal inderdaad geen oplossing zijn voor het probleem TS omschrijft, maar het kan wel helpen dat ze misschien wat rechter en stillen kan zitten. Ze kan namelijk de riem van de martingaal erbij vastpakken. Zo valt ze niet achterover en blijft ze van de mond af. Vaak is de reactie van het trekken van de ruiter versnellen van de pony. (ze kan ook gewoon een touw of beugelriem gebruiken)
Ik reageerde met name omdat er een aantal heel fel reageerden op het gebruik van een hulpteugel. Dat vond ik overtrokken en in mijn ogen kan een goed afgestelde martingaal niets verkeerd doen.