''Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen.

Ja
99 (38%)
Nee
32 (12%)
Soms
103 (40%)
Nooit
21 (8%)

Totaal aantal stemmen: 255

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:29

Op het moment dat je je erop instelt ("ik denk dat ik zo ga vallen") dan heb je echt wel onbewust spanning die je opbouwt. Dat merkt je paard en dan ga je inderdaad, sowieso.
Ik geloof niet zo in het sturen met gedachtes, wel dat paarden heel gevoelig zijn in het oppikken van veranderingen in je houding, spanning, dat soort dingen.

Dus nee, ik ga er nooit vanuit dat ik ga vallen.

Wat ik wel af en toe heb is het fenomeen "blijven zitten... blijven zitten... okee laat maar *val* "

Edit: Zwerte legt het beter uit :Y)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: ''Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen''

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:32

Heb nog even de poll ingevuld met soms. Want ik 'voel' het wel aan op het moment dat ik aan mn paard hang en merk dat mn spieren het gaan opgeven of die boom komt wel erg dichtbij...op zulke momenten denk ik wel 'daar gaan we dan!'.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:35

Mijn laatste val was echt zo onverwachts...was aan het uitstappen op de terug weg en we liepen door een plas heen met lang teugeltje. Ik zat ook niet in een goede positie, en was aan het kletsen met degene die mee reed. Ik denk dat er iets uit de plas sprong (een kikker ofzo) want mijn paard vloog echt met vier benen en een bolle rug de lucht in. Ik werd gelanceerd en van het ene op het andere moment lag ik ineens op de grond. Nog nooit zo onverwachts gevallen :+.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:39

OneAndOnlyx schreef:
ierusju schreef:
Je hebt ook kans als dit steeds gebeurd als je het denkt, dat het aan jou ligt. Dat je dan anders gaat zitten met spannig ofzo?

Ja ik doe mijn teugels wat korter, maar denk niet dat het daaraan ligt eerlijk gezegd.

Als jij het denkt voelt je paard het.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:43

ik voel het niet aankomen.
Oke, ben dan ook in de 7 jaar dat ik mijn paard heb pas een keer eraf gevallen en dat was nogal onverwachts.
Waren aan het rijden maar ze was al iets gespannen, maar dit is ze al vaker met wat frisser weer etc.
Na een 20 minuten gereden te hebben vond ik het wel goed en liet ik haar nog even uitdraven en uitstappen, tijdens het uitstappen neemt mevrouw toch een sprint, geeft een mega bok en gaat dan vol op de rem met nog een bok erachteraan, tja dat had ik dus echt niet verwacht en toen zat ik fijn voor haar op de grond..

wat zijn die oudjes toch braaf.. :/

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:53

Ik voel het helemaal niet aankomen, van het bewuste paard (mijn eigen Bonte Jaopie) ben ik ook nog nooit afgevallen, maar dat daargelaten. Ik denk het ook nooit.

Wel voel ik aankomen als hij iets raars zou kunnen gaan doen, je voelt hem dan spannen en zijn hals komt omhoog. Dan denk ik niet "O jee ik ga vallen" , maar meer "Ja, grapjas, mij krijg je er toch niet af".Ik geloof zeker dat het idee al een voorzet geeft voor het daadwerkelijke vallen.
Want idd. als je het gevoel/idee hebt: straks val ik er nog af, dan ga je spannen om er juist niet af te vallen, en door die spanning schep je zelf de voorwaarden al.

Veel van "het vallen" heeft sowieso met klemmen, knijpen, spanning etc. te maken.
En elk paard reageert op vermeerderde spanning door zelf ook spanning op te bouwen. waardoor hij/zij het vertrouwen verliest en ECHT gek kan gaan doen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:02

Ik voel het helemaal niet aankomen. Gisteren springles gehad, had al snel door dat ik niet uitkwam bij de dubbel. Wat ik alleen niet aan voelde komen was dat hij een paar flinke bokkesprongen na maakte waardoor ik er in een boog vanaf viel.

Als je het voelt aankomen dan heb je angst om eraf te vallen en gaat je paard dingen doen omdat hij die angst voelt. Ookal beweer jij dat het geen angst is, onbewust is dat toch zo.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:07

ik had hier vroeger wel veel last van, angst dat ik van mijn paard zou vallen. nu ik een eigen pony heb en ik hem door en door ken ben ik daar op een één of andere manier niet meer bang voor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:55

Ik heb dat ook heel erg! Ik ben de afgelopen 4 jaar niet gevallen, tot 1 moment.
Toen dacht ik, wat nou als ik eraf val? En ja hoor, daar lag ik :')
Dus tegenwoordig denk ik er maar niet aan haha, daarna ben ik nog wel vaker gevallen maar dat kwam meer omdat de jonkies niet zo stabiel zijn :Y)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:52

romyloverrr schreef:
SuperAssie schreef:
Nee niet direct, maar ik voel het wel als het (bijna) misgaat, zeker na een flinke bokbui dat ik mijn evenwicht kwijt ben en denk "Holy sh*t..." :')

Ja, maar jij voelt het ook meteen als hij op een weiland opeens gaat draven, dan weet je het altijd al.
Terwijl ik eerst dacht, hú, je draaft toch nog?

Ik voel dat heel soms aankomen.
Maar ik zit erg stevig dus van gewoon schrikken val ik er niet snel af.
Bij mij is het meestal zo van.
JOh, ik weet dat hij gemeen kan doen maar ik ga er toch lekker op.

Oh ja dan ook :')
Maar dat was gewoon te verwachten xd

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:01

bobje26 schreef:
Ik heb dat ook heel erg! Ik ben de afgelopen 4 jaar niet gevallen, tot 1 moment.
Toen dacht ik, wat nou als ik eraf val? En ja hoor, daar lag ik :')
Dus tegenwoordig denk ik er maar niet aan haha, daarna ben ik nog wel vaker gevallen maar dat kwam meer omdat de jonkies niet zo stabiel zijn :Y)

Precies dat had ik dus ook.

4/5 jaar niet gevallen en toen was ik bij vrienden met het paard, mooi weer, veel grond (groot grasveld naast 'de chillplek), paard wat afweziger. Dacht gelijk toen ik in de auto naar stal ging "Waarom denk ik dat ik vandaag een flinke blunder ga maken?"'. Even later draaf ik aan voor een rondje over het gras, zoals ik altijd deed. Stukje rengalop om te laten gaan en net toen ik haar terug wilde pakken merkte ik dat ze het niet toe liet dus ik keek voor me en ik moest écht een bocht gaan inzetten voor het land ophoorde. Begin ging prima... opeens verdwenen de benen onder het lichaam vandaan en lagen we samen op de grond, foutje. Zag ik wel ruim van te voren aan, maarja daar heb je niks aan als het paard niet vertragen wilt.

Daar loop je dan met het paard aan de hand, elleboog onder het bloed en haar onder het gras en drek... "Foutje". :')

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:17

Ik ben van mijne huidige bijrijdpaard maar 1 keer afgevallen, en dat was toen ik zonder zadel wilde opstappen. Meneer is niet zo heel erg groot dus als ik een krukje heb kan ik mijn been over zijn rug heen zwaaien en er op glijden. Maar dan komt er het moment dat je met 1 been over je paard bent en het paard begint te lopen, ondertussen voel je langzaam het krukje onder je vandaan floepen. En dan voel ik ook echt wel aankomen dat ik die houding niet lang ga volhouden en dat de kans groter is dat ik op de grond beland dan dat ik daadwerkelijk op het paardenrugje beland. :')

Maar vaak merk ik pas dat ik de spreekwoordelijke "banketstaaf" ben zodra ik al heerlijk op de grond lig.

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:22

Ja!
En ik ben niet zo´n snelle valler.
Maar 2014 doet het aardig goed om me eraf te laten vallen moet ik eerlijk zeggen. haha.

Vooral Juni ( 3 keer ) 4keer gevallen in dit jaar tot nu toe!
En het voelt raar haha

Ik spring En als ik ernaartoe rij, voel ik op een rare manier of ik ga vallen of niet.
Laatst ook! ik wist het gewoon en mn rijinstructice zei dat ik riep van Ik ga vallen 3 2 1 BAF!

Hahaha dat was heel raar, en hoe het kwam geen idee.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:30

Ik kan het soms voelen bij m'n merrie... Vooral als het wat frisser weer buiten is; je voelt haar bol worden, wilt ze d'r hoofd naar beneden doen, ''danst'' en dan wilt ze gaan...... Vaak ben ik dan wel op tijd met me been en handen om haar hoofd omhoog te houden.... := Maar helaas kan ik het niet altijd aanvoelen en verrast ze me nog wel eens, heel af en toe... ^)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:41

Ik voel het ook altijd aankomen ;(
Zo'n rot, hulpeloos gevoel geeft het altijd. De laatste keer dat ik eraf viel was ongeveer 7 maanden geleden. Ik zat op een enorm sterke, nieuwe ruin van de manege, en tja... Toen was het gedaan in de galop. Beest kon alleen nog maar rondjes rennen in volle galop, en ik had er 0% controle meer over. Ik wist toen wel meteen dat vallen de enige "uitweg" was, en dat was het ook uiteindelijk. :+

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:57

Ik ben nog maar 2x gevallen, maar die 2x voelde ik het voordat ik bij het paard was al aankomen.
De eerste keer keek ik thuis voordat ik naar de manege ging tv. Bij het tv programma wat ik keek viel iemand van zijn paard. Toen kreeg ik ineens het idee dat dat mij die dag ook zou gebeuren.
En ja hoor, paard struikelt in draf en ik lag eraf.
Tweede keer dat ik viel waren mijn vader en ik onderweg naar het paard toe. Toen zei ik nog tegen mijn vader 'ik heb zo'n vermoeden dat er wat gaat gebeuren'.
Paard geeft een rodeo en ik lag ernaast.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:03

Tijdens een bokpartij of wanneer ik verkeerd voor de sprong uitkom, voel ik wel al of ik ga kunnen blijven zitten of niet, maar dan is het dus al "mis aan het lopen". Op voorhand denken van 'ow, mijn paard is nerveus, ik ga vallen' doe ik niet, want dan gebeurt het ook.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:24

Tja. Bij mij was het heel lang geleden dat ik was gevallen, maar vooral omdat ik geen gekke dingen meer deed. In mijn kindertijd ben ik weleens gevallen, maar dan voel je het idd aankomen: een pony kreeg mij er niet zomaar af, tenzij ik samen met het paard ging..

Maar anderhalf jaar geleden reed ik net een jonge Sorrento. Hij was ook nog net van stal veranderd, en op deze stal had hij nog maar 1 keer onder het zadel gelopen (met de eigenaar..) Het was winter, maar vrij zacht weer. Hij was net in de stap molen geweest, dus ik zadelde hem meteen op (ipv eerst te longeren wat wel vaker gebeurde). Toen ik opgestapt was, voelde ik al dat ik de verkeerde keus had gemaakt.. Ik had een bommetje onder mijn kont!

Nu het geval: ik heb sinds mijn 17e een evenwichtsprobleem. Gelukkig was het wel iets verbeterd (kon niet fietsen en amper lopen, om ff een beeld te geven) maar het is dus nooit meer geworden zoals het was.

Ik ging dus meteen draven, want hij moest zijn energie kwijt. Een paar passen ging dit goed, tot hij in een rodeo uitbrak. Die sessie heb ik kunnen uitzitten, en ik wist dat ik hem aan het werk moet zetten. Maarja, ik vroeg net de dingen die de meeste paarden juist actief maken: overgangen, tempowisselingen.. Ook reed ik bewust op de binnenhoefslag, want ik zag het al gebeuren dat ik op het hek zou belanden.. Na een uitgestrekte draf kwam de tweede boksessie... Ook die kon ik uitzitten. Toen maar wat kleine voltes gaan rijden, en achtjes. En ondertussen bedenken wanneer ik af kon stappen: stilstaan was dus geen mogelijkheid, dat zou ie niet langer dan 1 seconde hebben gedaan. Tja, toen kwam de derde sessie, en die was zo hoog, dat ik ergens boven mijn paard uittorende.. Ik stuurde mijn paard dus meteen naar links (zat op de linkerhand) en sloeg zelf rechtsaf... Ik dook dus echt recht het zand in.. De klap was nog harder dan ik had verwacht, en heb nog dagenlang spierpijn in mijn bovenarmen en nek gehad (van de klap opvangen).

Sindsdien reed ik toch wel met angst (helaas), maarja, het was ook eigelijk niet uit te zitten, zo bolde hij zijn rug.. Maar ik voelde het dus zeker wel aankomen!

xflooor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:30

ik voel het ook altijd aankomen! als een paard schrikt en ik kan het niet uitzitten, dan gaat er een soort flits door mn hoofd dat lacht en zegt je gaat er van afvallen haha. heel raar maar het is altijd nog waar geweest :j :D

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:23

Vroeger had ik dat ook. ALs ik naar stal toe ging wist ik al dat ik ging vallen en dat gebeurde dan ook. Gelukkig heb ik het de laatste jaren mis. Als ik denk dit gaat niet goed is mijn vertrouwde paardje erg braaf.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:31

Ik heb dit niet bij mijzelf, wel bij een ander.
Laatst nog kwam de eigenaresse met haar jonge paard de rijbak in, dat paard heb ik zadelmak gemaakt en een tijdje gereden, en ik voelde al dat het fout zou gaan.
Ik liet daarom mijn eigen paard terug naar stap komen zodat het gewoon rustig zou zijn de rijbak, maar ze stapte op en had haar beugels nog niet gevonden toen ze er alweer af lag.
En zulk soort dingen heb ik vaker, zo van, laat ik maar even gaan kijken daar, want...
Bij m'n eigen heb ik dit nog nooit gehad :)

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:05

De enige keer dat ik van een paard ben afgevallen was vroeger toen ik nog op een manegepaard reed. Ik zat in galop terwijl ik écht nog niet goed genoeg kon rijden (arm paard) en ik weet nog dat ik dacht 'ik houd het niet meer vol' en besloot gewoon me te laten vallen. Dus ja dat voelde ik wel aankomen :+

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:10

Als ik het paard ken dus meestal wel.
Maar mijn eerste merrie die kende ik door en door, en toch met mijn laatste val wist ik het niet.
(Kan ook zijn dat ik hem wel voelde aankomen, maar herhinner dus echt letterlijk niks meer...)

Daarna voelde ik het alsmaar minder. Maar als ik val is het altijd in mijn gedacht (en soms luidop): "Oh ****, daar gaan we weer". En meestal nog geen 5 sec later zit/lig/hang ik in het paard zijn nek of op de grond...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:12

Ja, ik voel het ook altijd aankomen!
Zo het moment dat je beseft dat je geen paard meer tussen je benen hebt, en je even gewichtloos bent, dan denk ik in ene, oliebol, ik ga vallen!!!

:')

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:16

Even afkloppen hoor maar ik ben al 10 jaar niet meer gevallen dus ik zou het eigenlijk niet weten :D wat ik wel precies voel is of en wanneer m'n paardje gaat klieren (bokken, dammen, racen etc) dus daar kan ik met mn houding en evenwicht op inspelen!