Nevil 3-jarige ruin (eerste keer op bokt)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guess_NH

Re: Nevil 3-jarige ruin (eerste keer op bokt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:36

Ik vind dat je je paard ontzettend tegen werkt van voren. Inderdaad zoals meerdere al zeggen actiever en meer tempo erin. Liever iets over zijn tempo als eronder. Verder veel figuren rijden en tempo wisselen is goed voor een jong paard!

Succes!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:11

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:17

Het is natuurlijk al meerdere keren gezegd, maar ik wil het toch nog eventjes stapsgewijs voor je uitleggen. Je pony heeft namelijk helemaal geen voorwaartse/opwaartse beweging in de draf die je op het filmpje laat zien. Daarnaast lijkt het of je hem voor teveel tegenhoudt, terwijl het juist andersom zou moeten zijn zolang je hand nog niet stil en zacht is (heeft te maken met je zit).

-Eerst moet je de teugels langer laten en voorwaarts gaan rijden. Laat hem op eigen benen draven. Maak overgangen om zijn achterhand onder de massa te krijgen en laat hem wat balans creeren.

-Natuurlijk mag je hierbij een zacht contact houden, maar probeer hem pas nageeflijk te rijden als je de achterhand actief kunt maken! Van achter naar voren dus.

-Punt 1 is ook een mooi moment om zelf aan je zit te gaan denken. Probeer je ellebogen niet vast te zetten, want dan zal de verbinding met de mond ook nooit zacht worden. En schouders naar achteren. Zodra je dat doet zal je hele bovenlichaam ook verder naar achteren komen en kom je beter in balans te zitten. (Dit alles kun je mooi 'oefenen' als je niet zo aan je pony's hoofd denkt.)

-Daarná kun je punten gaan scoren in je B proef. Dat neemt echter niet weg dat ook op zo jonge leeftijd een wedstrijd een mooi leermoment is voor je pony. Ik ben dan ook van mening dat het best kán, alleen moet je gewoon niet teveel van je pony gaan verwachten. Rijd hem gewoon alsof je aan het trainen ben, dan kan het geen kwaad. Ga alleen nog niet op wedstrijd om te winnen.

Ik ben overigens wel benieuwd naar hoe je training er nu uit ziet / uit gaat zien. Kun je misschien nog een keer een filmpje posten?

Sharon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:24

Zal je pony eerst even op zn eigen beetjes laten lopen.
en nog even wachten met je pony helemaal netjes te laten lopen.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 13:13

Kimmsel schreef:
Het is natuurlijk al meerdere keren gezegd, maar ik wil het toch nog eventjes stapsgewijs voor je uitleggen. Je pony heeft namelijk helemaal geen voorwaartse/opwaartse beweging in de draf die je op het filmpje laat zien. Daarnaast lijkt het of je hem voor teveel tegenhoudt, terwijl het juist andersom zou moeten zijn zolang je hand nog niet stil en zacht is (heeft te maken met je zit).

-Eerst moet je de teugels langer laten en voorwaarts gaan rijden. Laat hem op eigen benen draven. Maak overgangen om zijn achterhand onder de massa te krijgen en laat hem wat balans creeren.

-Natuurlijk mag je hierbij een zacht contact houden, maar probeer hem pas nageeflijk te rijden als je de achterhand actief kunt maken! Van achter naar voren dus.

-Punt 1 is ook een mooi moment om zelf aan je zit te gaan denken. Probeer je ellebogen niet vast te zetten, want dan zal de verbinding met de mond ook nooit zacht worden. En schouders naar achteren. Zodra je dat doet zal je hele bovenlichaam ook verder naar achteren komen en kom je beter in balans te zitten. (Dit alles kun je mooi 'oefenen' als je niet zo aan je pony's hoofd denkt.)

-Daarná kun je punten gaan scoren in je B proef. Dat neemt echter niet weg dat ook op zo jonge leeftijd een wedstrijd een mooi leermoment is voor je pony. Ik ben dan ook van mening dat het best kán, alleen moet je gewoon niet teveel van je pony gaan verwachten. Rijd hem gewoon alsof je aan het trainen ben, dan kan het geen kwaad. Ga alleen nog niet op wedstrijd om te winnen.

Ik ben overigens wel benieuwd naar hoe je training er nu uit ziet / uit gaat zien. Kun je misschien nog een keer een filmpje posten?

Ik heb gisteren weer voor de eerste keer gereden, nadat het filmpje is gemaakt. In de periode daar tussen heeft mijn zusje hem nog een keer gereden.

Een vriendin gaf mij de tip om de houding van mijn handen te veranderen. Ik houd ze nu hoger en iets verder naar voren zodat bit-teugel-onderarm een rechte lijn is. Omdat ik mijn handen voorheen veel lager zette zat er in die lijn een knik. Ze legde uit dat je hierdoor veel druk uitoefent op de tong, terwijl als je je handen hoger zet het bit gewoon normaal in de mond blijft liggen. Door deze verandering zat ik ook meteen een stuk beter (schouders).

Ik merkte nu ik hem echt voorwaarts wilde gaan rijden dat hij het gek vond om dit te doen. Toch reageerde hij na een tijdje vrij goed, al moet ik in de gaten houden dat hij na het drijven niet weer stilletjes terug zakt naar een langzamer tempo.

Tijdens dit schakelen hield ik gewoon contact met de mond, maar ging hem niet vragen. Hij komt na een tijdje uit zich zelf naar beneden. Maar gaat zich dan ook te veel opkrullen soms. Tijdens het rijden heb ik daarom geprobeerd zijn neusje er een klein beetje uit te rijden. En de laatste 5 minuten oefende we dat hij zijn nek een beetje kon uitschuiven.

Wat betreft die wedstrijd. Het gaat mij inderdaad allemaal maar om de ervaring in eersten instantie. Ik ben absoluut niet iemand die graag wilt winnen, maar voornamelijk wil zien dat ik vooruit ga. Dat is de rede dat ik graag wedstrijden wil gaan rijden. Hij is erg nieuwsgierig en wil altijd alles zien. De eerste wedstrijd zal voor hem dan ook gewoon een spannend uitstapje worden en ik ga er absoluut niet vanuit dat ik in mijn eerste paar proeven meteen dikke winst rijd.

En ik was inderdaad van plan af en toe een topic te plaatsen als we weer wat verder op weg zijn. Ook leuk voor mezelf om dat na een jaar ofzo weer eens terug te kijken.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:04

MarlotteG schreef:
Oke. Ik ben hem juist bewust wat rustiger in tempo gaan rijden, omdat (ik dacht dat) hij in het begin te veel boven zijn tempo liep. Ik heb daar helaas geen filmpje van, enkel een foto. Dit is een foto van de eerste keer rijden bij ons thuis (met mijn zusje erop):

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10511183_811352348889482_1480422651409729106_n.jpg?oh=6fca620679051f9c6946d0313e5e995a&oe=54670B97&__gda__=1416936751_1e26970765e03c5d41f0c397a8e1b9fa

Tijdens het rijden maak ik wel veel overgangen, zowel stap - draf als binnen een gang. Hij reageert goed op been. Ik houd hem overigens niet constant tegen van voren. Hij blijft in draf gewoon al in het aangegeven tempo lopen.

Ik heb in mijn lessen veel moeten remmen, maar als ik jullie zo begrijp moet hij juist meer vooruit. Dus hoe creeer ik een actief tempo, zonder dat hij juist té hard gaat lopen?

Dat je het gevoel hebt dat hij loperig is, is vooral omdat hij balans mist. Hij moet net sterker worden uit een actief tempo, en daarin ontspanning en balans vinden :) Ik heb zelf een 5 jaartje met probleem, in eerste instantie ook proberen terug rijden, maar daar werd ze enkel heet en sterk van zonder enige activiteit vd achterhand.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:20

Het kan aan mij liggen hoor maar ik vindt dat de foto met je zusje er op er beter uit ziet, veel actiever.