Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kimmsel schreef:Het is natuurlijk al meerdere keren gezegd, maar ik wil het toch nog eventjes stapsgewijs voor je uitleggen. Je pony heeft namelijk helemaal geen voorwaartse/opwaartse beweging in de draf die je op het filmpje laat zien. Daarnaast lijkt het of je hem voor teveel tegenhoudt, terwijl het juist andersom zou moeten zijn zolang je hand nog niet stil en zacht is (heeft te maken met je zit).
-Eerst moet je de teugels langer laten en voorwaarts gaan rijden. Laat hem op eigen benen draven. Maak overgangen om zijn achterhand onder de massa te krijgen en laat hem wat balans creeren.
-Natuurlijk mag je hierbij een zacht contact houden, maar probeer hem pas nageeflijk te rijden als je de achterhand actief kunt maken! Van achter naar voren dus.
-Punt 1 is ook een mooi moment om zelf aan je zit te gaan denken. Probeer je ellebogen niet vast te zetten, want dan zal de verbinding met de mond ook nooit zacht worden. En schouders naar achteren. Zodra je dat doet zal je hele bovenlichaam ook verder naar achteren komen en kom je beter in balans te zitten. (Dit alles kun je mooi 'oefenen' als je niet zo aan je pony's hoofd denkt.)
-Daarná kun je punten gaan scoren in je B proef. Dat neemt echter niet weg dat ook op zo jonge leeftijd een wedstrijd een mooi leermoment is voor je pony. Ik ben dan ook van mening dat het best kán, alleen moet je gewoon niet teveel van je pony gaan verwachten. Rijd hem gewoon alsof je aan het trainen ben, dan kan het geen kwaad. Ga alleen nog niet op wedstrijd om te winnen.
Ik ben overigens wel benieuwd naar hoe je training er nu uit ziet / uit gaat zien. Kun je misschien nog een keer een filmpje posten?
MarlotteG schreef:Oke. Ik ben hem juist bewust wat rustiger in tempo gaan rijden, omdat (ik dacht dat) hij in het begin te veel boven zijn tempo liep. Ik heb daar helaas geen filmpje van, enkel een foto. Dit is een foto van de eerste keer rijden bij ons thuis (met mijn zusje erop):
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10511183_811352348889482_1480422651409729106_n.jpg?oh=6fca620679051f9c6946d0313e5e995a&oe=54670B97&__gda__=1416936751_1e26970765e03c5d41f0c397a8e1b9fa
Tijdens het rijden maak ik wel veel overgangen, zowel stap - draf als binnen een gang. Hij reageert goed op been. Ik houd hem overigens niet constant tegen van voren. Hij blijft in draf gewoon al in het aangegeven tempo lopen.
Ik heb in mijn lessen veel moeten remmen, maar als ik jullie zo begrijp moet hij juist meer vooruit. Dus hoe creeer ik een actief tempo, zonder dat hij juist té hard gaat lopen?
Ik heb zelf een 5 jaartje met probleem, in eerste instantie ook proberen terug rijden, maar daar werd ze enkel heet en sterk van zonder enige activiteit vd achterhand.