inrijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hallokind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:35

Je kan hem wel inderdaad al aan het zadel laten wennen en hoofdstel en het longeren. Maar al inrijden? Je dierenarts zou er wel verstand van hebben denk, maar persoonlijk vind ik het te jong

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:42

Wat gek! Het lijkt mij dat geen enkele DA zou adviseren om een paard met 2,5 jaar in te rijden, omdat paarden pas rond hun 7e volgroeid zijn. Lekker wachten met inrijden TS :) Zo vroeg inrijden is zeer schadelijk voor een paard, de schade zie je misschien nog niet op jonge leeftijd, maar als het paard ouder wordt zal je zien wat voor negatieve effecten te vroeg inrijden heeft. Ook longeren met een paard van 2,5 is eigenlijk niet goed, de benen - die dan nog groeien - worden zo veel te veel belast. Op zo'n leeftijd moet je rechte lijnen maken op een goede bodem om de spieren te trainen, geen cirkels/voltes. Een paard kan beter na zijn 5e jaar (het liefst nog wat later) ingereden worden, dan is het paard (bijna) volgroeid.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:53

Echt nog niet beginnen met inrijden!
Wacht daar nog maar een jaartje extra mee, pas beginnen met inrijden als hij 3 en half is.
Die van mij wordt in september 4. Ik ben begonnen toen hij 3 was met heel langzaam aan het zadel laten wennen. Toen hij 3 en half was heb ik er voor het eerst opgezeten. Mijn paard wordt in september 4 ik heb nu ongeveer 10 keer op hem gezeten. Lekker rustig aan doen en heel goed naar je paard luisteren!

Hoe eerder je begint met inrijden hoe eerder je hem ook weer kunt afschrijven. Niet voor niks gaan de sportpaarden vaak al met hun 10e met pensioen. Als je bekijkt dat de wervels in de rug en nek pas tegen hun 6e a 7e volgroeid zijn is op de 10e met pensioen wel heel erg vroeg ;) Paard is dan net volwassen.

En R12312 Niet alle paarden worden in het voorjaar geboren.
Dus het paard hoeft helemaal nog geen 2 te zijn.
Die van mij is bijvoorbeeld van eind september. Dus omdat het al augustus is hoeft het paard nog geen 2 te zijn hoor.

_Zoe

Re: inrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:55

Inderdaad nog zeker mee wachten tot hij 3/3,5 is, natuurlijk kun je er al wel vanalles mee doen maar rijden is nog beter van niet. En R12312 dat kan inderdaad erg verschillen, zo is de mijne zelfs pas van december!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:00

Mijn paard is 3,5. Hij is in het voorjaar geboren (februari) en nu het augustus is, zitten we precies op 6 maanden bovenop de hele jaren. Een paard wat in het voorjaar geboren is zit dus nu op een heel aantal jaren plus een half jaar. Nu 2 rond zijn kan dus niet eens als een paard in het voorjaar geboren is.

Ook mijn paard oogt zeker sterk en zou je best op kunnen zitten. Net als wat de DA van die van jou zegt TS maar, wat naast het skelet nog een punt kan zijn, is het geestelijk klaar zijn. De mijne is er in zijn koppie nog niet aan toe.

Dit is hoe ver de mijne is trouwens ;)
Afbeelding

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:07

Ik zou het niet doen, volgens mij zijn friezen en fjorden beide ook razen die langer door groeien.
Laat hem mooi nog een jaar langer staan.

Wel kan je dan beginnen met rustig aan singel en dan zadel erop leggen, zodat dat al wel bekend is. Maar het echte inrijden zou ik nog niet doen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:11

Selka schreef:
Heb jij een ander groeischema beschikbaar R12312?

Daarnaast geeft TS zelf aan dat haar paard dan 2 1/2 jaar oud is.

Logisch nadenken, zijn maar weinig veulens die in augustus worden geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:13

R12312 schreef:
Selka schreef:

En ik maar denken dat TS wel zou weten wanneer haar eigen paard geboren is... Stom van me! Gelukkig zijn er altijd nog alwetende bokkers om de TS te verbeteren wanneer die aangeeft dat d'r paard nu 1,5 is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:14

@Judith_ ben ik gelukkig niet de enige onwetende bokker hier :+

jacoxkjeld schreef:
Kan ik hem al inrijden? Of zal ik nog even met hem blijven wachten? Hij is dan 2,5. Ik heb al wel hulp van een man die me graag wil helpen. Hij is ervaren met het inrijden van paarden.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:17

R12312 schreef:
Selka schreef:

Dus de kans dat paard nu 2 is, is heel klein want dan zou deze in augustus geboren zijn.
TS zal het zelf inderdaad prima weten :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:21

Oh god, het is een mengelmoesje dus denk niet dat iemand zich aan schema's heeft gehouden. 'De meeste paarden'... ja en ik ken er ook ZAT die hartje winter geboren worden. Die zijn nu 6/7 maanden (+ x aantal jaren). :+

Ik zou volgende zomer misschien proberen met het hoofdstel en zadel. Gelukkig voor mijn toekomstige jonge paarden ben ik een mooi weer ruiter, in mijn zomervakantie oefenen, de rest van het jaar bijhouden zo eens in de zoveel weken.
Ik zou niet gaan rijden (zitten + stap/draf/galop) voor het paard de 3,5 (liefst nog een zomer wachten tot 4,5 jaar).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:27

jacoxkjeld schreef:
Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen met mijn pony. Ik ga volgend jaar gewoon wat grondwerk doen. Balkjes lopen, miss al wat logeren en al dat soort dingen. Bedankt voor jullie hulp!

Ik neem aan dat je longeren bedoelt en niet logeren? ;) Longeren is juist heel belastend voor de gewrichten, helemaal als het op een kleine cirkel gedaan wordt of in zwaar zand. Pas daar dus ook mee op, niet te vaak en niet te lang. :) Beetje grondwerk, spelletjes of vrijheidsdressuur kan geen kwaad. Wandelen is ook goed. En natuurlijk kun je dan ook wel al laten wennen aan een dekje, singel, het leren wijken voor druk aan een halster, later bit, etc.

Kasperr15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:36

Ik zou inderdaad lekker eerst doorgaan met allerlei dingen leren (zonder er op te gaan of iets dergelijks) zoals VD om vertrouwen op te bouwen, lekker uit laten groeien en daarna rustig beginnen met inrijden :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:52

Veel te jong!
Er is niets op tegen om allerlei andere dingen met het paard te gaan doen, aan de hand of vrij.
Maar niet "in gaan rijden".
't Is nog een kleuter, waarom toch altijd die haast?
Minstens 1-2 jaar wachten, is veel beter voor het paardenlijf.

Heel apart dat nota bene een DA zoiets aanraadt.

jacoxkjeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:30

Even om verwarring te voorkomen. Ik heb in mijn bericht gezet inrijden. Beetje stom van me, ik bedoelde meer trainen, Niet echt rijden. Grondwerk enzo. Mijn dierenarts heeft het ook niet aargeraden meer gezegd dat ik wel mocht beginnen met wat oefeningen. Dus niet echt rijden ofzo. Ik bedoelde met inrijden eigenlijk meer beginnen met grondwerk en aan het hoofdstel te laten wennen. Sorry :)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:35

Dat kan zeker wel. Lekker laten wennen aan zadel, hoofdstel ect.
Inrijden zou ik dan een jaar later doen

jacoxkjeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:36

Snooki schreef:
Dat kan zeker wel. Lekker laten wennen aan zadel, hoofdstel ect.
Inrijden zou ik dan een jaar later doen

Ja zo bedoelde ik het ook :) ,

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:38

TS, tsja, dat is dan wel heel wat anders, want je Op bericht wekt toch de indruk dat het om er op gaan zitten ging... ik weet niet wat ik anders moet verstaan onder "Inrijden".
Aan de meeste reacties te zien ben ik ook niet de enige de dit zo leest en begrijpt....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:44

Zadelmak maken kan wel maar ik zou er pas op gaan zitten als hij een jaar of vier is.
En daar aan voorafgaand lekker voorbereidend werk doen. En voor nu voorlopig alles laten zoals je nu doet.
Dat hij zo jong is betekend ook dat hij niet zo veel concentratievermogen heeft dus ik zou nooit te lang bezig zijn met hem en zeker niet te vroeg met zwaardere dingen beginnen.

jacoxkjeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 15:09

Ja sorry ik heb niet helemaal duidelijk gezegd wat ik bedoelde, inrijden was niet het juiste woord ervoor. Nogmaals sorry

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:10

Zadelmak maken kan wel, zolang je er maar goed op let op wat je pony aangeeft.
Inrijden zelf zou ik zolang mogelijk mee wachten, hoe langer je wacht hoe beter het is.

En oh, dat je paard al veel kan, betekent niet dat ie gelijk volwassen is. Dan is mijn dame van 1 ook al volwassen omdat ie al stik veel kan.

Dat vraag ik me trouwens af.. Waarom wil men hun paard altijd zo vroeg inrijden? Waarom niet langer wachten, tot ze uitgegroeid zijn? Maar dat is een nogal onlogische vraag :p

jacoxkjeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 15:14

KailyxMur schreef:
Inrijden zelf zou ik zolang mogelijk mee wachten, hoe langer je wacht hoe beter het is.

En oh, dat je paard al veel kan, betekent niet dat ie gelijk volwassen is. Dan is mijn dame van 1 ook al volwassen omdat ie al stik veel kan.

Dat vraag ik me trouwens af.. Waarom wil men hun paard altijd zo vroeg inrijden? Waarom niet langer wachten, tot ze uitgegroeid zijn? Maar dat is een nogal onlogische vraag :p

Ik wil mijn paard niet vroeg inrijden, ik wil juistwel wachten tot ie is uitgegroeid en er klaar voor is. Daarom heb ik mij topic geopend, om te vragen wanneer ie er klaar voor is.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:18

jacoxkjeld schreef:
KailyxMur schreef:

Ik wil mijn paard niet vroeg inrijden, ik wil juistwel wachten tot ie is uitgegroeid en er klaar voor is. Daarom heb ik mij topic geopend, om te vragen wanneer ie er klaar voor is.

Het was ook niet aanvallend op jou bedoeld hoor :D
Alleen zal jij het beste weten wanneer je paard er klaar voor is. Jij hebt er zicht op, jij kent m.
Misschien is ie volgend jaar al wel heel volwassen, ook in z'n koppie. Dan kan je er makkelijk mee aan de slag gaan, alleen het echte inrijden, daar zou ik mee wachten.

Maar de reden waarom ik met die vraag kwam is omdat heel veel mensen je t advies gaven om te wachten. Terwijl toch, 3 jaar is ook nog niet zo oud. Dat is maar een half jaar ouder dan 2,5..
En de mensen die het hardst roepen tegen andere dat je moet wachten, zitten er meestal t vroegst op. Uit mijn ervaring dan teminste.
:+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:33

De een wel de ander niet. Heb zelf mij paard ingereden toen ze 5,5 jaar was. Ging perfect, sowieso is het da geen guppie meer en wat volwassener aan het worden, en door het voorbereidend werk was het enige verschil dat ik op haar rug zat, ipv er schuinachter of naast. Dus ze kende alles al en ze deed het zo goed, alsof ze al lang ingereden was.
Zou het bij een volgende precies zo doen

Het is nog ver weg maar ik denk dat je super trots op jezelf gaat zijn als je wacht en je paard lekker uit laat groeien. Wat anderen er ook van zeggen :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:42

Paard moet er bovendien niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk klaar voor zijn. De meesten zijn met 2,5 ook nog erg jong in hun koppie...