Wat is klassieke dressuur precies?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Re: Wat is klassieke dressuur precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:37

Ik zou eens Akasha Rijkunst bellen, als er ook maar iemand is die je dit van top tot teen uit kan leggen is zij het! :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:39

pien_2010 schreef:
Al eerder heb ik op BOKT lezers geattendeerd op het fijne goed leesbare en goedkope boek van Radtke dat heet Klassieke dressuur van basis tot en met Hoge school.

Fantastisch boek! Het eerste boek dat mij eindelijk liet begrijpen wat het Scala nu eigenlijk moet voorstellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:44

Simpelman schreef:
Nogmaals:
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.

En, kijk om je heen hoe vaak zie je dit?

Niet veel. Dat klopt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:53

Sowieso is dát het einddoel van de dressuur. Niemand is perfect, dus wat dat betreft. Een paard gaat niet zomaar uit zichzelf zijn achterkant er ondergooien zodat ie van voren omhoogkomt. Je begint in de B en daar ligt de nadruk op andere dingen. Juist om ooit zover te komen. En tja.. sommige komen er idd nooit :) . Hoewel alle dressuuroefeningen ook in vrijheid getoond kunnen worden zit er nog wel een verschil tussen even jolig z'n lijf zo en zo doen of rechtgericht, ruiter op de rug en dat dan x minuten in y omgeving (vreemd, ontspannen enz.)

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:54

Sammie schreef:
Het punt is alleen PaulinBijoux er is geen rood of blauw. :) Dus ik snap ook niet HOE dit soort topics überhaupt kunnen verzanden in dit versus dat. Er zijn mensen die zich graag scharen onder ‘klassiek’ ‘rechtrichten’, ‘academisch’, ‘manier pietje’, ‘manier keesje’. Waarom? Waar is dat ooit mee begonnen? Dressuur is dressuur.. meer smaken zijn er niet. Je rijdt paard en je rijdt of dressuur of je springt of je doet eventing (of een van de andere smaken die er zijn). Dán heb je verschil, maar niet bij dressuur. Dressuur is de basis van elke andere sport die daar uitvoort is gevloeid. Zonder dressuur geen springen, geen eventing, geen trec en zelfs geen vierspanmarathon.

En dan heb je een of andere Jan Doedel die roept dat de ‘dressuur van tegenwoordig’ niet goed is, dus verzint ie z’n eigen systeem. Larie.. Jan Doedel heeft precies hetzelfde doel en doet ook gewoon aan dressuur, alleen nu noemt ie het de Jan Doedeltechniek. En het liefst wordt er nog bij geroepen ook dat dat het beste is voor het paard. Puntje bij paaltje doet Jan Doedel hetzelfde als wat dressuur is. (hetgeen Simpelman hier heeft geplaatst). Het enige waar Jan Doedel aan voorbij gaat is dat het niet de techniek is dat faalt. Dus is er helemaal geen garantie dat Jan Doedel het er wel voor elkaar krijgt.. Je kan een hamer niet de schuld geven dat ie de spijker er niet in krijgt. Daarvoor moet je bij de timmerman zijn.

Geweldige omschrijving en zo is het precies,, en ja ook die hele natural horsemanschip en pat parelli in rij gedeelte is gebaseerd op deze zelfde dressuur

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 14:01

Het gaat mij er niet om of dressuur dressuur is. Het gaat mij er om WAT ik mag verstaan onder 'klassieke dressuur' omdat er blijkbaar zo veel verschillende meningen en ervaringen over zijn.

Piendumaiture, daar ga ik zeker eens naar kijken!

Verder is de post van Simpelman ook erg duidelijk dus ga me er even verder in verdiepen.

De discussie, dressuur is dressuur houd ik me verder buiten. Ik leer gewoon graag, en wil het allemaal eens leren of doen, dus vind het leuk mij verder te verdiepen dan het algemene begrip 'Dressuur'. Want er is zo veel meer. We zien allemaal dat eindresultaat, en zouden dat misschien zelf ook allemaal bij ons als eindresultaat willen zien, maar iedereen bewandeld die weg anders, en dat is toch prima. Een discussie over hoe en wat is daar toch niet voor nodig? :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:10

Nu.. volgens sommige is er dus geen 'klassieke' dressuur en valt het dus gewoon onder wat is dressuur. Dás 'n beetje 't euvel :)

Daarom dus dressuur = dressuur en is het dus eigenlijk wel een essentieel punt. De weg anders bewandelen kan dus eigenlijk ook niet. Iig niet zodanig dat je een eigen bospad krijgt :D . Het Skala is zodanig opgebouwd en met elkaar verwoven dat je bijv. niet eerst verzameling kunt hebben eer je tact en impuls bevestigd is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:15

Selka schreef:
pien_2010 schreef:
Al eerder heb ik op BOKT lezers geattendeerd op het fijne goed leesbare en goedkope boek van Radtke dat heet Klassieke dressuur van basis tot en met Hoge school.

Fantastisch boek! Het eerste boek dat mij eindelijk liet begrijpen wat het Scala nu eigenlijk moet voorstellen.

ik hoop het boek vandaag te ontvangen. Ben heel benieuwd.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:22

Simpelman schreef:
Dressuur = niet dressuur.
Er zijn heel grote vooral ethische verschillen in benadering en zeker ook in resultaat.

Nogmaals:
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.

En, kijk om je heen hoe vaak zie je dit?

Heel weinig. Laat staan een goede klassieke instructeur te vinden :(:)
dan noemen zich zelf instructeur klassieke dressuur en dan lees je verder en dan blijken ze meer academisch te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:24

Piepenfiets woont geloof ik in Noord HOlland. Die zou je eens kunnen vragen. Ik weet dat zij en haar zus bij haar op stal in het verleden klassieke clinics hebben georganiseerd. Wellicht dat zij je verder kan helpen. Mag wel even hé LoveUggs.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:30

Klassieke clinics hebben ze hier wel. Laatst ben ik naar david de wispelaere geweest en zondag heb ik een clinic van willy tenhagen. Maar ik zoek eigenlijk iemand om wat regelmatiger bij te lessen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:30

Ik heb een keer een heel mooi overzicht gezien waarin alle grote stromingen binnen de dresuur zichtbaar waren, al vanuit honderden jaren geleden. En dan zie je: het is bijna allemaal hetzelfde, maar met een andere nadruk. Het eind resultaat moet voor ieder hetzelfde zijn, alleen in de weg erheen worden andere oplossingen voor dezelfde problemen aangedragen. Het kan dan ook best zijn dat een paard onder methode pietje het heel beroerd doet, en onder methode klaas een topper is. Niet ieder antwoord past immers bij ieder paard. De lol van de dresuur is het zoeken naar de mooiste weg voor jou, en je paard. Bij de ene zal dat een korte snelweg zijn (met wellicht een crash voor het einde), bij de ander een bergpad met ups en downs, en weer een ander neemt de slingerweg naar boven (en krijgt halverwege pech en kan niet verder). Een enkeling zal de top bereiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:42

Het doel van de Klassieke Dressuur is de Harmonische Ontwikkeling van de Natuurlijke Eigenschappen van het paard.
Klassieke Dressuur is dus een weg, geen doel.
We proberen dan het meest optimale resultaat behalen binnen de natuurlijke mogelijkheden van een paard.

Het woord "topper" speelt daarbij geen enkele rol.
Het is net zo mooi om met een Fjord of een IJslander te werken als met een z.g. KWPN "topatleet".

De kunst is het benaderen van het optimum met één bepaald paard, niet het behalen van punten in een wedstrijd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:32

Simpelman schreef:
Het is net zo mooi om met een Fjord of een IJslander te werken als met een z.g. KWPN "topatleet".

Met een kwpn dressuren is toch nog net iets anders als met fjord of ijslander in de meeste gevallen. Ze hebben elk hun troeven, maar ook hun nadelen. De huidige warmbloedpaarden zijn zo geselecteerd dat het er toch net wat anders uitziet, maar ook dat bepaalde eigenschappen terugkomen. Zo kun je niet van een fjord gaan verwachten dat hij zoals een kwpn gaat lopen. Daarvoor zijn ze te verschillend gebouwd. Door meer bloed in de sportpaarden te gaan gebruiken krijg je ook sensibelere en snellere paarden wat andere werkpunten meegeeft. Er zijn zeker fjords die het super doen in dressuur, maar dat is eerder uitzondering dan regel en dan heb je al een fanatieke ruiter nodig die er graag mee werkt, want eerlijk en uit eigen ervaring met fjorden of andere koudbloed rassen, kies ik voor dressuur toch liever voor een paard die uit zichzelf al meer laat zien en zou ik dan voor andere doeleinden wel juist voor de koudbloedjes kiezen. Ik heb dus niets tegen deze paarden maar voor dressuur zie ik graag iets meer actie waar je met bvb een fjord veel meer moeite gaat moeten doen om dat te verkrijgen. Maar onmogelijk is het niet, maar het verklaart wel waarom dressuurruiters in het algemeen sneller voor een warmbloed gaan kiezen.

Simpelman schreef:
De kunst is het benaderen van het optimum met één bepaald paard, niet het behalen van punten in een wedstrijd.

Bedoel je hiermee dat wedstrijdruiters geen optimums behalen met hun paarden ? Het is voor veel ruiters net een stukje bevestiging of beloning na de vele thuistrainingen. Wat is er mis aan een beetje ambitie binnen de paardensport zolang het paard netjes behandelt en gereden wordt. 90% van de wedstrijdruiters zijn amateurs die voor hun plezier rijden. Een winstpuntje is mooi meegenomen, maar echt je gaat geen maanden gaan zwoegen met je paard en wedstrijdkosten gaan maken voor de winstpunten. Dat doe je toch nog steeds voor de uitdaging. Ik weet niet hoe vaak je per week rijdt simpelman of welk niveau je juist behaalde met je paarden, maar als je 5x per week rijdt is het wel een leuke uitdaging en afwisseling om zich te gaan meten aan de andere combinaties. Maakt het net wat spannender om thuis ook ijverig aan de slag te gaan. Niet voor iedereen, maar dat hoeft toch niet. De ene doet gaat grondwerk. De ander dressuur afwisselen met springen en de ander doet aan mennen en al dan niet in wedstrijdverband. Ik lees in jouw berichten tussen de lijnen door een soort van afkeer voor de doorsnee dressuur kwpn die je op wedstrijd tegenkomt. Wat is daar mis mee ? Zijn succes ? Er zijn ook koudbloedwedstrijden voor de liefhebber en tot Z niveau heb je ook nog voldoende afwisseling qua combinaties in de provinciale reeksen. Dat professionele ruiters voor warmbloeden kiezen is vooral omdat ze vlotter te trainen zijn en op 3-4 jaar startklaar zijn. Ze moeten dan ook voor hun werkuren betaald worden en dan is het voor de ruiters,fokkers en eigenaars toch winstgevender om dit type paarden te selecteren, maar dat kun je toch niet gaan vergelijken met de recreatieve ruiter die start voor de lol en zelf moet sparen om op wedstrijd te kunnen gaan. Die verwacht doorgaans ook niet van zijn paard om in één jaar tijd de sterren van de hemel te lopen m.v.s.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 04:02

De vraag in dit topic is, wat is Klassieke Dressuur?

Het doel van de KD is dus de Harmonische Ontwikkeling van de Natuurlijke Eigenschappen van het paard.
Het harmonisch ontwikkelen van die natuurlijke eigenschappen geschiedt het meest optimaal binnen de kaders van het Scala der Ausbildung, ongeacht de eigenschappen van het paard dat heeft de tijd ons geleerd, het is erfgoed en daarom is het Klassieke Dressuur.
In de woorden harmonisch en natuurlijk schuilt de ethiek waar we ons aan (dienen te) houden.

Het heeft niets met wedstrijdport te maken!
Het beoefenen van wedstrijdsport met paarden is de keus van sommigen en geeft geen enkele meerwaarde aan het begrip KD.
De beste ruiters komen nooit op een wedstrijd uit, je ziet ze zelden publiek, zij kiezen ervoor binnen de harmonie te blijven.

En, ja, Simpelman heeft wel eens op een paard gezeten, alle soorten en maten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:15

betadine schreef:
Simpelman schreef:

Met een kwpn dressuren is toch nog net iets anders als met fjord of ijslander in de meeste gevallen. Ze hebben elk hun troeven, maar ook hun nadelen. De huidige warmbloedpaarden zijn zo geselecteerd dat het er toch net wat anders uitziet, maar ook dat bepaalde eigenschappen terugkomen. Zo kun je niet van een fjord gaan verwachten dat hij zoals een kwpn gaat lopen. Daarvoor zijn ze te verschillend gebouwd. Door meer bloed in de sportpaarden te gaan gebruiken krijg je ook sensibelere en snellere paarden wat andere werkpunten meegeeft. Er zijn zeker fjords die het super doen in dressuur, maar dat is eerder uitzondering dan regel en dan heb je al een fanatieke ruiter nodig die er graag mee werkt, want eerlijk en uit eigen ervaring met fjorden of andere koudbloed rassen, kies ik voor dressuur toch liever voor een paard die uit zichzelf al meer laat zien en zou ik dan voor andere doeleinden wel juist voor de koudbloedjes kiezen. Ik heb dus niets tegen deze paarden maar voor dressuur zie ik graag iets meer actie waar je met bvb een fjord veel meer moeite gaat moeten doen om dat te verkrijgen. Maar onmogelijk is het niet, maar het verklaart wel waarom dressuurruiters in het algemeen sneller voor een warmbloed gaan kiezen.

Simpelman schreef:

Bedoel je hiermee dat wedstrijdruiters geen optimums behalen met hun paarden ? Het is voor veel ruiters net een stukje bevestiging of beloning na de vele thuistrainingen. Wat is er mis aan een beetje ambitie binnen de paardensport zolang het paard netjes behandelt en gereden wordt. 90% van de wedstrijdruiters zijn amateurs die voor hun plezier rijden. Een winstpuntje is mooi meegenomen, maar echt je gaat geen maanden gaan zwoegen met je paard en wedstrijdkosten gaan maken voor de winstpunten. Dat doe je toch nog steeds voor de uitdaging. Ik weet niet hoe vaak je per week rijdt simpelman of welk niveau je juist behaalde met je paarden, maar als je 5x per week rijdt is het wel een leuke uitdaging en afwisseling om zich te gaan meten aan de andere combinaties. Maakt het net wat spannender om thuis ook ijverig aan de slag te gaan. Niet voor iedereen, maar dat hoeft toch niet. De ene doet gaat grondwerk. De ander dressuur afwisselen met springen en de ander doet aan mennen en al dan niet in wedstrijdverband. Ik lees in jouw berichten tussen de lijnen door een soort van afkeer voor de doorsnee dressuur kwpn die je op wedstrijd tegenkomt. Wat is daar mis mee ? Zijn succes ? Er zijn ook koudbloedwedstrijden voor de liefhebber en tot Z niveau heb je ook nog voldoende afwisseling qua combinaties in de provinciale reeksen. Dat professionele ruiters voor warmbloeden kiezen is vooral omdat ze vlotter te trainen zijn en op 3-4 jaar startklaar zijn. Ze moeten dan ook voor hun werkuren betaald worden en dan is het voor de ruiters,fokkers en eigenaars toch winstgevender om dit type paarden te selecteren, maar dat kun je toch niet gaan vergelijken met de recreatieve ruiter die start voor de lol en zelf moet sparen om op wedstrijd te kunnen gaan. Die verwacht doorgaans ook niet van zijn paard om in één jaar tijd de sterren van de hemel te lopen m.v.s.

Deze post gaat voorbij aan de vraag van TS die ging over Klassieke dressuur. Jouw post gaat over wedstrijd rijden.

Klassieke dressuur heeft niets met wedstrijd rijden te maken ook al kunnen ruiters daar natuurlijk wel degelijk voor kiezen en is daar niets mis mee (zie b.v. Helen Langenhanenbergh, INgrid Klimke e.a). Klassieke dressuur heeft te maken met correct trainen en het paard leren goed te gaan zonder dat er slijtage optreedt. Dus het maakt niet uit welk niveau je bereikt met je paard, want het gaat om de (on) mogelijkheden van je paard en de weg waarlangs je dressuurt of lees je paard gymnastiseert (of het nu een super KWPN-er is of een haflinger e.a).

Voorbeeld:
Onlangs was hier een vrouw uit NL (gast) die stom verbaasd keek naar de oefeningen die ik rijd met mijn paard. Vorig jaar vooral met haar buiten gereden maar het weer liet dat dit jaar niet altijd toe. Dus was nieuw voor haar.

Wat bleek. Op hun stal is een paard bij een klassieke stal in revalidatie gegaan na bijna structureel blessure leed. Daarna heeft de ruiter daar een jaar gelest. Zij zag mijn manier rijden terug in wat ze elke dag bij die vrouw op stal terug zag. Basis, basis basis oefeningen rijden dus. Ze vertelde dat zij zelf nu weet dat klassiek rijden echt anders is en door maar weinig mensen wordt gedaan in NL. TEvens dat zij meer en meer overtuigd raakt dat deze manier correct is voor de paarden en blessures risico vele malen verminderd. Dat paard van die vrouw op stal is al een hele tijd super goed zonder klachten en vroeger stond hij bijna voortdurend stil want had hij iets. Dit is wellicht een extreem voorbeeld want gelukkig zijn de meeste paarden niet zo blessure gevoelig maar ik vond het bijzonder dat ze dit terug gaf, naast andere puntjes die zij zo verbeterd vond aan mijn paardje (we zien elkaar één keer per jaar).

Haar conclusie was, correct de basis oefeningen doen keer op keer, brengt het paard vanzelf verder als het gaat om SKALA.
Voor mij die altijd alleen rijdt was het natuurlijk fijn om van een objectief iemand met verstand van zaken terug te krijgen dat ik vooral zo door moet gaan en dat de vooruitgang zichtbaar is (paard vele male rechter al, sterker in de achterhand etc).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:48

LoveUggs toen ik net aan het rijden was moest ik nog even nadenken over de vraag die je hebt gekregen van mevrouw waarbij je haar paard wil rijden, wat jouw ervaring is met klassiek rijden? Dus aanvulling op mijn vorige posten. Ik weet van eerdere posten van je dat je super je best doet om correct te rijden. Dat is iets wat ik eerlijk echt geweldig van je vindt. Ik vind het eigenlijk een wat vreemde vraag van de mevrouw wiens paard je wilt bij rijden. Als hier gasten komen rijden vraag ik nooit of ze (Duits) klassiek rijden, want de meeste rijden zo niet. Ik vertel bij start hoe ik wil dat mijn paard buiten door ze gereden wordt en onderweg geef ik nog wat aanwijzingen. Of als ik zie dat iets niet lekker gaat stop ik even en geef een kleine oefening om probleem op te lossen (b.v. wending om de voorhand zodat paard fijn op bit begint te kauwen en dan aanwijzingen om zacht te worden = nageven op het goede moment).
Je zou aan haar kunnen vragen, wat haar ervaring is met klassiek rijden. En rijdt ze Duits Klassiek. of Frans Klassiek? Bij wie lest zij zelf? Kun je haar instructrice googlen. Dit om voor je zelf helder te krijgen of ze werkelijk klassiek rijdt. Want veel mensen die academisch rijden plaatsen zich zelf ook in de klassiek stroming en als je leest in het topic via de link die ik je gaf (klassiek versus academisch) kun je lezen dat er nogal verschil in die twee stromingen zijn.
TEvens zou je haar kunnen vragen, als je mag bij rijden op haar paard, of je op haar paard les mag nemen bij haar instructrice of bij haar. Dan ga je in het zelfde systeem rijden. Als zij namelijk een echt Klassieke ruiter wil op haar paard, vrees ik dat ze lang kan zoeken en het eigenlijk een missie impossible is. Dus dat zou voor mij geen reden zijn om een bijrijder af te wijzen. Wel zou mijn bijrijder een keer in de twee weken les moeten nemen bij mijn eigen instructrice. Dat zou mijn voorwaarde zijn en zich dus voor langere tijd moeten verbinden aan mijn paard (zeker als het om mijn jongste gaat die erg sensibel is en wat eenkennig).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 18:42

pien_2010 schreef:
LoveUggs toen ik net aan het rijden was moest ik nog even nadenken over de vraag die je hebt gekregen van mevrouw waarbij je haar paard wil rijden, wat jouw ervaring is met klassiek rijden? Dus aanvulling op mijn vorige posten. Ik weet van eerdere posten van je dat je super je best doet om correct te rijden. Dat is iets wat ik eerlijk echt geweldig van je vindt. Ik vind het eigenlijk een wat vreemde vraag van de mevrouw wiens paard je wilt bij rijden. Als hier gasten komen rijden vraag ik nooit of ze (Duits) klassiek rijden, want de meeste rijden zo niet. Ik vertel bij start hoe ik wil dat mijn paard buiten door ze gereden wordt en onderweg geef ik nog wat aanwijzingen. Of als ik zie dat iets niet lekker gaat stop ik even en geef een kleine oefening om probleem op te lossen (b.v. wending om de voorhand zodat paard fijn op bit begint te kauwen en dan aanwijzingen om zacht te worden = nageven op het goede moment).
Je zou aan haar kunnen vragen, wat haar ervaring is met klassiek rijden. En rijdt ze Duits Klassiek. of Frans Klassiek? Bij wie lest zij zelf? Kun je haar instructrice googlen. Dit om voor je zelf helder te krijgen of ze werkelijk klassiek rijdt. Want veel mensen die academisch rijden plaatsen zich zelf ook in de klassiek stroming en als je leest in het topic via de link die ik je gaf (klassiek versus academisch) kun je lezen dat er nogal verschil in die twee stromingen zijn.
TEvens zou je haar kunnen vragen, als je mag bij rijden op haar paard, of je op haar paard les mag nemen bij haar instructrice of bij haar. Dan ga je in het zelfde systeem rijden. Als zij namelijk een echt Klassieke ruiter wil op haar paard, vrees ik dat ze lang kan zoeken en het eigenlijk een missie impossible is. Dus dat zou voor mij geen reden zijn om een bijrijder af te wijzen. Wel zou mijn bijrijder een keer in de twee weken les moeten nemen bij mijn eigen instructrice. Dat zou mijn voorwaarde zijn en zich dus voor langere tijd moeten verbinden aan mijn paard (zeker als het om mijn jongste gaat die erg sensibel is en wat eenkennig).

Dat is ook wat ik gevraagd heb. Heb later nadat ik zelf wat gegoogled had zelfs nog een mail gestuurd met een samenvatting van wat ik er van begreep en of dit klopt.. Was idd de bedoeling dat je dan 1x per week zou lessen op eigen kosten. Blijkbaar heeft het geen haast allemaal.. Want heb helaas geen reactie meer gehad van haar na het eerste mailtje.. :(