Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:08

xzoex schreef:
Wat een leuk paardje !
ik snap niet waar iedereen die kritiek vandaan haalt ....
Ik heb 1 tip : Let alsjeblieft op je tenen.. Ze steken nou veel te veel uit naar buiten en ALS je ooit met sporen wilt gaan rijden (je weet maar nooit) kan dit echt niet.. Ik deed het vroeger ook heel erg en het is echt heel lestig om jezelf afteleren. Ik het heel land met touwtjes moeten rijden en het gaat nu gelukkig beter.

Voorderest ziet het er goed uit !

Je hebt helemaal gelijk.:) Alleen het lastige is dat hij niet goed reageert op mijn kuit en ik wil hem juist leren om te reageren op mijn hulpen. En daardoor gebruik ik mijn hakken. Ik ben er wel mee bezig om dit minder te doen. Maar ik vind het belangrijker dat hij reageert :)

Sporen vind ik zelf onnodig. Die heb je naar mijn mening pas nodig in de hogere dressuur. En als recreatieruiter vind ik het zelf belangrijk dat het paard een nette proef kan neerzetten in de B/L.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:09

Een filmpje zou zeker helpen om te kunnen bekijken ipv foto's. Ik weet niet of dit haalbaar is, maar dat zou wellicht helpen bij wat meer gerichte feedback ipv wat jij voelt en wat de foto's aan beeld aan de rest van het forum geven.
Veel van achter naar voren rijden, luchtig in je handen en alleen maar mee veren met de bewegingen van het paard.
Wat wellicht kan helpen is heel bewust worden van je armen tijdens het rijden. Je wilt niet sterk zijn, maar wellicht span je onbewust toch je armen aan. Armen en schouders los, ellebogen soepel en houd alleen contact met de mond door de teugels in je handen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:20

maximee schreef:
Een filmpje zou zeker helpen om te kunnen bekijken ipv foto's. Ik weet niet of dit haalbaar is, maar dat zou wellicht helpen bij wat meer gerichte feedback ipv wat jij voelt en wat de foto's aan beeld aan de rest van het forum geven.
Veel van achter naar voren rijden, luchtig in je handen en alleen maar mee veren met de bewegingen van het paard.
Wat wellicht kan helpen is heel bewust worden van je armen tijdens het rijden. Je wilt niet sterk zijn, maar wellicht span je onbewust toch je armen aan. Armen en schouders los, ellebogen soepel en houd alleen contact met de mond door de teugels in je handen.

Bedankt voor je reactie. Filmpje zou inderdaad handiger zijn.
Maar ik denk niet dat ik hier nog wat ga plaatsen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:30

Allereerst.. ik ben geen sterruiter, nooit wedstrijden gereden en heb zelf een berg aandachtspunten waar ik nog steeds hard aan werk.. waaronder ook mijn eigen soms te strenge hand..

ik weet het dus niet beter, noch beweer ik dat ik de wijsheid in pacht heb..

ik zal daarom puur uitgaan van het paard en wat ik daaraan zie en het niet over rijtechnische zaken hebben.. misschien dat dat je wat helpt?

ik heb het eerste draadje bekeken en dit draadje..

op het eerste draadje maakt je paard vrij kleine passen met het achterbeen, het voorbeen neemt iets meer ruimte.. Het paard loopt dus niet ruim op de achterhand.. dat kan stijfheid zijn, begrijp dat hij lang stil heeft gestaan en dat je daaraan kunt werken als ruiter..

voor lijkt het paard zijn voorbenen niet lekker vrij naar voren te kunnen brengen, alsof het wordt 'afgebroken'.. weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.. maar net alsof je paslengte 1 meter is maar er op 80 centimeter een muur staat waardoor je je voet te vroeg naar de grond moet plaatsen waardoor je een ongemakkelijke pas krijgt (vertaalt in een mensen pas)..

het lijkt mij alsof het paard daar wat stijf is in de achterhand en dat er geen 'motoraandrijving' in zit maar door iets wordt tegengewerkt om goed door te strekken in de voorzijde... ik zeg bewust motoraandrijving en 'iets' omdat ik zoals gezegd niet rijtechnisch commentaar ga leveren omdat dat misschien als een tang op een varken slaat.. ik vlak de ruiter eraf en kijk puur naar het paard.

----

kijk ik nu naar de foto's in dit draadje..

De achterbenen zetten ietsjes verder onder het lichaam maar niet veel.. in tegenstelling tot het eerste draadje lijkt hij hier met samengeknepen billen te lopen. hij lijkt meer te 'dribbelen' achter dan op het eerste draadje. alsof de motor wel aangejaag wordt van een auto die in zijn vrij staat (hoop spanning en drukte maar geen beweging)

De voorkant strekt wel degelijk verder door, zijn passen zijn veel langer dan het eerste draadje ... maar!
het zijn alleen de benen.. er staat complete spanning op de benen de borst en hoofd om vooruit te lopen , maar zoals je aan de achterbenen kunt zien.. hij kan niet voorwaards je ziet hem in mijn ogen uit alle macht proberen om de ruimte te vinden om voorwaards te mogen.. en omdat hij voor geen ruimte kan vinden knijpt hij achter alles af.

----------

nogmaals dit is mijn onkundige interpretatie van het paard zelf.. als ik kijk naar het paard, zijn houding, zijn spieren, ogen, mond, oren en negeer dat er een zadel op ligt, dat hij een hoofdstel in heeft en een ruiter erop..

---

ik heb wel degelijk natuurlijk mijn ideeën over waarom het paard loopt zoals het loopt (ik rijd al echt wel een poosje) omdat ik natuurlijk ook zie dat er iemand op zit en dergelijken.. maar zoals beloofd zou ik puur naar het paard zelf kijken..

het paard loopt alsof het aangedreven wordt maar tevens belemmerd om er gehoor aan te geven.. het gevolg daarvan is te zien in verzet en knijpen.

natuurlijk kan het puur het moment zijn.. maar dan kun je misschien een foto laten zien waar hij volledig ontspannen loopt?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-08-14 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:36

LesleyxLinn schreef:

Dat zou ik jammer vinden, we proberen je allemaal tips te geven en ik zie iedereen er tijd en energie in steken om deze tips zo onderbouwend en uitgebreid mogelijk te geven. Niemand die je aanvalt, maar iedereen die je wilt helpen. Waar HAW ook bedoeld voor is. je kan je volgende topic ook bij ITP zetten, daar zullen de reacties al anders zijn :)

Even als voorbeeld, als ik nu neer zou zetten; Wat een leuk paard! .. Dan zou die reactie verwijderd worden, omdat HAW hier niet voor is bedoeld. op ITP mogen dit soort opmerkingen wel :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:24

Nessah schreef:
LesleyxLinn schreef:

Dat zou ik jammer vinden, we proberen je allemaal tips te geven en ik zie iedereen er tijd en energie in steken om deze tips zo onderbouwend en uitgebreid mogelijk te geven. Niemand die je aanvalt, maar iedereen die je wilt helpen. Waar HAW ook bedoeld voor is. je kan je volgende topic ook bij ITP zetten, daar zullen de reacties al anders zijn :)

Even als voorbeeld, als ik nu neer zou zetten; Wat een leuk paard! .. Dan zou die reactie verwijderd worden, omdat HAW hier niet voor is bedoeld. op ITP mogen dit soort opmerkingen wel :)

Dat vind ik zelf ook jammer. Ik weet dat de meesten het wel goed bedoelen. Maar de reacties worden er niet leuker op. Ik wil niet horen; wat een leuk paard en wat doe je het allemaal zo goed. Daar heb ik natuurlijk niks aan.

In het eerste topic werd er ook advies gegeven. Maar dat heb ik op geen moment als negatief ervaren. Het verbaasde mij zelfs dat ik zulke leuke reacties kon krijgen waarbij ze mij toch goede feedback gaven.

In de laatste 2 topics wordt er gezegd dat ik mijn paard kapot rijd, niks aan het zadel wil doen, het paard aan de teugel trek en hem continue in de mond zit. En als ik dan tot 3x toe uitleg geef wordt dat compleet verdraaid en dan wordt daar weer commentaar op gegeven.

Naast dat zulke reacties niet leuk zijn om te horen, heb ik er ook totaal niks aan en werk ik liever met mijn instructrice aan deze punten. Nu zitten er ook wel reacties bij waar ik wat aan heb en die wel gewoon goed gebracht worden. Maar helaas blijven de verkeerde reacties meer hangen dan de goede.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:40

elenaMM77 schreef:
Allereerst.. ik ben geen sterruiter, nooit wedstrijden gereden en heb zelf een berg aandachtspunten waar ik nog steeds hard aan werk.. waaronder ook mijn eigen soms te strenge hand..

ik weet het dus niet beter, noch beweer ik dat ik de wijsheid in pacht heb..

ik zal daarom puur uitgaan van het paard en wat ik daaraan zie en het niet over rijtechnische zaken hebben.. misschien dat dat je wat helpt?

ik heb het eerste draadje bekeken en dit draadje..

op het eerste draadje maakt je paard vrij kleine passen met het achterbeen, het voorbeen neemt iets meer ruimte.. Het paard loopt dus niet ruim op de achterhand.. dat kan stijfheid zijn, begrijp dat hij lang stil heeft gestaan en dat je daaraan kunt werken als ruiter..

voor lijkt het paard zijn voorbenen niet lekker vrij naar voren te kunnen brengen, alsof het wordt 'afgebroken'.. weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.. maar net alsof je paslengte 1 meter is maar er op 80 centimeter een muur staat waardoor je je voet te vroeg naar de grond moet plaatsen waardoor je een ongemakkelijke pas krijgt (vertaalt in een mensen pas)..

het lijkt mij alsof het paard daar wat stijf is in de achterhand en dat er geen 'motoraandrijving' in zit maar door iets wordt tegengewerkt om goed door te strekken in de voorzijde... ik zeg bewust motoraandrijving en 'iets' omdat ik zoals gezegd niet rijtechnisch commentaar ga leveren omdat dat misschien als een tang op een varken slaat.. ik vlak de ruiter eraf en kijk puur naar het paard.

----

kijk ik nu naar de foto's in dit draadje..

De achterbenen zetten ietsjes verder onder het lichaam maar niet veel.. in tegenstelling tot het eerste draadje lijkt hij hier met samengeknepen billen te lopen. hij lijkt meer te 'dribbelen' achter dan op het eerste draadje. alsof de motor wel aangejaag wordt van een auto die in zijn vrij staat (hoop spanning en drukte maar geen beweging)

De voorkant strekt wel degelijk verder door, zijn passen zijn veel langer dan het eerste draadje ... maar!
het zijn alleen de benen.. er staat complete spanning op de benen de borst en hoofd om vooruit te lopen , maar zoals je aan de achterbenen kunt zien.. hij kan niet voorwaards je ziet hem in mijn ogen uit alle macht proberen om de ruimte te vinden om voorwaards te mogen.. en omdat hij voor geen ruimte kan vinden knijpt hij achter alles af.

----------

nogmaals dit is mijn onkundige interpretatie van het paard zelf.. als ik kijk naar het paard, zijn houding, zijn spieren, ogen, mond, oren en negeer dat er een zadel op ligt, dat hij een hoofdstel in heeft en een ruiter erop..

---

ik heb wel degelijk natuurlijk mijn ideeën over waarom het paard loopt zoals het loopt (ik rijd al echt wel een poosje) omdat ik natuurlijk ook zie dat er iemand op zit en dergelijken.. maar zoals beloofd zou ik puur naar het paard zelf kijken..

het paard loopt alsof het aangedreven wordt maar tevens belemmerd om er gehoor aan te geven.. het gevolg daarvan is te zien in verzet en knijpen.

natuurlijk kan het puur het moment zijn.. maar dan kun je misschien een foto laten zien waar hij volledig ontspannen loopt?

Bedankt voor je reactie.
De keren dat er foto's werden gemaakt heb ik zowel de beste als de iets mindere (leerzame) foto's erbij gezet. Dus als je die nog niet hebt gezien, kan ik ze ook niet laten zien.

Echter zien wij zelf een hele grote vooruitgang. Toen ik hem ging rijden was ik totaal niet van de dressuur en hij zat duidelijk niet goed in zijn lichaam. Hij zat helemaal vast in zijn lichaam en ging vierkant de bochten door met zijn hoofd naar buiten. In de wei werd hij gebeten door het andere paard omdat die hem zag als zwak. Dat is nu niet meer zo.

Als je dan naar deze plaatjes kijkt is dat een heel verschil. Ik probeer alles zo goed mogelijk te doen en hou daarbij rekening met wat het paard aan kan.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:19

Heb al je topics gezien en gelezen. En ik denk dat een filmpje juist nu duidelijkheid geeft! Van een foto is het toch lastiger om goed commentaar te geven. Daarom reageerde ik ook maar niet. Wat ik wel van de foto's goed kan zien is dat het paard er futlozer uitziet. In vergelijking met je eerste topic. En ook in je eerste topic liep het paard op 1 foto zonder druk op de teugels. Dat zie ik nu niet meer terug. Ik zie juist graag een filmpje :)

Wwijk23

Re: Het gaat steeds beter! Training met Lesley 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:37

hoi, hoe oud is hij als ik vragen mag. is hij afgelopen jaar ziek geweest? ik vind hem weinig bespiering hebben zeker achter en heb ook het idee dat hij nogal op de voorhand loopt maar dat kan aan de foto's liggen dat is op een filmpje pas echt goed te zien. maar zeker omdat je hem geregeld rijd valt me zijn bespiering nogal op. je zadel zou ik een maatje groter doen een gezien je er toch binnenkort na laat kijken kan je dat misschien mee nemen in je beslissing over je zadel. ik snap dat je andere reacties had verwacht en dat als je zulke reacties krijg het misschien niet leuk is maar zo heb je wel wat om na uit te kijken en te werken. want werken met je paard is natuurlijk niet alleen maar groeien op niveau maar ook de gezondheid en uitstraling van je paard en jezelf en in combinatie.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 20:57

Hij is 21. En hij is niet ziek geweest. Hij heeft voordat ik hem reed een aantal jaar stil gestaan. Maar ik heb altijd recreatief gereden. Ik rijd eigenlijk sinds het eerste topic (dus 2 maanden) wat meer dressuurmatig. Sinds februari rijd ik een keer in de week dressuur. En daarvoor heel af en toe eens. Dus dat kan wel kloppen.

Ik ben niet van plan om weer een nieuw zadel te kopen, dus als het zadel echt niet passend is of gemaakt kan worden houdt het op. Daarnaast pas ik prima in het zadel als ik hem laat aanpassen (nu kan het nog net). Hou er rekening mee dat ik er nu ook nog een seatsaver over heen heb. En daarnaast probeer ik ook wat meer te sporten en te letten op wat ik eet, dus dat moet helemaal goed komen.

En op deze manier is er niks om naar uit te kijken. Na mijn eerste topic waar ik hele leuke reacties van kreeg had ik echt zin om aan de slag te gaan en dan weer foto's te laten zien. En nu helemaal omdat hij gewoon zoveel beter liep. En dan deze reacties. Nee ik sta niet te springen om weer iets te plaatsen.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:47

Misschien een misverstand?
Nessah bedoelt denk ik dat je de mond van je paard meer moet volgen met je hand ipv ze op één plek te laten staan.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 21:52

MeesMo schreef:
Nessah bedoelt denk ik dat je de mond van je paard meer moet volgen met je hand ipv ze op één plek te laten staan.

Ik volg ook de mond van het paard. Ik kan wel zoeken naar wat foto's achter elkaar waarbij je dat goed kan zien?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:24

het eerste wat mij opvalt is dat het lijkt alsof je armen muur vast zet.
Als paardlief stapt of draaft of gallopeert dan beweegt het hoofd dus ook en krijgt hij steeds een kleine ruk in zn mond. echt meegaan met paard (en dat betekend niet losgooien)

Als je stapt kun je dit ook wel voelen, als je heel rustig (dus niet trekken) je armen mee naar voren en achter beweegt op het ritme dan voel je dat het bit heel rustig is zijn mond kan liggen. paarlief zal het bit dan pas echt aannemen en zelf dat ritme overnemen. Dit is echt even proberen en voelen, maar op dit moment neemt paarlief het bit totaal niet aan en gaan vervolgens hangen.

oefenen oefenen oefenen en les nemen

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:28

Meer impuls, scherper aan de hulpen en meer gymnastiseren (voltes, 8jes enz) Wellicht wat meer longe en grondwerk (balkjes, overgangen)

Zodra dit paard wat meer kracht heeft en soepeler is gaat het vast snel beter.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:29

LesleyxLinn schreef:
MeesMo schreef:

Ik volg ook de mond van het paard. Ik kan wel zoeken naar wat foto's achter elkaar waarbij je dat goed kan zien?

Daarom is een filmpje duidelijker (:

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:50

Ik mag helaas maar 1 topic per week plaatsen. Ik probeer straks of vanavond even een filmpje in dit topic te zetten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:59

LesleyxLinn schreef:
Ik mag helaas maar 1 topic per week plaatsen. Ik probeer straks of vanavond even een filmpje in dit topic te zetten.

je hoeft toch ook niet iedere keer een nieuw topic te openen?

het is juist zoveel leuker als je iemand kunt volgen in een draadje en als je iets nieuws hebt activeer je het weer gewoon.. is ook veel handiger als je iets of iemand wilt volgen.. nieuw draadje moet je dan maar net zien

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:12

elenaMM77 schreef:
LesleyxLinn schreef:

je hoeft toch ook niet iedere keer een nieuw topic te openen?

het is juist zoveel leuker als je iemand kunt volgen in een draadje en als je iets nieuws hebt activeer je het weer gewoon.. is ook veel handiger als je iets of iemand wilt volgen.. nieuw draadje moet je dan maar net zien

Dat is ook weer zo :o
Maar heb altijd het idee dat er dan niemand meer reageert :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:43

niet als er niets nieuws komt, maar als er wat nieuws gepost wordt kijken mensen toch altijd weer even

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:44

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:46

Filmpjes staan privé Lin, kan ze dus niet zien.
Ben ook wel benieuwd hoe het er dan uit ziet, ik nl gefilmd en verder niet echt op je gelet.
Hoop dat hier toch opbouwende tips uit komen en je er wat mee kunt doen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:48

sharontucker schreef:
Filmpjes staan privé Lin, kan ze dus niet zien.
Ben ook wel benieuwd hoe het er dan uit ziet, ik nl gefilmd en verder niet echt op je gelet.
Hoop dat hier toch opbouwende tips uit komen en je er wat mee kunt doen.

Zo beter? :o

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:57

Zo zijn ze te zien inderdaad :)) het eerste wat me opvalt is dat ik de teugels erg lang vind. Het tweede dat me opvalt is dat jij een stuk actiever draaft dan paardlief ;) hij/zij tilt eenvoudigweg de achterbenen niet op en sloft erover. Dit is vrij goed te zien aan de stofwolken die ze daarbij produceert ;)

Dus actiever! overgangen rijden, en er consequent in zijn. In het begin korte stukken en dit uitbreiden naar langere stukken. geeft haar niet de kans het fout te doen: weg voor het been moet weg voor het been zijn. Doet ze dat? dan eerst dat belonen en dit langzaam verder uitbouwen.

Haar hoofdhouding past in de gehele 'niet actieve'- werkhouding. Ik zou dat eerst even laten voor wat het is, zodat ze gas vooruit niet kan omzetten in meer druk in je hand.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:00

Top!
Haha die Luna.. sorry voor t bewegen!

Probeer inderdaad wat meer met jouw handen mee te geven in zijn mond, daarnaast hakken laag.( I know moeilijk wanneer paardje geen fijn tempo aanhoud).
Na de galop mag hij iets meer tempo maken. Ik zie/vind zijn hals/hoofdhouding beter in de rechter galop, misschien daar dus meer meegeven met je hand/teugels los/langer dat hij zelf moet lopen in plaats van op jou hangen.
Maar goed,wat heb ik nou voor verstand bij dit soort dingen.. Benieuwd wat anderen te melden hebben!
Succes :*

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:07

M_i_R schreef:
Zo zijn ze te zien inderdaad :)) het eerste wat me opvalt is dat ik de teugels erg lang vind. Het tweede dat me opvalt is dat jij een stuk actiever draaft dan paardlief ;) hij/zij tilt eenvoudigweg de achterbenen niet op en sloft erover. Dit is vrij goed te zien aan de stofwolken die ze daarbij produceert ;)

Dus actiever! overgangen rijden, en er consequent in zijn. In het begin korte stukken en dit uitbreiden naar langere stukken. geeft haar niet de kans het fout te doen: weg voor het been moet weg voor het been zijn. Doet ze dat? dan eerst dat belonen en dit langzaam verder uitbouwen.

Haar hoofdhouding past in de gehele 'niet actieve'- werkhouding. Ik zou dat eerst even laten voor wat het is, zodat ze gas vooruit niet kan omzetten in meer druk in je hand.

Wat betreft de teugels is het heel erg lastig. Hij loopt al zo met zijn kin naar zijn borst. Maar wat bedoel je met laten voor wat het is? Zoals je ziet doe ik helemaal niks. Hij gooit zelf zijn hoofd omlaag. Maar helemaal losgooien lijkt mij ook niet de bedoeling?

Ja klopt, hier is het wel heel erg trouwens :o In het begin liep hij een stuk beter en actiever. (nog niet genoeg trouwens). Hij reageerde ook al veel minder op mij been. Maar als ik bij het aansporen zelf actief mee ga zitten werkt het vaak wel. Alleen hier was hij gewoon moe. En ik geef hem groot gelijk, hij had al een uur gelopen.