elenaMM77 schreef:Allereerst.. ik ben geen sterruiter, nooit wedstrijden gereden en heb zelf een berg aandachtspunten waar ik nog steeds hard aan werk.. waaronder ook mijn eigen soms te strenge hand..
ik weet het dus niet beter, noch beweer ik dat ik de wijsheid in pacht heb..
ik zal daarom puur uitgaan van het paard en wat ik daaraan zie en het niet over rijtechnische zaken hebben.. misschien dat dat je wat helpt?
ik heb het eerste draadje bekeken en dit draadje..
op het eerste draadje maakt je paard vrij kleine passen met het achterbeen, het voorbeen neemt iets meer ruimte.. Het paard loopt dus niet ruim op de achterhand.. dat kan stijfheid zijn, begrijp dat hij lang stil heeft gestaan en dat je daaraan kunt werken als ruiter..
voor lijkt het paard zijn voorbenen niet lekker vrij naar voren te kunnen brengen, alsof het wordt 'afgebroken'.. weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.. maar net alsof je paslengte 1 meter is maar er op 80 centimeter een muur staat waardoor je je voet te vroeg naar de grond moet plaatsen waardoor je een ongemakkelijke pas krijgt (vertaalt in een mensen pas)..
het lijkt mij alsof het paard daar wat stijf is in de achterhand en dat er geen 'motoraandrijving' in zit maar door iets wordt tegengewerkt om goed door te strekken in de voorzijde... ik zeg bewust motoraandrijving en 'iets' omdat ik zoals gezegd niet rijtechnisch commentaar ga leveren omdat dat misschien als een tang op een varken slaat.. ik vlak de ruiter eraf en kijk puur naar het paard.
----
kijk ik nu naar de foto's in dit draadje..
De achterbenen zetten ietsjes verder onder het lichaam maar niet veel.. in tegenstelling tot het eerste draadje lijkt hij hier met samengeknepen billen te lopen. hij lijkt meer te 'dribbelen' achter dan op het eerste draadje. alsof de motor wel aangejaag wordt van een auto die in zijn vrij staat (hoop spanning en drukte maar geen beweging)
De voorkant strekt wel degelijk verder door, zijn passen zijn veel langer dan het eerste draadje ... maar!
het zijn alleen de benen.. er staat complete spanning op de benen de borst en hoofd om vooruit te lopen , maar zoals je aan de achterbenen kunt zien.. hij kan niet voorwaards je ziet hem in mijn ogen uit alle macht proberen om de ruimte te vinden om voorwaards te mogen.. en omdat hij voor geen ruimte kan vinden knijpt hij achter alles af.
----------
nogmaals dit is mijn onkundige interpretatie van het paard zelf.. als ik kijk naar het paard, zijn houding, zijn spieren, ogen, mond, oren en negeer dat er een zadel op ligt, dat hij een hoofdstel in heeft en een ruiter erop..
---
ik heb wel degelijk natuurlijk mijn ideeën over waarom het paard loopt zoals het loopt (ik rijd al echt wel een poosje) omdat ik natuurlijk ook zie dat er iemand op zit en dergelijken.. maar zoals beloofd zou ik puur naar het paard zelf kijken..
het paard loopt alsof het aangedreven wordt maar tevens belemmerd om er gehoor aan te geven.. het gevolg daarvan is te zien in verzet en knijpen.
natuurlijk kan het puur het moment zijn.. maar dan kun je misschien een foto laten zien waar hij volledig ontspannen loopt?
Bedankt voor je reactie.
De keren dat er foto's werden gemaakt heb ik zowel de beste als de iets mindere (leerzame) foto's erbij gezet. Dus als je die nog niet hebt gezien, kan ik ze ook niet laten zien.
Echter zien wij zelf een hele grote vooruitgang. Toen ik hem ging rijden was ik totaal niet van de dressuur en hij zat duidelijk niet goed in zijn lichaam. Hij zat helemaal vast in zijn lichaam en ging vierkant de bochten door met zijn hoofd naar buiten. In de wei werd hij gebeten door het andere paard omdat die hem zag als zwak. Dat is nu niet meer zo.
Als je dan naar deze plaatjes kijkt is dat een heel verschil. Ik probeer alles zo goed mogelijk te doen en hou daarbij rekening met wat het paard aan kan.