rechtergalop wil niet lukken... iemand advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:52

arinazazoe11 schreef:
zillionke schreef:
gouden tip: in de verkeerde draf zo hard gaan dat hij in de goede galop aanspringt.
heb ik van mijn instructrice geleerd!
En sindsdien is het probleem opgelost

ik heb niet het hele topic gelezen, misschien is dit al gezegd

Ik denk dat je dit juist niet moet doen! Wat nou als ze vastzit in de rug? Of pijn heeft in haar mond? Dan 'dwing' je haar eigenlijk om te galoperen. Dan gaat ze galoperen ook in verband zetten met pijn. Dit kan dan zo zn gevolgen hebben voor later. Eerst maar kijken of er echt niks aan de hand is, dan andere suggesties proberen!

Edit: Ik zie dat je wss dinsdag word nagekeken! Top +:)+

ja hebt gelijk maar sommige paarden hebben het gewoon even NOG niet door.

_bokworst

Re: rechtergalop wil niet lukken... iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:53

Is harde draf wel goed eigenlijk? Dan leert het paard toch in galop te vallen ipv aan te springen?
Gewoon nieuwsgierig hoor, niks aanvallends :)

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:54

Wat bij ons heeft geholpen, is een (halve)gebroken lijn. dus eerst rechtrichten, daarna op X een volte, dus naar de hoefslag. en dat net zo lang tot dat de binnenschouder niet meer naar buitenvalt, en dan aanspringen en de volte steeds meer vergroten. omdat je op zo'n kleine volte moet rijden,en op veel dingen moet letten, was bij mij de ervaring dat mijn pony de aandacht er veel beter bij had, om vervolgens goed aan te springen. Het rechtrichten voor dat je aanspringt is dus erg belangrijk. en een ander trucje wat wij gebruikten bijv. op wedstrijd! net voordat de hoek voorbij is, stelling naar buiten, en met binnenbeen aanspringen op het laatste moment. dan moet je paard wel goed aanspringen, want als die dan verkeerd aanspringt, komt die tegen het schot. dat trucje gebruikten wij dan ook echt alleen op wedstrijd, omdat je dan natuurlijk niet de mogelijkheid hebt om een volte of iets te draaien!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:14

Iedereen bedankt voor alle tips en adviezen!
Voor degenen die het niet gelezen hadden: dinsdag wordt Evy helemaal nagekeken op blokkades. In september kan er een tandarts komen. Ik rijd bitlops dus weet niet of evt problemen met tanden zich dan ook met het rijden kunnen uiten (?)
Wat ik sommige mensen heb zien zeggen is dat ze het misschien niet doorheeft en ik denkt dat daar deels het probleem zit...
Hopelijk vinden jullie het leuk als ik jullie op de hoogte houd!

Apache51

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:13

ik had precies hetzelfde met mijn verzorgpony!
aan de longeer lijn en alles heeft mij niet geholpen.
ik heb gewoon een balk neer gelegd en daar vanuit de galop overheen gegaan. hij sprong over in de rechter galop en heb toen 2/3 rondjes doorgegalopppeert. en dit heeft echt geholpen. na die tijd heeft hij altijd in de goede galop aangesprongen *D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:27

Johanna59 schreef:
Het probleem ligt waarschijnlijk bij de ruiter. Door laten rijden door iemand met echt veel meer ervaring. Daarna je zelf laten begeleiden door een kundige instructeur.

Ik vind de reactie van het ligt aan de ruiter zoek een professioneel iemand altijd zo kort door de bocht :o

Iedereen moet het leren, kan zijn dat het aan de ruiter ligt maar dan heeft doorrijden door iemand met meer ervaring nog geen nut. Ongeacht of dit überhaupt aan de orde is bij ts :)

Hier komt het probleem ook wel eens voor, ik heb de tip van mijn instructrice gekregen om hem aan t laten springen met stelling naar binnen. Zodat hij eigenlijk geen andere mogelijkheid heeft als goed aan springen. Hou hem daarbij ook goed actief en voorwaarts aan je hulp.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:19

Wat al eerder gezegd is, heel hard laten draven, op het verkeerde been lichtrijden en in galop laten vallen.
Bij mij op stal is een paard ingereden door een grand prix ruiter en hij heeft het het paard op deze manier aangeleerd. Die vond galop linksom heel erg lastig in het begin. Laatst toen hij op dit paard reed tijdens een clinic, heeft hij nog eens herhaald dat je het op deze manier kunt aanleren. Met het paard was lichamelijk niks aan de hand. Nu loopt het paard Z2 met deze ruiter :)

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 13:34

Apache51 schreef:
ik heb gewoon een balk neer gelegd en daar vanuit de galop overheen gegaan. hij sprong over in de rechter galop en heb toen 2/3 rondjes doorgegalopppeert. en dit heeft echt geholpen. na die tijd heeft hij altijd in de goede galop aangesprongen *D

Bedankt voor je reactie :) ik ga het proberen!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 13:35

A_nouk schreef:
Johanna59 schreef:
Het probleem ligt waarschijnlijk bij de ruiter. Door laten rijden door iemand met echt veel meer ervaring. Daarna je zelf laten begeleiden door een kundige instructeur.

Ik vind de reactie van het ligt aan de ruiter zoek een professioneel iemand altijd zo kort door de bocht :o

Iedereen moet het leren, kan zijn dat het aan de ruiter ligt maar dan heeft doorrijden door iemand met meer ervaring nog geen nut. Ongeacht of dit überhaupt aan de orde is bij ts :)

Hier komt het probleem ook wel eens voor, ik heb de tip van mijn instructrice gekregen om hem aan t laten springen met stelling naar binnen. Zodat hij eigenlijk geen andere mogelijkheid heeft als goed aan springen. Hou hem daarbij ook goed actief en voorwaarts aan je hulp.

Bedankt voor je reactie. Het zou inderdaad het fijnste zijn als ik het samen met mijn paard goed leer doen. Ik heb heel veel tips gekregen en ga ze ook zeker gebruiken. Ben benieuwd :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:36

Apache51 schreef:

dit werkt inderdaad heel goed ! :)

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 13:39

Supervixen schreef:
Wat al eerder gezegd is, heel hard laten draven, op het verkeerde been lichtrijden en in galop laten vallen.
Bij mij op stal is een paard ingereden door een grand prix ruiter en hij heeft het het paard op deze manier aangeleerd. Die vond galop linksom heel erg lastig in het begin. Laatst toen hij op dit paard reed tijdens een clinic, heeft hij nog eens herhaald dat je het op deze manier kunt aanleren. Met het paard was lichamelijk niks aan de hand. Nu loopt het paard Z2 met deze ruiter :)

Dankje voor je reactie! Evy kan in de draf makkelijk haar rug loslaten dus weet niet of het probleem lichamelijk ligt. Laat haar voor de zekerheid nakijken maar denk dat ze het "kunstje" nog niet helemaal doorheeft. Ik ga dat harde draven op het verkeerde been dus zeker proberen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:49

xxkimxx96 schreef:
zillionke schreef:
dit is gewoon op de hoefslag , umh nou normaal moet je als je in draf zit staan als het buitenste been een stap zet nu moet je dat juist NIET doen. Je moet juist gaan staan wanneer hij met zijn binnenste been een stap zet!
Gewoon met dit 'trucje' blijven proberen en het komt vanzelf goed!

Bedankt voor je tip!! :)

Op het verkeerde been licht rijden heet dat :D :D
Het zou even kunnen helpen, maar ik denk dat je probleem daar niet mee is opgelost.
Zo te horen is je paard nog behoorlijk scheef en vindt hij het daarom moeilijk om goed aan te springen.
Recht richten is dus waar je aan moet werken. Mijn paard vond het ook moeilijk om rechtsom goed aan te springen (toen hij nog jong was). En als hij dan goed was aangesprongen, sprong hij vaak nog terug over naar de galop die hij makkelijker vond. Bij ons hielp het om goed schouder voor te (blijven) rijden in het galopperen.
Ik zou me niet meteen al te ongerust maken, je paard moet gewoon nog wat sterker worden. Zodra hij wat sterker is en meer in balans, komt het met de galop vanzelf goed.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:50

Veel les nemen! Waarschijnlijk is je paard toch niet zo los zoals jij denkt of jij geeft de hulpen verkeerd. Veel succes!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:01

xMercury schreef:
Veel les nemen! Waarschijnlijk is je paard toch niet zo los zoals jij denkt of jij geeft de hulpen verkeerd. Veel succes!

Bedankt! Ik krijg binnenkort weer les en ga dit dus ook vragen!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:04

Citaat:
Op het verkeerde been licht rijden heet dat :D :D
Het zou even kunnen helpen, maar ik denk dat je probleem daar niet mee is opgelost.
Zo te horen is je paard nog behoorlijk scheef en vindt hij het daarom moeilijk om goed aan te springen.
Recht richten is dus waar je aan moet werken. Mijn paard vond het ook moeilijk om rechtsom goed aan te springen (toen hij nog jong was). En als hij dan goed was aangesprongen, sprong hij vaak nog terug over naar de galop die hij makkelijker vond. Bij ons hielp het om goed schouder voor te (blijven) rijden in het galopperen.
Ik zou me niet meteen al te ongerust maken, je paard moet gewoon nog wat sterker worden. Zodra hij wat sterker is en meer in balans, komt het met de galop vanzelf goed.

Dankjewel voor de tip! Ik maak me ook niet erg ongerust ofzo haha. Ben benieuwd nu ik meer kan trainen en mijn paard morgen nagekeken wordt hoe het over een tijdje zal gaan :)

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 23:10

Hee iedereen die mijn topic nog volgt :D
Ik wileventjes heel blij melden dat Evy vandaag tijdens het longeren rechtsom wel goed aansprong, probeerde een paar keer om te springen maar cprrigeerde zichzelf, en heeft jet een paar rondjes netjes volgehouden!!
Ik denk dus dat ik haar tijdens het rijden uit balans haal... ik heb over een weekje les dus ga eens met mijn instructrice bekijken wat ik anders moet doen
(Voor degenen die zich afvragen wat ik de andere lessen heb gedaan.. meer geleerd met mij zit rijden en voornamelijk oefeningen in stap en sommige in draf).

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:27

Er is dus een week geleden iemand geweest om mijn paard te controleren, er zat inderdaad het een en ander tussen de wervels niet goed. Ook bleek er een probleem met haar lever en er waren nog wat zwakke organen. Ik geef nu al een week medicijnen en mijn paard gaat echt met stappen vooruit. Ze is (nog) vrolijker dan eerst en de rechtergalop gaat al wanneer ze los is of aan de longe. Met rijden moet ik nog even niet galloperen, pas over een weekje of vier. Ben benieuwd hoe het dan gaat :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:10

Wat fijn dat het al beter gaat!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:17

Goed om te horen!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:20

Probeer deze tips maar:

1. in de bak een kleine volte in draf en als het weer tegen het hek aan komt in galop aanspringen.
2. ga heel scheef naar rechts hangen en geef dan de aanwijzingen.
3. rij achter paarden die allemaal rechts galopperen
4. rij net zolang tot het paard erg moe is en probeer het dan (geeft zich snel over)
5. linkerbeen achter, rechter voor, verlichte zit.

Suc6!!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:55

Anniek22 schreef:
Probeer deze tips maar:

1. in de bak een kleine volte in draf en als het weer tegen het hek aan komt in galop aanspringen.
2. ga heel scheef naar rechts hangen en geef dan de aanwijzingen.
3. rij achter paarden die allemaal rechts galopperen
4. rij net zolang tot het paard erg moe is en probeer het dan (geeft zich snel over)
5. linkerbeen achter, rechter voor, verlichte zit.

Suc6!!

Dankje voor de tips! Ik rijd nu een tijdje wat rustiger en doe even geen galop onder de man omdat mijn paard op dit moment medicijnen heeft en er het een en ander niet op orde is in haar lichaam. Waarschijnlijk gaat het over een aantal weken al een stuk beter.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:20

TS, goed om te horen dat het al beter gaat met je paardje, en dat je ze de rust geeft die ze nodig heeft om lichamelijk terug helemaal in orde te komen.

Als ze er fysiek terug klaar voor is, zal je haar het rechts galopperen wel kunnen leren. Mijn paardje had het er in het begin ook heel moeilijk mee, ik heb het hem geleerd door in de bak een klein voltje te draven, en dan wanneer ik bijna terug in de hoefslag kwam de galop te vragen. Het heeft best wel een hele tijd geduurd, maar op de duur had hij het begrepen en kon ik gewoon op de rechte lijn de rechtergalop vragen. Ik merk wel nog steeds (nu meer dan 10 jaar verder), dat rechts zijn moeilijke kant blijft. Aan de longe blijft hij het moeilijk vinden om meer dan een tweetal cirkeltjes rechts te galopperen, terwijl hij het links uren kan volhouden :) . De kans is dus reëel dat de rechtergalop altijd een aandachtspuntje gaat blijven met rijden.
Succes ermee!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:33

Cowgirl83 schreef:
TS, goed om te horen dat het al beter gaat met je paardje, en dat je ze de rust geeft die ze nodig heeft om lichamelijk terug helemaal in orde te komen.

Als ze er fysiek terug klaar voor is, zal je haar het rechts galopperen wel kunnen leren. Mijn paardje had het er in het begin ook heel moeilijk mee, ik heb het hem geleerd door in de bak een klein voltje te draven, en dan wanneer ik bijna terug in de hoefslag kwam de galop te vragen. Het heeft best wel een hele tijd geduurd, maar op de duur had hij het begrepen en kon ik gewoon op de rechte lijn de rechtergalop vragen. Ik merk wel nog steeds (nu meer dan 10 jaar verder), dat rechts zijn moeilijke kant blijft. Aan de longe blijft hij het moeilijk vinden om meer dan een tweetal cirkeltjes rechts te galopperen, terwijl hij het links uren kan volhouden :) . De kans is dus reëel dat de rechtergalop altijd een aandachtspuntje gaat blijven met rijden.
Succes ermee!

Bedankt voor je reactie en ook voor je tip!
Ik verwacht er niet te veel van, ik zal al blij zijn als alles in haar lichaam weer op orde is. Het viel me de laatste dagen op dat ze in de wei soms zelf in de rechtergalop springt dus daar ben ik al heel blij mee!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:11

buiten dat mijn paard nu aan de longeerlijn goed aanspringt rechts, zie ik in de wei haar weer alleen galloperen in de linkergalop. na lange tijd ben ik het gister weer tijdens het rijden gaan proberen, heb lang volgehouden maar lukte echt niet...
nu zag ik net een topic van iemand die ervan schrok dat haar paard met één achterbeen sleepte in de draf. mijn paard heeft vanaf het eerste moment dat ik haar ging proefrijden gesleept met haar achterbenen in de draf. (ze is gewoon goedgekeurd door een da voordat ik haar kocht). is dit dan ernstig dat ze sleept? en zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn van onder het zadel niet in de rechtergalop kunnen springen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:46

Het niet wat te betekenen. Het kan ook zijn dat je paard gewoon nog slap is.
Ik zou idd meer gealarmeerd zijn als het paard met 1 achterbeen sleept en de ander niet.
Zit er wel vooruitgang in het rechts aanspringen (aan de longe) of blijft het een beetje hetzelfde?