aan de teugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimverheijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:35

ik hou alleen druk op de teugels

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:35

Misschien dan toch een andere instructrice zoeken? Als ze zeer goed is zou ze je toch moeten kunnen helpen. En de manier zoals Marie_V beschrijft is alles behalve goed.

kimverheijen

Re: aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:36

die manier is gewoon goed van marle_v alleen dat spelen met de mond is duper fout, en mijn instuctriese kennne jullie niet dus kunnu jullie daar niet over antwoorde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:37

Die manier is zo slecht als wat, ik begrijp niet hoe je die goed kunt vinden :n...

kimverheijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:39

bijn mijn paard moeten die spieren zich nog vromen dus moet ik wel met stiek rijden anders gaat t gewoon niet en nu was mijn vraag gewoon wie weet er een andere manier
Laatst bijgewerkt door kimverheijen op 02-08-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kimverheijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:39

je moet de teugels zo houden dat er geen knikje in komt dat is het enige wat goed is bij marle_v

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:40

Marie_v schreef:
kimverheijen schreef:
waarom reageeen jullie zo raar ik kan er toch ook niks aan doen dat ik daarmoeite me heb

vind ik ook -O-
bij mij op de manege zeggen ze dat je de teugels echt zeer strak moet houden en dan er mee spelen tot het hoofd wat omlaag gaat dan de teugels meegeven en weer verder doen tot je mooi rond loopt. ik weet niet of ze dat nog op andere manieren doen maar dit is de enige die ik ken. en ook goed voorwaarts blijven

Dit is je paard in een houding trekken. Heeft niksmet aan de teugel lopen te maken.. zonde hoor dat dit zo aangeleerd wordt.. :(

Paar moet nageefelijk zijn, ga eerst voorwaarts neerwaarts rijden en zorg dat hij op de achterhand loopt :) van daaruit kun je gaan werken met aan de teugel lopen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:41

wat ik altijd doe om nagefelijk te rijden, veel voltes (helpt goed bij mij) lichte druk op de teugels handen beetje uit elkaar (niet zo erg dat je je paard in de krul trekt), beetje in de teugels kneden (op zo'n marnier dat je t niet ziet) en heel veel overgangen rijden
dan loopt de mijne aan de teugel, (k stop met kneden als ze goed loopt) k weet niet de aller beste marnier
met hulpteugel rijden is niet de oplossing, dan lert ie t met een hulpteugel en dus niet van jou

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:43

Beste TS,
Zoals al eerder aangegeven zijn er al vele topics over dit onderwerp. Lees deze eens door, waarschijnlijk vind je het antwoord op je vraag snel genoeg! Aan de teugel rijden is niet iets waarvoor je moet begin met zagen en dergelijke en jou instructrice zou vast en zeker heel goed zijn, maar dat klopt niet. Mensen hier proberen je te helpen, stel je er voor open! Als je geen dingen van anderen hier aan wilt nemen, kun je de vraag net zo goed niet stellen. :D
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 02-08-14 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kimverheijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:43

klopt een paard in de houding trekken is hartstikke slecht voor je paard, dankje lianneputhzy daar heb ik wat aan :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:44

Je hoeft eigenlijk niks te doen met teugels om je paard aan de teugel te rijden, je hebt er zelfs geen teugels voor nodig.
Gewoon je paard naar ontspanning rijden, actieve achterhand + aangespannen buikspieren en opbollende rug en hopsakkee paard komt aan de teugel (zonder je teugels ook maar te gebruiken, zelfs niet aanspannen).
Als jouw instructrice je geen oefeningen kan aanleren om een paard te laten ontspannen is het imo geen goede instructrice.

kimverheijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:45

hannah41 schreef:
Beste TS,
Zoals al eerder aangegeven zijn er al vele topics over dit onderwerp. Lees deze eens door, waarschijnlijk vind je het antwoord op je vraag snel genoeg! Aan de teugel rijden is niet iets waarvoor je moet begin met zagen en dergelijke en jou instructrice zou vast en zeker heel goed zijn, maar dat klopt niet. Mensen hier proberen je te helpen, stel je er voor open! Als je geen dingen van anderen hier aan wilt nemen, kun je de vraag net zo goed niet stellen. :D

ik weet dat zagen fout is dat doe ik ook niet ik hou alleen een betje druk op de teugels

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:45

maar ik stop wel altijd met licht kneden zodra ze nagefelijk/rond loopt, met de rest blijf ik natuurlijkw el gewoon doorgaan, lukt nu al bijna zonder kneden

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:46

Als je hier al zelf zo goed weet hoe het moet, waarom stel je de vraag dan nog?
Is de foute manier, maar als jij zo zeker bent dat die goed is moet je er vooral mee doorgaan tot je paard straks geen bit meer in wil.
Tips zijn allemaal al gegeven, lees dat lijstje maar eens door en het centrale topic.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:46

Aan de teugel rijden doe je niet zomaar omdat je het even wilt. Dat kost tijd en training en les. Nageeflijkheid komt vanuit de ontspanning. En je kunt het opzoeken in topic nummer zoveel.... daar worden tips gegeven en kun je met je vragen terecht.

kimverheijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:46

maximuss schreef:
Je hoeft eigenlijk niks te doen met teugels om je paard aan de teugel te rijden, je hebt er zelfs geen teugels voor nodig.
Gewoon je paard naar ontspanning rijden, actieve achterhand + aangespannen buikspieren en opbollende rug en hopsakkee paard komt aan de teugel (zonder je teugels ook maar te gebruiken, zelfs niet aanspannen).
Als jouw instructrice je geen oefeningen kan aanleren om een paard te laten ontspannen is het imo geen goede instructrice.

dat leert ze me ook allemaal aleen bij mijnpaard gaat t allemaal niet zo makkelijk van daardat ik misschiend acht miss weten ze op bakot.nl andere tips

kimverheijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:47

laraxXxemma schreef:
Als je hier al zelf zo goed weet hoe het moet, waarom stel je de vraag dan nog?
Is de foute manier, maar als jij zo zeker bent dat die goed is moet je er vooral mee doorgaan tot je paard straks geen bit meer in wil.
Tips zijn allemaal al gegeven, lees dat lijstje maar eens door en het centrale topic.

ik weet wat fout is alleen weet ik niet merr wat ik kan doen maar jullie snappen dat niet dat vind ik dan weer vervelend :(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:48

Aan de teugel lopen is een cadeau van je paard/pony als hij/zij ontspannen loopt. En die krijg je niet door er een stiek aan te knopen. Maar door voorwaarts te rijden en veel overgangen te maken. Plus hem los te maken in zijn lijf.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:50

Waarom hou je dan in godsnaam druk op de teugels?
Als ze jou de juiste oefeningen aanleert ( focus op lengtebuiging/dragend achterbeen ed) en je paard zakt nog altijd niet dan zou ik je paard eens grondig laten doorlichten door een dierenarts/ osteopaat.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:50

Mensen willen je wel helpen maar reageren soms een beetje korzelig omdat het zo vaak gevraagd wordt en je met de zoekfunctie makkelijk antwoorden kan vinden. Ik zie dat je nog maar kort op bokt bent dus misschien weet je nog niet zo goed hoe dat moet.

Een paard/pony netjes aan de teugel rijden is nog niet zo makkelijk, zeker als je zelf daar nog niet zoveel ervaring mee hebt. Paard moet het leren, jij moet het leren. Daarom wordt deze vraag ook nogal vaak gesteld op bokt, je ziet hierboven dat er dan ook al veel topics over zijn.
Daar kan je dan ook lezen wat er in het algemeen voor advies gegeven wordt.

Specifiek voor jou en jouw paardje kunnen we hier op bokt geen advies geven omdat we jullie niet kennen. Je moet kunnen zien wat de ruiter doet, hoe het paard daarop reageert, hoe de ruiter daarop weer reageert, enzovoorts. Vandaar dat ook altijd meteen gevraagd wordt of je les hebt en of je goede les hebt. Niet elke instructrice/instructeur is even goed in dit soort dingen.
Wat belangrijk is, is dat het paard, doordat het op de juiste manier gereden wordt, op een gegeven moment [u]zelf[u] de nageeflijkheid aanbiedt. Dat gebeurt niet doordat hij met een strakke teugel gereden wordt of door gefriemel in de mond. Er moet eerst impuls zijn (je voelt het paard duwen vanuit de achterhand), daardoor wil hij vaak zijn neus naar voren steken. Hij moet leren dat hij dan juist de hals wat ronder moet maken waardoor de druk op het bit afneemt. Je nodigt het paard daartoe uit door de hand iets te ontspannen (niet mee naar voren gaan, alleen de druk van het bit halen) en weer zachtjes te sluiten. Meestal reageert het paard daarop door mee te geven, dan voel je minder druk in de hand. Als hij dat doet en het hoofd ook zo blijft houden, is hij nageeflijk. Het komt dus uit het paard zelf als reactie op jouw hulp.
Je instructrice zou je moeten kunnen helpen bij het op de goede manier opwekken van impuls en de juiste begeleiding met je handen. Dit is wat de mensen bedoelen met hun reacties.
Lees de topics die ze je gegeven hebben maar eens goed door, daar staat het veel uitgebreider in maar dan heb je vast een idee.

En ja, het kan lang duren voordat het echt goed gaat. Misschien heb je je paard ook nog niet zolang dus dan moeten jullie ook nog eens aan elkaar wennen. Gewoon volhouden met het op de juiste manier doen dan komt het helemaal goed. Goed paardrijden betekent geduld hebben! Succes!
Laatst bijgewerkt door Martie op 02-08-14 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:51

Als het bij je paard niet zo makkelijk gaat... dan is je paard gewoon nog niet zo ver... dan moet jij eerst nog verder trainen en zijn lichaam zo voorbereiden dat hij wel aan de teugel kan (hem dwingen door vast te houden, elastiek, andere hulpteugels etc... dat zorgt alleen maar dat paard niet echt kan gaan ontspannen en vanuit daar echt de aanleuning kan aannemen)
Het gaat om training... en je kan zomaar een jaar verder zijn voordat een paard echt netjes en correct in de aanleuning kan gaan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:57

ooit had ik dit probleem ook, juist toen ik de brui er aan gaf deed mijn eigenwijze pony het !
zomaar uit zichzelf.Achteraf zag ik aan foto's dat we door al het oefenen de focus er te veel op lag en het gewoon te geforceerd was. rij op je zit, gewicht verplaatsing en juiste houding en je zult zien met oefenen en begeleiding kom je er echt wel hoor, geef het wat tijd en geef niet op :o

kimverheijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 13:57

dankjex

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:59

Wat ik een beetje mis in je verhaal, wat alleen over het aan de teugel rijden gaat, is het stapje daarvoor. Vandaar mijn vraag: kun je iets vertellen over hoe het voorwaarts-neerwaarts rijden momenteel gaat?

Met die informatie word je denk ik hier beter verder geholpen. :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:25

Koop anders eens een boek van Klassieke Dressuur. Daar staat het meestal goed in uitgelegd met foto's hoe het moet en niet moet :) Door dat te lezen kon ik veel beter begrijpen waarom je paard nageeflijk loopt en hoe je het doet! Ik heb deze: http://www.bol.com/nl/p/klassieke-dress ... 002500368/