Verkeerd aangalopperen en houdt dit niet vol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 00:52

heidy_wilco schreef:
FlashyFjord schreef:

Ik negeer dit niet. Weet dat dit gezegd is en onthoud dit ook.
Maar als mensen slechts enkele elementen uit mijn tekst halen en enkel hierop reageren is het logisch dat ik hierop terugreageer met het volledige verhaal, niet?
+Ik laat het meisje niets doen waarvan ik niet 100% zeker ben dat dit juist is, heb haar 2 zogezegde 'lessen' proberen laten aangalopperen, ging moeizaam dus zoek ik tips!

Dus je weet niet 100% zeker wat juist is.

Wat?
Wat ik haar laat doen, daarvan ben ik wél 100%zeker dat het juist is.
Aangalopperen ging niet goed, dus laat ik haar niet meer doen, aangezien ik hievan niet 100% zeker ben wat de juiste oplossing is. Je moet toch eerst uitproberen of iets wel of niet gaat? Anders weet je niet wat de pony wel/niet kan

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 00:58

heidy_wilco schreef:
Haar eerste reactie was nogal grof? Ik vind jou nogal naar overkomen. Het maakt niet uit of je nou volgens jou les geeft of niet, als je niet weet hoe het moet, moet je er helemaal niet (in je eentje!) aan beginnen. En dat is nou iets dat iedereen hier jou duidelijk probeert te maken. Dus luister nou even en laat dat meisje een instructeur zoeken die wel weet hoe het moet en niet zelf aan gaan modderen, want zelfs met advies van bokt, kan je in zulke gevallen nog niets omdat je er geen ervaring mee hebt en je een pony kan verpesten omdat jij het niet goed interpreteert of de goede aanwijzingen op foute momenten geeft of zelfs helemaal fout bent.

Vond haar eerste reactie inderdaad grof, wat maakt dat ik ook zo terugreageer. Ze viel meteen mij persoonlijk aan.

Ik wéét wat er gezegd wordt, maar ik zou ook graag eens hebben dat de mensen luisteren naar wat ik hun probeer duidelijk te maken. Ik 'modder' niet aan, want want van de dingen die ik haar laat doen, ben ik zeker dat ik de juiste tips meegeef aan haar.
Zoals ik ook al meerdere keren heb gezegd: Ze heeft bij mij 2x proberen aangalopperen (ging moeizaam, maar lukte) en ik zag dat het niet goed ging dus heb dus niet vaker gedaan omdat ik weet dat ik hiervoor (aangalopperen) de juiste kennis niet heb.

Dit is wat ik probeer duidelijk te maken, maar wordt ook genegeerd. Ik laat de pony niet verpesten

Samblabla

Re: Verkeerd aangalopperen en houdt dit niet vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 00:59

Bah wat ben jij eigenwijs. Veel succes ermee ofzo. :n

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 01:06

elenaMM77 schreef:
FlashyFjord schreef:
*zucht*
Denk niet dat je m'n reacties allemaal leest, want dan zou je weten dat wat ik doe, geen lesgeven is (en ik weet dit zelf ook!) Zal mezelf nog een keer herhalen. Ik zeg haar wat ze zou kunnen doen, want anders draaft ze doelloos wat rondjes in de piste. Sorry dat ik het makkelijker vond om te zeggen dat ik het meisje 'les' gaf, ipv steeds die lange zin te typen... Heb ook gezegd dat ik wéét dat dit geen echt lesgeven is.
Dit werkt inderdaad niet zo. Maar let er de volgende keer gewoon op dat wat je reageert, niet verkeerd opgenomen kan worden, want je eerste reactie was nogal grof. Dat is ook meteen de reden van mijn reacties op jou.

maar je doet het wel voor het meisje in plaats van dat het meisje een instructrice neemt..

waarom wil het meisje geen echte les nemen is misschien een goede vraag?

immers zoals je aangeeft, jij geeft geen les.. zij is op dit moment geen goede combinatie met haar pony en ze weet niet goed wat ze met de pony doet.. Dus heeft ze les nodig.. waarom heeft ze die dan niet?

dat jij haar daar buiten een beetje helpt met inspiratie, dat kan.. maar ze moet ook les hebben.

Het meisje weet zelf ook dat ik haar gewoon inspiratie geef en tips over hoe ze het beter kan doen...
Ik weet niet waarom ze geen bevoegde lesgever zoekt, het zou inderdaad beter zijn zo, maar dat willen ze niet...

Geloof het of niet, sinds ik haar inspiratie geef (zal het zo noemen, wordt anders toch aangevallen) is er al een enorme verbetering. In tegenstelling tot wat iedereen hier denkt, ik weet wat ik doe, juist het aangalopperen is een lastig punt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 01:06

je zoekt naar opties hoe jij het met haar kan oplossen..

ik denk dat die oplossing er niet is.
omdat jijzelf daarvoor het inzicht (nog mist)..
dat geeft niets.. maar dat inzicht komt er niet van tips van bokkkers
en 'je moet wat proberen' is niet de goede instelling..

als je instructie hebt en tijdens de trainingen tussendoor iets niet goed gaat, dan moet je 'iets proberen' in het verlengde wat je tijdens die instructie geleerd hebt.

dat je iets niet kunt, zoals instructie geven (je kunt wel zeggen dat je geen instructie geeft.. maar met iemand aan het werk om te helpen met deze problemen, dan stel je je wel als lesgeefster op naar haar toe).

Het is iets waar ik mijn vingers niet aan zal branden, al wil iemand tien keer dat ik aanwijzingen geef over hoe ze een paard ontspannen kunnen krijgen.. ik kan wat tips geven hoe ze het kunnen proberen.. maar ik zie a) niet voldoende of ze de tip ook correct uitvoeren.. b) ik ben niet van dat niveau dat ik iemands houding goed kan beoordelen en al zeker niet kan corrigeren c) als er wat met het kind gebeurt terwijl ik aanwijzingen roep, dan ben ik wettelijk aansprakelijk.. ook al zeg ik dat ik geen lesgeefster ben.. het kind is dan onder mijn 'leiding' of mijn aanwijzingen bezig.

dat is ook hetgeen wat iemand bedoelt met verzekering..

ook al zeg je heel duidelijk 'ik geef geen les', op het moment dat jij haar gaat helpen met balans, zit, houding, aanwijzingen roept en figuren roept. En zij volgt jouw aanwijzigen op en er gebeurt wat.. dan kan het heel goed zijn dat jij aansprakelijk wordt gesteld..

dat is het enige dat ik er nog op kan zeggen..

het meisje is niet klaar voor het rijden van een eigen pony zonder gedegen instructie.. en dat zal ze ook niet worden door tips.. misschien kun je dat het beste tegen haar ouders zeggen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 02-08-14 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 01:08

Samblabla schreef:
Bah wat ben jij eigenwijs. Veel succes ermee ofzo. :n

Ben niet eigenwijs, alles wat ik zeg wordt genegeerd, hierdoor herhaal ik. Vroeg gewoon tips, lesgever is geen optie (ligt helemaal niet aan mij, is ook niet mijn keuze)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 01:11

Ik kap er ook mee... Je zegt wel dat je tips wilt, maar luisteren... Altijd weer in de verdediging.

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 01:13

elenaMM77 schreef:
je zoekt naar opties hoe jij het met haar kan oplossen..

ik denk dat die oplossing er niet is.
omdat jijzelf daarvoor het inzicht (nog mist)..
dat geeft niets.. maar dat inzicht komt er niet van tips van bokkkers
en 'je moet wat proberen' is niet de goede instelling..

als je instructie hebt en tijdens de trainingen tussendoor iets niet goed gaat, dan moet je 'iets proberen' in het verlengde wat je tijdens die instructie geleerd hebt.

dat je iets niet kunt, zoals instructie geven (je kunt wel zeggen dat je geen instructie geeft.. maar met iemand aan het werk om te helpen met deze problemen, dan stel je je wel als lesgeefster op naar haar toe).

Het is iets waar ik mijn vingers niet aan zal branden, al wil iemand tien keer dat ik aanwijzingen geef over hoe ze een paard ontspannen kunnen krijgen.. ik kan wat tips geven hoe ze het kunnen proberen.. maar ik zie a) niet voldoende of ze de tip ook correct uitvoeren.. b) ik ben niet van dat niveau dat ik iemands houding goed kan beoordelen en al zeker niet kan corrigeren c) als er wat met het kind gebeurt terwijl ik aanwijzingen roep, dan ben ik wettelijk aansprakelijk.. ook al zeg ik dat ik geen lesgeefster ben.. het kind is dan onder mijn 'leiding' of mijn aanwijzingen bezig.

dat is ook hetgeen wat iemand bedoelt met verzekering..

ook al zeg je heel duidelijk 'ik geef geen les', op het moment dat jij haar gaat helpen met balans, zit, houding, aanwijzingen roept en figuren roept. En zij volgt jouw aanwijzigen op en er gebeurt wat.. dan kan het heel goed zijn dat jij aansprakelijk wordt gesteld..

dat is het enige dat ik er nog op kan zeggen..

het meisje is niet klaar voor het rijden van een eigen pony zonder gedegen instructie.. en dat zal ze ook niet worden door tips.. misschien kun je dat het beste tegen haar ouders zeggen.

"ik denk dat die oplossing er niet is." Wel, ik zoek tips, dus meer dan deze zin hoef je niet te typen dan. Ouders zijn ook steeds aanwezig als het meisje rijdt dus ik zal niet aansprankelijk zijn.

Het meisje is inderdaad te jong voor het rijden van déze pony,dit is eerder al gezegd geweest tegen de ouders door hun vorige lesgever, maar wat zij deden: Geen lesgever en op zichzelf rijden. Dat beter misschien?

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 01:13

heidy_wilco schreef:
Ik kap er ook mee... Je zegt wel dat je tips wilt, maar luisteren... Altijd weer in de verdediging.

Ik stop er ook mee... Je zegt wel dat je tips geeft... Altijd maar aanvallen...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 01:20

Weetje. Ik heb mijn fjord nu 1,5 jaar en ik heb het eerste jalf jaar geen les gehad, daar heb ik spijt van want nu moet ik steeds een gevecht aangaan met dat beest. Als ik vanaf het begin naar andere had geluisterd dan had ik waarschijnlijk een veel braver paard gehad. Ze kon namelijk ook de galop niet en wat bleek! Ze bleek zo scheef te zijn als een frikandel. Ze heeft intussen een osteopaat erbij gehad, nieuw zadel en de tandarts is ook geweest. Toen heb ik professionele hulp gekregen en heb ik zoveel lichtpuntjes gezien en nu kan ik rijtechnische dingen de meeste keren van de tijd zelf oplossen. Mijn instructrice zag al voordat mijn paard wat wilde flikken wat ze ging doen en konden we optijd ingrijpen maar dat inzicht heb jij helemaal niet, die mensen hebben niet voor niets een dure studie moeten volgen. En als je graag wilt weten hoe jij dit kan oplossen (met alle gevolgen van dien natuurlijk) zou ik een instructrice een mailtje sturen.

Ach wat is te jong? Hoe oud is het meisje? Wat voor pony is het en hoe oud? Bij mij op stal stond een 11 jarig meisje met een fries van 1.67 en die was 4 jaar oud. Gaat hartstikke goed onder goede begeleiding.

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 01:38

Samblabla schreef:
Weetje. Ik heb mijn fjord nu 1,5 jaar en ik heb het eerste jalf jaar geen les gehad, daar heb ik spijt van want nu moet ik steeds een gevecht aangaan met dat beest. Als ik vanaf het begin naar andere had geluisterd dan had ik waarschijnlijk een veel braver paard gehad. Ze kon namelijk ook de galop niet en wat bleek! Ze bleek zo scheef te zijn als een frikandel. Ze heeft intussen een osteopaat erbij gehad, nieuw zadel en de tandarts is ook geweest. Toen heb ik professionele hulp gekregen en heb ik zoveel lichtpuntjes gezien en nu kan ik rijtechnische dingen de meeste keren van de tijd zelf oplossen. Mijn instructrice zag al voordat mijn paard wat wilde flikken wat ze ging doen en konden we optijd ingrijpen maar dat inzicht heb jij helemaal niet, die mensen hebben niet voor niets een dure studie moeten volgen. En als je graag wilt weten hoe jij dit kan oplossen (met alle gevolgen van dien natuurlijk) zou ik een instructrice een mailtje sturen.

Ach wat is te jong? Hoe oud is het meisje? Wat voor pony is het en hoe oud? Bij mij op stal stond een 11 jarig meisje met een fries van 1.67 en die was 4 jaar oud. Gaat hartstikke goed onder goede begeleiding.

Bedankt om het op een vriendelijke manier te zeggen, appreciëer ik echt.
Zit met eenpaar frustraties ivm met dit meisje en haar ouders. Ze willen nl niet inzien dat het ook aan het tuig kan liggen dat de pony niet op de 'juiste' manier reageert. (frustratie 1)
Zal het eventjes op een rijtje zetten
-Pony is kruising met Arabische volbloed
-Rond de 8 jaar, E-pony
-2jaar in het bezig van het meisje
-meisje is 12-13 jaar oud
Het zadel dat ze gebruiken hebben ze online gekocht, heb hen al gezegd dat ze beter (een ander zadel kopen waarvan ze) laten checken dat het juist ligt, maar de ouders willen dit niet. (frustratie 2)
Heb hen ook al gevraagd of ze weten of alles juist is bij de pony (lichamelijk gezien dan). Ze zeggen van wel, hebben bij de koop een check-up gedaan en vinden dit voldoende.. (frustratie 3)
De ouders weten zo goed als niets af van paarden (enorme frustratie) maar denken dat ze goed doen.

Wil wel even zeggen dat ik geen 14-jarig meisje ben dat nog maar enkele maanden rijdt, ik ben een pakje ouder en weet er meer van af dan dat er blijkbaar gedacht wordt.
Laatst bijgewerkt door FlashyFjord op 02-08-14 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 01:40

Ik kan alleen 1 ding zeggen: trek je handen ervanaf. Hoe slechter het dan gaat (met rijden) hoe meer ze gaan inzien dat ze verkeerd bezig zijn.

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 01:44

Samblabla schreef:
Ik kan alleen 1 ding zeggen: trek je handen ervanaf. Hoe slechter het dan gaat (met rijden) hoe meer ze gaan inzien dat ze verkeerd bezig zijn.

Niets doen? Dat vind ik zo naar voor de pony, hij wordt daar zeker niet beter van, niet?
Ze zien niet echt in dat ze iets fout doen, de pony steigert ook makkelijk, 'ze vinden het normaal als hij weer eens steigert want 'het zijn zijn kuren die hij even moet uitlaten') en laten hun dochter al anderhalf jaar rijden, zonder dat er iemand bij is die iets afweet van paarden :\

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 01:52

Beter wordt de pony sowieso niet zonder proffesionele hulp. Je handen eraf halen is het beste wat je nu kunt doen, als er zometeen iets verkeerds gaat dan gaan de vingertjes richting jou en dan ben je niet blij. Want dan ben jij degene die verantwoordelijk is ervoor. Als hun zien dat het alleen maar slechter gaat dan zien ze in dat ze het niet zonder hulp kan.

Maar wat ik sowieso niet snap.. Die instructrice heeft haar uit de les gestuurd maar haar niet apart gepakt om haar te helpen? Want in mijn ogen moeten instructrices helpen en ergens een oplossing voor vinden. Althans in mijn beleving.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 01:54

ts je vraagt tips, en dat is heel begrijpelijk, want jij zou dit graag oplossen en tot een goed einde brengen, maar dat kan niet aan de hand van tips, niet dat die tips fout zouden zijn, nee mssn zijn het idd super goede tips, maar het juist uitvoeren en net op tijd weer bijsturen en corrigeren en timing en , .... tjaaa het is het totaal plaatje dat telt, er komt heel veel meer kijken dan enkel een juiste tip.
Jij kan mssn al wel best een beetje rijden, ok geen probleem maar je bent nog steeds niet een instructeur, en zelfs dan blijft het soms nog echt een heel moeilijke zaak om sommige dingen te gaan oplossen.
Je gaat tegen bijna iedereen dadelijk in de aanval, want ze begrijpen maar niet dat je enkel een goede tip wilt horen, je geeft aanwijzingen en toch zeg je dat je geen les geeft, wat is les geven dan volgens jou??? ????
Je bent nu echt verkeerd bezig, als het kind en/of de ouders geen centen willen betalen aan goede instructie , tjaaaa dat is dan idd hun eigen beslissing, daar kan jij natuurlijk niets aan veranderen maar dat staat los van het feit dat jouw instructie die jij nu aan het geven bent, zeker niet zal bijdragen aan het leerproces die het meisje nu niet heeft, dit is geen meerwaarde , eigenlijk is het een soort leuke bezigheid voor jou, en het vergroot het risico voor het meisje en voor het paardje.
Dit is dus echt een verkeerde keuze, dus stoppen is de enige goede keuze.
En dit is niet om jou af te kraken, je bent er gewoon niet, of nu nog niet klaar voor.

FlashyFjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 02:02

aeolusnr1 schreef:
ts je vraagt tips, en dat is heel begrijpelijk, want jij zou dit graag oplossen en tot een goed einde brengen, maar dat kan niet aan de hand van tips, niet dat die tips fout zouden zijn, nee mssn zijn het idd super goede tips, maar het juist uitvoeren en net op tijd weer bijsturen en corrigeren en timing en , .... tjaaa het is het totaal plaatje dat telt, er komt heel veel meer kijken dan enkel een juiste tip.
Jij kan mssn al wel best een beetje rijden, ok geen probleem maar je bent nog steeds niet een instructeur, en zelfs dan blijft het soms nog echt een heel moeilijke zaak om sommige dingen te gaan oplossen.
Je gaat tegen bijna iedereen dadelijk in de aanval, want ze begrijpen maar niet dat je enkel een goede tip wilt horen, je geeft aanwijzingen en toch zeg je dat je geen les geeft, wat is les geven dan volgens jou??? ????
Je bent nu echt verkeerd bezig, als het kind en/of de ouders geen centen willen betalen aan goede instructie , tjaaaa dat is dan idd hun eigen beslissing, daar kan jij natuurlijk niets aan veranderen maar dat staat los van het feit dat jouw instructie die jij nu aan het geven bent, zeker niet zal bijdragen aan het leerproces die het meisje nu niet heeft, dit is geen meerwaarde , eigenlijk is het een soort leuke bezigheid voor jou, en het vergroot het risico voor het meisje en voor het paardje.
Dit is dus echt een verkeerde keuze, dus stoppen is de enige goede keuze.
En dit is niet om jou af te kraken, je bent er gewoon niet, of nu nog niet klaar voor.

Oke, begrijp je. Maar er wordt steeds gezegd dat het moeilijk wordt om te oordelen van achter een computerscherm. Dit geldt blijkbaar ook alleen voor het paard zelf? Want er wordt gezegd dat wat ik zeg fout is. Maar hoe weet jij dit, als je niet weet wat ik doe en wat mijn tips zijn? Ik ga niet meer fout doen dan goed, want ik weet (zeker nu...) dat ik het galop-probleem niet kan oplossen. Wat mijn logische oplossing dan zou zijn is: Niet meer galopperen onder mijn toezicht.
Ik weet dat je snel iets fout kan doen bij paarden, daarom zorg ik ervoor dat ik weet wat het doel is van de dingen die ik vraag en hoe dit moet uitgevoerd worden.
Je kan niet weten wat mijn kunnen is en wat ik allemaal wél weet. Er wordt alleen maar gesproken over de dingen die ik niet beheers. Dit is niet slecht bedoeld, maar wou ik even gezegd hebben

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 02:47

Kan het paard gelongeerd worden met de ruiter erop? Dan kan je controle uitoefenen. Hoe gaat de galop zonder ruiter aan de longe met bijzet? Misschien is longeren een tijdelijke optie om de galop succesvol te krijgen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:06

rien10 schreef:
Wat leuk dat je haar wil helpen. Zou t volgende wat zijn: meisje neemt eens in de week les, en jij gaat mee. Je luistert en kijkt heel goed wat er bedoelt en uitgelegd wordt. Als ze dan thuis rijdt kan jij helpen door haar er op te wijzen als iets niet goed gaat. Zo van; je instructeur zei doe dit en geef deze hulp als je pony zo doet. En ik zie nu dat je dat niet doet. Wel blijven doen wat de instructeur zegt hoor.
Op die manier heeft ze professioneel les en ondersteuning van jou. En jij leert er ook nog eens van.

Heb je dit idee ook overwogen?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:48

Wellicht dat de pony nog de balans en de kracht mist om in de bak te kunnen galopperen en dit vol te houden?
Wat is het voor een ras? Mijn tinkertje kon dit eerst ook niet; mistte nog er zijn balans en kracht.
Tip: pony moet waarschijnlijk sterker worden. Doe dit eerst maar eens in de bak in draf; veel overgangen, balkjes draven ed. Verder galop op buitenrit, rechte stukken, en anders pony eerst aan de longeerlijn zonder ruiter leren galopperen. Als dat aan beide zijdes goed gaat (dus rustig in balans kunnen aanspringen en doorgalopperen), dan aan longeerlijn met ruiter erop en daarna pas los in de bak.

Reken erop dat je voor het opbouwen van kracht, balans en conditie echt wel enkele maanden bezig bent.

Veel plezier samen :) :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:47

Hier mist weer belangrijke informatie zoals: hoe oud is de pony, is het een manegepony en heb je zelf we eens op het dier gereden, TS.
Zo niet, waarom probeer je het dan zelf niet eens, met galop natuurlijk, dan kun je ook beter 'voelen" wat er precies gebeurt en de boel voor de rest beter inschatten. Of kun je het voordoen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:53

Geeft zij de goede hulpen aan? Hoofd naar binnen laten kijken en binnenbeen/buitenbeen(ik doe het standaard maar kan me niet even herinneren welk been naar achter moet).
Naar mijn idee vind de pony dit moeilijk. Ik heb ook op een paardje gereden wat het moeilijk vond en ik liep ook te vechten maar uiteindelijk heb ik haar bij mij gehouden en niet de teugels los gegooid. Toen ging het een stuk beter en galoppeerde ik direct aan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:01

Misschien kan je eens beginnen met de pony gewoon aan de longe te nemen en eens zien of er een probleem bij de pony zelf zit. Kan de pony wel galopperen zit hij niet ergens vast. Past het zadel wel goed zodat de pony niet gehinderd word? Ik weet niet hoe goed jou rijkunsten zijn, maar anders stap je even zelf op,galopeert ze bij jou wel goed aan dan heb je te maken met een comminucatie fout en dan kan jij haar duidelijker uit leggen waar het probleem zit.
Ik zou dus gaan ontleden.Sucses er mee.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:13

Ok.
Dus als ik het goed begrijp:
De pony steigert, galoppeert niet aan en niet door, er ligt een zadel op dat online zonder kennis van zaken is aangeschaft, pony wordt niet (nooit?) medisch nagelopen, wordt gereden zonder instructie door iemand die onvoldoende kennis van zaken heeft om zonder les te kunnen.

Ik zou hier mn handen ook vanaf trekken. Dit ga je niet oplossen door meer figuren te rijden. Hier moet om te beginnen een gedegen (!) instructie bij komen, het zadel moet worden gecheckt (door iemand met echte kennis van zaken!) en vermoedelijk is iets van een osteopaat ook geen overbodige luxe. Heb ik het nog niet eens over de rest van de medische molen als voorgenoemde geen soelaas biedt.

Dat de pony niet wil galopperen en steigert wijst naar mijn idee richting een aantal problemen. De simpelste hiervan zouden een slecht passend zadel zijn en een gebrek aan kracht en balans (door onjuiste training) om te kúnnen galopperen.

Als deze mensen niet bereid zijn om de juiste mensen erbij te halen zou ik daar echt mn handen niet langer aan branden, hoe sneu het ook is. Jij hebt gewoon niet de kennis en ervaring in huis om dit op te lossen en met zulke onwillige eigenaren denk ik dat je je daar ver van moet distantiëren, hoe goed bedoeld en lief het ook van je is om te willen helpen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:51

Er staat toch nergens dat de pony steigert?? Ik moet zeggen dat ik bovenstaande reactie een beetje erg overdreven vind <<) <<)
Er hoeft helemaal niet gelijk iets medisch aan de hand te zijn. Zoals ik het verhaal lees klinkt het eerder als een pony die nooit fatsoenlijk is doorgereden. Is een kwestie van goed opbouwen, te beginnen met balans en krachtopbouw aan de longeerlijn.
Een goede tip vond ik ook dat TS er zelf eens opstapt om de galop te proberen om precies te voelen wat het paard doet.
Dat het aan de ene kant iets makkelijker ging dan op de andere hand is ook logisch, daar ieder paard een meer moeilijke en makkelijke kant heeft. Als je dit niet traint, zal dit ook altijd blijven

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:00

Heb jij weleens op de pony gereden?Doet hij het dan wel?
Het is niet eenvoudig om tips te geven,ik weet niet hoe goed of niet goed het meisje rijdt,of de pony iets mankeert.
Wel lief dat je haar probeert te helpen!
Je zou het eens kunnen filmen,dan word er misschien iets meer duidelijk?