Paard bokt tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:49

EJuniorJoost schreef:
Slaan met een zweep omdat je paard ergens last van heeft? Gatverdamme zeg...

Ligt je zadel goed? Is ze scheef of in onbalans? Heb verschillende paarden gereden die dat deden met recht richten is het altijd goed gekomen de meeste dingen komen toch echt bij de ruiter of een slecht passend zadel vandaan

Heb je het nu over mij? over mijn post?
Ik vraag toch of er misschien iets medisch aan de hand is?
Verder is er nog een verschil tussen slaan en een tik hoor. ;)
Ik geef liever 1 tikJE met de zweep als dat ik 10 x flink moet aansporen.

Als het paard verder niks mankeert, mag het ook niet bokken. 1 x alla, maar elke x als ze in galop gaat..?????!

EJuniorJoost

Re: Paard bokt tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:29

nou ik bedoel het in het algemeen er waren meer die begonnen over slaan. en ja natuurlijk na 1 keer aansporen mag je hem best een tik geven maar een paard bokt niet omdat hij denkt : laat ik nou eens even mijn baas irriteren zo denken paarden en dieren in het algemeen niet.. -,-
ik heb nog nooit een paard mee gemaakt wat niet scheef is dus dat zal het vast wel zijn als een paard scheef dus vast zit gaat het bokken net als verkeerd aanspringen staken steigeren niet naar beneden willen lopen etc.

TS misschien moet je eens kijken bij marijke de jong > paarden begrijpen > rechtrichten.

Ik heb ook paarden gehad die bokte in de galop of bij het aanspringen en met rechrichten heb ik het allemaal kunnen oplossen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:55

EJuniorJoost schreef:
nou ik bedoel het in het algemeen er waren meer die begonnen over slaan. en ja natuurlijk na 1 keer aansporen mag je hem best een tik geven maar een paard bokt niet omdat hij denkt : laat ik nou eens even mijn baas irriteren zo denken paarden en dieren in het algemeen niet.. -,-
ik heb nog nooit een paard mee gemaakt wat niet scheef is dus dat zal het vast wel zijn als een paard scheef dus vast zit gaat het bokken net als verkeerd aanspringen staken steigeren niet naar beneden willen lopen etc.

TS misschien moet je eens kijken bij marijke de jong > paarden begrijpen > rechtrichten.

Ik heb ook paarden gehad die bokte in de galop of bij het aanspringen en met rechrichten heb ik het allemaal kunnen oplossen.

ik ben het helemaal met je eens, mijn paard bokte gewoon puur uit het uitproberen, ik heb alles laten controleren zadel paard alles. dus toen ze nog liep te klote heb ik het zo afgeleerd. ik ben ook niet iemand die slaat maar bij die kon het niet anders. sporen reageerde ze niet meer op.

mariettek

Re: Paard bokt tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:50

Mijn ruin is medisch volkomen in orde, in de galop is hij op eigen terrein en op buitenrit doodbraaf. Toch is er een bepaald galoptempo waarbij hij 'heet' wordt. Hij wordt dan erg jolig en geeft een aantal lage bokjes. Daarna is het over.
Mijn oplossing is een rustige galop, waardoor we veel beheerster galopperen. Dat hebben we steeds meer uitgebouwd tot een flinke galop. We zijn er nog niet helemaal, maar dat kan ook komen omdat ik zijn joligheid stiekem ook wel kan waarderen ;)

Er hoeft niet altijd iets mis te zijn. Paarden die voluit in de wei galopperen geven ook regelmatig een bok. Natuurlijk altijd eerst de medische redenen uitsluiten, maar daarna wordt het een kwestie van opvoeden. Of niet ;)