Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:33

en vooral langzaam beginnen, zet ie goed zn benen neer dan bouwt ie kracht op en kan ie ook ruimer gaan lopen, hard naar voren laten lopen, geeft krabbelen en dan drukt ie juist zn rug weg

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:35

langzaam is niet sloffen, maar rustig en toch actief achter, pootjes optillen zeg maar

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:36

Saintelette schreef:
En hoe krijg je je paard goed voorwaarts, zonder dat hij sneller gaat?

Door hem zich eerst le laten ontspannen in het lang en neerwaarts.
Eenmaal ontspannen duidelijke maar rustige kuithulpen geven, in draf met beide gelijk.
Kuiten "aanknijpen" paard rolt zich voorwaarts af, loslaten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:39

Miepie77

Re: Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:42

t is lastig uitleggen, ik denk dat je het meeste hebt aan iemand die hier goed in is, dat die een paar keer met je meekijkt en je op weg helpt, heb je je hele leven nog wat aan :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:45

Wanneer een paard zich écht ontspant gaat het langzamer lopen, het wordt lui.
Dit moet eerst bevestigd worden, pas dan kun je gaan werken aan het voorwaarts.
Doe je dat eerder dan ben je bezig een gespannen paard op te jagen, hij gaat dan alleen maar sneller, niet ruimer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:46

Simpelman schreef:
Voorwaarts is het paard langere passen laten maken dan dat het vanuit zichzelf doet.

Die begrijp ik niet helemaal. Volgens mij gaat dat niet voor alle paarden op. Mijn paard is van zichzelf erg (te) voorwaarts en stapt rustig 30/40cm over (in stap en draf). Ik werk juist aan gedragenheid door het tempo omlaag te halen en het paard dáár met impuls voorwaarts te rijden. Maar dat zijn zeker geen langere passen dan hij uit zichzelf zou doen.

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:12

veel overgangen doen :) voorwaarts neerwaarts is ook een goede manier :) ;)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:20

Ik wissel af met Pessoa en touw wat over zijn schoft gaat tussen de voorbenen naar het bit
Hierdoor komt hij laag en gebruikt mooi zijn rug

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:26

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:58

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:55

Saintelette schreef:
Sjira schreef:

VOORWAARTS!
Dat wil dus zeggen GROTERE PASSEN MAKEN, NIET SNELLER GAAN.

Ja *zucht* sommige begrijpen dit gewoon niet... Die kunnen beter motor gaan rijden :n

Maar voor degene die dit wel snappen, dat is inderdaad DE manier om een paard goed te trainen!

En hoe krijg je je paard goed voorwaarts, zonder dat hij sneller gaat?[/quote]

Dat is trainen, oefenen en geduld hebben en niet alles in een dag willen doen, wat veel ruiters wel willen, ik wil het en ik wil het nu, dat werkt niet zo, ook ben ik echt gene voorstander voor hulpmiddelen, dan wil je ook te snel een paard heeft tijd nodig om zijn spieren te ontwikkelen m net zoals wij mensen.

Belangrijk is dat je ook weet waar je mee bezig ben, al sje het verschil niet weet tussen voorwaarts en tempo dan heb je een stuk basis en theorie over geslagen

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:10

Variëren met de nek, laat hem of haar af en toe eens wat meer de hals strekken.
ook veel overgangen en schijnovergangen zijn goed voor zijn of haar rug.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:12

damian23 schreef:
midgie schreef:
Ik zou zeker de longeerhulp niet aanraden, daar word het paard echt niet beter van , leert alleen maar meer op de voorhand lopen volgens mij . leer longeren vanuit gevoel, daar heb jij en het paard heel veel meer aan als je het ook rijtechnisch wil verbeteren, geen enkel hulpmiddel kan zo verfijnt werken als de ruiterhand, tenminste als de ruiterhand met gevoel de ophoudingen geeft, nooit met druk werken en juist dat doe je met hulpmiddlen, het paard gaat zichzelf corrigeren en juist dan krijg je een paard wat stug word,zeker als er ook nog met bit in word gelongeert , dan heb je ook vaak de verkeerde stelling, want je trekt de onderkaak naar je toe en juist moet die van je af als je met stelling werkt, longeer daarom aan de kaptoom, met de middelste ring kun je de bovenkaak plaatsen .

Dan longeer je niet goed als ie op de voorhand loopt en is het achterbeen niet actief. De longeerhulp wordt vaak door chiropractors en osteopaten aangeraden voor paarden met rugproblemen. Mijn paard ging er heel fijn mee lopen. Liet heel goed zijn rug los en liep juist helemaal niet op de voorhand. maar van achter naar voren werken en niet van voren naar achteren. Mijn paard is er enorm door verbeterd.

Chiropractors en osteopaten zijn vaak geen goeie paarden trainers , die hebben verstand van hun vak, tenminste te meeste wel hoop ik ,maar wat daarna komt heb je weer andere mensen voor nodig , net zoals een DA geen smid is en andersom , een longeerhulp kan jou ruiterhand niet vervangen, zeker zal het paard uiteindelijk zijn rug los laten hij heeft geen andere keus, maar is hij dan voldoende voorwaarts en dan bedoel ik niet het tempo, ik zie vaak foto,s van paarden aan die longeer hulp die gewoon echt op de voorhand denderen en dus klopt dat technisch voor geen kant en dat is nou net wat je wil als je op je paard wil gaan zitten dat hij jou kan dragen en dat jij kan voelen waar je hem kan helpen, ik ben echt zwaar tegen stander van dit soort dingen ik verafschuw het ook dat ze in elke ruitersport winkel te koop zijn.

Leer op een juiste manier je paard te trainen en te voelen, dan blijft je paard ook goed in zijn lijf en heb je geen chiropractor en osteo meer nodig , miss af en toe een masseur, want als je de spieren goed traint dan blijft het skelet ook op de juiste plaats

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:17

Mits je er goed mee om kan gaan vind ik de longeerhulp wel fijn voor sommige paarden, ik heb er ook goede dingen van gezien.

Ik was er eerst ook erg tegen, maar nu ik het toch voor een paard die eigenlijk nergens echt fijn op liep heb gebruikt en zie hoeveel die is verbeterd ben ik er toch wel enthousiast over.

Maar het is net als met alle andere middelen die je kunt gebruiken, je moet er mee om kunnen gaan en het moet bij je paard passen.

Mijn advies is dan ook om goede begeleiding te zoeken, zowel in het longeerwerk als in het rijden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:44

De longeerhulp helpt ook alleen maar als je je paard voorwaarts en bezig houd, dus veel overgang en schijnovergangen vragen. Anders kukelen ze heerlijk op de voorhand en achter het bit. Wat veel mensen dan verkeerd zien als 'ontspanning' en 'loslaten', terwijl paard gewoon een pauze houd. Kan je je paard goed bezig houden is het een fijn hulpmiddel om met wat begrenzing van voren beweging te geven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 07:49

Over hulpmiddelen.

Een oud gezegde luidt:
Wanneer de kennis van ruiter eindigt dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.

De "zadelmaker" is in dit geval de ruitersportzaak.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 08:06

Starbreeze schreef:
Simpelman schreef:
Voorwaarts is het paard langere passen laten maken dan dat het vanuit zichzelf doet.

Die begrijp ik niet helemaal. Volgens mij gaat dat niet voor alle paarden op. Mijn paard is van zichzelf erg (te) voorwaarts en stapt rustig 30/40cm over (in stap en draf). Ik werk juist aan gedragenheid door het tempo omlaag te halen en het paard dáár met impuls voorwaarts te rijden. Maar dat zijn zeker geen langere passen dan hij uit zichzelf zou doen.

Langere passen komen voort van uit impuls.
Op den duur worden ze omgevormd tot een beter evenwicht en een groter zweefmoment.
Impuls is de meer inbreng van energie die de ruiter van het paard vraagt.

Alleen de ruiter kan een paard voorwaarts laten zijn.

De term voorwaarts staat voor de reaktie van het paard op de aandrijvende hulp van de ruiter.
Een paard dat vanuit zichzelf "voorwaarts" is is een paard dat voor de hulpen van de ruiter uit gaat, het loopt weg.
Een paard is een vluchtdier, wanneer het niet begrijpt, ongenoegen beleeft of pijn of de autoriteit (rangorde positie) van de ruiter niet aanvaart gaat hiervan weglopen, het ontwijkt.
Paarden die voortdurend en alleen maar onder druk getraind worden gaan hiervoor weglopen.
Bij een goede evenwichtige en bevestigende training komt een paard "naar de hulp toe", het laat zich er door meenemen.
De hulpen worden op den duur onzichtbaar.
De ruiter "zuigt" het paard in de hulpen, i.p.v. het "er op af te stoten".
Hiermee bedoel ik nageven op druk.

Het grootste beginners probleem is dat het paard weg loopt en dit moet als eerste opgelost worden, al het werk is zinloos wanneer dit niet op orde is.
Een niet ontspannen, losgelaten paard gaat per definitie verkeerde spiergroepen aanspreken en dus ontwikkelen.

Een paard dat goed in zijn vel zit, normaal en regelmatig beweegt, geen ongenoegen beleeft, respect heeft voor en vertrouwen in zijn ruiter, wordt schijnbaar "lui", het is relaxt, het doet liever minder dan meer.
Zo een paard is ontspannen, heeft hoofd en hals laag, laat zich los en wacht af in alle opzichten. (dat is die "luiheid")

Dit wil niet zeggen dat dat paard lui is in het werk, dus van het werk probeert af te komen, dat is een gefrustreerd paard, een die alleen opgeleidt is onder druk i.p.v. met aanmoediging en beloning.
Een goed, met vriendelijkheid, geduld en respect opgeleid paard gaat als een "rubberen balletje", gemakkelijk, soepel, het laat zich in alle richtingen kneden, "het geeft zich in vol vertrouwen edelmoedig over aan zijn ruiter" (Fei reglement 401).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:14

Ik begrijp wat je bedoeld Simpelman :) zo rij ik mijn paard ook, tenminste, dat is mijn uitgangspunt. Alleen ben ik het er niet helemaal mee eens dat ieder paard 'lui' wordt in de zin dat het minder gaat doen, of de woordkeuze zou anders moeten zijn, bijvoorbeeld 'wachten op de hulp'. Bij 'lui' stel ik mij een flegmatiek paard voor dat niet voorwaarts gaat op de hulp.

Mijn paard werkt heel graag en loopt als het aan hem ligt gewoon lekker met grote passen, vindt 'ie makkelijk. Hij heeft veel looplust. Als ik zonder hulpteugel longeer, loopt ie te 'stofzuigen' (ontspanning?), maar treedt daarbij erg ver onder en over. Hij moet juist leren kleiner te lopen. Ik moet te allen tijde het tempo onder controle houden omdat hij anders weer op zijn eigen manier gaat lopen. Dit laatste gaat de laatste tijd wel meer als vanzelf, IK rij hem dan voorwaarts ipv dat hij dat zelf wil doen. Bedoel je daarmee 'lui worden'?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:13

Wat een goed en duidelijk filmpje!

Ik ben zelf recreatief bos-ruiter en ik rijd zonder contact met het bit, het paard loopt eigenlijk vanzelf met het hoofd laag en ontspannen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bovenstaande termen wel ken, maar dat ik geen idee heb hoe je het zou moeten doen. Echt goed longeren kan ik evenmin.

Echter vind ik het ook belangrijk dat het paard mij goed kan dragen en wil ik graag dat zijn balans goed kan houden op het oneffen terrein en de smalle wegen die er hier in de buurt te vinden zijn.
Onbelast berg op stappen helpt mij hierbij. Het paard komt vanzelf omlaag met het hoofd, moet verder onder treden en spant de buikspieren aan om de berg op te komen in stap. Ik loop er naast en kijk hoe het loopt, ik vraag een actieve gelijkmatige stap (voorwaarts zijn en blijven). Als dat goed gaat en ik zie dat het paard de rug rond maakt ga ik ook onder het zadel opbouwen, eerst een heuveltje en dat wordt steeds steiler.
Ik merk dat het paard makkelijker en vrijer lijkt te lopen en veel makkelijker zijn balans houdt of terug vindt wanneer het wegglijdt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:30

Starbreeze schreef:
Ik begrijp wat je bedoeld Simpelman :) zo rij ik mijn paard ook, tenminste, dat is mijn uitgangspunt. Alleen ben ik het er niet helemaal mee eens dat ieder paard 'lui' wordt in de zin dat het minder gaat doen, of de woordkeuze zou anders moeten zijn, bijvoorbeeld 'wachten op de hulp'. Bij 'lui' stel ik mij een flegmatiek paard voor dat niet voorwaarts gaat op de hulp.

Mijn paard werkt heel graag en loopt als het aan hem ligt gewoon lekker met grote passen, vindt 'ie makkelijk. Hij heeft veel looplust. Als ik zonder hulpteugel longeer, loopt ie te 'stofzuigen' (ontspanning?), maar treedt daarbij erg ver onder en over. Hij moet juist leren kleiner te lopen. Ik moet te allen tijde het tempo onder controle houden omdat hij anders weer op zijn eigen manier gaat lopen. Dit laatste gaat de laatste tijd wel meer als vanzelf, IK rij hem dan voorwaarts ipv dat hij dat zelf wil doen. Bedoel je daarmee 'lui worden'?

Ben ik hier onduidelijk?
Een paard dat goed in zijn vel zit, normaal en regelmatig beweegt, geen ongenoegen beleeft, respect heeft voor en vertrouwen in zijn ruiter, wordt schijnbaar "lui", het is relaxt, het doet liever minder dan meer.
Zo een paard is ontspannen, heeft hoofd en hals laag, laat zich los en wacht af, in alle opzichten. (dat is die "luiheid")

Dat "lui" zijn is een rijkunstige uitdrukking.
Het is de indruk die men krijgt wanneer een paard overgaat van ontwijkgedrag op afwachten.
Het doet het niet meer vanzelf, zo moet het zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:52

Oke, duidelijk. Die term kende ik nog niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:24

Het 'trainen' van de rugspieren is gewoon een kwestie van op de juiste manier trainen. Bij paarden die nog geen niveau hebben is dit lang en laag.

Ik raad wél de longeerhulp aan. Het is een prima HULPmiddel, geen dwangmiddel, als je hem op de juiste manier gebruikt.

Als je zelf niets anders doet dan het paard rondjes om je heen laten lopen, dan heb je er inderdaad niets aan. Maar vraag jij gewoon activiteit etc., dan is het een fijn hulpmiddel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:39

Midgie, mijn chiropractor is dierenarts en orun instructrice. Die heeft echt wel verstand van het trainen van paarden. ik vind je dan ook wel erg kort door de bocht. Net als met alle hulpteugels moet je ze wel goed gebruiken. Ik zie ook zat paarden die, zoals jij voorstelt, met een kaptoom worden gelongeerd waar aan de achterkant totaal geen impuls zit. Paarden lopen dus ontzettend op de voorhand.

Wat greyon ook zegt, lekker beginnen met lang en laag. Die man in het filmpje zegt het ook al. Je bent er een jaar mee bezig en daarna nog eens een jaar om hem verzameld te krijgen. Ik ben echt fan van deze manier (klassieke dressuur) van trainen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:50

IK zeg ook vaak niet altijd,
Je hoort een paard niet aan de enkelen lijn te longeren aan het bit is mijn idee, want hoe vraag je dan stelling, je trekt tenslotte altijd de onderkaak naar je toe, ook aan de kaptoom kun je het verkeert doen, maar je moet ergens beginnen en het duurt idd zeker 2 jaar eer je verzameling kan krijgen, maar dan zal ook de stelling moeten kloppen dus je moet idd van achter naar voor rijden , maar als het voor niet klopt in de stelling of dat de schoft vast gezet word dan kom je ook nooit bij de achterhand dan haal je juist het voorwaartse eruit en dus geen goed rug gebruik, veel paarden die aan de longeerhulp getraind worden, die paarden hangen vaak gewoon in het bit kan in mijn idee ook niet anders en dat er gezegd word dat het geen dwang is dat geloof ik gewoon niet, het paard word in een houding gedwongen, heeft geen andere keus dan zo te gaan lopen, hoe kun je als ruiter dan zien en voelen waar het mis gaat of waar het paard hulp nodig heeft?? welke hulpen krijgt een paard bij het longeren ??