Volgens mij maak ik m'n paard bang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:58

Ten eerste heel goed dat je het bij jezelf zoekt! Veel mensen geven het paard de schuld...

Ik denk toch dat jij door je val in die bak je angst daar op haar projecteerd. Jij moet dat proberen los te laten en dat is moeilijk. Het lukt op andere plaatsen wel zeg je, dus jij hebt jouw angst op die plek gericht, je gaat het verwachten, dat voelt je paard en daar reageerd zij op, zij reageerd en dat versterkt jouw angst. Een negatieve vicieuze cirkel...

Al heel goed dat je anderen dingen met haar doet. Doe je dit ook in die bak? (Waar je gevallen bent). Probeer dit uit te breiden. Ga lekker met dr aan de slag en als het goed voelt ga je er even op, al is het maar eerst alleen even zitten. Positief eindigen, daar gaat het om. Probeer ook heel bewust voor je te zien dat je heel ontspannen een rondje op haar rijdt. Steeds een stukje langer.

Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.

Mandarijn12

Re: Volgens mij maak ik m'n paard bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 08:08

@ sillysoul, de week ervoor was ze hengstig maar toen was ze eigenlijk niet vooruit te branden. Misschien is het wel merrieachtigheid hoor, heb ik verder weinig ervaring mee, alleen ruinen gehad :D

@ flavlip, bedankt voor je reactie. Doe ik inderdaad ook in die bak.

Gisteren heeft een vriendin eerst ff een rondje gestapt en gedraafd en toen ging ik erop. Ging prima, ze was een stuk relaxter dan halverwege deze week en qua gedrag weer as always. Ging nog even over het erf uitstappen, vlogen er drie duiven weg. Ik schrok, zij totaal niet. Zo ken ik d'r weer :+ Heb 10 min gereden en vanavond weer dressuurles, dus hoop dat het dan over is.

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:15

En je les ging gisteren super, ondanks allemaal 'enge' omstandigheden, dus weer een stapje vooruit:)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:33

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:49

Je kunt best even stilstaan bij "het psychologische" aspect, maar maak het allemaal niet groter dan het is.

Heel fijn als het "over" is, maar je kunt er vergif op innemen dat het wel weer een keertje zal gebeuren.
Het is dan toch goed om uit te zoeken waarom je in zo'n vicieuze cirkel van schrikken terecht komt, omdat je er dan ook zelf weer uit kan komen.
Als een paard op een plek in de bak een keertje goed schrikt, zal hij dat een volgende keer weer doen en de keer daarop schrikt hij nog een stukje eerder en misschien ook nog wat sterker. En voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel van schrikken. Het paard kan idd reageren op jouw angst (doordat je je spant), maar ook op je onzekerheid (bijvoorbeeld doordat je toch onbewust een situatie waarbij hij schrikt gaat mijden).
Je paard is gewend dat hij leiding krijgt, maar nu wordt hem eigenlijk het leiderschap opgedrongen. Dat kan weer resulteren in een onzeker paard.
Het is dus de bedoeling dat jij het leiderschap weer terugneemt. Met behulp van je instructrice (die inderdaad heel juist zegt "gewoon doorrijden"). Geen situaties mijden waarbij hij eerder geschrokken heeft. Wel erop bedacht zijn en hem voor zijn. Hem bezig houden door bijvoorbeeld met een oefening als schouder voor of binnenwaarts er langs te rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:51

-> RT-V

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:54

VivaLaVida schreef:
Flink voorwaarts rijden is bij mij t enige wat helpt. En ik schijt m ook weleens, die van mij schrikt dan ook van de stomste dingen omdat ik zit te zenuwen... dan rijd ik haar gewoon in een flinke draf de bak rond en als ze kijkerig word dan rij ik snel een kleine cirkel op die plek, zo leid ik mezelf en paard af..

Dit is eerlijk gezegd waar ik aan dacht.

Dat je bang bent oké, dat kan gebeuren :)
Maar geef je paard geen reden om dingen te zoeken, houdt haar lekker bezig en daarbij ook meteen jezelf. Lekker veel overgangen rijden, houdt haar wakker en bij de les dan heeft ze ook geen mogelijkheid om van dingen te kunnen schrikken.

Ik denk dat wat meer begeleiding voor jou als ruiter best gemakkelijk kan zijn.
Persoonlijk, grondwerk is goed maar gewoon hop je paard op en aan de gang :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:20

Al eens aan schriktraining gedacht? Uiteraard met instruktie welke je handgrepen kan geven wat te doen in dergelijke situatie's? Als je zelf weet hoe je jezelf, maar ook je pony weer snel terug hebt geeft al een hele geruststelling :)
Ik lees ook dat je de pony nog maar kort hebt. Het zal ook wat wennen aan elkaar zijn denk?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 08:43

westerwind schreef:
En je les ging gisteren super, ondanks allemaal 'enge' omstandigheden, dus weer een stapje vooruit:)

;) Goede instructie doet een hoop.

@ rest: bedankt voor wat links, heb e.e.a. gelezen.

@ Babootje: dat is ook juist het psychologische aspect waar ik naar op zoek ben. Dat het weer gebeurt geloof ik absoluut, maar daarom wil ik begrijpen waarom en hoe ik het in vervolg kan oplossen in plaats van het bijvoorbeeld erger te maken.

@ A_nouk: dat klinkt inderdaad heel simpel, maar als je tegen jezelf aanloopt in plaats van tegen het gedrag van je pony of paard dan wordt het wat lastiger. Hij of zij is niet het probleem, dat zit tussen mijn oren. Als ik namelijk niets eng vind, vindt zij zeker niks eng.

@ Icrack: je bedoelt met al die vlaggetjes en zo :D ? Ja, lijkt mij ook een keer goed om te doen! En wennen is het ook een beetje inderdaad, even aftasten hoe onze combinatie in elkaar steekt ;)

Van de week waren al haar buien weer voorbij, wellicht toch iets tijdelijks geweest want heb heerlijk kunnen rijden. Zelfs toen ik ergens van schrok, liep zij er onverschrokken langs, dat was weer beter :D Misschien toch een merrietrekje of zo. Hoop dat dit topic wellicht anderen ook kan helpen :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:25

Dat bedoel ik idd Mandarijn. Vlaggetjes, iets waar je onderdoor, overheen en tussendoor moet gaan etc. Iets met lawaai, betonmolen ofzo, parasol oid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:33

Ik denk dat je, door die angst te willen verklaren, juist nog meer gaat nadenken, en zo die angst gaat vasthouden en voeden. Eigenlijk moet je het proberen los te laten, op spannende momenten jezelf en je paard aan het werk zetten. Paard bang voor een nieuw voorwerp: in zijgangen erlangs gaan, dan heb jij een extra oefening om je te concentreren, paard is ook actiever aan het werk, en kan ook niet direct rechtdoor vluchten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:44

Idd houd je paard en jezelf ook bezig. Niet te veel over nadenken.
En let op je ademhaling, via je buik. Laat je schouders hangen en beweeg goed mee met je paard. Meestal veranderd dit als je gespannen wordt.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:56

Heel herkenbaar hoor dat een paard ook verschillend kan zijn per dag. Bij een merrie vind ik dat altijd duidelijker dan bij een ruin. Mijn vorige merrie was altijd in de week voordat ze hengstig moest worden veel schrikkeriger en kieteliger dan anders. Normaal was het ook altijd een bomproof dier, behalve in deze periode :)

Bij mijn ruintje wisselt het ook wat. Meestal bomproof, maar opeens kan een blaadje op de weg dat er gisteren niet lag akelig zijn. Als hij zo'n bui heeft dan leidt ik hem altijd af door stelling de andere kant te vragen of op een andere manier aan het werk te zetten. Ze zeggen dat je met zijgangen (achterbenen overkruis) de linkerhersenhelft van je paard stimuleert (rechts zit het vluchtinstinct), waardoor hij uit zijn vluchtmodus gaat.

Op andere dagen laat ik hem kijken en aan het enge ding snuffelen. Als ik merk dat ik mee ga spannen met hem, stap ik gewoon af, laat hem snuffelen en stap weer op als ik zelf weer ontspannen ben. Werkt perfect. Gaat er bij het paard om dat je de leiding neemt. Voor het paard maakt het niks uit of dat op zijn rug of ernaast is. :) :)