Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LesleyxLinn schreef:Hmm ik had toch hele andere reacties verwacht na het vorige topic van 5 weken terug.
LesleyxLinn schreef:Beetje jammer dat er overal aannames worden gedaan en er niet gelezen wordt.
Het zadel kiept niet naar voren. Dat lijkt zo omdat er een gelpad onder ligt. Bij het vorige topic zie je die er net iets onderuit steken. Nu ligt die iets verder naar voren waardoor het zo lijkt. En het borsttuig zit verder prima, die zie je ook steeds iets los hangen op de foto's.
Daarnaast heb ik al een aantal keer laten weten dat er op korte termijn geen nieuw zadel kan komen en dat ik binnenkort de zadelmaker laat komen om het zadel aan mij aan te passen en zo nodig te veranderen voor het paard. Dus daarover genoeg gehoord.
Hij heeft inderdaad nog veel moeite met balans en kracht i.v.m. de bespiering. Al is dat al wel stukken beter geworden. Bij de foto's kun je ook goed zien dat hij in het begin van de training meer op de voorhand loopt dan het laatste gedeelte. (Alleen hier staan de foto's niet op volgorde).
Wat betreft de reactie dat ik maar wat aan modder ten koste van het paard. Het paard is er alleen maar beter van geworden. Dus wat dat betreft heb ik al veel bereikt en hoop ik dat het blijft verbeteren.
Aangezien we in korte tijd allebei weer vooruit zijn gegaan, vind ik het jammer dat ik deze reacties krijg. Ik kan prima tegen kritiek, maar op deze manier sta ik niet te springen om ooit weer een topic te openen.
LesleyxLinn schreef:Beetje jammer dat er overal aannames worden gedaan en er niet gelezen wordt.
Het zadel kiept niet naar voren. Dat lijkt zo omdat er een gelpad onder ligt. Bij het vorige topic zie je die er net iets onderuit steken. Nu ligt die iets verder naar voren waardoor het zo lijkt. En het borsttuig zit verder prima, die zie je ook steeds iets los hangen op de foto's.
Daarnaast heb ik al een aantal keer laten weten dat er op korte termijn geen nieuw zadel kan komen en dat ik binnenkort de zadelmaker laat komen om het zadel aan mij aan te passen en zo nodig te veranderen voor het paard. Dus daarover genoeg gehoord.
Hij heeft inderdaad nog veel moeite met balans en kracht i.v.m. de bespiering. Al is dat al wel stukken beter geworden. Bij de foto's kun je ook goed zien dat hij in het begin van de training meer op de voorhand loopt dan het laatste gedeelte. (Alleen hier staan de foto's niet op volgorde).
Wat betreft de reactie dat ik maar wat aan modder ten koste van het paard. Het paard is er alleen maar beter van geworden. Dus wat dat betreft heb ik al veel bereikt en hoop ik dat het blijft verbeteren.
Aangezien we in korte tijd allebei weer vooruit zijn gegaan, vind ik het jammer dat ik deze reacties krijg. Ik kan prima tegen kritiek, maar op deze manier sta ik niet te springen om ooit weer een topic te openen.
Amaryllis schreef:LesleyxLinn schreef:Hmm ik had toch hele andere reacties verwacht na het vorige topic van 5 weken terug.
Maar wat had je zelf verwacht dan? Want 4 weken is een hele korte periode, helemaal wanneer je zelf ook nog aangeeft dat het ook nog even ronduit slecht is gegaan.
Ik zie in beide topics een paard wat niet fijn aan de hulpen staat. Op meerdere foto's lijkt het alsof je elke pas drijft en bijna tegenstuurt om de lengtebuiging te corrigeren. Je paard maakt slim gebruik van jou lange teugelvoering, want hij kan zonder problemen zijn schouders plaatsen waar hij maar wil. Het mag dan wel een wat ouder paard zijn, maar ook op deze leeftijd is het plaatsen van de schouders en het binnenachterbeen-gebruik te behandelen in je training. Ga voor overgangen, kleine momenten van buiging en ook beloning op het juiste moment. Misschien weet je paard wel niet beter dan dit, of dat wat hij altijd deed. Been = reactie, punt.
Je teugels mogen ook echt korter. Wees niet bang om dan ineens te sterk te zijn, want zolang je daar op let zal het vaak wel meevallen. Paard zal wel reageren uiteraard, maar door voorwaarts te blijven gaan (tempo=prio 1!) leert mijn ervaring dat ze hier zo aan gewend zijn. Let wel, je hebt zelf de regie in de kracht die je doorvoert vanuit je hand.
Er is al genoeg gezegd over je zadel en de invloed die deze op jullie beiden heeft. Wat jouw houding, ondanks de ligging, wellicht kan verbeteren is door aandacht te besteden aan de positie van je voeten. Door deze beter onder je zitvlak te brengen kom je meer in balans te zitten. Een oefening om dit te oefenen is tijdens het lichtrijden 2x staan en 1x zitten. Als dit nog te lastig is kun je ook bv eens kijken waar je voeten heen gaan tijdens een verlichte zitpositie. Om in die houdinh balans te krijgen gaan je voeten ook automatisch naar achter namelijk.
LesleyxLinn schreef:@dejong_wever en Jennyj01.
Lezen jullie wel? Ik schrijf nota bene minimaal 3x dat ik de zadelmaker er binnenkort weer naar laat kijken.
En dan maken jullie er van dat ik er niks aan wil doen? Jullie reageren alsof ik bewust met een slecht passend zadel het paard kapot wil gaan rijden.. Maar meer dan de zadelmaker erbij laten komen kan ik niet doen. Als de zadelmaker dan zegt dat ik beter echt niet meer met dat zadel kan rijden prima.
Daarnaast wordt er aangenomen alsof het jaren geleden is dat er een zadelpasser bij is geweest. De zadelmaker is 9 maanden geleden geweest. En voor een paard dat 2/3x in de week loopt mag de zadelmaker binnenkort wel weer eens komen, maar dat was ik ook van plan!
Jennyj01 schreef:LesleyxLinn schreef:@dejong_wever en Jennyj01.
Lezen jullie wel? Ik schrijf nota bene minimaal 3x dat ik de zadelmaker er binnenkort weer naar laat kijken.
En dan maken jullie er van dat ik er niks aan wil doen? Jullie reageren alsof ik bewust met een slecht passend zadel het paard kapot wil gaan rijden.. Maar meer dan de zadelmaker erbij laten komen kan ik niet doen. Als de zadelmaker dan zegt dat ik beter echt niet meer met dat zadel kan rijden prima.
Daarnaast wordt er aangenomen alsof het jaren geleden is dat er een zadelpasser bij is geweest. De zadelmaker is 9 maanden geleden geweest. En voor een paard dat 2/3x in de week loopt mag de zadelmaker binnenkort wel weer eens komen, maar dat was ik ook van plan!
Niemand zegt dat je het bewust doet. En nogmaals de adviezen die je gegeven worden zijn met de beste bedoelingen. Maar dit wat je nu hebt ligt gewoon niet goed. Dat zie je aan jou en aan je paard. En dat wil niet zeggen dat je paard slecht is . Of je zadel. Of dat jij er niks van kan. Het is gewoon de combi die op deze manier niet werkt. En als je dezelfde zadelmaker laat komen als 9 maand geleden is dat zonde van je geld. En ook dit is goed bedoeld advies.
Dat het zadel voor mij niet goed ligt was al duidelijk en daar ging ik al wat aan doen. LesleyxLinn schreef:Ik ben zelf van mening dat het werken aan de houding van je paard samen gaat met mijn eigen houding.
Ik kan niet werken aan mijn houding als het paard plat door de bochten gaat met zijn hoofd omhoog en niet op 1 tempo loopt.
Dan kan een ander het tempo bepalen en hoef jij je alleen maar op je zit te concentreren. De teugels kunnen er dan ook af! Dan kun je pas echt goed leren voelen hoe je paard onder je beweegt en wat er met jouw lijf gebeurt enz.
Natuurlijk wel een bepaalde (stem)hulp bij het voorwaarts gebruiken en dat ook vanaf zijn rug toepassen wanneer hij het op de grond snapt, wellicht begrijpt hij dan dat die (stem)hulp + been, en daarna toewerken naar alleen been, betekent dat hij voorwaarts moet.
Tereno schreef:In tegenstelling met je vorige topic is je zit inderdaad al een stuk beter, vooral je handhouding. Maar ook mij valt op dat je zadel niet helemaal lekker ligt (bij je draf foto's komt de achterkant van je zadel omhoog), je laat hier na kijken dus ik neem aan dat dat goed komt. Misschien heb je ook wel een totaal ander paard met een zadel dat compleet past, dat was die van mij in ieder geval ook. Ik heb je gehele topic doorgelezen, met alle "aanvallende" reacties, zoals jij ze noemt. Natuurlijk is het niet leuk om na een topic met positieve kritiek bijna alleen negatieve kritiek te ontvangen, maar ook hier kun je iets mee. Longeren lijkt mij ook een juiste oplossing, ook omdat je vermeldt dat je paard nog wat bespiering mist. Er is ook nog ander tuigage dan pessoa, zo kun je bijvoorbeeld met lange lijnen ook een eind komen (hierin kun jij zelf meegeven indien nodig). Als je zijn achterhand wilt trainen kan ik je ook aanraden om in een bak te longeren (of in jouw geval een weide) waarbij je de volte kunt vergroten en kunt verkleinen. Ook hier is het echt niet overbodig om om hulp te vragen van je instructrice of iemand die jij erin vertrouwt dat ze hiermee bekend zijn. Zitles kun je eventueel na een les van je instructrice ook met iemand op stal oefenen, mits het zadel dat (de kniewrongen voor je beenligging) aangepast is. Gewoon aan de longe, waarbij iemand jou eraan herinnert; handen, voeten etc. Daarnaast vermeld je ook dat je paard onder je uit loopt; dit is echter niet zo positief als dat jij het vermeld. Hij kiest dus zelf zijn eigen tempo; of dat nu niet reageren op je been, of juist hevig reageren op je been is. Kies jouw tempo en blijf dat consequent rijden. Het is een hele hoop werk, maar het loont zich uiteindelijk ook wel. Ik hoop dat je hier wel wat aan hebt?
Ik hoop dat jullie samen uit dit dipje komen, zolang je wilt blijven leren is er niets mis mee om fouten te maken.
Kahawa schreef:Je houding is in korte tijd erg verbeterd! Knap hoor!
In een van de eerste reacties staat iets over aan het bit getrokken worden? Zie ik helemaal niet terug in de foto's en kan ik me ook niet voorstellen, want dat heb ik bij deze combinatie die ik een paar keer irl heb zien rijden nog nooit gezien.
Het meeste is al wel gezegd, maar ik wil nog als tip meegeven: Pak op buitenrit ook regelmatig stukjes dressuur mee in alle drie de gangen, pak je teugels op maat, lekker buigen, schakelen. En echt consequent zijn, jouw tempo, geen stukken onder je uit.
Als je dat buiten wat vaker doet dan wordt hij in de bak/wei ook beter aan je hulpen en wordt het voor jou makkelijker om je teugels op lengte te houden, want dat ben je dan al mere gewend.
edit: Oh zie net dat je dat al doet. Spuit elf
eldora1 schreef:Ik ga mee met de andere reacties.
Ik vind de foto`s uit het andere topic er veeel beter uit zien.
Paard mist bespiering en kan daar door niet alles geven en het zadel werkt ook niet mee, maar dat wist je al. Ook je eigen houding mag wat beter, ook dit zit het paard in de weg.
Ik denk dat je met alle tips uit dit topic en veel blijven oefenen er echt wel komt!
Succes!
wens je veel plezier met je paardje toe iig!!
mijn paard is nu bij de 2e behandeling al zoveel opgeknapt in combi met bovenstaande onbelaste training, dat is gewoon genieten!!