We gaan de goede kant op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie00

Re: We gaan de goede kant op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:10

Een zadelmaker die niet kijkt naar hoe de ruiter zit en rijdt met het zadel vind ik niks. De mijne kijkt en past aan waar nodig is. Ik laat haar in het voor en na-jaar komen voor een check.
Dat op de voorhand vallen van het paard zou ook kunnen komen doordat hij het achter niet kan bijbenen ivm bespiering. Of heb ik het mis? Het zal waarschijnlijk het hele plaatje zijn waar het om gaat. Zadel, houding ruiter, bespiering van paard.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 00:46

Beetje jammer dat er overal aannames worden gedaan en er niet gelezen wordt.

Het zadel kiept niet naar voren. Dat lijkt zo omdat er een gelpad onder ligt. Bij het vorige topic zie je die er net iets onderuit steken. Nu ligt die iets verder naar voren waardoor het zo lijkt. En het borsttuig zit verder prima, die zie je ook steeds iets los hangen op de foto's.

Daarnaast heb ik al een aantal keer laten weten dat er op korte termijn geen nieuw zadel kan komen en dat ik binnenkort de zadelmaker laat komen om het zadel aan mij aan te passen en zo nodig te veranderen voor het paard. Dus daarover genoeg gehoord.

Hij heeft inderdaad nog veel moeite met balans en kracht i.v.m. de bespiering. Al is dat al wel stukken beter geworden. Bij de foto's kun je ook goed zien dat hij in het begin van de training meer op de voorhand loopt dan het laatste gedeelte. (Alleen hier staan de foto's niet op volgorde).

Wat betreft de reactie dat ik maar wat aan modder ten koste van het paard. Het paard is er alleen maar beter van geworden. Dus wat dat betreft heb ik al veel bereikt en hoop ik dat het blijft verbeteren.

Aangezien we in korte tijd allebei weer vooruit zijn gegaan, vind ik het jammer dat ik deze reacties krijg. Ik kan prima tegen kritiek, maar op deze manier sta ik niet te springen om ooit weer een topic te openen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 03:48

LesleyxLinn schreef:
Hmm ik had toch hele andere reacties verwacht na het vorige topic van 5 weken terug.

Maar wat had je zelf verwacht dan? Want 4 weken is een hele korte periode, helemaal wanneer je zelf ook nog aangeeft dat het ook nog even ronduit slecht is gegaan.

Ik zie in beide topics een paard wat niet fijn aan de hulpen staat. Op meerdere foto's lijkt het alsof je elke pas drijft en bijna tegenstuurt om de lengtebuiging te corrigeren. Je paard maakt slim gebruik van jou lange teugelvoering, want hij kan zonder problemen zijn schouders plaatsen waar hij maar wil. Het mag dan wel een wat ouder paard zijn, maar ook op deze leeftijd is het plaatsen van de schouders en het binnenachterbeen-gebruik te behandelen in je training. Ga voor overgangen, kleine momenten van buiging en ook beloning op het juiste moment. Misschien weet je paard wel niet beter dan dit, of dat wat hij altijd deed. Been = reactie, punt.

Je teugels mogen ook echt korter. Wees niet bang om dan ineens te sterk te zijn, want zolang je daar op let zal het vaak wel meevallen. Paard zal wel reageren uiteraard, maar door voorwaarts te blijven gaan (tempo=prio 1!) leert mijn ervaring dat ze hier zo aan gewend zijn. Let wel, je hebt zelf de regie in de kracht die je doorvoert vanuit je hand.

Er is al genoeg gezegd over je zadel en de invloed die deze op jullie beiden heeft. Wat jouw houding, ondanks de ligging, wellicht kan verbeteren is door aandacht te besteden aan de positie van je voeten. Door deze beter onder je zitvlak te brengen kom je meer in balans te zitten. Een oefening om dit te oefenen is tijdens het lichtrijden 2x staan en 1x zitten. Als dit nog te lastig is kun je ook bv eens kijken waar je voeten heen gaan tijdens een verlichte zitpositie. Om in die houdinh balans te krijgen gaan je voeten ook automatisch naar achter namelijk. ;-)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 06:21

LesleyxLinn schreef:

Het zadel kiept niet naar voren. Dat lijkt zo omdat er een gelpad onder ligt. Bij het vorige topic zie je die er net iets onderuit steken. Nu ligt die iets verder naar voren waardoor het zo lijkt. En het borsttuig zit verder prima, die zie je ook steeds iets los hangen op de foto's.

Daarnaast heb ik al een aantal keer laten weten dat er op korte termijn geen nieuw zadel kan komen en dat ik binnenkort de zadelmaker laat komen om het zadel aan mij aan te passen en zo nodig te veranderen voor het paard. Dus daarover genoeg gehoord.

Hij heeft inderdaad nog veel moeite met balans en kracht i.v.m. de bespiering. Al is dat al wel stukken beter geworden. Bij de foto's kun je ook goed zien dat hij in het begin van de training meer op de voorhand loopt dan het laatste gedeelte. (Alleen hier staan de foto's niet op volgorde).

Wat betreft de reactie dat ik maar wat aan modder ten koste van het paard. Het paard is er alleen maar beter van geworden. Dus wat dat betreft heb ik al veel bereikt en hoop ik dat het blijft verbeteren.

Aangezien we in korte tijd allebei weer vooruit zijn gegaan, vind ik het jammer dat ik deze reacties krijg. Ik kan prima tegen kritiek, maar op deze manier sta ik niet te springen om ooit weer een topic te openen.

Jammer dat je het zo opvat en zelf dus ook niet goed leest. De reacties zijn dan misschien niet wat je had willen lezen maar zijn wel allemaal met de beste intenties geschreven. Soms zijn ze misschien wat hard en confronterend maar men probeert je, vaak uit eigen ervaringen, te behoeden voor ingeslopen fouten.
Tegen een slecht zittend zadel kan je niet trainen. Dat is als autorijden met de handrem er nog op. Daar krijg je op korte of lange termijn blessures en zelf een slechte houding van. Waar je ook weer pijntjes van krijgt.
En je houding is nog steeds niet goed. Jij zit niet relax en ontspannen en je paard ook niet. Dit heeft niks met de mate van opleiding te maken en of dat hij al wel of niet gespierd is.
En geen geld voor een ander zadel is ook niet altijd nodig. Zoals ik het topic is aangegeven kun je daar ook een oplossing voor vinden die niets of weinig kost.
En ik weet zeker dat jij met een ander zadel, wat jullie wel goed zit, veel beter zit en het rijden snel met sprongen vooruit gaat.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 18-07-14 06:36, in het totaal 1 keer bewerkt

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 06:29

LesleyxLinn schreef:

Had je dan liever willen horen, goh dat ziet er goed uit! Wauw geweldig! Kom aub met de voeten op aarde en kijk realistisch naar je paard meid.

Wij hebben onder anderen 2 paarden van 23 jaar op stal, waarvan 1 van mij is. Bij beide paarden gebruiken we alleen een sjabrak en hebben net als meerder mensen gezegd hebben. Gereden voor de zadelmaker zodat hij onze zit kon beoordelen.

Toen wij in de sport nog reden, kwam de zadelmaker eens in het half jaar langs, of we gingen met de paarden naar hem. Hij keek en beoordeelde of de paarden meer rugspieren en of wij het zadel wellicht door onze zit in een verkeerde ligging hadden gedrukt.

Erg jammer dat jij er niet naar wil kijken ivm je budget, maar wij hebben geen budget, aangezien wij er van op de hoogte zijn dat paardensport een dure sport is, mits je hem op correcte wijze wil beoefenen.

Sterkte ermee.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 11:29

@dejong_wever en Jennyj01.
Lezen jullie wel? Ik schrijf nota bene minimaal 3x dat ik de zadelmaker er binnenkort weer naar laat kijken.
En dan maken jullie er van dat ik er niks aan wil doen? Jullie reageren alsof ik bewust met een slecht passend zadel het paard kapot wil gaan rijden.. Maar meer dan de zadelmaker erbij laten komen kan ik niet doen. Als de zadelmaker dan zegt dat ik beter echt niet meer met dat zadel kan rijden prima.

Daarnaast wordt er aangenomen alsof het jaren geleden is dat er een zadelpasser bij is geweest. De zadelmaker is 9 maanden geleden geweest. En voor een paard dat 2/3x in de week loopt mag de zadelmaker binnenkort wel weer eens komen, maar dat was ik ook van plan!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 12:08

Amaryllis schreef:
LesleyxLinn schreef:
Hmm ik had toch hele andere reacties verwacht na het vorige topic van 5 weken terug.

Maar wat had je zelf verwacht dan? Want 4 weken is een hele korte periode, helemaal wanneer je zelf ook nog aangeeft dat het ook nog even ronduit slecht is gegaan.

Ik zie in beide topics een paard wat niet fijn aan de hulpen staat. Op meerdere foto's lijkt het alsof je elke pas drijft en bijna tegenstuurt om de lengtebuiging te corrigeren. Je paard maakt slim gebruik van jou lange teugelvoering, want hij kan zonder problemen zijn schouders plaatsen waar hij maar wil. Het mag dan wel een wat ouder paard zijn, maar ook op deze leeftijd is het plaatsen van de schouders en het binnenachterbeen-gebruik te behandelen in je training. Ga voor overgangen, kleine momenten van buiging en ook beloning op het juiste moment. Misschien weet je paard wel niet beter dan dit, of dat wat hij altijd deed. Been = reactie, punt.

Je teugels mogen ook echt korter. Wees niet bang om dan ineens te sterk te zijn, want zolang je daar op let zal het vaak wel meevallen. Paard zal wel reageren uiteraard, maar door voorwaarts te blijven gaan (tempo=prio 1!) leert mijn ervaring dat ze hier zo aan gewend zijn. Let wel, je hebt zelf de regie in de kracht die je doorvoert vanuit je hand.

Er is al genoeg gezegd over je zadel en de invloed die deze op jullie beiden heeft. Wat jouw houding, ondanks de ligging, wellicht kan verbeteren is door aandacht te besteden aan de positie van je voeten. Door deze beter onder je zitvlak te brengen kom je meer in balans te zitten. Een oefening om dit te oefenen is tijdens het lichtrijden 2x staan en 1x zitten. Als dit nog te lastig is kun je ook bv eens kijken waar je voeten heen gaan tijdens een verlichte zitpositie. Om in die houdinh balans te krijgen gaan je voeten ook automatisch naar achter namelijk. ;-)

De vorige keer kreeg ik allemaal leuke reactie waarbij er op een normale manier tips en kritiek werd gegeven. Maar nu wordt gereageerd alsof ik niks voor mijn verzorgpaard over heb en hem naar de klote rijdt. Door een paar mensen dan, want er zijn ook reacties die het fatsoenlijk verwoorden. Maar daar ga ik ook normaal op in.

Met jouw tips kan ik wat mee. Het paard staat inderdaad niet erg goed aan de hulpen, ik moet inderdaad vaak drijven om hem op hetzelfde tempo te houden. Maar dat is in de wei al een stuk beter als in de bak. Als ik buiten rijd is hij wel erg voorwaarts en aan mijn hulpen, al kan hij soms iets onder mij uitlopen en dat werkt voor ons een stuk beter. Hij moet alleen overal op mijn hulpen reageren en daarom oefen ik in de wei en vraag ik jullie om tips, niet om afgebrand te worden. Als ik de teugels nog korter aanneem gaat hij echt met zijn kin op zijn borst lopen, dus ik wil eerst werken aan het aan de hulpen staan.

Het paard is altijd gereden door bij elke pas aan te sporen. De eerste keer dat ik erop zat kreeg ik hem amper in draf en als hij al in draf zat kwam hij meteen weer terug. Ik heb direct geprobeerd om actief te rijden en dat werkt gewoon niet. Het werd steeds iets beter. Maar toen ik echt consequent er mee bezig ging, gaat het achteruit. 1x been en niet reageren is harder been en dan niet reageren is tik heeft ervoor gezorgd dat hij niet meer reageert op mijn kuit. Als ik nu kuit geef en bij niet reageren harder dan reageert hij iets. Maar als ik het met mijn hak doe reageert hij wel. Bij een tik als hij langzamer gaat. rent hij een paar passen onder mij uit en loopt daarna weer op hetzelfde tempo. Waar ik nu mee bezig ben is als hij langzamer gaat, om meteen aan te draven. En dan niet 2-3 keer been geven. Nee meteen hard inwerken zodat hij direct overgaat in draf. En dat lijkt nu goed te werken. Als ik iets minder been geef gaat hij al iets harder. Alleen nog steeds voor een paar passen. Dus als iemand nog tips heeft hiervoor?

Ik stuur soms inderdaad tegen om hem niet zo plat door de bocht te laten gaan.
Er zitten inderdaad fotos bij waarop hij zijn schouders niet plaatst zoals het moet, dat komt omdat ik te lang stelling vraag om hem wat ronder te laten lopen. Maar dit ga ik dan verkorten zodat hij een paar passen goed loopt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:48

LesleyxLinn schreef:
Lezen jullie wel? Ik schrijf nota bene minimaal 3x dat ik de zadelmaker er binnenkort weer naar laat kijken.
En dan maken jullie er van dat ik er niks aan wil doen? Jullie reageren alsof ik bewust met een slecht passend zadel het paard kapot wil gaan rijden.. Maar meer dan de zadelmaker erbij laten komen kan ik niet doen. Als de zadelmaker dan zegt dat ik beter echt niet meer met dat zadel kan rijden prima.

Daarnaast wordt er aangenomen alsof het jaren geleden is dat er een zadelpasser bij is geweest. De zadelmaker is 9 maanden geleden geweest. En voor een paard dat 2/3x in de week loopt mag de zadelmaker binnenkort wel weer eens komen, maar dat was ik ook van plan!

Niemand zegt dat je het bewust doet. En nogmaals de adviezen die je gegeven worden zijn met de beste bedoelingen. Maar dit wat je nu hebt ligt gewoon niet goed. Dat zie je aan jou en aan je paard. En dat wil niet zeggen dat je paard slecht is . Of je zadel. Of dat jij er niks van kan. Het is gewoon de combi die op deze manier niet werkt. En als je dezelfde zadelmaker laat komen als 9 maand geleden is dat zonde van je geld. En ook dit is goed bedoeld advies.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 19:29

Jennyj01 schreef:
LesleyxLinn schreef:

Niemand zegt dat je het bewust doet. En nogmaals de adviezen die je gegeven worden zijn met de beste bedoelingen. Maar dit wat je nu hebt ligt gewoon niet goed. Dat zie je aan jou en aan je paard. En dat wil niet zeggen dat je paard slecht is . Of je zadel. Of dat jij er niks van kan. Het is gewoon de combi die op deze manier niet werkt. En als je dezelfde zadelmaker laat komen als 9 maand geleden is dat zonde van je geld. En ook dit is goed bedoeld advies.

Dat wordt juist wel gezegd door een paar mensen. En daar reageer ik op.
De andere reacties zijn goed bedoelt en daar geef ik ook netjes antwoord op :)

Daarnaast had ik al vermeld dat er een andere zadelmaker zou komen.
Maar ik wil er wel even bij zeggen dat het zadel helemaal niet naar voren kantelt. Dat lijkt zo op de foto's door het gelpad ;) Dat het zadel voor mij niet goed ligt was al duidelijk en daar ging ik al wat aan doen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 04:53

Ik bedoel het niet boos, maar ik kan het moeilijk in een mooi jasje verpakken.

Als ik na de foto's kijk dan vind ik het zadel niet bij jou en je paard passen.

Wel wil ik je laten weten dat wij(mijn moeder, zusje en ik 5 verschillende zadels hebben). Ieder paard zijn eigen zadel. Het dressuur zadel van mijn moeder en mijn springzadel kunnen wel verwisseld worden op deze 2 paarden.

Maar goed ik hoop dat de zadelmaker je een advies kan geven waar jij je beter in kan vinden.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 06:31

LesleyxLinn schreef:
Ik ben zelf van mening dat het werken aan de houding van je paard samen gaat met mijn eigen houding.
Ik kan niet werken aan mijn houding als het paard plat door de bochten gaat met zijn hoofd omhoog en niet op 1 tempo loopt.

Zet 'm aan de longe :) Dan kan een ander het tempo bepalen en hoef jij je alleen maar op je zit te concentreren. De teugels kunnen er dan ook af! Dan kun je pas echt goed leren voelen hoe je paard onder je beweegt en wat er met jouw lijf gebeurt enz.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 06:44

Ik zie wel verbetering! Alle kleine beetjes helpen, toch?
Ik ga verder niet door op je zadel, daar is nu wel genoeg commentaar op. Ik dacht zelf alleen; als het zadel wat kantelt door de gelpad, ligt de gelpad er dan wel goed onder? Is die niet achteraan te dik of ligt te veel naar achter? Want ik rij ook met gelpad, maar die verdeelt het juist over het gehele zadeloppervlak ipv een bepaald deel alleen te verhogen.
En wat betreft je teugellengte.. Heb ik ook moeite mee gehad toen ik van buitenrijden ging dressuren. Maar wat ik heb geleerd is dat een paard veel meer steun aan jou heeft wanneer je de teugels goed op lengte neemt, dan wanneer je ze te lang laat. Zeker met voorwaarts rijden, heeft het paard nu eenmaal wat steun van de ruiter nodig.
Wat mij erg hielp was inbeelden hoe een hulpteugel zijn werk doet. Die geeft niet mee, maar laat wel los wanneer het paard zijn hoofd goed positioneert. Dus mijn handen blijven op een bepaalde plek met een bepaalde teugellengte, waardoor het paard vanzelf de ontspanning opzoekt, en dus niet meer zo hangt. Wanneer ze wel probeert te hangen geef ik been. Wat ook nog wel eens hielp als ze ging hangen was gewoon ineens de teugels los laten.. Dan moest ze ineens d'r hoofd wel zelf dragen. En dan je teugels weer er bij nemen.
Misschien een tip voor het voorwaarts. Is het geen optie om hem te longeren en daar goed voorwaarts te maken? Soms zijn dingen makkelijker vanaf de grond op te lossen dan vanaf de rug :) Natuurlijk wel een bepaalde (stem)hulp bij het voorwaarts gebruiken en dat ook vanaf zijn rug toepassen wanneer hij het op de grond snapt, wellicht begrijpt hij dan dat die (stem)hulp + been, en daarna toewerken naar alleen been, betekent dat hij voorwaarts moet.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :j

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 13:16

Het gelpad is overal even dik, maar hij ligt nu wat meer naar voren. Ik denk dat het daarom zo lijkt, want normaal is dat niet zo. Als ik alle foto's achter elkaar bekijk lijkt hij ook gewoon stil te liggen. Dus die ruimte is gewoon open omdat er alleen op die plek geen gelpad ligt. Ik heb er ondertussen al naar gekeken en ook na het terug kijken van de vorige foto's lijkt het zadel prima te liggen en al helemaal niet omhoog te komen.

Maar goed, de zadelmaker laat ik er evengoed bij komen. Ik hoop dat het zadel gewoon goed ligt en dat de kniewrongen worden opgevuld zodat ik de beugels langer kan doen en niet meer in stoelzit zit.
Ik had al met mijn instructrice overlegt om een keer een zitles te doen, maar dat ga ik nog even uitstellen totdat het zadel is aangepast.

Longeren doe ik af en toe ook en daarbij is hij ook liever lui dan moe. Ik heb een pessoa ervoor, maar ik vind het eigenlijk niet fijn om die te gebruiken. Ook daar gaat hij in hangen en zie ik het bit in zijn mond zagen. Terwijl ik hem eigenlijk nog te los instel. Dus nu

Momenteel blijf ik buiten dressuren waarbij hij goed doorloopt. Dan kan ik ook beter oefenen met de teugellengte. En volgende week heb ik een 2e les bij de instructrice en ik ben benieuwd naar haar reactie als ze hem nu ziet lopen.

Tereno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:46

In tegenstelling met je vorige topic is je zit inderdaad al een stuk beter, vooral je handhouding. Maar ook mij valt op dat je zadel niet helemaal lekker ligt (bij je draf foto's komt de achterkant van je zadel omhoog), je laat hier na kijken dus ik neem aan dat dat goed komt. Misschien heb je ook wel een totaal ander paard met een zadel dat compleet past, dat was die van mij in ieder geval ook. Ik heb je gehele topic doorgelezen, met alle "aanvallende" reacties, zoals jij ze noemt. Natuurlijk is het niet leuk om na een topic met positieve kritiek bijna alleen negatieve kritiek te ontvangen, maar ook hier kun je iets mee. Longeren lijkt mij ook een juiste oplossing, ook omdat je vermeldt dat je paard nog wat bespiering mist. Er is ook nog ander tuigage dan pessoa, zo kun je bijvoorbeeld met lange lijnen ook een eind komen (hierin kun jij zelf meegeven indien nodig). Als je zijn achterhand wilt trainen kan ik je ook aanraden om in een bak te longeren (of in jouw geval een weide) waarbij je de volte kunt vergroten en kunt verkleinen. Ook hier is het echt niet overbodig om om hulp te vragen van je instructrice of iemand die jij erin vertrouwt dat ze hiermee bekend zijn. Zitles kun je eventueel na een les van je instructrice ook met iemand op stal oefenen, mits het zadel dat (de kniewrongen voor je beenligging) aangepast is. Gewoon aan de longe, waarbij iemand jou eraan herinnert; handen, voeten etc. Daarnaast vermeld je ook dat je paard onder je uit loopt; dit is echter niet zo positief als dat jij het vermeld. Hij kiest dus zelf zijn eigen tempo; of dat nu niet reageren op je been, of juist hevig reageren op je been is. Kies jouw tempo en blijf dat consequent rijden. Het is een hele hoop werk, maar het loont zich uiteindelijk ook wel. Ik hoop dat je hier wel wat aan hebt?

Ik hoop dat jullie samen uit dit dipje komen, zolang je wilt blijven leren is er niets mis mee om fouten te maken.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 00:17

Tereno schreef:
In tegenstelling met je vorige topic is je zit inderdaad al een stuk beter, vooral je handhouding. Maar ook mij valt op dat je zadel niet helemaal lekker ligt (bij je draf foto's komt de achterkant van je zadel omhoog), je laat hier na kijken dus ik neem aan dat dat goed komt. Misschien heb je ook wel een totaal ander paard met een zadel dat compleet past, dat was die van mij in ieder geval ook. Ik heb je gehele topic doorgelezen, met alle "aanvallende" reacties, zoals jij ze noemt. Natuurlijk is het niet leuk om na een topic met positieve kritiek bijna alleen negatieve kritiek te ontvangen, maar ook hier kun je iets mee. Longeren lijkt mij ook een juiste oplossing, ook omdat je vermeldt dat je paard nog wat bespiering mist. Er is ook nog ander tuigage dan pessoa, zo kun je bijvoorbeeld met lange lijnen ook een eind komen (hierin kun jij zelf meegeven indien nodig). Als je zijn achterhand wilt trainen kan ik je ook aanraden om in een bak te longeren (of in jouw geval een weide) waarbij je de volte kunt vergroten en kunt verkleinen. Ook hier is het echt niet overbodig om om hulp te vragen van je instructrice of iemand die jij erin vertrouwt dat ze hiermee bekend zijn. Zitles kun je eventueel na een les van je instructrice ook met iemand op stal oefenen, mits het zadel dat (de kniewrongen voor je beenligging) aangepast is. Gewoon aan de longe, waarbij iemand jou eraan herinnert; handen, voeten etc. Daarnaast vermeld je ook dat je paard onder je uit loopt; dit is echter niet zo positief als dat jij het vermeld. Hij kiest dus zelf zijn eigen tempo; of dat nu niet reageren op je been, of juist hevig reageren op je been is. Kies jouw tempo en blijf dat consequent rijden. Het is een hele hoop werk, maar het loont zich uiteindelijk ook wel. Ik hoop dat je hier wel wat aan hebt?

Ik hoop dat jullie samen uit dit dipje komen, zolang je wilt blijven leren is er niets mis mee om fouten te maken.

Bedankt voor je reactie.
Ik noem niet alle reacties aanvallend, wel een paar reacties. Wel vind ik het natuurlijk jammer dat het allemaal negatief is. Inderdaad omdat we vooruit zijn gegaan. De vorige keer had ik echt zin om er aan te gaan werken om dan te laten zien hoe we vooruit zijn gegaan. Op deze manier sta ik dus niet te springen om een volgend topic te openen. Ik vind het fijn dat ik er op gewezen wordt hoor. Dan kan ik er wat aan doen. Maar dan heb ik liever een reactie zoals die van BaileyMix. Daarop heb ik al laten weten dat ik een zadelmaker laat komen. Zijn die andere reacties waarin wordt gesuggereerd dat ik er niks aan wil doen en dat ik alleen maar wil horen hoe goed ik wel niet bezig ben dan nodig?

Daarnaast zie ik het onder mij uit lopen echt niet als positief. Maar daar kan ik tenminste iets mee.
De eerste paar rondjes gaat hij hard en als ik hem dan lekker aan het werk zet gaat hij ontspannen. Wanneer hij het moeilijk vind rent hij nog wel iets. Maar dan doen we het gewoon opnieuw. Als hij niet wil lopen lukt het mij niet om hem aan het lopen te krijgen, sterker nog, het werkt averechts. Nu ben ik bezig om hem te motiveren om te lopen. Even die omschakeling krijgen dat als ik aanspoor, hij ook echt harder gaat en dan blijft lopen.

Daarnaast wil ik inderdaad wat meer gaan longeren. Ik heb een tijdje geleden geoefend met balkjes lopen en dit wil ik dan weer gaan doen samen met de voltes groter maken en verkleinen.

Lange lijnen zou ik echt moeten gaan leren. Ik heb het eens geprobeerd, maar ik krijg hem dan niet ontspannen. Ik ga volgende week eens overleggen met mijn instructrice, maar ik denk dat ik daarvoor op zoek moet gaan naar iemand die daar meer in is gespecialiseerd.

Edit: Ik zag dit eigenlijk juist als een hele vooruitgang. Als je eens ziet van hoever we gekomen zijn.. Iedereen vind het paard er al stukken beter uit zien.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:11

Je houding is in korte tijd erg verbeterd! Knap hoor!

In een van de eerste reacties staat iets over aan het bit getrokken worden? Zie ik helemaal niet terug in de foto's en kan ik me ook niet voorstellen, want dat heb ik bij deze combinatie die ik een paar keer irl heb zien rijden nog nooit gezien.

Het meeste is al wel gezegd, maar ik wil nog als tip meegeven: Pak op buitenrit ook regelmatig stukjes dressuur mee in alle drie de gangen, pak je teugels op maat, lekker buigen, schakelen. En echt consequent zijn, jouw tempo, geen stukken onder je uit.

Als je dat buiten wat vaker doet dan wordt hij in de bak/wei ook beter aan je hulpen en wordt het voor jou makkelijker om je teugels op lengte te houden, want dat ben je dan al mere gewend.

edit: Oh zie net dat je dat al doet. Spuit elf :o

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:42

Kahawa schreef:
Je houding is in korte tijd erg verbeterd! Knap hoor!

In een van de eerste reacties staat iets over aan het bit getrokken worden? Zie ik helemaal niet terug in de foto's en kan ik me ook niet voorstellen, want dat heb ik bij deze combinatie die ik een paar keer irl heb zien rijden nog nooit gezien.

Het meeste is al wel gezegd, maar ik wil nog als tip meegeven: Pak op buitenrit ook regelmatig stukjes dressuur mee in alle drie de gangen, pak je teugels op maat, lekker buigen, schakelen. En echt consequent zijn, jouw tempo, geen stukken onder je uit.

Als je dat buiten wat vaker doet dan wordt hij in de bak/wei ook beter aan je hulpen en wordt het voor jou makkelijker om je teugels op lengte te houden, want dat ben je dan al mere gewend.

edit: Oh zie net dat je dat al doet. Spuit elf :o

Bedankt voor je reactie! :)
Volgens mij is dit een hele verbetering bij de keren dat je mij hebt zien rijden :P

Ik ben inderdaad al bezig met deze tips, maar het is zeker niet erg om dat nogmaals te horen.
De teugels op maat buiten moet ik nog heel erg aan werken. En het schakelen in gangen mag ik nog wel wat meer doen, zowel buiten als in de bak.

Amy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:51

probeer je hakken goed omlaag te drukken
verder rest mooi /3

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 18:50

Vandaag even foto's gemaakt van het zadel.

Zo ligt hij op de foto's: http://i62.tinypic.com/xn4za0.jpg

Zo ligt hij normaal: http://i58.tinypic.com/dpe0jc.jpg

Zo zie je dat als het gelpad te ver naar voren ligt er een ruimte ontstaat die er anders niet is.
Tijdens het rijden ligt het zadel ook gewoon stil nu, dus ik zal er op letten dat ik voortaan het gelpad goed leg. (rustig maar, de zadelmaker laat ik binnenkort nog steeds komen). :o

Vandaag een korte buitenrit gemaakt en nog even geoefend met overgangen rijden. De ontspanning en aanleuning was ver te zoeken, maar hij liep wel lekker op mijn tempo.

Ook nog even wat stelling en paar passen schouderbinnenwaarts gedaan en daarbij heb ik altijd wel een fijne aanleuning. Hij komt alleen snel naar binnen, maar langs de randen gaat het prima.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:24

Ik ga mee met de andere reacties.
Ik vind de foto`s uit het andere topic er veeel beter uit zien.
Paard mist bespiering en kan daar door niet alles geven en het zadel werkt ook niet mee, maar dat wist je al. Ook je eigen houding mag wat beter, ook dit zit het paard in de weg.
Ik denk dat je met alle tips uit dit topic en veel blijven oefenen er echt wel komt!
Succes!

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:25

Hoi Hoi,

Ik heb veel voorbij zien komen aan commentaar.
Wat ik miste was veel overgangen rijden.
Zo houd je hem voorwaarts.

Groetjes,
Niek.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 19:29

eldora1 schreef:
Ik ga mee met de andere reacties.
Ik vind de foto`s uit het andere topic er veeel beter uit zien.
Paard mist bespiering en kan daar door niet alles geven en het zadel werkt ook niet mee, maar dat wist je al. Ook je eigen houding mag wat beter, ook dit zit het paard in de weg.
Ik denk dat je met alle tips uit dit topic en veel blijven oefenen er echt wel komt!
Succes!

Wat vind je beter aan de andere foto´s?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:59

Goed dat je zo bezig bent met het dressuurmatige aspect en je echt wilt kijken hoe je het paard fijner kan laten lopen.

Moet toegeven dat ik overal vluchtig overheen heb gelezen en bijna alles wat ik heb gelezen gaat over het zadel.. Wat mij juist het eerst naar binnen schoot is dat het paard gewoon erg strak in zn lichaam zit.. Er zit weinig souplesse in en dat is enorm goed te zien aan de lijnen die het paard aanneemt op zijn lichaam.. In de volksmond gezegt : bezemsteel ingeslikt.. Heb een hekel aan deze uitspraak maar misschien geeft t wel wat duidelijkheid.. Wat ik juist als tip mee zou willen geven, ga hem eerst even onbelast trainen. Veel longeren op dubbele longe helpt daar enorm bij om hem soepeler te maken.. Hij moet wat vloeiender gaan bewegen, dat is belangrijk en ik heb het idee dat dat met rijden het meest geremd wordt (iig dat zijn wel mijn eigen bevindingen met mijn eigen paard). Persoonlijk ben ik begonnen met het werken aan de hand, schouderbuiten etc. Daar wordt ie echt enorm soepel van! Aansluitend longeer ik mijn paard dan nog altijd even aan de dubbele longe en dat geeft echt een fantastisch resultaat!! Mijn advies is dan ook om hem eerst eens wat op te trainen en sterker en soepeler te maken vanaf de grond, denk dat jullie daar samen enorm veel profijt van zullen hebben! Zelf heb ik voor het werken aan de hand een les genomen wat zeker aan te raden is! Dubbele longe heb ik heel veel over gelezen, filmojes gekeken, clinics gezien en zelf uitgeprobeerd en uitgevonden op welke manier op dubbele longe mijn paard het fijnste loopt.. Over een tijdje neem ik daar ook een les in aangezien je er zoveel mee kunt en dus rete interessant is!! Hoop dat je iets met bovenstaande kan :D wens je veel plezier met je paardje toe iig!!

Edit: sportmassage behandeling doet ook wonderen :D mijn paard is nu bij de 2e behandeling al zoveel opgeknapt in combi met bovenstaande onbelaste training, dat is gewoon genieten!!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:01

Bedankt voor je berichtje!
Hij is inderdaad nog wat stijf.

Ik heb vrijdag een hele verhelderende les gehad. De nieuwe instructrice is er even op geweest en dat geeft hele fijne nieuwe inzichten. Je blijft vaak hangen in gewoontes. Het paard loopt nu veel meer voorwaarts en dat is stukken beter voor zowel mijn als zijn houding.

Ik wil ook meer aan de hand gaan werken. Maar aangezien ik hier weinig ervaring mee heb ben ik nog op zoek naar een instructrice. Als je iemand weet die op locatie komt in omgeving Deventer hoor ik dat graag :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:28

Ik vind het wel een leuk paard om te zien! Inderdaad een joekel zeg, haha.

Niet om iedereen te herhalen, maar waarom zou je op een paard willen rijden wanneer er geen goed zadel is? Het zadel ligt niet goed, zo duidelijk dat je het kan zien van een paard foto's.. Ik zou er persoonlijk dus niet op willen rijden als er geen goed zadel tot mijn beschikking is, zeker niet met een paard wat toch wat ouder is. Je kan zoveel leuke dingen doen met een paard, ik zou voor iets anders kiezen wanneer er geen goed zadel is..