Kijkje in de keuken van.... Dido de 4 jarige drumhorse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Re: Kijkje in de keuken van.... Dido de 4 jarige drumhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:14

Lieve TS, zo fijn dat je het 'inrijden' zo mooi opbouwt, vanaf de grond naar kleine momentjes bitloos ongedwongen. Ik zie de zure momenten als wat ze zijn (volgens mij), momenten. Paarden kunnen ook zo doen omdat ze iets nog niet helemaal begrijpen, dat hoeft geen pijn te zijn...

Ook zo fijn te zien dat je buiging vraagt door ruimte te geven, en niet door één teugel kort te pakken. Zo wil ik dit proces in de toekomst ook ooit te mogen doormaken.

Enige advies, waarvan ik moeilijk op kan maken of je het wel of niet doet anuit de moment opname foto's, zijn gewichtshulpen. Misschien kun je het onbegrip opvangen door nog subtieler aan te draven, door het eerst aan te kondigen door je gewichtshulp, dan handen iets naar voren, en pas als laatste moment de benen aan leggen. Dan heeft ze ietsje meer tijd om na te denken.

Truukjes: van punt naar punt aandraven, (klein stukje) met pionnenn, aandraven in een bocht, en in de volgende bocht weer stappen. Maakt het behapbaar, en (mijn gokje) je beloont haar door weer te gaan stappen. Maar daar had je misschien al over nagedacht.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 12:21

Gini schreef:
Persoonlijk zou ik nu dan niet meer draven tot je je zadel hebt. Doorzitten is voor een jong paard al best belastend en dan is er ook nog niets wat de druk verdeeld, ze laat je overduidelijk merken dat ze dit gewoon helemaal niet leuk vindt en daar heeft ze een reden toe. Hou het dus een maandje bij stapritjes. Dit is een cruciaal stadium. Als jouw paardje nu beslist dat rijden pijn doet en ze het dus helemaal niets vindt, dan ben je straks verder van huis. ;)

Bedankt voor je reactie, nogmaals dit was natuurlijk een moment opname.
Ik ga niet mijn training stopzetten, mocht de draf altijd zo verlopen zoals die keer had ik wel gestopt echter is dit niet het geval. Ik begrijp dat dit nu wel zo over komt doordat ik wel deze foto's laat zien. Als het zadel er is, dan zal ik zeker weer een topic openen :j

Vorige week les gehad, geoefend met aandraven, tempowisseling, achtjes sturen in stap.
Ik had mijn rust, hier reageert Dido scherp op. Samen met instructice weer gehamerd op consequentie, been hulp duidelijk houden. Tuurlijk kijkt ze wel eens boos/zuur als ik harder been geef omdat ze niet reageert maar door na het reageren direct te belonen en te ontspannen reageerde zij ook direct door te ontspannen en blijft het duidelijk.

@Swartbeessie, Bedankt voor je feedback, ik rij inderdaad ook met gewichtshulpen :j Ik ' denk' aan het aandraven (ga hierdoor automatisch aanspannen bovenbenen) geef een kleine stemhulp en combineer dit met been. Ik verwacht niet dat ze binnen 1 seconde reageert, dat duurt altijd eventjes voordat ze reageert. Dit verwachtingspatroon heb ik wel bij moeten stellen, ben wat vurigere paarden gewend. Hierdoor verwachtte ik dit, wat niet realistisch is met zo'n easy going paard. }:0
Kan deze manier van opbouwen van harte aanraden en zou het met een ander paard weer net zo gaan doen :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Kijkje in de keuken van.... Dido de 4 jarige drumhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:02

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.