pony verzet geen stap tijdens inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 15:17

pien_2010 schreef:
Cajushe schreef:
.
Dat is dus ook ons dilemma, als hij wilt ,kan.hij luisteren , maar als hij er geen zin heeft gebeurt het niet, en dat geld eigenlijk voor alles, hij vertikt het gewoon. Want hij heeft het al vaak genoeg wel goed gedaan, en soms doet hij het gewoon.niet, en dan.kan je op je.kop gaan staan ,maar het interesseert hen echt niet

Dat ken ik van onze oudste merens toen hij jong was. Dan rest maar één ding. En dat is gewoon wachten tot hij het wel doet. Dat ALTIJD. Heb wel eens vier uur met hem in het bos gestaan en ik ken iemand met een merens die 's ochtends begon en later op de dag haar man heeft gebeld met de vraag of hij even boterhammen kwam brengen.
Uiteindelijk gaan ze altijd. Op een gegeven ogenblik was het zo dat paard stopte en dan zei ik: "ik heb alle tijd hoor HErcule dat moet je onderhand toch wel weten". Dan zuchtte hij diep en dan ging hij door.
Ga dan wel om te beginnen dingen doen die hij echt leuk vindt en ga afwisselen.
Bij dit soort paardjes niet "geen gelul in de krul" gaan rijden. Geef ze maar gewoon lange teugels want eerst moeten ze gewoon gaan lopen.

Ik ga er dan wel vanuit dat je zeker weet dat hij geen last heeft ergens van.

We proberen.inderdaad zo veel.mogelijk te doen wat hij leuk vindt, daaeom.zijn we met longeren.ook gestopt, anders woedt het allemaak zo negatief ,indeedaad ook.met lange teugel, en dat volhouden moeten we inderdaad eens gaan proberen!nee medisch heeft hij echt helemaal mergens last van dat weten we heel zeker

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 15:19

genja schreef:
Misschien is de pony het onder tussen gewoon zat in de bak? Zelf ben ik bij jonge pony's erg voor afwisseling en zo snel mogelijk naar buiten.
Weet niet of jullie in een veilige buitenrij omgeving wonen? Als dit wel zo is en je hebt ook nog een braaf buiten rij paard tot je beschikking. Lekker aan een touwtje mee naar buiten met dat paard. Zo leren ze vaak op een makkelijke manier dat rijden eigenlijk best leuk is. Lekker voorwaarts rijden dan is het over het algemeen in de bak daarna ook makkelijker. Werkt dit ook niet dan toch iemand met veel ervaring mee laten kijken of een maandje ergens heen brengen.

groetjes genja

Klopt, msar aangezien we de pony nog.noet onder controle hebben.op eigen terrein ,lijkt naar buiten.ons.nog even niet verstandig, we willen geen ongelukken!

Def

Re: pony verzet geen stap tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:40

Ik denk dat het hoe dan ook aan jullie is om creatief te bedenken hoe hij wel gaat lopen, of hij het nou niet snapt of omdat hij het niet wil.
Ga goed bij jezelf te rade wat jullie zelf doen waarom hij het eerst wel deed en nu niet meer.
Longeren gaat niet vind ik erg vreemd. Ik heb namelijk nog nooit mee gemaakt dat een paard of pony niet gelongeerd kan worden. Ik heb zelf veel pony's gelongeerd (en nog steeds) en leren om te trainen aan de longe. Ik kan mij voorstellen dat het daar al verkeerd gaat.
Of hij begreep toen al niet wat jullie van hem willen en is staken gaan ontwikkelen om die reden, of hij heeft toen gemerkt dat hij iets niet meer hoefde te doen als hij ging staken, want jullie zijn gestopt met longeren. Pony: 'ik ga stil staan,.... heeee, fijn! Ik hoef niet meer te longeren'. 'Dat ga ik met rijden ook eens proberen!'...

Hoe dan ook, jullie zijn ergens niet duidelijk, anders ontstaat zo'n probleem niet. En duidelijk kan hier ook eens even heel duidelijk aangeven dat hij WEL moet lopen.

Ik zou weer opnieuw beginnen met longeren. Goed nadenken over wat je zelf doet en hoe je je opstelt naar de pony. Sta je niet voor zijn schouder zodat je eigenlijk een remmend signaal geeft? Ben je duidelijk in je commando's en ben je niet de hele tijd commando's aan het geven en aan het klikken? Dit kan ook funest zijn voor 'luie' paarden. Heeft hij de kans om vooruit te kunnen (is de ruimte groot genoeg? houd je de longe niet te strak?) etc.
Als die voorwaarden die bij jezelf liggen goed zijn, moet je dus iets gaan uitproberen waarvan hij gaat lopen. Is dat een plastic zakje aan de zweep? Of een bakje met steentjes erin die rammelen? Of een ander paard waar hij achteraan wil lopen?? Ga creatief nadenken hierover.
Als je iets hebt gevonden en hij gaat vooruit in combinatie met je stemhulp, haal je datgene (zweep, plastic zak etc) direct weg (of houd je laag) en beloon je enorm. Stopt hij weer, gebruik je weer dat gene dat helpt en je stemhulp. Loopt hij weer? Direct stoppen met die hulp en belonen. Hij MOET reactie gaan geven op jouw stemhulp. Op een gegeven moment ga je afbouwen met de extra hulp en moet hij alleen nog reageren op je stemhulp.
Daarna kun je dit met rijden ook zo gebruiken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:48

Sorry Def maar Cajushe advies van Def zou ik juist niet gaan doen, juist omdat met longeren iets fout gaat. Heb je een longeer cirkel?
Dat hoop ik voor je. Want ga dan daar met je paard en echte lange zweep werken. Alsof je longeert maar dan zonder lijn. Geleerd van Claus Hemplinger dat als je jouw longeer zweep heel laag houdt (jij schuin achter je pony) slepend over het zand (of gras) en zelf ook langzaam lopen dat betekent stap. Stemhulp kan ondersteunen. Zweep op koot hoogte betekent draf en galop is zweep hoog op heup hoogte. Als je dan terug wil komen van draf naar stap (je gaat pas galopperen als stap - draf overgangen op stem en met zweep, jouw tred hulp goed gaat) dan wijst je longeer zweep weer lager en sleep je zelf met je been en vertraag je jouw tempo. Als je paard naar binnen valt kun je met jouw lange zweep hem naar buiten wijzen maar in het begin niet te veel aandacht aan besteden zolang hij maar niet te dicht bij komt.
Het voordeel is van deze manier dat je geen lijn hebt en dat is minder moeilijk. Je kunt hem naar je toe roepen als hij het goed gedaan heeft, beloning geven, stukje appel b.v. en dan andere kant op. Commando's als Ho, terug, draai om ga je dan invoeren.
Kleine korte stukjes. Google maar eens op Claus Hempflinger. Zijn basis filosofie klopt gewoon en je paard begrijpt dit onmiddellijk.
Zo ook als je met je paard loopt. Hij moet schuin achter je lopen. Dus niet naast of voor je. Hij mag met zijn neus niet voorbij je schouder. Dat soort fratsen zegt heel veel over jouw dominante positie. Lees je maar eens in op dat onderwerp.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-07-14 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:51

Zonder lijn is ook prima... als ze maar iets vinden waar hij vooruit van gaat.
Want jouw advies is heel goed pien_2010, maar hij moet wel eerst gaan lopen...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:52

pien_2010 schreef:
Sorry Def maar Cajushe advies van Def zou ik juist niet gaan doen, juist omdat met longeren iets fout gaat. Heb je een longeer cirkel?
Dat hoop ik voor je. Want ga dan daar met je paard en echte lange zweep werken. Alsof je longeert maar dan zonder lijn. Geleerd van Claus Hemplinger dat als je jouw longeer zweep heel laag houdt (jij schuin achter je pony) slepend over het zand (of gras) en zelf ook langzaam lopen dat betekent stap. Stemhulp kan ondersteunen. Zweep op koot hoogte betekent draf en galop is zweep hoog op heup hoogte. Als je dan terug wil komen van draf naar stap (je gaat pas galopperen als stap - draf overgangen op stem en met zweep, jouw tred hulp goed gaat) dan wijst je longeer zweep weer lager en sleep je zelf met je been en vertraag je jouw tempo. Als je paard naar binnen valt kun je met jouw lange zweep hem naar buiten wijzen maar in het begin niet te veel aandacht aan besteden zolang hij maar niet te dicht bij komt.
Het voordeel is van deze manier dat je geen lijn hebt en dat is minder moeilijk. Je kunt hem naar je toe roepen als hij het goed gedaan heeft, beloning geven, stukje appel b.v. en dan andere kant op. Commando's als Ho, terug, draai om ga je dan invoeren.
Kleine korte stukjes. Google maar eens op Claus Hempflinger. Zijn basis filosofie klopt gewoon en je paard begrijpt dit onmiddellijk.
Zo ook als je met je paard loopt. Hij moet schuin achter je lopen. Dus niet naast of voor je. Hij mag met zijn neus niet voorbij je schouder. Dat soort fratsen zegt heel veel over jouw dominante positie. Lees je maar eens in op dat onderwerp.

Bedoel je niet Klaus Ferdinand Hempfling?

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 15:52

Helaas geen longeer bak! dus helaas zi5 dat er niet in.. de pony verzet ook gewn.stap aan de lijn ,hij gaat op stijgeren of hij blijft gewoon op zijb plek staan, echt gwwn beweging in te krijgen :? Als meneer er zin in heeft loopt hij wel zonder lijn over de hoefslaf door de bak, dat gaat vaak wel goed, maarja daar kunnen we natuurlijk.niet op blijven hangen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:53

Klopt Def vandaar eerst kruipen (zonder longeerlijn) en dan lopen = jouw advies wat een goed advies is voor later...

LBLGypsyCobs :o helemaal gelijk, ben zo slecht in namen en heb dit echt heel lang geleden gelezen in zijn eerste uitgekomen boek dat ik toen gekocht heb. Sorry.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:54

En mag je de bak verkleinen met b.v. hindernissen of ander obstakels, want dan kan het ook.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:54

Pony heeft finaal de gek met jullie. En heeft nu al geleerd dat als hij dit soort dingen doet, dat hij helemaal niks meer hoeft te doen. Denk dan ook niet dat jullie dit zelf weer voor elkaar kunnen krijgen. Om dit op te lossen moet je heel erg consequent zijn. En niet opgeven.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:55

Cajushe schreef:
genja schreef:
Misschien is de pony het onder tussen gewoon zat in de bak? Zelf ben ik bij jonge pony's erg voor afwisseling en zo snel mogelijk naar buiten.
Weet niet of jullie in een veilige buitenrij omgeving wonen? Als dit wel zo is en je hebt ook nog een braaf buiten rij paard tot je beschikking. Lekker aan een touwtje mee naar buiten met dat paard. Zo leren ze vaak op een makkelijke manier dat rijden eigenlijk best leuk is. Lekker voorwaarts rijden dan is het over het algemeen in de bak daarna ook makkelijker. Werkt dit ook niet dan toch iemand met veel ervaring mee laten kijken of een maandje ergens heen brengen.

groetjes genja

Klopt, msar aangezien we de pony nog.noet onder controle hebben.op eigen terrein ,lijkt naar buiten.ons.nog even niet verstandig, we willen geen ongelukken!

hij wil niet voorwaarts maar verder was hij redelijk braaf toch? Daarom aan een touwtje mee. Dus iemand op het brave paarden diegene houdt de pony vast aan een touwtje waar ook iemand op zit. Meestal willen ze dan wel lopen maar zou dit zelf ook alleen doen als je niet eerst een stuk door het verkeer moet.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 15:58

pien_2010 schreef:
En mag je de bak verkleinen met b.v. hindernissen of ander obstakels, want dan kan het ook.

Helaas niet genoeg obstakels, wel schrikdraad maar daar gaat hij gewoon onderdoor ,ook bij dubbel draad!

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 16:03

Klopt, msar aangezien we de pony nog.noet onder controle hebben.op eigen terrein ,lijkt naar buiten.ons.nog even niet verstandig, we willen geen ongelukken![/quote]

hij wil niet voorwaarts maar verder was hij redelijk braaf toch? Daarom aan een touwtje mee. Dus iemand op het brave paarden diegene houdt de pony vast aan een touwtje waar ook iemand op zit. Meestal willen ze dan wel lopen maar zou dit zelf ook alleen doen als je niet eerst een stuk door het verkeer moet.[/quote]

Nee de pony is buiten.het terrein.nog.niet braaf genoeg om.met een ruiter erop te wandelen, tijdens het wandelen zonder ruiter luisters hij niet naar je, en trek ontzettend vwel, dus dat risico nemen we nog.noet, hij moet eerst ontzag voor ons krijgen, wnat dat heeft hij totaal noet

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:03

Iemand met ervaring het laten doen.
Niet zelf gaan klooien maar gewoon naar een beleerstal brengen of iemand aan huis laten komen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:07

Cajushe schreef:
Helaas geen longeer bak! dus helaas zi5 dat er niet in.. de pony verzet ook gewn.stap aan de lijn ,hij gaat op stijgeren of hij blijft gewoon op zijb plek staan, echt gwwn beweging in te krijgen :? Als meneer er zin in heeft loopt hij wel zonder lijn over de hoefslaf door de bak, dat gaat vaak wel goed, maarja daar kunnen we natuurlijk.niet op blijven hangen!

Dus...dat wat je nu doet werkt niet.
Je moet dus iets anders verzinnen waardoor hij het wel doet ( heb je net aantal voorbeelden gegeven).
Hij gaat onder het draad door? Als hij niet loopt, zal hij ook niet onder het draad dooor gaan toch? Ik ben het er mee eens dat het het handigst is om in een afgesloten gedeelte te werken.
Daarnaast denk ik inderdaad dat hij nu al dondersgoed weet hoe hij eronder uit kan komen bij jullie. Of hij dat doet omdat hij het niet snapt of omdat hij eigenwijs is, maakt in principe niet zoveel uit. Jullie moeten hoe dan ook consequenter en duidelijker worden in wat jullie van hem.willen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:08

FriesWytske schreef:
Pony heeft finaal de gek met jullie. En heeft nu al geleerd dat als hij dit soort dingen doet, dat hij helemaal niks meer hoeft te doen. Denk dan ook niet dat jullie dit zelf weer voor elkaar kunnen krijgen. Om dit op te lossen moet je heel erg consequent zijn. En niet opgeven.

Kan hier wel voor een groot deel in mee gaan TS, ook al is het geen leuke boodschap. Als ik dan lees dat jullie niet een kleine roundpen kunnen maken om in te werken wordt het wel heel lastig. Ik hoop dat FriesWytske en ik ongelijk hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:10

Als ik het zo lees is het stilstaan niet jullie grootste probleem.

Zoek iemand die je er bij kan helpen. Die kan zorgen dat de pony jullie begrijpt en respect voor jullie heeft.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:13

Nee de pony is buiten.het terrein.nog.niet braaf genoeg om.met een ruiter erop te wandelen, tijdens het wandelen zonder ruiter luisters hij niet naar je, en trek ontzettend vwel, dus dat risico nemen we nog.noet, hij moet eerst ontzag voor ons krijgen, wnat dat heeft hij totaal noet[/quote]

Na dit gelezen te hebben zeg ik ook zoek iemand die meer ervaring heeft die het wil doen of jullie wil helpen. Je kan geen paard beleren dat geen respect voor je heeft, daar krijg je de grootste problemen mee, waar je nu al het begin van ziet.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:23

Als wij een pony inrijden dan is de een ook heel braaf met longeren en rijden en de andere weigert gelongeerd te worden. En daar stap je dan zo op. Wat ik wel doe ik zorg dat er een hele brave pony voorloopt (Ik heb zo'n superruin die niets doet naar zo'n jonge pony!) En laat die ervoor rijden zodat hij er, ordinair gezegd, alleen maar achteraan hoeft te hobbelen! En dan met verloop van tijd, en dat is per pony verschillend, kan de jonge pony alleen of ook voorop!
Ik beleer pony's tussen de 1.10 en 1.25 cm.

SaskiaSilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:29

ik heb dit ook een keer gehad met een paard van stal ze stond maar in de paddock stil te staan, haar eigenaren kregen haar totaal niet vooruit dus ik dacht misschien kan ik helpen :) dus ik stapte de paddock in en bij mij verzette ze eerst ook geen stap. ze zocht geen contact met me, niks. ik heb mijn houding verandert en werd heel enthousiast en probeerde haar ook enthousiast te krijgen. Op het moment dat ik mijn houding aanpaste, begon ze naar me te kijken en contact met me te zoeken. Na een tijdje stapte ze (met tegenzin :P ) weg. en uiteindelijk heeft ze zelfs nog gedraafd. Dus ik vroeg aan haar eigenaar of zij het weer overnam, maar ze verzette weer geen stap, omdat zij niet enthousiast genoeg was. ik zeg niet dat dit bij jou pony ook werkt maar het is te proberen

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:11

ik zou zeggen terug naar de basis. De pony heeft eigenlijk al meerdere keren van jullie gewonnen want hij hoeft niet meer te longeren. Elk paard/pony kan longeren maar bij je een moet je het anders aanpakken dan bij de ander. Ik heb een ijslander merrie in training staan die aan het begin met alles staakte. Dus gelijk terug naar begin. Touwhalster omgedaan en ze moest normaal meelopen en op druk reageren, ging dit goed. Stapje verder, vreemde voorwerpen in de bak. Ze moest normaal meelopen. eventueel de voorwerpen zachtjes langs haar lichaam halen maar ze moest zich gedragen. Alles rustig opgebouwd. MAAR ook pas gestopt met de oefening als het goed ging! Ook al ben je lang bezig, ze moeten zich gedragen, pas bij goed gedrag belonen en klaar voor die sessie. Vanuit daar opgebouwd naar logeren, eerst kleine stukjes en elke keer steeds iets meer. maar houd er afwisseling in. Ga niet elke dag met dat beestje saai rondjes in de bak lopen of dingen om te longeren. Nee als je echt een eigenwijze ijslanderkop erop hebt zitten dan moet je 'samen' met je paard aan het werk en niet je paard aan het werk. Zodra ik tegen deze merrie zeg "je moet nu longern' dan lukt het niet maar als ik zeg' kom we gaan samen wat doen" dan kom ik heel veel verder. maak er af en toe een spelletje van. en pak de pony niet allen om aan het werk te gaan maar ook om eens lekker te poetsen of te tutten of iets. Afwisseling kan wonderen verrichten en terug naar de basis ook, het is soms vervelend maar je bereikt er meer mee dan continue dingen, strijd en opgeven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 06:55

er is geen of een volledig onjuiste basis.
Ik geloof best wel dat diegene die nu met het paard bezig is het al meer gedaan heeft, maar dat is zonder kennis en kunde, eigenlijk een beetje van het zal wel lukken, we doen het wel.
Net bij zo'n jong paard is dat dus een leerproces net in de verkeerde richting.
Ik ga dus helemaal mee met wat "jolien" hier al zei.
Echt paarden werken nooit bewust tegen, paarden willen je nooit jennen, paarden zijn niet koppig en ook niet tegendraads, .....
Jullie moeten gewoon leren hoe je tot een communicatie komt, hoe je afspraken maakt.
Zoek een trainer die jullie kan helpen.
Paarden beleren is eigenlijk een vak apart, de fout zit nooit bij het paard, echt nooit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:59

Cajushe schreef:
Nee de pony is buiten.het terrein.nog.niet braaf genoeg om.met een ruiter erop te wandelen, tijdens het wandelen zonder ruiter luisters hij niet naar je, en trek ontzettend vwel, dus dat risico nemen we nog.noet, hij moet eerst ontzag voor ons krijgen, wnat dat heeft hij totaal noet

Wat jullie mijn inziens hebben is een pony die zich, zoals Monty Roberts zegt, niet wil laten leiden. Ja, naar plaatsen waar de pony het leuk vindt: een weiland vol met gras bijvoorbeeld. Bij deze pony hebben jullie dus voor het longeren aan al 87 stappen overgeslagen. Voor deze pony adviseer ik daarom eerst grondwerk om de pony te leren zich door jou te laten leiden. En het maakt niet uit wiens methode je daarvoor kiest. Ik vind Monty Roberts fijn, andere kiezen voor Hempfling, Parelli of Voest. Kies wat bij jouw en je paard past. En in dit geval: kies wie er bij je in de buurt zit! Want met zo’n persoonlijkheid moet je niet zelf gaan knoeien met een boekje en video.

En onthoud: bij paarden is degene die het tempo bepaalt de baas. In dit geval geeft de pony het tempo aan. Eén keer raden wie er de baas is....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:05

Wat je nu hebt gedaan is natuurlijk vragen om problemen :)
Heel wat stappen vooruit gaan terwijl de basis er nog helemaal niet in zit.

Lijkt mij duidelijk dat je pony jullie gewoon niet snapt. Aan jou de taak om hem duidelijk maar vriendelijk uit te leggen wat hij moet doen. Kleine stapjes en zeker niet te snel willen. Hij is nog jong, dus mag fouten maken. Neem de tijd maar het lijkt mij het verstandigst om er iemand bij te halen die er écht verstand van heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:16

Zelfs ontzettend luie en strondeigenwijze paarden kunnen aan een longeerlijn leren lopen, maar dan niet op de traditionele wijze in een rondje maar door de hele bak te gebruiken met veel wendingen. Je kunt ieder paard uiteindelijk aan het bewegen krijgen, zelfs paarden die door een slecht verleden volslagen apatisch zijn.
Zolang hij aan de hand nog respect mist is er op gaan zitten in iedergeval zeker geen goed idee. Zulke paarden kunnen namelijk ook wel eens proberen om te zien wat er gebeurd als ze erbij gaan liggen.