Waarom lichtrijden op het buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:20

Het maakt wel uit op welk been je lichtrijd. Het gaat om de buiging van het lichaam van het paard. Je gaat staan als het buiten voorbeen naar voren gaat om het binnen achterbeen te ontlasten, zoals hier boven al staat, dat kan dan beter onder de massa komen. Je moet niet kijken op welke hand je rijd, maar naar de buiging van het lichaam van het paard en vanuit daar de binnen en de buitenkant van de buiging herkennen en op het buitenvoorbeen lichtrijden. Je moet dus eigenlijk heel veel en vaak van been verwisselen zodra je paard van buiging veranderd of je nu links of rechtsom gaat, niet alleen als je van hand gaat veranderen. Nu praat ik over de training. In de wedstrijdsport gaat men ervan uit dat je paard recht gericht is en daarom rij je licht op het buitenvoorbeen wat in de praktijk meestal het been is aan de buitenkant.

Cassidy

Re: Waarom lichtrijden op het buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:24

En nu doe je een aanname dat je die buiging in dat lichaam in die wendingen wilt. En dat is niet bij iedere rijwijze zo. Als je uiteindelijk op een hand wilt rijden, wil je het paard op een hand recht hebben en mag het dier vierkant de bocht door. Met een recht lijf.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:33

Uiteindelijk wil je natuurlijk een paard wat recht is op de rechte lijnen en correct gebogen in de wendingen. Dit is een manier van trainen om hem in balans te laten lopen om uiteindelijk in de juiste buiging de wendingen door te lopen. Ik heb het zelf niet bedacht maar het is de manier die Chris Irwin gebruikt dus voor de volledige uitleg moet je misschien op zijn site kijken. Ik vind het een fijne manier om een paard te trainen maar dat is natuurlijk persoonlijk

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:48

Aangezien ik in het jachtseizoen ongeveer 3 keer per week 4 uur per dag in de bergen rijd wissel ik regelmatig van been. Bij mijn schimmel merk ik dat ik op het rechterbeen comfortabeler zit als op het linker, dat wil dus zeggen dat ik dus meer op mijn linkerhand moet gaan werken om de spieren in balans te krijgen dat ik op beide kanten comfortabel kan zitten.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:07

Cassidy schreef:
Gruis schreef:
Omdat je het dan meer belast toch? Daarom rijden we op het buitenbeen, juist om het binnenachterbeen te ontlasten, omdat deze het al het zwaarste heeft in de wendingen.
Overigens een hoop mensen die dit niet weten. Ook instructeurs / instructrices op maneges e.d.. Wel zeggen: buitenbeen lichtrijden! Maar de reden weten, ho maar.

En nu doe je een aanname dat iedereen het binnenbeen wil ontlasten. Er zijn er juist die met opzet het binnenbeen willen BELASTEN. Juist om het sterker te maken.

Pardon? Volgens mij doe ik helemaal geen aanname. Ik zeg alleen dat als men op het buitenbeen lichtrijdt (wat meeeestal zo is), men dat vaak doet om het binnenachterbeen te ontlasten. Ik snap ook wel dat niet iedereen dat doet omdat sommigen juist het binnenachterbeen wel willen belasten. Ook prima hoor. De vraag was echter waarom we op het buitenbeen rijden (in het algemeen) en die beantwoord ik.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:17

Wanneer het buitenbeen naar voren gezet wordt in de buiging hoort hierbij de buitenzijde van de rug omhoog te komen.
Bij het lichtrijden op het buitenvoorbeen wordt op dat moment de rug ontlast en kan het buitenvoorbeen vrijer voorwaarts gezet worden.
Ook krijgt het "een zetje mee zo".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:33

Gruis schreef:
Pardon? Volgens mij doe ik helemaal geen aanname. Ik zeg alleen dat als men op het buitenbeen lichtrijdt (wat meeeestal zo is), men dat vaak doet om het binnenachterbeen te ontlasten. Ik snap ook wel dat niet iedereen dat doet omdat sommigen juist het binnenachterbeen wel willen belasten. Ook prima hoor. De vraag was echter waarom we op het buitenbeen rijden (in het algemeen) en die beantwoord ik.

Wat is de reden dat je je aangesproken voelt? Ik had het over de reactie boven die van mij. Of het feit dat je wilt dat een paard gebogen is in de wendingen. Is niet bij iedere rijwijze zo. Maar ik had dan op mijn beurt niet begrepen dat we het hier alleen over dressuur mogen hebben. My bad.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:38

Cassidy schreef:
Gruis schreef:

Wat is de reden dat je je aangesproken voelt? Ik had het over de reactie boven die van mij. Of het feit dat je wilt dat een paard gebogen is in de wendingen. Is niet bij iedere rijwijze zo. Maar ik had dan op mijn beurt niet begrepen dat we het hier alleen over dressuur mogen hebben. My bad.

Je quotte mij :+ ?
Ik vroeg alleen of je, als je niet op het buitenbeen lichtrijdt je bewust het binnen achterbeen wil belasten. En vertel waarom er meestal op het buitenbeen gereden wordt. Ik vind verder de extra materie reuze interessant hoor, dus voel je alsjeblieft niet aangevallen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:44

Ja, lust ik ook nog n (paarden)peultjes.
Zo'n vraagstelling kun je ook over de linker dan wel de rechter galop neerzetten.
Het is maar net "wat je er zelf mee wil" (in de zin van doen, effect bereiken), zoals ontlasten of juist belaste).
Zie ook 'contra-galop".

Het is allemaal niet zo strict in de leer voor een vrije (na)denker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:30

Op veel plekken vanuit de klassieke leer hoor je dat dit wordt gedaan omdat het voor het paard moeilijker is aan te galopperen bij lichtrijden op het buitenbeen. Gezien een bepaald volk graag de parden wou hinderen in galop over te gaan en dt is overgenomen is het lichtrijden op het buitenbeen ontstaan. Of dit echt zo is zou ik niet weten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:46

Toen mijn jonge paard een beetje moeite had met aangalloperen deded wij dat ook vaak door even op het verkeerde been licht te rijden zodat zijn binnenvoorbeen wat meer ruimte had om naar voren te grijpen. Denk dus dat daar wel een kern van waarheid in zit Fellor. :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:02

In Engeland rijden ze niet op het binnenbeen licht hoor...? Ik weet niet waar de vrouw die dat jou vertelt heeft vandaan haalt? :D

Wel interessant topic :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:07

Dat wilde ik net zeggen, in Engeland en Frankrijk rijden ze ook gewoon op het buitenbeen ;)
Lichtrijden heet zelfs Engels draven.
Je blokkeerd inderdaad makkelijker het binnenachterbeen als je op het binnenbeen zit, maar er zijn zeker situaties waarop het juist iets kan toevoegen. Zo kan een jong paard soms makkelijker aangalopperen als je lichtrijdt op het binnenbeen iov doorzitten.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 23:50

Waarschijnlijk zullen ze het in de dressuur wel overal op buitenbeen lichtrijden.. maar dat is om het paard dus te helpen in de oefeningen! Maar hoe zit het dan met endurance, jachten, racepaarden etc etc

en martine, die vrouw heeft haar halve leven in Engeland gereden op verschillende stallen is vervolgens naar frankrijk gegaan en daar rijden ze ook licht op het binnenbeen :)

Sizzle je zegt "lichtrijden noemen ze engels draven". Ze zeggen lichtrijden ja, maar toch niet "lichtrijden op het buitenbeen noemen ze engels draven"....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:12

Hier oit eens gevraagd aan mijn instructeur.
Was toen een jaartje op paardrijden denk?

En toenwas het antwoord ook:
Wanneer je staat, kan het paard zijn binnenachterbeen beter onder zich zetten. En dat is handig in de wendingen.
(het niveau van een jaartje paardrijden :P )

CharmingS: racepaarden is toch verlichte zit? :P
Jacht en endurance zal ook aan het paard liggen. Als hij duidelijk sterker in 1 achterbeen kun je daar met lange ritten gebruik van maken, en met trainingen het andere achterbeen sterker maken. Maar dat is wat ik DENK :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 00:18

Racepaarden moeten toch ook opgewarmd worden, zullen heus niet volle bak de gallop in moetten lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:21

CharmingS schreef:
Racepaarden moeten toch ook opgewarmd worden, zullen heus niet volle bak de gallop in moetten lijkt mij.

A zo :') ik dacht met de wedstrijd joh :P

Geen idee hoe het opwarmen gebeurd :P dus kan er niks over zeggen, haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 05:21

Pantykous schreef:
Toen mijn jonge paard een beetje moeite had met aangalloperen deded wij dat ook vaak door even op het verkeerde been licht te rijden zodat zijn binnenvoorbeen wat meer ruimte had om naar voren te grijpen. Denk dus dat daar wel een kern van waarheid in zit Fellor. :j

Als je op het binnen(voor)been lichtrijd, ontlast je daarmee het buitenachterbeen. Dat is het been dat de galop begint. Je helpt het paard daarmee (door even op het binnenbeen licht te rijden voor je galop vraagt).

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:06

Weer wat geleerd :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:13

CharmingS schreef:
Waarschijnlijk zullen ze het in de dressuur wel overal op buitenbeen lichtrijden.. maar dat is om het paard dus te helpen in de oefeningen! Maar hoe zit het dan met endurance, jachten, racepaarden etc etc

en [***], die vrouw heeft haar halve leven in Engeland gereden op verschillende stallen is vervolgens naar frankrijk gegaan en daar rijden ze ook licht op het binnenbeen :)

Sizzle je zegt "lichtrijden noemen ze engels draven". Ze zeggen lichtrijden ja, maar toch niet "lichtrijden op het buitenbeen noemen ze engels draven"....

Dat vind ik raar, want ik ben nu 2x in Engeland geweest bij Engelse mensen (ben net terug), op wedstrijden geweest etc. maar ik heb nog nooit iemand op het binnenbeen zien lichtrijden..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:16

Kimbers schreef:
Bij een buitenrit maakt het natuurlijk ook niks uit, daar rijd je veel rechte stukken en is het niet nodig om van been te wisselen.

Als ik buiten altijd op hetzelfde been lichtrijd heb ik binnen de kortste keren een scheef (lees: eenzijdig ontwikkeld) paard.

Mijn fysio en instructrice drukken mij al jaren op het hart om buiten ook regelmatig van been te wisselen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:22

Inderdaad, dat gaat ook heel snel. Vroeger met mijn pony reed ik altijd op hetzelfde been licht, als je dan eens van been verwisselde leek ze haast kreupel.

Ik let er ook altijd op :j

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:52

In het boek 'Het atletische paard' van Horst Becker schrijft hij het volgende over het lichtrijden:

'Er zijn twee soorten lichtrijden: de Pruisische variant, die tegenwoordig overal wordt aangeleerd onder de naam lichtrijden, en de Engelse zit, die in de vergetelheid is geraakt. Wij zullen beide varianten bespreken en beginnen met de oorspronkelijke vorm, de Engelse draf.
De militaire omschrijving was ooit 'lichtrijden op Engelse wijze', en men kende links en rechts rijden. Bij het links rijden ging met staan wanneer het linkervoorbeen en het diagonale rechterachterbeen naar voren kwamen, bij het rechts rijden wanneer het rechter diagonale benenpaar (rechtsvoor en linksachter) naar voren kwamen. In het open veld werd afgewisseld tussen rechts en links, om zo de paarden gelijkmatig te belasten. Op de rijbaan reed men op de rechterhand rechts en op de linkerhand links, en zat men op de rijbaan dus op het binnenste achterbeen volgens de Engelse wijze. Dit had tot gevolg dat de binnenste kruisspieren sneller aanspannen en dus meer kracht ontwikkelen. Evenuteel uit takt lopen van een zwakker achterbeen werd zo gecompenseerd.

Bij lichtrijden op de Pruisische wijze zit men op het buitenste achterbeen, net als bij het tegenwoordige lichtrijden. De Pruisen excentreerden bij de cavalerie in zeer hoog draftempo een veel paarden galoppeerden aan iin de wendingen, wat natuurlijk tot een scheve balans leidde. Dan begon het lichtrijden; de ruiters moesten in de rechterdraf links rijden en in de linkerdraf rechts rijden (red. zoals de huidige manier dus), wat ertoe leidde dat de paarden uit balans raakten en daardoor ook niet meer in de hoek de juiste dynamiek hadden om te blijven galopperen onder de zittende ruiter. Wanneer u uit de hoek galoppeert, moet u dan ook een halve pas doorzitten.

Voor de mate van invloed die u als ruiter op de rijbaan uit kunt oefenen, is het van belang of u Engels of Pruisisch rijdt. Ik merkte dit verschil voor het eerst toen ik als jonge trainer aan de longe les gaf aan beginnende ruiters. [.....] Wanneer ik de ruiter op het 'verkeerde been' zette, dan liep het paard beter en gelijkmatiger. De hand waarin dit fenomeen het duidelijkst te zien was, was ook altijd de hand waarop het paard slechter galoppeerde, wat mijn theorie steunde dat de Engelse zit het binnenachterbeen sterker maakt.

Beide varianten van het lichtrijden kennen een nuttige toepassing: het tegenwoordig veel toegepaste Pruisische rijden voorkomt dat de paarden makkelijk vanuit de draf kunnen aangalopperen (er moet eerst een halve pas worden ingehouden). Deze vorm van lichtrijden helpt paarden bij het ontspannen en voorwaarts rijden. [......] In de grote volte is de ondersteunende werking van de Engelse zit het duidelijkst te merken, want het paard zal, als zijn zwakkere achterbeen binnen staat, graag naar het midden van de grote volte komen, waardoor de ruiter voortdurend moet corrigeren. Bovendien loopt het paard minder aan de buitenteugel dan op de andere hand. Wanneer de ruiter nu overgaat van Pruisisch op Engels, blijkt dat het probleem minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Vaak lijkt het paard ook ijveriger.
Veel ruiters ergeren zich aan de aanblik van een ruiter die op 'het verkeerde been' rijdt, maar probeer toch vol te houden. Het is beter om een evenwichtig bewegend paard te hebben dat hard op weg is om recht te lopen, dan te luisteren naar betweterige collega's. '

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:58

Hele lap tekst :P
Maar wel interresant om te lezen!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:07

Dat is super interessant! Ga ik ook eens toepassen, bedankt voor het delen +:)+