Paard "wil niks meer" na winterpauze... Wat is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Paard "wil niks meer" na winterpauze... Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:52

Ten eerste wil ik je veel beterschap wensen. Het is niet niets wat je allemaal hebt meegemaakt en nu nog dagelijks mee moet slepen.

Het gedrag van je paard kan van alles zijn natuurlijk, maar vergeet vooral niet dat het opnieuw in conditie komen gewoon niet altijd even prettig aanvoelt voor een paard. Hij zal ongetwijfeld kleine (spier)pijntjes ervaren en het gebrek aan conditie zal hem vast ook parten spelen. De meeste paarden proberen nou eenmaal onder het werk uit te komen, zeker als ze het (in het begin) als niet prettig ervaren.

Wat ik heb geleerd met grondwerk (in mijn geval is dat Parelli) is niet alleen maar leiderschap waar iedereen zo prat op gaat, maar ook vooral om vriendschap, of beter nog maatschap op te bouwen en te behouden. Zorg er voor dat je paard het leuk vind om weer met je mee te gaan. Zorg ervoor dat hij het allemaal graag voor je wil doen. Natuurlijk moet je soms gewoon even door "het zeer doen heen", maar wissel dat dan af met grote poets en knuffelbeurten, lekker eten, spelen, een wandeling of gewoon even samen ergens buiten de wei grazen.

Ook voor jezelf is het belangrijk om het plezier weer terug te krijgen samen. Zodat het geen "moeten" is. Jouw innerlijke balans heeft natuurlijk invloed op het gedrag van je paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 12:27

Zo, vanochtend Jaopie maar weer eens mee naar buiten genomen.
Eerst een half uurtje in de rijbak, veel overgangen zoals stap-galop-stap gedaan en tempowisselingen op de grote voltes. Hij werd merkbaar soepeler er van, van de voorkant ben ik afgebleven, hij moest 't maar op eigen benen zien te klaren, daaar komt-ie vanzelf wel weer mee.
Afgesloten met een paar fikse galopreprises de hele bak rond en aan elk einde een grote volte, dan diagonaal door naar de andere kant.
Daarna een stuk buiten uitgestapt, hij was al wat vermoeid, dat werkte dus wel.

Stukje langs de straat gereden, komen er Godbetert net van beide kanten tegelijk 2 trekkers met van die een platte wagens met hooipakken er op aan. Meteen gooide hij z'n nek er weer op, maar ik DWONG mezelf de teugels niet strakker te neme en bewust UIT te ademen, en recht vooruit te blijven kijken. Ik reed in de grasberm. Stilstaan wilde ik niet, om niet juist de aandacht er op te vestigen.
Dit ging uitstekend. Hij liep gewoon door, zonder kijkerig te reageren, zo kende ik Jaopie weer.

Ik kwam langs m'n huis en stuurde daar de voortuin in, tikje met de zweep op het raam om aandacht te trekken en (beetje dovige) huisgenoot van 80 jaar (!) kwam naar buiten met twee halve appels voor Jaopie. Hij vindt dat zo leuk als ik langskom met Jaopie, om hem dan wat te geven.
Voor Jaopie zelf is het goed om tijdens zo'n buitenrij-treject een veilige aanleghaven te hebben waarvan hij weet dat hij wat krijgt en het allemaal bekend is.

Daarna het wegje de hoek om, want er achter ligt een natuurbosje.. Alleen had ik die weg ooit slechts 1x vanaf die richting genomen, wat hij toen al wat griezelig vond,en ja hoor, halverwege het paadje staat een ouwe overgroeide boerderij tussen de struiken verscholen met een onooglijk oprijpaadje.
Als een blok beton bleef-ie staan, ik voelde meteen dat hij wilde wegdraaien om het op een lopen te zetten. Ik wist hem door te draaien, waarna hij achteruit begon te lopen.
Toen had ik hem weer vooruit en wilde hij de andere kant op, het aardappelveld in. Dit keer wist ik erug te sturen.
Met een pets met de zweep maakte ik een vergissing, want hij begon ter plekke nijdig te bokken. na elke bok (of tijdens, eigenlijk) probeerde hij een draai te maken.
Ik merkte dat ik kwaad begon te worden en dwong mezelf in en uit te ademen en bewust de teugels naar voren te laten vieren (niet te veel, want daarmee kon hij dan weer omdraaien).
Ik voorzag al dat we tot zonsondergang aan het knutselen zouden staan daar, en toen deed ik iets heel oneigenlijks voor mijn doen.
Ik gaf hem een flinke drens met mijn sporen (ik rij nooit met sporen, die had ik toevallig vandaag wel aangedaan).
Tot mijn stomme verbazing was het acuut over en stapte Jaopie meteen dapper voorwaarts langs het griezellaantje, alsof het er helemaal niet was!

Ik beloonde hem uitbundig, maar baalde wel dat ik hem zo plots met de sporen had geprikt. Misschien dat-ie daardoor even uit zijn angstmodus werd opgeschrikt, of schrok hij meer van het plotse gevoel van de sporen dan van de laantjes-spoken.Weet 't niet, en ben er ook niet trots op, moet ik zeggen.
Hoe dan ook, de ban was verbroken en we hebben nog 20 minuten door het natuurbosje gereden. hij wlde steeds draven, maar ik hield 'm met enige moeite in stap. Ik wilde niet dat hij overijls langs zijn eventuele andere angsten zou daveren, maar normaal alles in zich op zou nemen dat we tegenkwamen.
Hoewel nog wel erg gespannen (nek er flink op) kwamen we via de route, waarbij we nog ee afsluitbalkje sprongen, langs een bijweg weer bij de rijbak aan, zonder andere fratsen of geschrik.

We kwamen bij het oversteken van de weg de twee trekkers van eerder weer tegen, die moesten nota bene bij diezelfde boeredrij zijn, maar jaopie reageerde er totaal niet op. Geweldig!

Zo, die horde hadden we weer genomen. Afgespoten. vliegendeken op en na hapje Metazoa vitaminebrokken en bij zijn meissie de merrie Khavanna in de wei gezet.

Heb het gevoel dat ik het -hoewel niet handig aangepakt met die spoorprik - weer min of meer op de rit begin te krijgen, had zelf ook een "ander" gevoel , meer zoals vroeger voor de "rij-pauze".

Om er nu zeker van te zijn dat hij die laan niet met die spoorprik associeert rij ik er de eerstvolgende keer (morgen dus) vanaf dezelfde kant weer langs, en dan zonder sporen, om te zien of hij er dan wel gewoon langs gaat (ik verwacht van wel).

Wat een gepuzzel allemaal, maar naar mijn gevoel hebben we toch het een en ander 'doorbroken", en is er hopelijk weer iets van de oude verstandhouding aan 't groeien. Ondanks de sporen....

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:32

Fijn dat het goed ging vandaag! Maar wat denk jij overal over na zeg! Ik denk zeker in termen van veiligheid, maar misschien ontspan je wat meer wanneer je er niet zo tot in de detail over na denkt? Hij kan echt wel een prikje van je spoor hebben hoor, dat associeert hij echt niet met het straatje waar je voor het eerst van een bepaalde kant bent ingereden. Het is toch verder niet verkeerd gegaan? Misschien iets minder puzzelen, gewoon doen en genieten. Ik lees veel gespannenheid van jou en begrijpelijk dat je dan een gespannen Jaopie hebt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 12:35

Nou ja, ik ben m'n hele leven al een prakkizeerder, dat heb je goed gezien, hahaha, Maar ik kan zeker ook genieten, ik wil alleen altijd van alles het hoe wat en waarom weten. Hinderlijk trekje, maar op m'n 54ste verandert dat echt niet meer, woehahaha. Jaopie zal er wel aan gewend zijn na bijna 10 jaar...
Als we weer "op rit" zijn gooien we gewoon weer de teugels los en de beugels uit en gaan we weer lekker einden verder zwerven... zoals voorheen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-07-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:36

Denk juist dat je wel handig bent geweest om hem met de sporen een keer te prikken. Zo heb je hem nu toch verteld dat jij de baas bent. En dat als jij zegt dat jullie ergens langs kunnen, hij daar naar moet gaan luisteren. Soms is dat ene prikje echt nodig.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:41

Ik denk dat je vandaag precies het juiste hebt gedaan, en zeker de timing van je sporenprikje was goed om Jaopie´s aandacht weer bij jou te krijgen in plaats van bij de enge paardetende spoken. Paardrijden met gevoel in plaats van met je hoofd. Gewoon weer dat stukje lef en plezier terugkrijgen dat je een beetje kwijt bent geraakt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:43

Was hij erbij toen jij deels verlamd raakte?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:45

Kan hij een magnesium tekort hebben? Strak gespannen,aankomen,harde spieren..weet niet hoor, denk zo ff in een richting.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 12:53

Blijkbaar, FriesWytske, ging het dit keer niet met 'overhalen tot" bij Jaopie. En deed "prik" 't hem nu juist wel.

Dat zet me.... ja,alweer... aan het denken over zijn reactie hierop ... wellicht had bij "baat" bij dit kordate optreden.

Ik hou niet zo van dit gebruik van sporen (daar zijn ze niet voor immers!), daarom ga ik het morgen zonder proberen, ik reed hem ook vrijwel altijd zonder, hij was altijd aan de hulpen genoeg. Ook wil ik het vertrouwen niet deuken, hoe dat er voor staat zal ik weten als ik ditzelfde morgen zonder doe.
Zelf verwacht ik dat hij er zo langs gaat, eelijk gezegd. En dan pas zijn we er (lees: is deze oefening "af" naar mijn beleving).

En ja, ik ben een enorme pietlut, lees het topic over mijn te beleren jonge merrie Khavanna maar, o mens,ik wil alles maar dan ook alles altijd zelf doen, zelf regisseren... maar soms moet je toegeven dat je TE muizepieperig bezig bent en dat het daardoor juist niet gaat. Daarom moet die merrie ook naar elders gebracht worden, zodat ik me er niet mee kan gaan bemoeien of overbezorgd er heen ga.

In de vroegere jaren was ik ook overbezorgd m.b.t. Jaopie, maar door het paard zelf aardig gelouterd wat dat betreft... je kunt ook wel wat aan hem overlaten, mits je hem vertrouwen geeft.
Van zijn kant moet je dat wel terugverdienen, vandaar dat ik niet zo voor "geweld" zoals sporengesprik ben.
Ook vind ik het gebrek aan beheersing niet okee, want ik voelde dat ik ongeduldg en kwaad werd en van daaruit kwam die jets met de sporen voort.

Maar tsja, misschien was hij in zijn onzekerheid wel opgelucht dat hij een niet mis te verstane aanwijzing kreeg, wie zal het zeggen?

Edit antwoord aan de anderen: Nee, gelukkig was hij er niet bij, hij stond in de allerachterste wei en heeft er niks van meegekregen, het gebeurde vooraan bij de stallen. Wel is er enkele malen daarvoor al in veel lichtere mate het een en ander gebeurd, hetgeen na een minuut of vijf weer overging, en ik aan niemand verteld heb indertijd, dat heeft hij natuurlijk wel gemerkt.

Magnesiumtekort? Ach, dat denk ik niet hoor, die gespannenheid, dikke nek, etc. hoort wel een beetje bij hem, hij is nooit echt een relaxed sjok-paard geweest, zit snel op de kast, maar kan ook best buiten met een volledig los Western-teugeltje in galop, etc. 't Is meer dat hij het vertrouwen moet hebben in de omstandigheden (dat ben ik dus meestal), dat is-ie ook snel kwijt bij veranderende omstandigheden. Hij moet na de rij-pauze wel flink afvallen, maar dat gebeurt nu ook kan ik met vreugde melden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-07-14 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:58

Allereerst beterschap Terpentijn.

terpentijn schreef:
Sowieso wil ik iemand laten komen om hem eens even helemaal te laten checken op blokkades e.d.

dit is eigenlijk iets waar ik meteen aan dacht. Alleen zou ik hem eerst eens goed (klinisch) laten bekijken door een goede paardenarts die ook de rug meeneemt. ik lees dat joapie een jaar of 10 is? dat is nog jong en zou hij eigenlijk niet zo stijf mogen zijn, ook al heb je een tijdje niks gedaan. hij krijgt immers weidegang.
Ook omdat ik lees dat hij als jong paard met inrijden ook niet makkelijk was.
je hebt hem al van een maand of 4 zei je? Heb je hem ooit aan een klinische keuring onderworpen?
ik denk dat het heel goed mogelijk is dat hij dit gedrag vertoont omdat hij een ongemak in zijn lijf ervaart

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:03

terpentijn schreef:
Blijkbaar, FriesWytske, ging het dit keer niet met 'overhalen tot" bij Jaopie. En deed "prik" 't hem nu juist wel.

Dat zet me.... ja,alweer... aan het denken over zijn reactie hierop ... wellicht had bij "baat" bij dit kordate optreden.

Ik hou niet zo van dit gebruik van sporen (daar zijn ze niet voor immers!), daarom ga ik het morgen zonder proberen, ik reed hem ook vrijwel altijd zonder, hij was altijd aan de hulpen genoeg. Ook wil ik het vertrouwen niet deuken, hoe dat er voor staat zal ik weten als ik ditzelfde morgen zonder doe.
Zelf verwacht ik dat hij er zo langs gaat, eelijk gezegd. En dan pas zijn we er (lees: is deze oefening "af" naar mijn beleving).

En ja, ik ben een enorme pietlut, lees het topic over mijn te beleren jonge merrie Khavanna maar, o mens,ik wil alles maar dan ook alles altijd zelf doen, zelf regisseren... maar soms moet je toegeven dat je TE muizepieperig bezig bent en dat het daardoor juist niet gaat. Daarom moet die merrie ook naar elders gebracht worden, zodat ik me er niet mee kan gaan bemoeien of overbezorgd er heen ga.

In de vroegere jaren was ik ook overbezorgd m.b.t. Jaopie, maar door het paard zelf aardig gelouterd wat dat betreft... je kunt ook wel wat aan hem overlaten, mits je hem vertrouwen geeft.
Van zijn kant moet je dat wel terugverdienen, vandaar dat ik niet zo voor "geweld" zoals sporengesprik ben.
Ook vind ik het gebrek aan beheersing niet okee, want ik voelde dat ik ongeduldg en kwaad werd en van daaruit kwam die jets met de sporen voort.

Maar tsja, misschien was hij in zijn onzekerheid wel opgelucht dat hij een niet mis te verstane aanwijzing kreeg, wie zal het zeggen?

Denk inderdaad dat hij jouw leiderschap mistte. En door jouw ziekte heel erg onzeker is geworden, omdat hij denkt dat hij op jouw moet passen. Door nu een keer kordaat op te hebben getreden dmv van een keer het spoortje te gebruiken. Heb je denk ik weer het leiderschap terug gekregen. En sporen zijn inderdaad alleen maar hulpmiddelen. Die moet je niet constant in de buik prikken. Soms is het echter wel nodig. Zolang je ze gewoon met beleid gebruikt is er in mijn ogen niks mis mee.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:09

terpentijn schreef:
Zo, vanochtend Jaopie maar weer eens mee naar buiten genomen.
Eerst een half uurtje in de rijbak, veel overgangen zoals stap-galop-stap gedaan en tempowisselingen op de grote voltes. Hij werd merkbaar soepeler er van, van de voorkant ben ik afgebleven, hij moest 't maar op eigen benen zien te klaren, daaar komt-ie vanzelf wel weer mee.
Afgesloten met een paar fikse galopreprises de hele bak rond en aan elk einde een grote volte, dan diagonaal door naar de andere kant.
Daarna een stuk buiten uitgestapt, hij was al wat vermoeid, dat werkte dus wel.

Stukje langs de straat gereden, komen er Godbetert net van beide kanten tegelijk 2 trekkers met van die een platte wagens met hooipakken er op aan. Meteen gooide hij z'n nek er weer op, maar ik DWONG mezelf de teugels niet strakker te neme en bewust UIT te ademen, en recht vooruit te blijven kijken. Ik reed in de grasberm. Stilstaan wilde ik niet, om niet juist de aandacht er op te vestigen.
Dit ging uitstekend. Hij liep gewoon door, zonder kijkerig te reageren, zo kende ik Jaopie weer.

Ik kwam langs m'n huis en stuurde daar de voortuin in, tikje met de zweep op het raam om aandacht te trekken en (beetje dovige) huisgenoot van 80 jaar (!) kwam naar buiten met twee halve appels voor Jaopie. Hij vindt dat zo leuk als ik langskom met Jaopie, om hem dan wat te geven.
Voor Jaopie zelf is het goed om tijdens zo'n buitenrij-treject een veilige aanleghaven te hebben waarvan hij weet dat hij wat krijgt en het allemaal bekend is.

Daarna het wegje de hoek om, want er achter ligt een natuurbosje.. Alleen had ik die weg ooit slechts 1x vanaf die richting genomen, wat hij toen al wat griezelig vond,en ja hoor, halverwege het paadje staat een ouwe overgroeide boerderij tussen de struiken verscholen met een onooglijk oprijpaadje.
Als een blok beton bleef-ie staan, ik voelde meteen dat hij wilde wegdraaien om het op een lopen te zetten. Ik wist hem door te draaien, waarna hij achteruit begon te lopen.
Toen had ik hem weer vooruit en wilde hij de andere kant op, het aardappelveld in. Dit keer wist ik erug te sturen.
Met een pets met de zweep maakte ik een vergissing, want hij begon ter plekke nijdig te bokken. na elke bok (of tijdens, eigenlijk) probeerde hij een draai te maken.
Ik merkte dat ik kwaad begon te worden en dwong mezelf in en uit te ademen en bewust de teugels naar voren te laten vieren (niet te veel, want daarmee kon hij dan weer omdraaien).
Ik voorzag al dat we tot zonsondergang aan het knutselen zouden staan daar, en toen deed ik iets heel oneigenlijks voor mijn doen.
Ik gaf hem een flinke drens met mijn sporen (ik rij nooit met sporen, die had ik toevallig vandaag wel aangedaan).
Tot mijn stomme verbazing was het acuut over en stapte Jaopie meteen dapper voorwaarts langs het griezellaantje, alsof het er helemaal niet was!

Ik beloonde hem uitbundig, maar baalde wel dat ik hem zo plots met de sporen had geprikt. Misschien dat-ie daardoor even uit zijn angstmodus werd opgeschrikt, of schrok hij meer van het plotse gevoel van de sporen dan van de laantjes-spoken.Weet 't niet, en ben er ook niet trots op, moet ik zeggen.
Hoe dan ook, de ban was verbroken en we hebben nog 20 minuten door het natuurbosje gereden. hij wlde steeds draven, maar ik hield 'm met enige moeite in stap. Ik wilde niet dat hij overijls langs zijn eventuele andere angsten zou daveren, maar normaal alles in zich op zou nemen dat we tegenkwamen.
Hoewel nog wel erg gespannen (nek er flink op) kwamen we via de route, waarbij we nog ee afsluitbalkje sprongen, langs een bijweg weer bij de rijbak aan, zonder andere fratsen of geschrik.

We kwamen bij het oversteken van de weg de twee trekkers van eerder weer tegen, die moesten nota bene bij diezelfde boeredrij zijn, maar jaopie reageerde er totaal niet op. Geweldig!

Zo, die horde hadden we weer genomen. Afgespoten. vliegendeken op en na hapje Metazoa vitaminebrokken en bij zijn meissie de merrie Khavanna in de wei gezet.

Heb het gevoel dat ik het -hoewel niet handig aangepakt met die spoorprik - weer min of meer op de rit begin te krijgen, had zelf ook een "ander" gevoel , meer zoals vroeger voor de "rij-pauze".

Om er nu zeker van te zijn dat hij die laan niet met die spoorprik associeert rij ik er de eerstvolgende keer (morgen dus) vanaf dezelfde kant weer langs, en dan zonder sporen, om te zien of hij er dan wel gewoon langs gaat (ik verwacht van wel).

Wat een gepuzzel allemaal, maar naar mijn gevoel hebben we toch het een en ander 'doorbroken", en is er hopelijk weer iets van de oude verstandhouding aan 't groeien. Ondanks de sporen....

Goed Gedaan. Denk aan t spreekwoord; Zachte heelmeesters maken Stinkende Wonden!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:16

Goed gedaan inderdaad :-) Dat klinkt alsof je met je sporen wellicht net dat beetje leiderschap kon overbrengen wat hij mistte :-)

Jullie zitten weer op de goede weg +:)+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 13:28

"Nee Jaopie, je hoeft NIET op mij te passen", hahaha, maar wel een goed punt. Zo'n soortgelijk punt maakte M-Aflinger volgens mij al eerder, die vroeg of Jaopie van 't beschermende type was.
Volgens mij helemaal niet, hij is zelf onzeker, maar ik kan wel de redenatie volgen, dat een onzeker paard, die voelt dat de leider "wankelt" (ziek of zoiets), daar het gevoel van krijgt zelf in diens schoenen te worden gedwongen, een rol die een onzeker paard natuurlijk niet goed ligt.

Jaopie lijkt uiterlijk wel zo'n stoere bink, , maar voor een onzekere of aarzelende ruiter is hij bijv al niet te rijden, want die geven niet genoeg aan. Dan doet hij ook meteen helemaal niks meer.

Zelf vind ik Jaopie meer het type "soldaat".... Voor de leidinggevende, die hij vertrouwt, zet hij zich wel ijverig in. De rest bestaat dan niet. Maar tsja, wordt die persoonlijke "God" ziek of zelf onzeker, dan weet-ie het niet meer of doet-ie maar wat. Een ander die dan zou inspringen wordt met achterdocht beschouwd, want Jaopie is ook nog eens erg eenkennig, en neemt iemand meteen de maat, alsof hij aftast of die persoon het wel waard is om moeite voor te gaa doen.

Dit maakt hem een lastig paard in de omgang, hij is ook best trots, hetgeen aan zijn hele zelfhouding te zien is, niet om met fluwelen handschoentjes aan te pakken, maar ook weer niet een die je zomaar achteloos van hand tot hand kunt laten gaan. Dan komt de schaduwzijde van Jaopie naar boven.
Dat gaat doorgaans met koppigheid en grof geweld gepaard, zoals dat in het verleden is gebleken.
Hij weet zeer goed hoe hij zijn kracht VOOR of TEGEN je moet inzetten. En bij wie.

Een soort ridderpaard dus, haha (sorry, maar zo ziet hij er ook wel een beetje uit...)

Hij zal volgende week door de molen gaan (ja, is indertijd klinisch gekeurd, maar ja, was veulen toe, he?) om fysieke ongemakken of erger uit te sluiten of God verhoede... op te sporen. Ik wens in stilte degene die hem moet gaan behandelen nu al sterkte, want hij is ongeduldig, eenkennig, bot en uitdagerig.
Maar heb ook vernomen dat diegene de paarden binnen de kortste keren voor zich gewonnen heeft, en Jaopie heeft zo zijn instant voor- of afkeuren van mensen.
Zo'n grondig onderzoek is wel het minste dat ik voor hem kan doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:31

Misschien toch eens een poos magnesium bij gaan voeren, gewone koeienmagnesium kun je los kopen.
Ongeveer 20 tot 25 gram per dag geven over de brokjes. Kost misschien een euro of zes voor 2 maanden. En wat betreft je spoorgebruik, misschien niet je bedoeling maar je hebt wel de boodschap snel overgebracht waardoor hij zijn aandacht weer bij jou had en zich redelijk kon ontspannen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:55

Ik vind dat een paard van 10 na een half jaar niet bereden te zijn geworden absoluut niet zo stijf als een plank hoort te zijn. Het dier heeft die periode toch gewoon buiten gestaan met een maatje? Dus de normale spieren zijn gewoon gebruikt geworden met rondlopen en rennen...

Sterker nog mijn 19 jarige paard met postuurtje tank heb ik altijd, en zelfs nu nog, gewoon maanden lang in de wei kunnen zetten om hem vervolgens uit de wei te plukken en te rijden (beest heeft nog nooit een stijve stap gezet... en wordt recreatief en recreatief dressuurmatig gereden)

Ik denk dat je even moet laten kijken naar blokkades, wellicht is hij een keer gevallen in de wei... en zit er gewoon wat vast...

En voor wat betreft te spoorprik moment... soms moet je gewoon even optreden om ergere escalaties te voorkomen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:56

:) :) :)
Ga voor al zo door. Ietsjes minder denken en meer op gevoel mag best. Mocht hem nog iets dwars zitten dan komt er dat met het grondige onderzoek dat je gaat doen wel uit. Veel rijplezier Terpentijn!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:08

Hoe gaat het rijden nu?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:25

terpentijn schreef:
Het ergste vind ik dat hij in de wei wegloopt en op buitenrit zo gestressed is... dat zijn toch tekenen dat hij mij niet vertrouwt, hetgeen ik nogal kwetsend vind. Vertrouwen staat bij mij top hoog in mijn paardenvaandel, ik heb er jaren aan moeten werken bij hem, aan dat vertrouwen, ontspanning, etc.

Mijns inziens heeft dit niks met vertrouwen te maken, dus wees gerust.. :(:)
Maar ik denk dat je paard gewoon veel last heeft van zijn spieren (doordat hij een tijd niks heeft hoeven doen).. dat de spieren te strak staan en niet goed meer kunnen ontspannen.
Spieren die te strak staan reageren veel sneller op invloeden van buitenaf, hebben moeite met oprekken/loslaten (en dus is buiging in het lijf lastig/pijnlijk).
Het is dus zaak om de spieren volledig te doen ontspannen.. en daar zal je hulp bij nodig hebben van een sportmasseur.
Verder veel oefeningen doen in stap, waarbij je paard moet leren om een spier los te laten, maar die oefeningen kan de masseur je haarfijn uitleggen.. ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:31

Heb m.i.v. heden werkelijk weer 110% tijd en aandacht voor Jaopie, want vanochtend hebben we mijn andere paardje, zijn 5 jarige meissie, vriendinnetje en weidemaatje Khavanna voor belering/inrijden en all round training weggebracht.

Daar loopt een ander topic van mij over.

Morgenochtend is het weer Jaopie-tijd, ik zal eens bekijken hoe hij dan beweegt en doet.

We nemen rustig de tijd om de boel weer op te bouwen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 13:15

Ach Joapie is nog steeds de kluts kwijt omdat zijn vriendinnetje gisteren uit beeld is verdwenen naar de belering.

Ik dacht dat een stukje training hem wel goed zou doen, hij liep al bij het hek te ijsberen en te roepen.
het was warm en we werden belaagd door een miljard dazen.
Na hem helemaal te hebben ingespoten (en mezelf) gingen we in de bak (Goddank in de ochtend door de hoge bomen er naast half beschaduwd!) een half uurtje trainen.
Veel figuren in stap, spiraalvoltes in draf en slangenvoltes. Ik moet 'm nog wel wat helpen, maar ik merkte de oude bewegingen en het gangwerk weer terugkeren.
De grote 8-en in galop en de (aangegeven) oversprong zat er ook weer terug in. Het wijken ging nog wat slordig, de overgangen waren sterk, met name naar een snellere gang(stap-galop bijv.) terug wilde het nog wel eens wat gehakkel worden, met name van galop terug naar draf was niks.

Daarna ben ik het schouwpad naar zijn wei op gaan zoeken en reden we langs de plek waar hij staat(en met zijn merrie stond). Dat werd weer gezoek en gebrul van zijn kant, maar ik galoppeerde met een aardige vaart heen en terug er langs. Fijn dat het ook weer met een soepel lossig teugeltje in 1 hand ging.

Ben niet meer door het natuurbosje gaan rijden, daar waren niet normaal zoveel dazen. Op die open weidestukken heb je nog een briesje en valt het dik mee.

Na afspuiten vliegendek op en nog even met hem wat rondgewandeld, tot hij weer vervelend drammerig begon te worden en begon om te kijken en te roepen. Toen was 't klaar ook, in de wei er mee. Bespoten met anti-dazen rommel en daar ging ik weer, een ijsberende en hinnekende Jaopie achterlatende.

We komen wel over het vertrek van het meissie heen, Japie... samen lukt het wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:20

Als ik het bovenstaande zo lees heb je rijkelijk veel gedaan, jij bent er lang uit geweest maar je paard ook, houd daar goed rekening mee.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 10:23

Nu ja, ik vind het naar mijn normen nou niet "veel" maar ik begrijp je punt @bigone. Ik moet niet te veel willen of iets gaan forceren natuurlijk. va stijfheid niets meer gemerkt, maar ik laat hem sowieso nalopen voordat we weer ECHT aan de meer serieuze dressuur-oefeningen gaan beginnen.

Vandaag heeft-ie sowieso "vrij", want het wordt hier iets van 28 graden, het is nu al snikheet. Ik doe nooit 2 dagen achter elkaar iets met hem, eigenlijk. Hij loopt 24/7 buiten, dus houdt zichzelf wel in beweging, zeer zeker met het onrustige zoeken naar z'n vriendinnetje van de laatste dagen...
Heb hem en zijn vliegendeken vanochtend in de wei dik ingespoten met anti-dazentroep; hij leek vrij rustig geen geroep of rondgewandel. Gelukkig staat er over de weilande een windje, dus niet al te veel gedaas.
De Haflingers staan deels ook weer langszij, dat zal ook wel uitmaken, hij is merkbaar rustiger.

luuk_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:24

In mijn geval: ik heb lessen met leiderschap, zij staat open om mij te vertrouwen. Toch blijft zij weglopen zodra ze het land uit moet. Zij is in haar kudde wel de leidende merrie, waar ik haar dan weg haal. Ik zelf denk dat het daar iets mee te maken heeft. In dit geval kan ik dus zeker nog leren om in mijn leidende positie haar het vertrouwen te kunnen geven om haar kudde los te laten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:51

Geloof er niets van Luuk_lisa. Die wei is gewoon lekkerder als dat jij bent.MAAR weglopen dat mag niet, doen die van mij gelukkigniet, maar ze komen ook niet behalve als er niets meer op de wei staat, dan komen ze in volle sjas.
Ik denk echt dat het zo simpel is. Zet haar maar eens met de kudde op een grote kale paddock. Reken maar dat ze in volle sjas naar je toe gegaloppeerd komt.