Bekken niet goed kunnen kantelen, hoe te verhelpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Re: Bekken niet goed kunnen kantelen, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:06

Ga op zoek naar een fysio die zelf ook paard rijd, dat is mijn oplossing geweest, lang gezocht, maar hier in de buurt toevallig wel gevonden. Mijn fysio ga ik nu gewoon wekelijks langs voor standaard behandeling, 1x in de maand komt ze tot op stal om aan mijn houding op het paard te werken.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:29

hwn schreef:
Ik zou es op zoek gaan naar een Centered Riding lesgever/lesgeefster, die kunnen je vast wel helpen. Op hun website vind je lesgevers, Nederland heeft er al heel wat.

Centered Riding instructeurs letten over het algemeen idd ook veel op de houding en zit en ademhaling van de ruiter.
Hier kun je instructeurs in Nederland (met plaatsnaam) vinden.
De oprichtster van Centered Riding (Sally Swift) had zelf ook scoliose en heeft dus het centreren en de bouwstenen 'uitgevonden' om te kunnen paardrijden met zo min mogelijk spanning in het lichaam van de ruiter

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:33

Een bodyhoop/fitnesshoelahoep kopen! Werkt echt super goed, heb er zelf ook een. Je krijgt er een goed evenwicht van, een sterke rug en goede buikspieren! Ik heb er eentje van 1.5 kil, maar je moet zelf het gewicht bepalen wat jij aan kunt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:35

jetm schreef:
hwn schreef:
Ik zou es op zoek gaan naar een Centered Riding lesgever/lesgeefster, die kunnen je vast wel helpen. Op hun website vind je lesgevers, Nederland heeft er al heel wat.

Centered Riding instructeurs letten over het algemeen idd ook veel op de houding en zit en ademhaling van de ruiter.
Hier kun je instructeurs in Nederland (met plaatsnaam) vinden.
De oprichtster van Centered Riding (Sally Swift) had zelf ook scoliose en heeft dus het centreren en de bouwstenen 'uitgevonden' om te kunnen paardrijden met zo min mogelijk spanning in het lichaam van de ruiter

Heb ik even gekeken, er zijn geen CR's in mijn buurt :c

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:36

_Maaaarit schreef:
Een bodyhoop/fitnesshoelahoep kopen! Werkt echt super goed, heb er zelf ook een. Je krijgt er een goed evenwicht van, een sterke rug en goede buikspieren! Ik heb er eentje van 1.5 kil, maar je moet zelf het gewicht bepalen wat jij aan kunt.

Eens kijken of ik dat in de stad kan vinden!

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:49

Heel bekend probleem.

Ik ga over 2 weken beginnen met fysiotherapie maar dan paard gericht. Dus ook uiteindelijk op de rug van mijn paard. Ik ben ontzettend benieuwd. Mocht je het leuk vinden kan je wel meer info geven.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:51

Heel herkenbaar verhaal helaas, ik heb ook sculiose! En kan idd ook moeilijk mijn bekken kantelen, erg vervelend. Ik heb voor mijn sculiose en alles wat erbij komt kijken ( scheef staan, verkeerde houding etc etc) ceasar theraphie & fysiotherapie gehad, nu loop ik wel beter, zit ik rechter etc etc, maar met stappen op paard zit ik netjes, maar als we gaan draven "kieper" ik iets naar voren, ik doe mn best erop te letten maar dat is nog niet zo makkelijk, helaas! Volgens mijn secartherapeute is het een houding die je je zelf hebt aangeleerd, en dus erg moeilijk af te leren.

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:55

Herkenbaar probleem, helaas. Ik ben ook nog steeds opzoek naar een oplossing ik lees mee.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:57

ik heb op mijn instructie cursus een heel simpel trucje geleerd om je bekken te kantelen.
Neem een simpele stoel met vlakke zitting (dus niet met kussen of iets echt vlek), ga op het puntje zitten en probeer de achterste twee poten van de grond te krijgen zonder je boven lichaam of benen te bewegen. Dit doe je als je je bekken kantelt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:57

Beauty26 schreef:
Heel herkenbaar verhaal helaas, ik heb ook sculiose! En kan idd ook moeilijk mijn bekken kantelen, erg vervelend. Ik heb voor mijn sculiose en alles wat erbij komt kijken ( scheef staan, verkeerde houding etc etc) ceasar theraphie & fysiotherapie gehad, nu loop ik wel beter, zit ik rechter etc etc, maar met stappen op paard zit ik netjes, maar als we gaan draven "kieper" ik iets naar voren, ik doe mn best erop te letten maar dat is nog niet zo makkelijk, helaas! Volgens mijn secartherapeute is het een houding die je je zelf hebt aangeleerd, en dus erg moeilijk af te leren.

Dit heb ik precies hetzelfde! En dan kom ik eigenlijk niet anders te zitten, dat lukt gewoon niet. Ik heb Mensendieck gehad en Ostheopathie, heeft vrijwel niks geholpen.(Alhoewel, mensendieck wel voor een tijdje maar daarna verslapte het)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:58

bliver schreef:
ik heb op mijn instructie cursus een heel simpel trucje geleerd om je bekken te kantelen.
Neem een simpele stoel met vlakke zitting (dus niet met kussen of iets echt vlek), ga op het puntje zitten en probeer de achterste twee poten van de grond te krijgen zonder je boven lichaam of benen te bewegen. Dit doe je als je je bekken kantelt.

Dat is een goede! Ik ga die zeker proberen!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 16:59

Fionami schreef:
Heel bekend probleem.

Ik ga over 2 weken beginnen met fysiotherapie maar dan paard gericht. Dus ook uiteindelijk op de rug van mijn paard. Ik ben ontzettend benieuwd. Mocht je het leuk vinden kan je wel meer info geven.

Ik denk niet dat mijn fysio dat geeft. Ze is niet zo'n paardrijdster :') . Maargoed, niet geschoten is altijd mis! Ik ga haar bellen!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:00

OneAndOnlyx schreef:
bliver schreef:

Dat is een goede! Ik ga die zeker proberen!

owja en voeten plat op de grond houden

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:06

Met een scolliose kun je geen "truukjes" leren om je bekken meer te laten kantelen, door de sterke holling in je onderrug is dit gewoon wat moeilijker. Zelf heb ik dit ook, het enige wat daar aan te doen is, is het trainen van de buikspieren. Maar, dit moeten wel de goede buikspieren zijn, d.w.z. de dieper gelegen schuine buikspieren. Als deze spieren sterk zijn, krijg je meer rompstabiliteit en vlakt je onderrug iets meer af. Doe je de "gewone" buikspier oefeningen, dan train je voornamelijk de grote rechte buikspieren, deze trekken je onderrug dan alleen maar holler.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 17:09

Kaat1 schreef:
Met een scolliose kun je geen "truukjes" leren om je bekken meer te laten kantelen, door de sterke holling in je onderrug is dit gewoon wat moeilijker. Zelf heb ik dit ook, het enige wat daar aan te doen is, is het trainen van de buikspieren. Maar, dit moeten wel de goede buikspieren zijn, d.w.z. de dieper gelegen schuine buikspieren. Als deze spieren sterk zijn, krijg je meer rompstabiliteit en vlakt je onderrug iets meer af. Doe je de "gewone" buikspier oefeningen, dan train je voornamelijk de grote rechte buikspieren, deze trekken je onderrug dan alleen maar holler.

Bij mijn Mensendieck-therapeut ging ik altijd met mijn buik op een bal liggen en dan naar voren rollen, benen van de grond. Deze spieren bedoel je waarschijnlijk. Ik zal aan mijn moeder vragen of ze weer zo'n gymball wilt meenemen!

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:41

Ja, dat is bijvoorbeeld een oefening die je kunt doen, maar wanneer je googelt op oefeningen voor de lage schuine buikspieren vind je er heel veel!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 19:29

Kaat1 schreef:
Ja, dat is bijvoorbeeld een oefening die je kunt doen, maar wanneer je googelt op oefeningen voor de lage schuine buikspieren vind je er heel veel!

Zal ik dan even doen! (:

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:31

Ik heb hetzelfde en veel baat bij Cesartherapie met oefeningen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 19:31

demo_love schreef:
Ik heb hetzelfde en veel baat bij Cesartherapie met oefeningen.

Is Cesar hetzelfde als Mensendieck?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:41

Ik heb zelf scoliose, maar niet direct moeite met het kantelen van mn bekken. Wel zit ik snel scheef en trek ik enorm mn schouders aan in het dagelijks leven. Ik heb een hernia operatie gehad en 2 zware buikoperaties in 2jr, dus heb het wel flink gemerkt.

Zelf rijd ik western en dan hoor je al wat meer op je kont te zitten. OOk gebruik ik mn bekken veel met rijden.

Ik geef zelf les en daar komt veel houding bij kijken. Het is zo belangrijk dat je bewust bent van je zit. daarnaast is ademhaling heel belangrijk.

Bij een centered of balanced riding instructie weet je zeker dat iemand bewust bezig is met je zit en houding. Maar persoonlijk vind ik het hele dure namen voor iets wat standaard in GOEDE les hoort te zitten. Als vb; Je hebt er niks aan om je paard naar links te willen sturen met je handen als de rest van jou rechts zegt.

Probeer wat goede zitlessen te krijgen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:43

Ik heb hetzelfde probleem en lees ook even mee.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:52

hoi hoi,

ik heb dit probleem heel lang gehad maar dit heb ik opgelost door flexchair training(link is eerder geplaatst in dit topic). Hier heb ik op de flexchair onder begeleiding van een fysiotherapeut geoefend en ik kreeg oefeningen mee naar huis om te leren mijn bekken te kantelen en om m'n onderrug sterker te maken/soepeler.

Een van de oefeningen die ik moest doen was op mijn rug liggen met mijn handen onder mijn onderrug en mijn voeten op de grond zodat de knieën gebogen zijn. En dan met je onderrug tegen je handen aanduwen (aanspannen, bolle rug maken) en dan er weer heel iets vanaf gaan (holle rug, dit moet maar heel weinig aangezien jij van nature al een holle rug hebt).
Dit is een van de oefeningen die spieren in je onderrug sterken kan maken en zo ervoor kan zorgen dat je uiteindelijk ook beter je bekken kunt kanten (heeft bij mij enorm gewerkt).

Veel succes!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:54

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 20:14

Corien_ schreef:
hoi hoi,

ik heb dit probleem heel lang gehad maar dit heb ik opgelost door flexchair training(link is eerder geplaatst in dit topic). Hier heb ik op de flexchair onder begeleiding van een fysiotherapeut geoefend en ik kreeg oefeningen mee naar huis om te leren mijn bekken te kantelen en om m'n onderrug sterker te maken/soepeler.

Een van de oefeningen die ik moest doen was op mijn rug liggen met mijn handen onder mijn onderrug en mijn voeten op de grond zodat de knieën gebogen zijn. En dan met je onderrug tegen je handen aanduwen (aanspannen, bolle rug maken) en dan er weer heel iets vanaf gaan (holle rug, dit moet maar heel weinig aangezien jij van nature al een holle rug hebt).
Dit is een van de oefeningen die spieren in je onderrug sterken kan maken en zo ervoor kan zorgen dat je uiteindelijk ook beter je bekken kunt kanten (heeft bij mij enorm gewerkt).

Veel succes!

Dit heb ik veel gedaan bij Mensendieck, alleen hielp het maar kort :c

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 20:15

Seltje schreef:
Ga op zoek naar een fysio die zelf ook paard rijd, dat is mijn oplossing geweest, lang gezocht, maar hier in de buurt toevallig wel gevonden. Mijn fysio ga ik nu gewoon wekelijks langs voor standaard behandeling, 1x in de maand komt ze tot op stal om aan mijn houding op het paard te werken.

Ik denk niet dat ik die kan vinden hier in de buurt ;(