Rijden op Gentle, niveau 0

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Re: Rijden op Gentle, niveau 0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:28

Excuus, klein meisje valt ook wel weer mee :P

Ts, wat gebeurt er als je hem wat meer doorpakt? Merk je dat hij dit lichamelijk niet aankan of heb je zelf nog niet de kunde hiervoor?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:43

PocoGaucha schreef:
Hoe ik het nu doe werkt het, het is niet dat ik aan de binnenkant ga lopen trekken, maar het is meer dat ik zijn hoofd naar binnen vraag met mijn binnenhand, en hem dan met mijn been terug rij.

ofwel, je trekt en je duwt in tegenovergestelde richtingen... :) Klinkt erg logisch idd. :j
Ben benieuwd hoe lang het werkt. :)

Captain_ schreef:
Maar als je paard over de buitenschouder wegvalt moet je toch ook je buitenkant meer begrenzen? Dan vind ik het wel logisch klinken dat ts binnenkant meer moet begrenzen. Ik denk inderdaad wel dat het samengaat met je binnnbeen

Ja, omdat wegvallen over de buitenschouder, net als naar binnen vallen, inhoudt dat je er maar 1 teugel aan hebt en hem niet "opgesloten" hebt tussen je benen. Wegvallen buitenschouder = buitenteugel er niet aan en hem te veel willen stellen. Naar binnen vallen = buitenteugel er niet aan en een paard dat door je been heen denderd. :)
Een paard dat reageerd op been en netjes op twee handen is gereden doet geen van beide. Reageerd ie niet op je binnenbeen (wat onvermijdelijk de oorzaak is als ze naar binnen vallen) rijd je hem met je binnenbeen naar je buitenteugel toe. :) (ongeveer zoals wanneer je wijkt)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:04

@ Ayasha, iets vriendelijker mag wel? TS vraagt tips en staat hiervoor open, geen reden dus om cynisch te zijn lijkt me. Het lijkt me dat dit paard te zwaar en te weinig bespierd is om op correcte wijze te lopen.

TS, heb ik er overheen gelezen hoe vaak je hem rijdt? Eens in de 2 weken lessen is trouwens niks mis mee. Heb je weleens tips gevraagd aan de eigenaresse?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:09

Nee ts zegt "hoe ik het nu doe werkt" (ofwel: zo blijf ik het doen) terwijl de kans reëel is dat paardlief vroeg of laat ook afgestompt is op die binnenteugel en begin het dan maar eens op te lossen. :)
Te zwaar is ie sowieso om echt te buigen maar rechtdoor lopen zou ie prima moeten kunnen. :) En hij zal enkel afvallen door met hem aan het werk te gaan.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 12:26

Ja buitenteugel en binnenbeen doe ik ook maar dat moet ik eigenlijk al doen voordat hij van de hoefslag af is. Zodra hij er eenmaal af is. Moet ik eerst stelling naar binnen vragen en dan kan ik hem terug naar de hoefslag rijden op mijn binnenbeen. Ik waardeer je tips maar dit is hoe mijn instructrice het mij heeft geleerd en zij ziet wat er op dat moment gebeurd dus ik heb meer vertrouwen in wat zij zegt.

De eigenaar rijd alleen met de kar

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:30

Stro is helemaal niet zo slecht om de hele dag op te knabbelen, is buikvulling wat verder weinig bevat waar ze dik van worden. Pony van mn zus kreeg ook stro als aanvulling op zn strikte dieet toen hij herstellende was van hoefbevangenheid, zodat voor zijn idee hij toch gewoon kon eten en een volle buik had. Wel zou ik het handje brokjes niet meer geven, alle kleine beetjes helpen ;)

Verder ziet het rijden er niet heel slecht uit, als is hij niet echt aan het werk, wat denk ik ook nog niet kan nu hij zo dik is. Wat anderen ook al aangaven, let nu vooral op je eigen houding. Ik zou nu alleen bezig gaan met tempobeheersing, veel overgangen rijden. Dan krijgt hij zn beweging en als hij dan wat kilo's kwijt is kan je verder met stelling/buiging.

Las ook net van je les. Ik snap niet hoe je een paard met binnenbeen en buitenteugel van de hoefslag krijgt. Lijken mij juist hulpen om m op de hoefslag te houden als hij zelf bedenkt een volte te gaan maken.. Verder ga ik mee met Ayasha. Door veel met je binnenteugel te rijden, leer je je paard over de buitenschouder weg te lopen. Als ze dat eenmaal door hebben, en ze gaan t tegen je gebruiken, ben je je stuur en rem kwijt...

Hopelijk is snel aan zn gewicht te merken dat ie weer aan t werk is en valt hij wat af, zodat zn lichaam hem niet meer zo in de weg zit.. Zo te lezen doe jij daar wel je best voor!

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:57

Hoi wat een leuke combinatie zijn jullie. Je kan zien dat z'n gewicht jullie in de weg zit, toch vind ik dat je het echt goed doet. Ik kan me wel een beetje voorstellen hoe je worstelt maar je instructrische geeft je goede tips zo te merken. Nu maar hopen dat de eigenaresse gaat inzien dat dit niet kan. Hou ons op de hoogte.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:31

Longeer je hem ook wel eens? Als ik eerlijk ben zou ik weer even bij de basis beginnen. Begin gewoon eens met wat grondwerk om hem soepeler te krijgen en bouw dat uit tot longeren. Veel overgangen en houd hem stevig aan het werk. Ik kan me voorstellen dat rijden op hem ook vooral heel zwaar voor jou is en dan is het moeilijk om hem goed aan het werk te houden. Misschien kan je je instructrice wel een keer om een longeer les vragen.

En heb je de mogelijkheid om met hem naar buiten te gaan? Gewoon kilometers maken en conditie trainen. Als hij iets soepeler in zn vel zit en meer conditie heeft word hij vanzelf dresuurmatig ook makkelijker te rijden en krijg je er NOG meer plezier in! Veel afwisseling houd het spannend en inspannend voor hem.

Ik snap dat je niks te zeggen heb over zijn rantsoen en dat zal je vast en zeker frusterend vinden maar probeer er maar gewoon het beste van te maken!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:51

Hey bedankt. Ik ga best vaak naar buiten 1/3 van de keren dat ik ga rijden. Daarnaast rijd de eigenaar met de kar. Longeren doe ik eigenlijk nooit, maar wil ik wel vaker gaan doen. Ik heb hem een paar keer rondgeslingert maar heb er geen longeersingel voor. Ik zou misschien zn karre schoffie kunnen gebruiken maar dat is niet ideaal natuurlijk.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:38

Leuk paard! Denk alleen om je handen ja haha.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:46

leuk paard idd zeker als hij straks flink is afgevallen! las ik nou ergens in je reacties dat je beugels niet ongelijk zitten maar dat je zadel schuift? daar moet je echt wat aan doen want een paard dat moeite heeft met zen balans om welke reden dan ook zit echt niet op een schuivend zadel te wachten plus als een zadel schuift ligt die duidelijk niet goed. trouwens geen enkel paard waardeert schuiven op zen rug.

eerlijk gezegd na hoe dik hij is mag die wel 5 dagen in de week flink aan t werk want hij moet echt zo snel mogelijk afvallen. als mijn paard op een pension stal zou staan en de stalhouder luistert niet naar mijn voerwensen voor men paard (neem aan dat eigenaar hier ook wel wat over gezegd heeft tegen de stalhouder) dan had ik een andere pension stal gezocht of zelf 2x daags gevoerd maar ik snap dat dat niet aan jou is om te beslissen. persoonlijk had ik het nooit toegelaten dat men paard zo vet gemest zou worden iig.

ik zou kiezen om voor je gaat rijden (opgezadeld en wel) eerst lekker een half uur tot 3 kwartier te longeren.. elke keer voor het rijden! even goed links om alle gangen en even goed rechts om alle gangen. daarna nog lekker 3 kwartier tot een uur rijden maar vraag niet te veel tot hij is afgevallen want hij te dik om goed te kunnen buigen.

ik las iets over dat het niet mogelijk is om naar binnen te vallen of springen als je je binnen been er aan hebt? nou ik had er ook eens die dat kon hoor die liep dwars door je been. wel lag dat aan mij omdat ik hem niet genoeg opsloot. ik denk dat jij dat ook niet genoeg doet. hou je buiten teugel er altijd goed bij en je binnen been en sluit hem voldoende op. stelling naar binnen hoef je nog niet te vragen..zeker niet aan een paard dat nog niet fatsoenlijk op de hoefslag kan lopen. voor je paard kan dit voor verwarring zorgen omdat hij het een nog niet snapt en t ander al moet doen. en zeker als jij het nog niet helemaal duidelijk aan kan geven. zorg gewoon eerst dat hij vooruit loopt, stopt met naar binnen vallen en zen zin door drukken. als hij dat 100% kan en jij 100 rondjes kan rijden zonder dat hij naar binnen valt in alle gangen, pas dan kan je werken aan je stelling naar binnen en proberen zen neusje op de loodlijn te krijgen door hem aan de teugel te laten lopen. nu moet je eerst werken aan 3 goeie gangen zowel links als rechts om. en door te longeren help je hem daar ontzettend mee.

heel veel succes en als je wat met deze tips en van de anderen doet weet ik zeker dat het goed komt met jullie want het is een prachtig paard wat er duidelijk plezier in heeft!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:47

Leuke combinatie inderdaad! Debk dat er onder dat vet een nog leukere pony vandaan komt! :D

Als ik jou was zou ik 3 keer in de week gaan longeren. Dubbele longe of bijzet en dan gewoon lekker trainen. En dan 2 of 3 dagen rijden. Dan moet ie wel af gaan vallen, vind het mee vallen wat hij krijgt aan voer hoor.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:53

kellaxy schreef:
Leuke combinatie inderdaad! Debk dat er onder dat vet een nog leukere pony vandaan komt! :D

Als ik jou was zou ik 3 keer in de week gaan longeren. Dubbele longe of bijzet en dan gewoon lekker trainen. En dan 2 of 3 dagen rijden. Dan moet ie wel af gaan vallen, vind het mee vallen wat hij krijgt aan voer hoor.

waarom een paard dat te dik is om te buigen en goed mee te geven laten longeren met bijzet? dan overbelast je toch omdat je vast gaat zetten op punten dat die niet kan?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:49

Ohja ja dat is waar, vergat ik even. Dan zou ik eerst het meeste er af trainen en als die al wat wendbaarder is, beginnen met bijzet of dubbele longe.. wel losjes beginnen uiteraard.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 22:24

Het is met mijn werk en school niet mogelijk om elke dag te gaan. Hij heeft nu al wel 4 keer gelopen deze week. Op maandag is de eigenaar met de kar weg geweest. Ik heb dinsdag les gehad. Op woensdag heeft iemand anders hem gereden(de zus van een stalgenoot en ik ben super blij dat zij hem ook rijd) en ik heb hem net zelf rondgeslingert en ik ben nog even opgestapt om in stap wat voltes te stappen en uit te stappen. Hij is het longeren nog niet gewend en wordt erg opgefokt en irritant. Het ging op het einde goed. Maar ik wil er daarom ook nog geen bijzet aan doen. Hij moet eerst maar leren ontspannen die rondjes te lopen.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:42

Leuk een topic van Gentle de tank! :D
Op de eerste foto kun je zien dat het zadel inderdaad scheef ligt, kijk maar naar het zweetblad en jouw knieën. Het is inderdaad lastig om goed te buigen en balans te houden met al die 'extra bagage'. En voor jou is het lastig om die kilo's eraf te rijden als het voer niet veranderd. Maar er zit verbetering in, dus dat is super!

Wat bij Nobel hielp met aanspringen in galop was juist contrastelling vragen. Dat gaf iemand mij als tip, met de redenering dat de binnenschouder dan ruimte krijgt. Misschien kun je dat gebruiken om het aanspringen in de goede galop te bevestigen. Dan een stukje galloperen en zelf terugnemen voor hij uit balans raakt en terugvalt in draf. Hopelijk heb je er iets aan :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:14

Ibanez schreef:

Wat bij Nobel hielp met aanspringen in galop was juist contrastelling vragen
. Dat gaf iemand mij als tip, met de redenering dat de binnenschouder dan ruimte krijgt. Misschien kun je dat gebruiken om het aanspringen in de goede galop te bevestigen. Dan een stukje galloperen en zelf terugnemen voor hij uit balans raakt en terugvalt in draf. Hopelijk heb je er iets aan :)

Ik ben het hier zo mee eens!! Maar ik zou eerst voor je met die contrastelling aan de gang gaat het proberen om aan te springen als je paard gewoon helemaal recht is.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:30

Eerst lukte het rechts aanspringen wel, maar dan liet ik hem inderdaad met zijn hoofd doen wat hij wou. Dan gooide die de binnenschouder naar binnen en dan zat ie in de goede galop. Mijn instructrice vind dat we al een stapje verder kunnen. Dus wil dat ik hem gewoon uit goede stelling aanspring. maar dat is wel een goede tip als het de volgende keer weer niet lukt, dan heb ik in iedergeval rechter galop gedaan.

Louisexvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:22

om je houding te verbeteren zou je je borst iets meer kunnen duwen en je schouders naar achter (je hebt ze niet voor niets :D )
en om haar vlugger op je been te maken; vooral veel tempowisselingen rijden!!
verder super leuke knol <3 <3

HannaHanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:51

Om dit paard er meer ''doorheen'' te rijden, zal hij toch eerst wat kilo's moeten afvallen, hij heeft zwaar overgewicht en op deze manier kan je niet iets vragen waar hij zeer intesief zijn lichaam bij moet gebruiken.

Sorry als ik er overheen lees maar wat krijgt hij gevoerd, of staat die op een volle weide?
Jullie zien er lief uit samen, en komt helemaal goed wanneer paard wat minder dik is :)

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:12

Pfoei..tinkertje is inderdaad veel te dik...en een half uur tot 3 kwartier longeren is totaal uit den boze (zag ik hier ergens boven staan!!)! Tinkers zijn koudbloeden en hun spieren zijn veel korter en dikker dan die van warmbloeden....longeren moet je erg voorzichtig mee zijn bij koudbloeden...de belasting van de gewrichten op een kleine volte is erg slecht( onderzoek ooit in Utrecht gedaan) erg slijtage bevorderend. Ga lekker aan de gang met dit paardje, en ook op buitenritten kun je trainen...nu is het vooral kilometers maken lekker buiten..veel stappen, en korte stukken draven, en soms een gallopje. Dit paard heeft namelijk veel moeite om uberhaupt voorwaarts te gaan met zijn gewicht. Insuline resistentie ligt op de loer of is al aanwezig. 1 van mijn tinkers heeft ook hetzelfde probleem gehad, die was nog dikker, hij heeft een magnesium kuur gehad(paard natuurlijk) en krijgt die jaarlijks voordat hij de wei op gaat.( staat ook altijd 24/7 buiten zomer en winter) Gras wordt strooks gewijs gevoerd. En in de zomer worden ze niet bijgevoerd, en zeker geen muslie ! Veel te rijk voor een tinker. Zeker oppassen met hoefbevangen raken, hij heeft er het gewicht voor! Het is altijd lastig als je op een pension stal staat, maar dit kan echt goed fout gaan als de pension eigenaar niet luistert! Het zal de eerste tinker niet zijn die kapot gaat aan verkeerd voer...helaas ...ervaring...Ook instructeurs dienen rekening te houden met het paard, zijn ras, zijn overgewicht..een tinker kan erg veel..maar is geen warmbloed..trainingen dienen daarop aangepast te worden..De eerste lichting tinkers, zijn er al een hele boel van versleten( zij die eind jaren 90 naar Nederland kwamen..)...vrij jong....helaas..Ik zou zeggen blijf lekker bezig met dit paardje, geniet van elkaar en zorg eerst dat hij wat afvalt voordat je wat van hem gaat vragen...

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:49

octavodia schreef:
Pfoei..tinkertje is inderdaad veel te dik...en een half uur tot 3 kwartier longeren is totaal uit den boze (zag ik hier ergens boven staan!!)! Tinkers zijn koudbloeden en hun spieren zijn veel korter en dikker dan die van warmbloeden....longeren moet je erg voorzichtig mee zijn bij koudbloeden...de belasting van de gewrichten op een kleine volte is erg slecht( onderzoek ooit in Utrecht gedaan) erg slijtage bevorderend. Ga lekker aan de gang met dit paardje, en ook op buitenritten kun je trainen...nu is het vooral kilometers maken lekker buiten..veel stappen, en korte stukken draven, en soms een gallopje. Dit paard heeft namelijk veel moeite om uberhaupt voorwaarts te gaan met zijn gewicht. Insuline resistentie ligt op de loer of is al aanwezig. 1 van mijn tinkers heeft ook hetzelfde probleem gehad, die was nog dikker, hij heeft een magnesium kuur gehad(paard natuurlijk) en krijgt die jaarlijks voordat hij de wei op gaat.( staat ook altijd 24/7 buiten zomer en winter) Gras wordt strooks gewijs gevoerd. En in de zomer worden ze niet bijgevoerd, en zeker geen muslie ! Veel te rijk voor een tinker. Zeker oppassen met hoefbevangen raken, hij heeft er het gewicht voor! Het is altijd lastig als je op een pension stal staat, maar dit kan echt goed fout gaan als de pension eigenaar niet luistert! Het zal de eerste tinker niet zijn die kapot gaat aan verkeerd voer...helaas ...ervaring...Ook instructeurs dienen rekening te houden met het paard, zijn ras, zijn overgewicht..een tinker kan erg veel..maar is geen warmbloed..trainingen dienen daarop aangepast te worden..De eerste lichting tinkers, zijn er al een hele boel van versleten( zij die eind jaren 90 naar Nederland kwamen..)...vrij jong....helaas..Ik zou zeggen blijf lekker bezig met dit paardje, geniet van elkaar en zorg eerst dat hij wat afvalt voordat je wat van hem gaat vragen...

klopt dit was mijn advies maar ik snap je reacties heel goed want het is idd waar. alleen is dit paard, tinker of niet, gewoon veel te dik tegen het gevaarlijke aan. dan denk ik dat je beter 3-4 maand de spieren wat meer kan belasten dan wachten tot hij bevangen raakt. tenslotte zou die tijd dan ingekort worden op t rijden. daarbij word bij dressuur ook ontzettend veel voltes gereden en in de dressuur lessen. uiteindelijk zal hij die 4 maanden de rest van zen leven profijt van hebben als die slank is en van 4 maand longeren slijt hij echt niet gelijk af. ik heb het natuurlijk niet over de rest van zen leven longeren en hoeft ook niet perse op een ontzettend korte volte. dus echt uit den boze is het niet hoor na mijn idee maar je beschrijving er bij snap ik wel heel goed. moet wel eerlijk zeggen dat zo lang die pension houder t voer niet aan wil passen het ook geen zin heeft met speciale trainingen te starten aangezien hij daarna op stal weer lekker zen muesli krijgt.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:04

Ook dat klopt helaas niet helemaal...dit paard heeft nl nog een probleem...met dit overgewicht raken ze ook nog eens heel erg makkelijk spierbevangen..dat moet je ook niet willen....je kan hem best af en toe eens aan de longeerlijn nemen, en heel ruim wat laten draven...maar meer ook niet, en zeker niet structureel. Met dit paard kan je het beste eerst kilometers maken over de zandpaden...En die muesli moet zeker stoppen...Alleen als dat niet gebeurt wil niet zeggen dat trainen/bewegen niet helpt...bewegen is altijd nog steeds erg belangrijk voor dit paardje..Jammer dat de pensionhouder zo weinig kennis heeft wat betreft sobere paarden. En het is belangrijk dat TS ook veel plezeir heeft met dit paardje...dus lekker bezig gaan met hem, en eerst gewoon simpele km gaan maken.. :)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:19

Natuurlijk moest over het overgewicht weer worden gemaakt :+
Wat ik ook wel snap, maar denk dat jij dat al door had :D

Ziet er leuk uit hoor, lol met je knol! Probeer je hakken uit te drukken en tenen naar binnen te draaien, ziet het al stukken beter uit, en inderdaad je handen.
Veel plezier! :)

_martineeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 07:50

Leuk paard heb je! Wat een dikkie :o Let op je hakken en op je handen, en probeer het paard eerst gewoon recht te rijden. Zou eerst aan hakken en handen werken voor het vragen van stelling. En het lijkt alsof je ene beugel langer is als de andere.

Succes met rijden!