Inzakken in de proef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:22

Het is al meer geantwoord: het is hoogstwaarschijnlijk spanning, bewust of onbewust, bij jou. Maar dan nog concreter: let er eens op wat je in de proef met je benen doet. De meeste ruiters gaan 'knijpen', zeker als het paard niet voorwaarts is. Dan zet je (oa) je heupen op slot en daarmee belemmer je de bewegingen van de pony enorm. Dus juist je benen ontspannen houden en inderdaad toch reactie op een kleine hulp eisen. Ook kan je van spanning meer met je handen gaan knijpen/ vasthouden, dat werkt uiteraard ook remmend.

Anders laat je een keer filmen, liefst ook een stukje van het inrijden. Mocht het inderdaad in je houding zitten, dan moet dat verschil duidelijk terug te zien zijn, eventueel met behulp van je instructrice. Succes!

_suzannedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:31

misschien minder lang inrijden? kan weleens verschillend zijn bij paarden :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:51

Ik ken het probleem, het is ook de rede dat ik ben gestopt met wedstrijden rijden, want het werd gewoon gevaarlijk (terughoudend en ingekakt rijden werkt niet in een springparcours;)).

Maar in ieder geval, het ligt dus aan jouw spanning. Jij doet iets anders tijdens zo'n proefje, kan je ademhaling zijn, maar ook iets anders. Als je normaal aan het rijden bent focus je jezelf waarschijnlijk op iets wat je wilt verbeteren op dat moment. Je gaat bijvoorbeeld een tijdje verruimen en verzamelen. Waarschijnlijk doe je dat dan gewoon over heel de lengte van de hoefslag of op een volte, en dat doe je dan een tijdje. In een proefje zijn er steeds andere dingen die zich heel snel achter elkaar opvolgen, waardoor je dus anders rijdt dan tijdens een training of lostijden.
Dus, zorgen dat een groot deel van je training bestaat uit het rijden van proefjes, of in ieder geval veel verschillende oefeningen direct na elkaar.
Daarbij ga je in je proefje alles netjes doen, waar je tijdens een training wat sneller een tik of een por had gegeven, of hem even stil had kunnen zetten en weer vooruit had kunnen gaan, moet je nu netjes die proef door.
Dusss, oefenwedstrijden rijden, dan rij je je proefje op vreemd terrein, maar dan kan je gerust een keer een oefening opnieuw doen of een volte tussendoor draaien.

Heb je een ruin toevallig? Deze zijn vaak qua karakter wat volgzamer (tjsa, mannen he) en reageren vaak sneller op jouw terughoudendheid in een proef dan een merrie. Dat merk ik zelf ook, als ik een beetje zenuwachtig ben en er niet aan rij, gaat mijn ruin ook echt niks doen. Resultaat is dat we dwars door hindernissen door knallen, terwijl we op eigen terrein super goed en fanatiek gaan. Maar ik breng mijn bui teveel over op mijn paard op zo'n moment.

ElineCath

Re: Inzakken in de proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 22:57

Dankje voor de reacties! Ilse, wat jij zegt klinkt heel logisch vind ik, dat alles in een proef zo veel sneller gaat en je minder kan corrigeren. Ik ga t is een tijdje proeberen met elke keer als ik thuis rijd, tenminste 1 proefje rijden! Dankjewel
Jaa het is een ruitje :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:12

ElineCath schreef:
Voor de proef doe ik heel veel snelle overgangen om hem zo scherp mogelijk te krijgen! Conditie is zeker niet het probleem, thuis hebben we er namelijk geen last van!

Ja dat te netjes zou het nog wel is kunnen zijn! Ik vind t alleen zo raar om tijdens mn proef keer pony een tik te geven als ie mn been negeert. Dan vliegt zijn hoofd namelijk ook vaak de lucht in..

Thuis heb je ook de spanning niet, wat al veel energie kost voor je pony en jou. Interval training zou het beste zijn, er zijn nog andere manieren om te kijken wat het probleem precies is, maar dan moet je wat hulpdiensten inschakelen en daar wil ik je per pb best wat meer over vertellen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 23:40

Ik zou graag een pb krijgen!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:53

Ik heb ook dat ik thuis heerlijk kan rijden en het losrijden gaat ook meestal wel lekker. Als ik de ring in moet klap ik dicht. (ofzo)