Tips en tricks gevraagd voor luie merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:52

@Cassidy.. ik ben niet zo bekend met grondwerk.. heb alleen ooit gehoord dat mijn paard introvert is en ik hem best wel heb kunnen motiveren door consequent te rijden maar ook veel naar buiten en niet te veel druk erop en goed blijven luisteren naar hoe hij in zijn vel zit. Als ik TS zie rijden dan zie ik dat er daar al gewoon dingen worden gevraagd die paard niet kan uitvoeren omdat ze nog niet voorwaarts zijn. Ik zou dus daar al verandering in aanbrengen (andere instructrice, stap terug met oefeningen).

Misschien dat Parelli bij mijn paard en misschien ook bij het paard van de TS nog wel beter effect heeft omdat ze dan nog eerder worden aangesproken en je het paard op andere manier bekijkt... maar niet iedereen heeft daar zin in.

Ben het trouwens niet met aeolusnr1 eens... dat een paard wat zich zo braaf toont niet beter kan worden en gewoon een prima dressuurproef zou kunnen lopen. (misschien geen ZZlicht) maar denk niet dat wat de TS er nu uit rijdt het maximum is... zie gewoon veel dingen die er kunnen verbeteren.. vind het zelfs wel erg leuk paard (maar ja hij doet me ook wel aan die van mij denken ;) )
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 29-06-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:53

"cassidy" jij valt heel graag mensen aan hé, ik doelde ook niet echt op het paard maar of deze ruiter dit klaar krijgt met dit paard das een ander verhaal.
Ik weet ook wel dat je dit paard meer vooruit kan doen denken, maar of die het met plezier en uit zichzelf zal willen blijven doen nee.

Cassidy schreef:
aeolusnr1 schreef:
Dus ik blijf bij mijn idéé dit paard is vrij braaf, kan al wel een beetje, en is goed voor het werk dat hij tot hiertoe al gedaan heeft, is ook geschikt als betrouwbaar recreatie paardje, maar om verder in de sport op te klimmen nee, denk ik niet.

Ook voor een dergelijk paard moet de Z haalbaar zijn. En als je dat bereikt hebt, kun je verder kijken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:53

Mijn paard kan ook vrij braaf en sullig overkomen, maar als ik de parelli oefeningen van level 1 en 2 vlot achter elkaar doe en het een beetje spannend maak word ze helemaal heet! Als ik daarna opstap merk ik het effect tijdens het rijden ook nog. Het moet toch ook gewoon leuk zijn voor zo'n dier?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:57

aeolusnr1 schreef:
"cassidy" jij valt heel graag mensen aan hé, ik doelde ook niet echt op het paard maar of deze ruiter dit klaar krijgt met dit paard das een ander verhaal.
Ik weet ook wel dat je dit paard meer vooruit kan doen denken, maar of die het met plezier en uit zichzelf zal willen blijven doen nee.

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan.
Zul je de resultaten krijgen die je altijd hebt gekregen.
Dit is geen aanval naar de eigenaar toe.
Maar misschien trigger ik dat er verder gekeken wordt.
Het dier is wel degelijk ertoe te brengen dat het dier vooruit gaat denken en het gevraagde met plezier zal gaan doen.
Alleen is het een kwestie van durven omdenken van de eigenaar.
En dat moet men willen.
Is men daartoe bereid, helemaal mooi.
Is men daartoe niet bereid, dan is de makkelijkste manier idd om te wisselen van paard. En als die het ook niet voor je gaat doen, weer te wisselen van paard.
Het dier de schuld te geven van je eigen tekortkomingen is zo ontzettend makkelijk.
Je kunt pas roepen dat iets niet werkt als je het iig hebt geprobeerd.
En op de voor het paard juiste manier hebt geprobeerd.
Er wordt te vaak te vroeg opgegeven....

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:37

Ja, toch dezelfde tip... Héél veel overgangen. Niet alleen stap-draf, draf-galop, maar ook stap-galop, draf-middendraf, middengalop-verzamelde galop en gelijk weer weg. Ook schijnovergangen rijden, dan blijft ze "bij de les". Heb zelf namelijk ook zo'n paard!

1975chantal

Re: Tips en tricks gevraagd voor luie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 15:19

Iedereen bedankt voor de reactie. Ik moet het even op me in laten werken. Ik vind sommige reacties echt behoorlijk heftig. Maar ik neem aan dat iedereen het beste met mij en mijn paard voor heeft.. Maar ik ga zeker wat tips ter harte nemen.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:41

Ik zie trouwens in je filmpjes dat je héél de tijd aan het aansporen bent. Niet doen!! Wordt ze alleen maar slechter aan het been en vooruit van. Heel consequent aanpakken: als je wilt gaan draven, 1x lichte hulp geen reactie? Iets harder. Dan nog geen reactie? Gelijk een tik met de zweep. Als ze daar ook niet op reageert (lijkt me sterk hoor) dan ga je met je benen en je zweep tegelijk. Maar zover komt het meestal niet. Zelfs bij mijn paard niet :D

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 15:45

Ja _Maaaarit dat klopt. Ik vind het moeilijk om mijn been stil te houden. Plus dat ik soort bang ben dat ze stil valt. Ik ga hier zeker de komende tijd heel goed op letten. Verder ga ik nog meer overgangen rijden op minder hulp :j

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:49

1975chantal schreef:
Ja _Maaaarit dat klopt. Ik vind het moeilijk om mijn been stil te houden. Plus dat ik soort bang ben dat ze stil valt. Ik ga hier zeker de komende tijd heel goed op letten. Verder ga ik nog meer overgangen rijden op minder hulp :j

Dat snap ik helemaal! Is ook moeilijk als je paard niet voorwaarts is. Herken ik! Als je echt consequent met dat geen reactie = tik aan de slag gaat, en niet stiekem voor de 3e keer been geeft, komt het helemaal goed!!
Succes *D

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:56

ik denk dat als jij zegt dat je je been niet goed stil kunt houden telkens prikkels binnenkrijgt en op een gegeven moment daar niet goed meer op gaat reageren door gewenning?

misschien beugels wat langer of juist korter of een ander zadel?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:56

Volgens mij is het tijd om eens andere instructie te gaan zoeken.
Paard reactief maken is basis en tegelijkertijd toch helemaal niet basis. Je moet echt een plan van aanpak hebben om dit op te lossen en dan zal dit je vrij snel lukken ook. Klein duwtje met hiel, geen reactie = tik. Heel erg consequent zijn in je rijden, maar ook leren ingrijpen met je zit als je dit nog niet doet.
Ik zeg niet dat je instructie slecht is hé, zeker niet, maar soms kan een andere lesgever toch met nieuwe dingen naar voren komen waar de andere net overheen kijkt. Ik heb 2 verschillende instructeurs en die vullen elkaar perfect aan :o

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 16:09

@_Maaaarit ik denk idd dat we ook in een vicieuze cirkel zitten. Doordat ik heel de tijd aanspoor wordt zij daar natuurlijk ook immuun voor. Zucht... vind het echt moeilijk. Al zijn we al een heel stuk verbeterd. Ik heb nog wel een paar filmpjes van wedstrijden maar durf ze bijna niet te laten zien uit angst afgebrand te worden. Maar toen ik haar net had was ze nog trager en dat is nu dus al een stuk beter. Dank je wel voor je vertrouwen :D

@ TessaHa zal eens kijken of dat scheelt

@betadine tja dat is voor mij helaas niet zo eenvoudig. Ik sta op een manege. Mijn instructie heb ik al een paar jaar ook met mijn andere paard heb ik bij haar gereden. Zij ( wij ) hebben verschillende dingen in het jaar dat ik Cuba heb geprobeerd. Zoals bijvoorbeeld teugels gewoon helemaal los en alleen maar voorwaarts rijden. Omdat Cuba ook lang en laag moeilijk op pakt ( dit wordt bij haar altijd lang en giraf :o ) Doe ik dit pas als ik haar eerst gewoon heb opgepakt. Dus eigenlijk andersom. Deze techniek werkt op dit moment het beste. Alleen is het dus moeilijk om het tempo waarin ze loopt vol te houden en niet langzaamaan terug te zakken tot haar ideale sukkeldrafje...

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:27

@1975chantal ja dat klopt helemaal dat ze daar dan immuun voor wordt. zeker is het moeilijk, maar het wordt allemaal beter op den duur. desnoods zet je iemand aan de kant waar je aan uitlegt wat je wilt, kan ook gewoon iemand zijn die geen verstand heeft van paardrijden, maar toch goed kan kijken of jij wel echt maar 2x been geeft, en die daar anders iets van zegt enz. dat wil ook nog wel eens helpen! ennee.. niemand kan gelijk heel goed paardrijden! ik heb me toch ook n filmpjes van mij en mn paard _O- _O- _O-

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:33

Zoals als gezegd veel overgangen rijden, probeer ook veel te wisselen tussen linksom en rechtsom rijden, en niet aan de bakrand blijven plakken.
Zorg ook voor voldoende afwisseling, dressuur, buitenrit, springen, grondwerk en misschien is een cross country ook wel eens leuk om te doen! zo houd je de aandacht van je paard erbij en word het niet saai, je paard is dan ook gemotiveerder :)
Succes verder!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:52

_Maaaarit schreef:
Ja, toch dezelfde tip... Héél veel overgangen. Niet alleen stap-draf, draf-galop, maar ook stap-galop, draf-middendraf, middengalop-verzamelde galop en gelijk weer weg. Ook schijnovergangen rijden, dan blijft ze "bij de les". Heb zelf namelijk ook zo'n paard!

Ik vind dikgedrukte dan toch weer vrij twijfelachtig eigenlijk. Van stap-galop worden flegmatieke paarden (in mijn ervaring) vaak héél erg traag omdat ze zich ontzettend weg gaan duwen met het achterbeen/van het achterbeen af. Je krijgt dan en mindere kwaliteit stap en je galop-overgang gaat eraan. Verzamelen moet je helemaal niet aan willen denken imo, ook dan zal dit paard, op dit moment, alleen maar trager worden in het achterbeen. Ze zal de tempowisseling best wel maken hoor, misschien wordt ze er zelfs eventjes wat voorwaartser van. Maar het achterbeen zal er niet vlugger van worden en daar zit wel een groot deel van je probleem. Zolang dit paard niet door durft te komen valt er gewoon niks te schakelen.

Ts, ik denk niet dat iemand het bedoelt om je af te branden hoor, zo moet je het zeker niet opvatten. Jullie zijn een hartstikke leuke combi, je paard is braaf, doet wat je van haar vraagt en heeft het ongetwijfeld hartstikke prima naar haar zin met jou. Maar nav de vraag die je stelt, waaruit blijkt dat jij méér wil, meer dressuurrijden, verder trainen, daar komen de reacties vandaan. Op een bepaald punt (en dat is inderdaad zo rond het L1, soms L2) moet je gewoon een keuze gaan maken. Wil ik recreatief rijden met af en toe een wedstrijdje, of wil ik echt dressuur gaan rijden. Dat laatste vereist een andere aanpak waarbij de focus steeds meer komt te liggen op het ontwikkelen van je paard op alle vlakken (zowel fysiek, leniger en sterker maar ook mentaal, gehoorzaamheid) en dan moet je als ruiter soms anders gaan kijken naar bepaalde dingen. En ook nog eens harder aan jezelf gaan werken, stiller zitten, minder doen, de hele tijd goed opletten en reageren....Het is hartstikke moeilijk hoor! Helemaal niet erg dat jij daar eventjes een beetje in vastloopt, in die overgang. Kom je heus wel doorheen, mits de juiste begeleiding. Wat betreft de juiste begeleiding, ervaring leert dat lang niet iedereen (zowel ruiters als instructeurs) overweg kunnen met zulke paarden. Maakt iemand geen slechte ruiter/instructeur maar is wel iets om in je achterhoofd te houden. Je moet er lol in houden...ik heb het zelf eenmaal gedaan met een hele flegmatieke die geleerd had zich overal voor af te sluiten en nergens meer op te reageren. Die heeft Z2 gelopen en werkte op den duur eigenlijk heel graag. Maar ik doe het nooit meer, omdat ik het simpelweg niet leuk vind om een paard zo vaak en zo hard te moeten corrigeren. Hoewel het paard altijd graag mee ging en nooit heeft laten zien schrik te hebben oid, vond ik gewoon, puur mijn gevoel, dat ik vaak te hard moest inkomen. Er zijn mensen die daar helemaal niet wakker van liggen en er zijn mensen waar dan de lol er echt af gaat. Maar dat kan je alleen zelf beslissen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:57

@TS misschien een idee om ergens een trainingsweek te doen dan.. even andere ogen werkt soms gewoon verfrissend. Daarnaast is het ook gewoon heel lekker om even week lang alleen met paard bezig te zijn en met je rijvaardigheid.

Daarnaast ben ik nog wel benieuwd of je je paard weleens hebt laten behandelen door osteo/fysio/chiro? Die van mij heeft daar echt wel baat bij gehad (naast een fanatieke instructrice)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:03

Is je paard ook lichamelijk helemaal in orde??

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:14

0000 schreef:
_Maaaarit schreef:

Ik vind dikgedrukte dan toch weer vrij twijfelachtig eigenlijk. Van stap-galop worden flegmatieke paarden (in mijn ervaring) vaak héél erg traag omdat ze zich ontzettend weg gaan duwen met het achterbeen/van het achterbeen af. Je krijgt dan en mindere kwaliteit stap en je galop-overgang gaat eraan. Verzamelen moet je helemaal niet aan willen denken imo, ook dan zal dit paard, op dit moment, alleen maar trager worden in het achterbeen. Ze zal de tempowisseling best wel maken hoor, misschien wordt ze er zelfs eventjes wat voorwaartser van. Maar het achterbeen zal er niet vlugger van worden en daar zit wel een groot deel van je probleem. Zolang dit paard niet door durft te komen valt er gewoon niks te schakelen.

Ts, ik denk niet dat iemand het bedoelt om je af te branden hoor, zo moet je het zeker niet opvatten. Jullie zijn een hartstikke leuke combi, je paard is braaf, doet wat je van haar vraagt en heeft het ongetwijfeld hartstikke prima naar haar zin met jou. Maar nav de vraag die je stelt, waaruit blijkt dat jij méér wil, meer dressuurrijden, verder trainen, daar komen de reacties vandaan. Op een bepaald punt (en dat is inderdaad zo rond het L1, soms L2) moet je gewoon een keuze gaan maken. Wil ik recreatief rijden met af en toe een wedstrijdje, of wil ik echt dressuur gaan rijden. Dat laatste vereist een andere aanpak waarbij de focus steeds meer komt te liggen op het ontwikkelen van je paard op alle vlakken (zowel fysiek, leniger en sterker maar ook mentaal, gehoorzaamheid) en dan moet je als ruiter soms anders gaan kijken naar bepaalde dingen. En ook nog eens harder aan jezelf gaan werken, stiller zitten, minder doen, de hele tijd goed opletten en reageren....Het is hartstikke moeilijk hoor! Helemaal niet erg dat jij daar eventjes een beetje in vastloopt, in die overgang. Kom je heus wel doorheen, mits de juiste begeleiding. Wat betreft de juiste begeleiding, ervaring leert dat lang niet iedereen (zowel ruiters als instructeurs) overweg kunnen met zulke paarden. Maakt iemand geen slechte ruiter/instructeur maar is wel iets om in je achterhoofd te houden. Je moet er lol in houden...ik heb het zelf eenmaal gedaan met een hele flegmatieke die geleerd had zich overal voor af te sluiten en nergens meer op te reageren. Die heeft Z2 gelopen en werkte op den duur eigenlijk heel graag. Maar ik doe het nooit meer, omdat ik het simpelweg niet leuk vind om een paard zo vaak en zo hard te moeten corrigeren. Hoewel het paard altijd graag mee ging en nooit heeft laten zien schrik te hebben oid, vond ik gewoon, puur mijn gevoel, dat ik vaak te hard moest inkomen. Er zijn mensen die daar helemaal niet wakker van liggen en er zijn mensen waar dan de lol er echt af gaat. Maar dat kan je alleen zelf beslissen.

Dat je galop overgang er dan aan gaat is echt onzin. Heb een hele goede instructrice, en af en toe moet ik dat ook wel eens doen, omdat ze vanuit stap haar achterkant onder de massa moet gooien, en heb nogsteeds een hele nette overgang. Als ze zelf geen ervaring heeft moet je dat zeker niet doen nee, maar neem aan dat ze dat wel heeft.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:16

In andere topics komen wel een hele drukke paarden voorbij waarvan dan blijkt dat ze flink veel krachtvoer krijgen, meer dan nodig is voor het beperkte werk dat ze doen. Misschien dat in dit geval een handje haver extra geen kwaad kan?

Met vraagteken omdat er geen informatie is over huidig voerregime en de conditie van rum-cola.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:38

_Maaaarit schreef:
omdat ze vanuit stap haar achterkant onder de massa moet gooien

Dat is dus gewoon niet waar. Alleen als je paard nageeft, de rug loslaat, tactzuiver stapt en al ietsje kan sluiten in het stappen kunnen ze gaan zitten in de overgang. Anders maken ze zich lang en drukken ze van het achterbeen af, dan krijg je een soort langgerekte, trage sprong waarbij het ruggebruik verloren gaat. En ja, als je dat vaak doet gaat je normale draf-galop overgang eraan omdat je het paard aanleert de overgang op die manier te maken. Maar het is prima mogelijk voor een paard om aan te galopperen zonder de achterhand eronder te gooien.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 17:57

@Maaaarit laten zien dat filmpje :D
@ springs afwisselen probeer ik ook zoveel mogelijk te doen ( buitenrit, rijden, longeren )
@ 0000 ik ga zeker proberen het uiterste uit ons beide te halen. Vind het een beetje vreemd om haar hiervoor nu al te gaan verkopen. Zeker omdat er echt wel verbetering inzit en we echt een fijn team vormen.
@ evelijn een trainingsweek zal moeilijk gaan. Dat is moeilijk te combineren met een gezin en werk helaas
@ bigone ik ga daar wel van uit. Zal haar wel een keer na laten kijken door een fysio voor de zekerheid
@ Rex_Rolfo ze krijgt normaal 3 x 1/2 sportbrok. Nu ze op de wei staat maar twee keer en dan s avonds kuil. Na het rijden geef ik haar een schep sportfit muesli of slobber.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:00

Oh, dat doet me eraan denken, die van mij deed het altijd erg goed op de Havens Powerplus in combi met de Derby Compact brok. Geen idee of dat overeenkomt met sportfit, dat ken ik niet.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 18:03

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:12

0000 schreef:
_Maaaarit schreef:
omdat ze vanuit stap haar achterkant onder de massa moet gooien

Dat is dus gewoon niet waar. Alleen als je paard nageeft, de rug loslaat, tactzuiver stapt en al ietsje kan sluiten in het stappen kunnen ze gaan zitten in de overgang. Anders maken ze zich lang en drukken ze van het achterbeen af, dan krijg je een soort langgerekte, trage sprong waarbij het ruggebruik verloren gaat. En ja, als je dat vaak doet gaat je normale draf-galop overgang eraan omdat je het paard aanleert de overgang op die manier te maken. Maar het is prima mogelijk voor een paard om aan te galopperen zonder de achterhand eronder te gooien.

Dat kan wat je zegt, maar daarom heb je instructrices die je daarin begeleiden :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:19

Die van mij is ook knap flegmatiek. En ook ik blijf continu drijven. Gaat gewoon onbewust. Moet ik van me instructie een keer een hulp geven bijv voor draf. Als ik ook maar merk dat hij weer naar zijn sukkel draf drijgt te gaan. Dan ff snel tak links tak rechts met me hakken. En als hij dan weer loopt benen stil en ga zo maar door. En dat werkt echt wel. Moet alleen nog bij me zelf een knopje om zetten.