Aan t werk met Sjors, geen vooruit gang???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:15

@Sneeuwpop: toen mijn paard werd gereden toen ik door mijn rug ben gegaan heb ik daarna ook les genomen, dat klikte helemaal niet heb nu een andere lesgeefster, ben daar pas mee begonnen en die is er nu mee bezig en ziet ook dat ik niet mooi zit maar die weet niet hoe ik daarvoor zat natuurlijk. Er wordt wel aan gewerkt :) Maar ik baal er zo van dat het verslechterd is. Ben ik slechter gaan rijden door mijn zadel dat ietsje scheef is aan de voorzijde of gaat t niet meer zo goed nadat iemand anders hem gereden heeft. Ik kom er in iedergeval niet aan uit.

sneeuwpop

Re: Aan t werk met Sjors, geen vooruit gang???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:32

En waar ben je nu aan begonnen met deze instructeur? Welk probleem eerst?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 23:12

We lessen wekelijks en heb je een pb gestuurd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:25

Ik denk eerder dat het zadel scheef zakt door ongelijke bespiering maw: je paard is nog niet recht. Dan is de bespiering aan de ene kant minder ontwikkeld dan aan de andere kant. Jij moet mbv instructie bewust worden gemaakt dat je naar 1 kant gegooid wordt door je paard. Wanneer je je er bewust van bent kun je ervoor zorgen dat je heel bewust recht boven je paard blijft. Hij zal waarschijnlijk op 1 teugel meer druk vragen en op de andere kant krijg je nagenoeg geen contact want die neemt ie niet of moeilijk aan denk ik. Goede instructie is hierbij dus echt essentieel als je dit zelf niet goed voelt.

Maar je hebt een prachtig dier onder je kont, leuke naam ook Sjors :D
Heel veel plezier met hem, lekker verder werken. Komt wel goed.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:10

Moderatoropmerking:
Zoals in de Regels en richtlijden hier op RT-HAW te lezen is, zijn oneliners niet de bedoeling, maar dient er inhoudelijk gereageerd te worden.
Meerdere oneliners zijn daarom uit het topic verwijderd.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:49

Dank je wel maikeltje. Ik ga vandaag alleen oefenen op rechtzitten hahaha. Rechterteugel is hij makkelijk, linker teugel pakt ie vast.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:00

janderegelaa schreef:
Ik zou beginnen met hem eens op rantsoen te zetten want hij is zo dik als een das.

dit is misschien niet zo tactisch gezegd maar eerlijk gezegd is je paard wel wat te vol. als je weet dat hij er aanleg voor heeft zou ik voor hem een speciaal dieet uit stippelen met speciaal voer ipv minder laten eten want de voedingstoffen heeft hij wel nodig. er zijn genoeg paarden met een dieet en genoeg 'merken' die dit aanbieden en kunnen maken na de behoefte van je paard. zeker als je dagelijks rijd zal hij meer voedingstoffen nodig hebben om zich gelukkig te voelen dus minder geven of een lege muesli aanbieden vind ik persoonlijk geen optie. verder ziet hij er goed uit. zoals aan je zit te zien is is dat ook wel degelijk de reden dat hij zen bit vast houd. wel zou ik voor de zekerheid een tandarts laten kijken naar zen gebit of hij geen haken heeft. zeker omdat hij dit eerst niet deed en nu wel. als ik verder naar de houding van je paard kijk zie ik wat irritatie in zijn houding. dit kan komen omdat jij zo op hem zit en hij dit lastig vind. maar wat niet als commentaar bedoeld is maar wel degelijk met elkaar te maken kan hebben is ook dat door dat je paard "te dik" is, hij wat meer moeite heeft met bewegen (buigen, goed rond maken, bewegingen afmaken, hoger op lopen). uiteindelijk heeft alles met elkaar te maken. alleen een gelukkig paard dat goed in zen vel zit kan presteren. anders zal het altijd magertjes blijven. en werk echt aan je zit want dit kan je paard ook maken of breken. te lang verkeerd zitten kan ook voor blessure van je paard zorgen op latere leeftijd.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:22

bromfiets schreef:
Ik vind je paard nog erg fijn tonen voor hoe je zit :) Er zijn geen foto's van de andere hand maar op al deze foto's zit je naar rechts geknikt. Dat maakt dat je paard links gaat vragen om zijn balans te kunnen houden en jij waarschijnlijk ook gaat compenseren door links vast(er) te houden. Dan kom je al snel in een spiraaltje terecht dat je elkaar gaat versterken. Ik denk dat een aantal zitlessen je erg goed zouden doen, dat je bewuster gaat voelen wat er onder je gebeurt en dat je die spiraal kan doorbreken.

Voor de rest vind ik je paard toch erg ontspannen lijken, dat is al een grote winst. Veel plezier nog met je knappe bonte, erg leuk paard :)

Viel mij inderdaad ook op!
Maar ook ik vind het paard erg ontspannen tonen! En helemaal niet slecht lopen!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:48

janderegelaa schreef:
Een te dik paard kan moeilijk buigen. Beetje paardenmens snapt dat. En indirect is dat dus rijtechnisch commentaar.

Een 5-jarige al laten 'passageren' als trucje is ook ongezond, en je handen nooit stilhouden belemmerd een paard ook in de buiging, zeker als het de 'zagende' kant opgaat, geen idee of jij de ruiter bent in het filmpje op de 5-jarige Samber, ik zeg dit maar om de relevantie van je reactie op TS aan te tonen :)

Nu voor TS, ik vind dat er al vooruitgang in zit, ik vind hem wel wat vast in de kaak, zijn lendenen laat ie al wel een stuk mooier los, en ik zie graag een paard met deze hoofd/hals houding, ik ben niet zo voor het in elkaar en gekrulde. Je zit kan nog best verbeteren, maar vind die niet zo storend dat ie niet lekker over zijn rug kan, probeer een beetje meer mee te zijn met je paard, en meer buikspier en minder armspier te gebruiken, voordeel van je buikspieren inzetten om je balans te houden, is dat je vanzelf rechter word, in je bekken beter kantelt en je armen gemakkelijker kunt ontspannen. Het is een knapperd BTW!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 19:28

@WWijk,
tandarts is eind vorig jaar geweest en die heeft wat kleine haakjes weg gehaald, verder zag zijn gebit er gelukkig toppie uit. Het is niet zo dat ik hem uithonger :) Hij krijgt 2x daags een halve schep muesli waar weinig tot geen suikers en eiwitten inzitten maar wel alle mineralen en vitamines, verder krijgt hij nog 1 schepje Biotine. Hij wordt niet dik van de muesli maar wel heel snel van gras, hij staat op t kaalste weitje. Hij heeft gelukkig totaal geen irritaties in zijn rug ofzo.

@Loez,
Dank je en het klopt dat hij wel heel ontspannen kan lopen, met uitdraven gaat hij bijna stofzuigend door de bak.

@Freeride: Dank je. Vandaag heb ik me helemaal geconcentreerd op alleen rechtzitten, mijn armen in mijn zijde houden en licht gebogen en mijn benen langer maken dmv hakken wat meer uitdrukken. Ik merkte dat hij nog net wat dieper ging lopen en ontspannen maar nog wel met zijn neusje eruit. Maar ja ik heb dan ook niks gevraagd met mijn teugels. Mijn probleem is eerder dat ik niet altijd een gelijke druk op de teugels heb en vaak die net iets te los laat waardoor Sjors ze eigenlijk als hij lager gaat lopen mij uit balans trekt. Vandaag ging dat toch een stuk beter omdat ik mijn armen langs mijn zij hield en iets meer droeg.

Ik werd nu toch wel een beetje nieuwsgierig naar t filmpje van Janderegelaa, ik ben blij dat ik dan zo rijd met sjors ipv hoe hij rijdt in dat filmpje, jeetje de draf is alleen maar zagende bewegingen en dat paard zal waarschijnlijk snel blessures krijgen doordat hij zo is gereden op zo'n jonge leeftijd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:44

Sjemira schreef:
Dank je wel maikeltje. Ik ga vandaag alleen oefenen op rechtzitten hahaha. Rechterteugel is hij makkelijk, linker teugel pakt ie vast.

Waak er dan voor dat jij niet ook vast pakt op links. Dan zal hij in het begin misschien naar rechts buigen wanneer je rechtuit gaat omdat jij hem vraagt om rechterteugel aan te nemen, maar dat is niet erg. Uiteindelijk zal hij rechts beter gaan aannemen en langzaam merk je dat je steeds meer gelijke druk krijgt op beide teugels.

Zorg wel dat je recht boven je paard blijft hiermee, controleer jezelf door te voelen dat je op beide beugels evenveel gewicht/ druk hebt. Vergeet je bovenlijf daarbij niet.

Ga lekker tempowisselingen rijden, stap-draf maar ook in dezelfde gang. Eis reactie op je been en zit bij iedere keer dat je vooruit en terug rijdt. Wees daar heel consequent in. Dat hoeft niet rechtuit op de hoefslag maar kan ook in voltes, slangevoltes etc. En hou bij dit alles iedere keer je linkerhand in de gaten. Maakt niet uit als je met stelling naar buiten die voltes rijdt in het begin, laat je niet verleiden om vast te pakken met links.

Dat gaat in het begin best tegenvallen maar hoe bewuster jij ermee bezig gaat, des te makkelijker wordt het op den duur.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:04

@Maikeltje: bedankt weer voor je reactie, in het bericht boven jouw bericht lees je hoe t is gegaan en dat was best goed. Ik heb eigenlijk niks gevraagd met mijn teugels alleen een gelijke druk verder dus alleen gefocust op mijn zit. Moet zeggen ik was verbaasd dat t een stuk beter ging, voor mij een bewijs dat t aan mij ligt en niet aan Sjors. Ik heb afgewisseld van stap naar draf en van draf weer naar stap, Galop achterwege gelaten. Omdat ik echt recht wil zitten heb ik niet teveel voltes gereden maar wel gewoon van hand veranderd na ieder rondje. Was nog even wat makkelijker dan voor mij om me alleen op mijn zit te concentreren en voor me uit te kijken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:11

Ja snap ik, je kunt ook niet meteen alles tegelijk. :D

Ik denk dat als je dit een paar maanden vast kan houden dat je dan al een heel eind bent. Want het ziet er echt niet verkeerd uit, althans, ik heb het idee dat het voor jouw gevoel slechter oogt dan dat het is.
Hij mag iets actiever worden van achteruit, maar dat komt wel als je dit zo vast kunt houden.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 09:32

Dank je maikeltje, dat gaan we zeker doen. Voor mijn gevoel oogt t idd slechter dan als we vorig jaar reden maar ja ik moet vooruit denken en niet terug denken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:29

Hield hij vorig jaar ookal vast aan 1 kant?

Ik vind het er ook slechter uit zien hoor. Niet om je af te kraken, maar om wat jij ziet te bevestigen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:35

Nee toen hield hij niet vast aan 1 kant. Hij kon wel eens even sterk zijn en eigenwijs en dan even vastpakken maar niet alleen op links. Vandaag weer gereden en ging eigenlijk net als gisteren, best goed en op t laatst ging hij even echt nageeflijk lopen door iets dieper te buigen. Ik ben toen gestopt om het goed af te kunnen sluiten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:36

Zeggen wat niet goed is kunnen we allemaal, maar een vraag naar aanleiding van jouw foto's nu in vergelijking met je vorige topic: Heb je angst gekregen (door je blessure?)?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:41

Sjemira schreef:
Nee toen hield hij niet vast aan 1 kant. Hij kon wel eens even sterk zijn en eigenwijs en dan even vastpakken maar niet alleen op links. Vandaag weer gereden en ging eigenlijk net als gisteren, best goed en op t laatst ging hij even echt nageeflijk lopen door iets dieper te buigen. Ik ben toen gestopt om het goed af te kunnen sluiten.

Dan ben je weer op de goede weg. Daarna nog even met lange teugel draven voor ontspanning. Jij ook voor je balans goed rechtop en handen op de juiste plek en lichtrijden op de hoefslag (mits het rustig is)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:44

Je kan trouwens ook iemand van stal vragen of die steeds wil zeggen als je handen naar beneden gaan.(vooral met sturen gebeurd het vaak met de binnenhand) Dit zal minder kosten dan een les van een instructeur. ;-)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:48

@Princesj: Ik heb in de bak geen echte angst. Wel met een vorig paard veel angst gehad en laatst kwam er paard en wagen bij ons voorbij over de straat en die kon hij zien toen we in de bak aan t rijden waren. Paarden in de wei gingen meerennen en sjors dus ook, ik had werkelijk niets te vertellen, dat vond ik dus wel eng want hij rende zo vanuit de bak de longeercirkel in (die grenst aan de bak en is afgezet net als de bak met hout) pas helemaal op t laatst remde hij. Ik dacht dat hij erover heen zou gaan met mij erop. Ik durf met Sjors niet op buitenrit want ik weet als hij schrikt ofzo dat ik totaal alle controle kwijt ben.

@Sneeuwpop: Dank je, ik rijd eigenlijk nu alleen maar licht en zit niet door tot hij meer zakt.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:48

@Princesj: Ik heb in de bak geen echte angst. Wel met een vorig paard veel angst gehad en laatst kwam er paard en wagen bij ons voorbij over de straat en die kon hij zien toen we in de bak aan t rijden waren. Paarden in de wei gingen meerennen en sjors dus ook, ik had werkelijk niets te vertellen, dat vond ik dus wel eng want hij rende zo vanuit de bak de longeercirkel in (die grenst aan de bak en is afgezet net als de bak met hout) pas helemaal op t laatst remde hij. Ik dacht dat hij erover heen zou gaan met mij erop. Ik durf met Sjors niet op buitenrit want ik weet als hij schrikt ofzo dat ik totaal alle controle kwijt ben.

@Sneeuwpop: Dank je, ik rijd eigenlijk nu alleen maar licht en zit niet door tot hij meer zakt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:55

Het ziet er namelijk uit alsof je niet zeker bent van jezelf en dat zou logischer wijs over kunnen slaan op je paard en je rijden. Je vorige topic ziet er namelijk veel meer gereden uit, het lijk nu alsof je nu heel afwachtend aan het rijden bent, maar het kan zijn dat dat vertekend beeld is.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 15:04

@Princesj: dat hoor ik op stal ook, dat ik alle moeilijke dingen ontwijk en niet meer echt aan t trainen was, dus dat kan wel kloppen.

123Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:20

Ik vind de vorige foto's er ook fijner uit zien. Het lijkt nu alsof je naar rechts gedraaid zit en het ziet er minder voorwaarts uit? Je rijd wel erg vriendelijk! :)

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:40

Dapper dat je foto's plaatst waarover je zelf niet tevreden bent! Je lijkt inderdaad een beetje in te knikken in je heup. Goed dat je nu focust op rechtzitten. Soms lijkt het alsof je met je bovenlichaam een beetje 'over je handen' heenkomt. Zeg maar het gevoel dat je ook kan oproepen wanneer je achter je bureau zit, je dit met beide handen vastpakt en dan zachtjes aan het bureau trekt. Je bovenlichaam komt dan iets naar voren en je schouders en bovenrug spannen aan. Probeer niet alleen recht te zitten, maar heel bewust de spieren in je schouders en rug los te laten.