Problematisch rijgedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:32

Aktie2005 schreef:
Ik zou het zweepje hoog vastpakken en snel langs dr hoofd bewegen, zodat je dat geluidje hoort. Dr hoofd niet raken met de zweep. Belonen als ze voorwaarts gaat. Als ze in tempo terug komt weer heen en weer bewegen met de zweep. Sporen kunnen af blijven. Na een paar keer kan je de zweep weer laag doen. Paard accepteert niet dat ze zo behandeld wordt met die sporen. Zou ik zelf ook niet fijn vinden.

Succes!!!

schaam je. als je dit moet doen om je paard voorwaarts te krijgen dan kan je gewoon niet rijden. je ontwikkeld een angst voor de zweep met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:34

Aktie2005 schreef:
Ik zou het zweepje hoog vastpakken en snel langs dr hoofd bewegen, zodat je dat geluidje hoort. Dr hoofd niet raken met de zweep. Belonen als ze voorwaarts gaat. Als ze in tempo terug komt weer heen en weer bewegen met de zweep. Sporen kunnen af blijven. Na een paar keer kan je de zweep weer laag doen. Paard accepteert niet dat ze zo behandeld wordt met die sporen. Zou ik zelf ook niet fijn vinden.

Succes!!!

Ja en het paard zou t niet fijn vinden om zo met de zweep om de oren gezwiept te worden gok ik zo :+

TH1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 21:39

mnkortleve schreef:
TH1 schreef:
Sinds oktober rijd ik een aantal keren per week met het paard van een meisje dat te weinig tijd heeft.
Het is een super paardje, maar het probleem is dat de eigenares met sporen rijdt (en er nogal hardhandig mee te werk gaat) terwijl ik zonder sporen rijd.
Met als gevolg dat ze soms niet goed reageert op mijn benen.

Dit uit zich in soms problematisch rijgedrag. Ze wil niet aandraven als ze geen zin heeft. Dan tik ik met de zweep en vertrekt na enkele keren te bokken in draf.
Het gebeurt elke keer dat ik ze in draf moet zetten met de zweep omdat ze gewoon niet luistert en koppig blijft. Hoe krijg ik haar beter aan mijn been? (Ook bij wijken etc. voel ik dat ze niet reageer zoals het hoort)

Is dat spoortje wel de oorzaak dat ze bij jou niet reageert op het been?
Misschien ben je niet duidelijk genoeg, reageer je niet snel genoeg en ben je niet consequent.
Ik zou een rijinstructrice even mee laten kijken.

Ik volg om de twee weken privéles, en de rij-instructeur zegt dat het gewoon een heel koppig paardje is en dat ik er niets aan kan doen. Het gaat wel beter en beter (Indien ze niet van de eerste keer reageert, meteen een tikje van de zweep, dan bokt ze soms eerst en dan luistert ze) Ik ben zeker consequent genoeg, het is gewoon een moeilijk paard (op alle vlakken). De rij-instructeur zegt dat ik streng moet zijn en me niet mag laten doen door haar. We werken vooral op aan de teugel en aan het been lopen en ik voel wel dat ze als ze ontspannen aan de teugel loopt, ook beter luistert naar het been.

Anoniem

Re: Problematisch rijgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:42

Als je instructrice dat zegt, zou ik een andere instructrice zoeken. Je hebt juist een instructrice nodig om problemen te verhelpen waar je zelf niet uit komt, het is makkelijk om te zeggen dat het paard koppig is en je er niks aan kunt doen. ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:49

TH1 schreef:
Ik volg om de twee weken privéles, en de rij-instructeur zegt dat het gewoon een heel koppig paardje is en dat ik er niets aan kan doen. Het gaat wel beter en beter (Indien ze niet van de eerste keer reageert, meteen een tikje van de zweep, dan bokt ze soms eerst en dan luistert ze) Ik ben zeker consequent genoeg, het is gewoon een moeilijk paard (op alle vlakken). De rij-instructeur zegt dat ik streng moet zijn en me niet mag laten doen door haar. We werken vooral op aan de teugel en aan het been lopen en ik voel wel dat ze als ze ontspannen aan de teugel loopt, ook beter luistert naar het been.

Bij wat voor instructrice les jij :') werken op nageeflijk lopen terwijl je haar nog niet eens normaal naar voren kan rijden? Het paard is koppig dus er is niks aan te doen?
Ik was allang de bak uit vertrokken als mij zoiets verteld zou worden!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 01:05

weetje wat ik me afvraag.. heeft het paard überhaupt wel plezier in het rijden? als ze echt niet vooruit te branden is kan er ook een rugprobleem of iets anders zijn. merk je het al bij opzadelen bijvoorbeeld aan het veranderen van humeur. we kunnen wel roepen "andere instructrice" maar wat dacht je van osteopathie of totale check. het kan ook zo zijn dat het paard misschien gewoon geen plezier beleeft aan hard werken of onder het zadel zijn. misschien eens voor de kar doen kijken of dat maar haar ding is? niet elk paard wil een sportpaard zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 03:07

Ik ga mee met Wwijk23. Misschien een tijdje niet heel hard trainen maar grondwerk en lekker naar buiten gaan?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:56

TH1 schreef:

Met name het dikgedrukte viel mij op in je post. Ik geef zelf soms les in grondwerk maar ik zou nooit deze termen gebruiken. Waarom niet? Je legt alles buiten jezelf, jij kunt niets doen en het ligt gewoon aan het paard. Het ligt nooit gewoon aan het paard, je bent namelijk altijd samen bezig. En je kunt er altijd iets aan doen.
Een instructeur die deze termen gebruikt, daar zou ik aan twijfelen.

Een paard wat niet voorwaarts is kan nooit ontspannen aan de teugel lopen. Het loopt dan namelijk op de voorhand waardoor het hoofd altijd wat meer omhoog zal moeten blijven om goed in balans te kunnen lopen. Goed gebruik van de achterhand is waar je mee begint. De gewenste hoofdhouding is een gevolg van aangespannen buikspieren en ontspannen rugspieren (wat alleen kan als het paard de achterhand gebruikt).

Je bent nu dus niet echt aan de teugel aan het rijden, maar een 'valse knik' aan het creeeren.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:02

Sassol schreef:
TH1 schreef:

Je legt alles buiten jezelf, jij kunt niets doen en het ligt gewoon aan het paard. Het ligt nooit gewoon aan het paard, je bent namelijk altijd samen bezig. En je kunt er altijd iets aan doen.

Gouden regel in het paardrijden

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:13

...is... eerst bij jezelf zoeken ipv de bal bij het paard leggen.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:50

Ik zou eerst een manier zoeken waardoor je paard weer zin krijgt om met jou samen te gaan werken. Ik help nu zelf ook een vriendin die een paard heeft dat chagrijnig was en totaal niet vlot aan het been. Nu het paard helemaal nagelopen is door een goede osteo en tandarts is het paard sws al vrolijker en door heel veel af te wisselen gaat het steeds beter. Denk aan grondwerk, wandelen, longeren, buitenritten, sprongetje en nooit doorrijden tot het paard op is, maar gewoon steeds even aan de slag gaan.
Let heel goed op je eigen houding en instelling. Zodra jij positief/actief met je paard bezig gaat verandert de houding van het paard ook al snel. Zorg dat je met rijden zelf actief meezit en train niet als je zelf geen zin hebt, want dan zal het paard ook zeker geen positieve energie van jou krijgen.
Het kost tijd, maar kleine verschillen zullen al snel te zien zijn.

Succes!