Sterk sterk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:22

Ga eerst eens even rijtechnisch kijken of je het kan oplossen. En eventueel door veel grondwerk te doen en daarbij zeer consequent te zijn. Mocht dat niet baten, mijn broertje had een super sterk paard in het parcour. Die hebben we , op aanraden van mijn instructrice een dubbel gebroken bit ingehangen die maar een kant op knikt. Als het paard het bit vastpakte , dan werd dit bitje een slangetje. OntspandeEze weer, dan was het een simpel dubbel gebroken trensje

FromNorway

Re: Sterk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:27

Leer je paard eerst eens wat respect te hebben voor je er op gaat zitten...

Shar161

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:14

Precies, het klinkt alsof ze weinig respect voor je heeft zodra je erop gaat zitten. Ik zou heel veel grondwerk gaan doen. Bijvoorbeeld Oefenen met leiden en stilstaan. Of alleen een stap zetten als dat de bedoeling is. En hier heel consequent bij zijn. Daarnaast veel longeren zodat ze ook goed gaat reageren op je stem.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:19

tja stang erin, nu liep het goed af...... en misschien straks niet meer. jullie zijn de baas! .
en hoe meer ze bevestigd word in haar weg kunnen lopen hoe vaker ze dit zal gaan doen. -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:25

Galop is impuls opwekkend. Dus dit voorlopig buiten NIET meer doen. Gewoon rust in de tent houden. Veel stappen buiten en draven. Iedere keer terug laten komen. Je kunt in de bak oefenen met vier passen galopperen, halve ophouding geven (zit, kuit, handen) en terug naar draf vier passen en dan stap. Dit veel en vaak oefenen totdat paard rustig terug komt rijtechnisch van galop naar stap. Buiten dit oefenen in draf naar stap. Alles in volledige rust en veel belonen. Braaf goed paard.
Paard is sterk. Zie zijn mond als een porceleinen kopje dat ieder moment kan breken als je te sterk vasthoudt. Dus ben super zacht met je handen. Zacht, zachter op zijn zachtst.
Veiligheid voor alles buiten, dus wellicht buiten een ander bitje in totdat hij weer braaf is en er niet meer vandoor gaat. MAAR zachtjes blijven en alleen inkomen als het eventjes nodig is en dan gelijk weer zacht.
Pas als paard super braaf is paar galop pasjes buiten er bij gaan pakken.
Ik had ook zo'n drammer maar dat is allang verleden tijd en die wordt nu ook buiten met een zacht dubbel gebroken trensje gereden. Maar als mijn dochter op hem vertrok buiten (was hengst) deden we er wel een stang in.
Zij had een gevoelige hand maar kon dan net als 15 jarige iets sterker inkomen als hij de dames zag in de wei. Succes!

LisaGentle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:44

Hoi,
Sorry dat het zo lang duurt voor ik weer wat zeg.
Zondag had ik eerste officiële wedstrijd (BUITEN!!) en ze was zo braaf. Ze was heel rustig, ze trok niet, ze was echt super.
Ze was alleen soms aan het trappen, er zat waarschijnlijk een horzel tussen haar benen. Ze was alleen wat langzaam, maar dat komt omdat mijn zus ook al 2 proefjes had gereden (volgende x doen we allebei 1 maar dit was de 1e x dus kon niet weten dat het zo lang duurde). Ook heb ik gister een nieuw zadel gekocht via marktplaats, we hebben al een zadel maar die is te groot voor mij omdat mijn zus wat dikker is. Nu hebben we dus gewoon een 2e handsje erbij voor mij, want aan die andere (18 inch) heb ik geen steun, en is dus ook slecht voor mijn houding. De mevrouw die dit zadel verkocht gaf me ook nog hulp met rijden. Ze is er zelf ook nog op geweest. Ze heeft daarna de hele tijd hemels gelopen, zo fijn heb ik haar nog nooit meegemaakt. Vandaag had mijn zus les dus vandaag niet kunnen rijden, morgen heb ik les, dan vertel ik wel hoe het gegaan is.
*D *D

stergoertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:47

Je zou je instructrice om hulp kunnen vragen, die kan je vast goed helpen! Dat wegrennen zou misschien ook met dominantie te maken kunnen hebben? Naar mijn idee heeft hij niet veel respect?

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:03

Ik zou er eerst een tandarts naar laten kijken.
Haken of scherpe randen doen echt zeer en kan ook de reden zijn voor dit vluchtgedrag.

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:08

bokt je paard ook? wij hebben ook van die pony's en dan zegt mijn instructrice oplossen naar voren want je paard is toch sterker en ze proberen je alleen maar uit

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:28

Als ze blijft rennen ook de zadelmaker laten komen! En iemand met "zadel ervaring" heeft gekeken of je nieuwe zadel goed past? Te lang doorriiden met een slecht zadel brengt je heeel ver van huis. Hartstikke fijn dat het beter gaat!

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:45

Mijn paard wilt ook wel eens onder me uit rennen, vooral als ik op de vereniging les & haar veulen nog op stal staat. Wat mijn instructeur zegt, is veel overgangen rijden. Wanneer je merkt dat je pony te snel gaat, op de volte zetten. Net zo lang tot ze het gaat snappen dat ze ook zachtjes kan.

Hoop dat je er wat aan hebt, succes! :)