mijn linkerbeen... grr&*$#%*$#

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:29

Het hangt er denk ik ook een beetje vanaf of je paard over het schouder naar binnen valt, of als het ware met een bol buikje aan de binnenkant (komt het meeste voor).

Ik heb hetzelfde met die van mij. Hij is duidelijk het liefst bol aan de linkerkant en duwt dus het liefst zijn buik daar tegen mijn been. Ik ben zelf rechtshandig en minder handig en veel minder sterk met mijn linkerbeen. Dat is dus best lastig. Maar in principe zou een paard moeten reageren op kleine zachte beenhulpen.

Als het bij jou ook een bol buikje aan de binnenkant is, dan kun je dat voelen, doordat je zijn lichaam tegen jouw been aan voelt duwen en je kunt als je heel goed voelt, merken dat je nog maar 1 rugspier recht onder je zitbeenderen hebt. Namelijk de rechter. De linker rugspier heeft hij onder je weg laten zakken en daardoor kun je daar ook geen invloed meer op uitoefenen.

Probeer beide rugspieren aangespannen te houden onder je zitbeenknobbels door te drijven en je eigen zitbeenknobbel miniem te verplaatsen naar de plek waar je de rugspier kwijt bent.

Beide teugels evenveel druk en beide beugels ook evenveel druk houden! Als er in 1 beugel meer gewicht komt, dan is het effect van je milimeter verschuiving weer verloren. Als je op 1 van de teugels minder druk hebt, dan betekent dat, dat hij er toch ergens weer onder uit kan komen.

Met beide teugels evenveel druk, bedoel ik niet dat het hoofd er recht voor is. Je hebt wel een evenredige stelling van hoofd en hals naar binnen nodig. Overigens hoe meer stelling ik naar binnen vraag, hoe meer kans ik loop dat hij over het buitenschouder weg gaat lopen. Maar dat zou jou misschien juist wat kunnen helpen.

Je kunt ook nog controleren of het niet gedeeltelijk ook een probleem van je paard of pony is door te kijken hoe hij op de andere hand loopt. Op die hand zal hij eerder juist graag stelling om het binnenbeen nemen en niet naar binnen vallen. Loopt hij daar echter duidelijk naar buiten weg, dan zit het probleem eerder bij jou en begrens je te weinig met buitenhand en buitenbeen.

Je zwakke kant verbeteren is mogelijk. Maar dat kost veel oefenen, zweet en spierpijn! En ik kan het weten, want ik heb nog elke keer spierpijn in mijn linkerbeen haha.

Oh ja, ik vergeet nog iets wat denk ik ook belangrijk is! Consequent zijn. Als je pony/paard niet op een kleine beenhulp reageert en je weet zeker dat jij verder alles in orde had, dan kun je best een tikje met de zweep achter je been geven. Na een paar keer weet hij prima dat hij op die kleine hulp moet reageren om die tik te vermijden en wordt het ook makkelijker.