Makkelijk! Ik kocht mijn paard toen hij 5 jaar oud was, hij was toen net zadelmak maar daar was ook alles mee gezegd. Lekker blijven doortrainen en dan lukt het je zeker!
Ja het kan ik ben een 16 jarige aan het zadelmak maken.
Maar als je een leuk recreatie paard zoekt en er zelf nog niet zo veel ervaring mee hebt zou ik het niet doen.
sanne1992
Geplaatst: 18-06-14 09:25
perfecte leeftijd, tinkers (naar mijn ervaring ermee) leren snel. Die van mij is 7 en we zijn nu net een paar maanden bezig met aanleuning en wijken. Hij pakt het super snel op.
ik heb een fries van 15 jaar die altijd voor de marathon wagen heeft gestaan en niet veel onder het zadel is geweest. zij kon alleen maar hard en ook niet vatsoenlijk galoperen. ik heb haar nu vanaf feb 14 en de linker galop gaat al beter.
ik longeer vrij veel en dat doet wonderen voor mijn fries.
zo leerd ze balans te houden in de galop en dus ook in de bochten.
gewoon oefenen en als het voor jullie ok is dan is het prima.
Ik ga vandaag een buitenrit maken op haar en zal dan meer van haar "kunnen" te weten komen. Wat ze buiten kan, kan ze ook binnen lijkt me. Longeren is wel een goeie tip! Dat zal zeker ook helpen. Bedankt weer allemaal! Ik zie dat de meningen verdeeld zijn en dat is niet erg. Ik neem alles mee in mijn besluit maar uiteindelijk is je gevoel het belangrijkste Ik hou jullie op de hoogte. Morgen verslag!
Je moet je bedenken of je er mee bezig wilt gaan om een paard iets te leren, er tijd in te steken om iets te bereiken of dat je gewoon lekker wilt rijden, zelf wat wilt leren en wilt genieten.
Klinkt alsof je een leuk paard hebt gevonden. Je moet je alleen wel bedenken of je een paard wilt waarop je zo weg rijdt in alle gangen of dat je een paard wilt waaraan je ook nog wat moet werken om het rijden (samen) te verbeteren, zoals Joolien ook al opmerkt. Dat zijn twee verschillende uitgangspunten. Uit eigen ervaring weet ik dat het rijtechnisch bezig zijn met paardrijden, zeker met hulp van goede instructie, geweldig is, maar dat moet je liggen. Een combinatie van beiden, dus lekker bakwerk om je paard te verbeteren en buitenritten voor het genieten klinkt als een goede mix met en voor dit paard en voor jou.
Sanet
Geplaatst: 18-06-14 22:04
Mijn Fries is nu 17.. Tot en met haar 9e heeft ze veulentjes gekregen en wat in de bak gehobbeld. We zijn nu bezig met de wissels aan te leren zodat we Z2 kunnen gaan starten...
Dus ja, je kunt een Tinker van 6 nog meeeeer dan genoeg leren Goed les en voldoende doorzettingsvermogen en je kunt een hele hoop bereiken!
Martie
Geplaatst: 19-06-14 06:44
Als je voor dit paard kiest, is het verstandig om meteen les te nemen bij een goede instructeur/trice die ook ervaring heeft in het beleren van jonge paarden. Als een paard nog niet goed doorgereden is, is juist de galop een zwak punt. Daar hebben ze balans (evenwicht met ruiter op de rug) en kracht voor nodig en dat moet nog helemaal ontwikkelen. Vergeet niet dat rijden met een jong paard heel anders is dan met een reeds beleerd paard. Een ervaren paard zal in principe gehoorzamen als jij de hulpen op de goede manier geeft. Een groener paard kent nog niet alles dus al geef je de juiste hulpen dan kan het zijn dat het paard het nog niet goed begrijpt of lichamelijk nog niet in staat is dit goed te doen. En jij moet maar zien dat je dit zodanig aan het paard uit kan leggen dat hij dat gaat snappen. Daarom is begeleiding erg belangrijk. Ook om te bepalen wat je eerst gaat aanleren en wat later, in welk tempo dat moet gaan, hoeveel je per keer kan vragen, of je hulpen duidelijk genoeg zijn, iemand die op de grond mee kan helpen als het paard je toch echt niet begrijpt, etc.....
Ik heb een NRPS van 18 leren galopperen onder het zadel... Kan dus prima! Zij kent niet echt het verschil tussen linker en rechter galop, alleen dat ze de ene makkelijk vind en de andere heeeeeel moeilijk. Maar ja, ze is nu 25 en we rijden alleen buiten, dus ik ga er ook niet op lopen stampen dat ze ze allebei moet kunnen.
Wat er word gezegd over dit paard kiezen of eventueel een andere, daar zit wel wat achter. Maar die keuze moet je zelf maken. Je kunt ze in elk geval nog vanalles leren.
Een Tinker van zes is gewoon nog heel jong. (Is ze echt zes?) Waarschijnlijk is bakwerk veel moeilijker, omdat dat veel meer vraagt van haar balans. Dan kan aanspringen in galop heel lastig voor haar zijn. Toevallig ken ik een Tinker die dat ook lastg vindt.Dat is allemaal te trainen. Tip: Zoek iemand voor lessen, die kennis heeft van jonge paarden, het liefst iemand die kennis heeft van rechtrichten/academische dressuur. En bedenk, je koopt een 'puppy'. Met beleid wordt het vast een leuk paard, maar ze is nu inderdaad nog niet 'af'. Het kan ook zijn dat deze Tinker meer van buitenrijden houdt, dan van dressuur, maar wat is er nou leuker dan buitenrijden???