Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Belangrijk is om te kijken hoe jij je paard kan helpen om goed zijn lijf te gebruiken, dat is een goed streven. Ik heb zelf ook een geweldig paard, maar wel een ouder paard én een draver. Hem na een plaatje toe rijden is funest. Pas toen ik een instructrice kreeg die keek hoe wij het paard konden helpen goed zijn lijf te gebruiken zijn we met sprongen voor uit gegaan. 
xSmilla schreef:Heeft hij misschien iets wat hij heel leuk vindt om te doen? sprongetje maken ofso? probeer hem anders een beetje uit te dagen, kijken wat hij in zn mars heeft! veel afwisseling en bijvoorbeeld lekker in het bos uitstappen als dat kan in de omgeving?
Judith_ schreef:Rijtechnisch kan ik altijd lastig commentaar geven, dat laat ik lekker aan de bokkers over die dat wel kunnen.
Eén ding wil ik je wel mee geven, besef goed dat dit geen paard is wat aan het plaatje gaat voldoen. Waarschijnlijk lukt hem dan niet eens. Dat geeft echt helemaal niks.Belangrijk is om te kijken hoe jij je paard kan helpen om goed zijn lijf te gebruiken, dat is een goed streven. Ik heb zelf ook een geweldig paard, maar wel een ouder paard én een draver. Hem na een plaatje toe rijden is funest. Pas toen ik een instructrice kreeg die keek hoe wij het paard konden helpen goed zijn lijf te gebruiken zijn we met sprongen voor uit gegaan.
Bij mij is er ook een last van mijn schouders gevallen sinds ik besef dat we geen perfect plaatje hoeven te zijn en sindsdien is mijn paard ook vele fijner gaan lopen. Een instructrice die naar je paard kan kijken en alle plaatjes die ze gewend is opzij kan zetten kan je ook heel goed helpen.
Maar ik geloof dat je instelling helemaal goed is en je hebt dan ook geen enkele reden om je te schamen voor de foto’s. Te zien is namelijk wel dat je voor je paard bezig bent en niet voor het plaatje.
Als mijn paard mag kiezen gaan we springen. En van die motivatie maken we dan ook gretig gebruik. Een hindernisje in de bak helpt hem om dressuurmatig echt aan het werk te gaan en als beloning springen we aan het einde dan ook even. Balkjes toevoegen aan de training zorgt bij mij ook voor een blij en werklustig paard. Wie weet kun je voor jouw paard ook een motivatie vinden om het bakwerk leuker te maken
Verder ook proberen als ie dan in t juiste tempo loopt om dan ook echt niks te doen met je been/zit, enkel wanneer je harden/zachter wilt iets veranderen, als ie dat gaat begrijpen hoef jij minder hard te werken, en heeft je paard er hopelijk ook meer lol in 
darkadia schreef:Ziet er vriendelijk uit hoor, hij valt nog wat op de voorhand, maar dat is deels ook zijn bouw. Zelf rijd ik een dravertje. Het korter worden in de hals heeft tijd nodig en spieropbouw. Door zelf 'zwaar' te gaan zitten kun je het gewicht iets meer naar de achterhand verplaatsen, en verder veel overgangen rijden om te kijken of je hem daarmee actiever kunt krijgen. Die van mij wordt daar vaak wel fanatiek van, en is in stap in de bak ook regelmatig bijna sloom.
Verder vind ik keertje aansporen met hak op zich geen ramp tijdens training, ik geef liever even een keer een duidelijke hulp als ik geen reactie krijg dan twintig x een kleine. Naarmate dat beter gaat kun je die natuurlijk weer gaan verfijnenVerder ook proberen als ie dan in t juiste tempo loopt om dan ook echt niks te doen met je been/zit, enkel wanneer je harden/zachter wilt iets veranderen, als ie dat gaat begrijpen hoef jij minder hard te werken, en heeft je paard er hopelijk ook meer lol in
Ow en in het bos rechtuit kun je ook best wat dressuur mee pakken hoor, misschien vind ie de bak gewoon nog moeilijker voor zijn spieren
sneeuwpop schreef:Waar ik als eerste mee aan de slag zou gaan is je handen. Als je die gaat dragen ipv zo dicht bij je lichaam en het het zadel te houden.
Als jij beter gaat zitten, gaat je paard beter lopen.
Maar dat is wel iets waar je veel begeleiding bij nodig hebt. Scheelt wel dat het geen instructeur hoeft te zijn, want iedereen kan zien en zeggen als je handen weer naar beneden duiken. Je zal je balans weer moeten vinden op die manier, dus het is heel moeilijk.
Ik raad je aan om eens naar plaatjes en of filmpjes te gaan kijken van ruiters die meer ervaren zijn en daarbij goed naar de handen te kijken en dat vergelijken met je eigen foto's.
sneeuwpop schreef:Heb je daar al een foto van?
Niet dat ik je niet wil(!) geloven, maar uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is om je handen te dragen als je dat niet gewend bent..
sneeuwpop schreef:Ik kan me er niks bij voorstellen om mijn handen daar neer te zetten als het paard de teugels uit mijn handen wil trekken
Heb behoorlijk wat paarden onder mijn kant gehad.
Maar goed, als jij vind dat het beter gaat, dan is het het voor mij goed hoor.
Ik hoef niet alles te snappen