Beugels vallen uit tijdens de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnimalCare9

Re: Beugels vallen uit tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:04

Ik heb dit ook een tijdje gehad, mijn stijgbeugels een gaatje korter was wel beter, maar ik raakte ze nog steeds heel vaak kwijt. Bij mij heeft het wel heel erg geholpen om echt duidelijk naar achteren te leunen, na een tijdje kon ik dan terug gewoon correct zitten en hield ik mijn hakken goed naar beneden gedrukt..

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:51

Vaak heeft dit te maken met de rompbalans en spierkracht van de romp, deze heb je namelijk nodig om echt te kunnen zitten. Als niet optimaal is ga je compenseren en je stabiliteit elders zoeken, door bijvoorbeeld voorover te gaan zitten of je steun op de teugels te zoeken.
Door buik en rugspieroefeningen en gerichte oefeningen voor de rompbalans en rompstabiliteit kun je hier verbetering inbrengen. Je kunt namelijk wel "gewoon je hakken proberen uit te drukken" maar dan haal je de oorzaak van je probleem vaak niet weg, want die ligt ergens anders. Privéles van een goede instructrice helpt je vaak al een eind op weg, en anders kun door een hippische sportoefentherapeut nog verder geholpen worden (zie mijn onderschrift).

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:19

Heb je al geprobeerd om je beugels wat korter te doen?
En verder je hakken uitdrukken..

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:36

Ik had het in het begin ook. In stap, en draf kon ik ze bijhouden, maar in galop..tja. Het is inderdaad een kwestie van je hakken uit te drukken, en je lang te maken. Het komt vanzelf. Geloof me. Rijdt je les? Vraag dan aan je rij-instructeur (instructrice) of je is een gewoon rondje rond mag galopperen. Zodat je, je niet moet focussen op eventuele oefeningen. En als je gewoon alleen in de bak rijdt, kan je dit gewoon doen.
OF privé-les nemen.
Veel succes!

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:43

Je hebt al goede tips gekregen!

Zelf gebruik ik schuine beugelblokjes en dit vind ik ook echt een stuk fijner, heb er zelf meer steun aan!
Daarnaast vond ik de tip om in je beugels te gaan staan zeker een hele goede. Wat ook misschien kan helpen, is een handvat aan je zadel en tijdens de galop je zelf naar beneden te drukken, om zo de druk op je voeten te voelen en dit te oefenen.

Succes ermee!! :)

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:39

Oh ik had dit ook zo enorm vaak, tot ik nieuwe laarzen kocht met beter profiel. :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:54

Kortere beugels helpen echt niet, dat verpest alleen je zit en rijstijl. Hakken uitdrukken gaat ook niet lukken. Waar het om gaat is dat je je benen moet langmaken. Zorg dat je mooi rechtop zit, denk maar aan Ankie. Maak je hele been langer, begin bij je heup, dan je bovenbeen dan je knie ect.... Door alleen al te denken dat het langer wordt gaat je been in een betere houding liggen. Draai je been ook een ienieminie beetje vanuit je heup naar binnen.
Als je nu even de tijd neemt om te voelen hoe je zit zul je merken dat je in het zadel zit en plaats van er op. Je knie sluit mooi aan en je onderbeen hoeft alleen maar te hangen. Doordat je been 'verlengt' is hoef je niks met je hak te doen, die hangt automatisch naar beneden zonder dat je dat moeite kost. Doordat je been ingedraaid is heb je ook geen kapstoktenen.
Ga eerst maar eens een poosje in stap en draf oefenen je benen zo te houden, het is echt heel makkelijk.

marleenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:06

Hee ik heb geleerd om heel erg naar achteren te gaan zitten en je concentreren op het paard en niet op je beugels xxx

marleenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:07

Hee ik heb geleerd om heel erg naar achteren te gaan zitten en je concentreren op het paard en niet op je beugels xxx

ponyfan100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:26

Je moet je beugels zeker niet te kort doen, maar zorg dat ze zeker niet te lang zijn! Als ze te lang zijn kan je je hielen echt niet omlaag drukken!

Atek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:35

Beertjex schreef:
Hallo bokkers :D

Ik heb echt een probleem met de galop. Altijd in galop gaan mijn beugels uit, dan komt namelijk omdat ik in galop mijn hakken niet uitdruk en wat naar voren zit. Hebben jullie tips om mijn benen beter te strekken en hakken uit te drukken?

Ga voor jou gevoel erg ver achterover zitten.
Maak je beugels stukken korter, en thuis of op de fiets kun je jezelf aanlereb om je hakken uit te trappen

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:40

Heb net het zelfde probleem ben op vakantie naar mijn eerste buitenrit gegaan en ze hadden een soort van plastic netje rond de beugels en ging veel beter nu lukt galop veel beter

EmmaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:02

Hoi Beertje,

Ik lees dat je moeite hebt met het uitdrukken van je hakken waardoor je je beugels verliest.

Je moet allereerst ontspannen, maar toch gefocust zijn. Je houd je lichaam grotendeels ontspannen maar spant je buikspieren aan. Je bovenlichaam is nu stabiel, dus kan je je focussen op je benen.

Als je je enkels naar beneden drukt komt die kracht niet alleen uit je enkel, maar ook uit je knie en bovenbeen. Dus begin de volgende Kee met druk in je bovenbeen waarna ja rustig naar beneden werkt tot je enkel. Als het goed is voelt het dan een stuk gecontroleerder.

Daarnaast is het een kwestie van tijd en ervaring, dat je er niet meer over na hoeft te denken.

Succes!

KimBruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:21

Goed je hakken uitdrukken, of misschien je beugels een gaatje korter doen?