Kennen jullie ons nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:48

Ik zie je constant stelling vragen met links.
Laat haar eerst eens recht lopen, gelijke druk op de teugels.
Begrens de buitenkant met je buitenbeen/buitenteugel wanneer de de bocht om wil.
Niet aan de binnenhand zitten. Je hoeft haar niet de bocht om te 'sturen', ze is geen fiets. :+

Ik zie verbetering maar het nemen van zitlessen zou een goede optie zijn. :)

Edit:
Probeer eens stukjes expres met wat meer buitenstelling te rijden.
Zo kun je de linkerhand bewust loslaten, probeer dan ook een bocht te rijden met de buitenstelling.
Dus op je buitenbeen, begrenzend met buitenhand.

Kimmetje02

Re: Kennen jullie ons nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:31

Tip 1) Handen dichter bij elkaar.
Tip 2) Hakken uitdrukken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 11:11

Dat het er niet vriendelijk uit ziet, tja we zitten in de training op het punt dat ze moet leren los te komen van mijn te strenge linkerhand.
Ik moet die leren ontspannen en zij moet leren om het trucje "ik zet me vast op mijn ruiter haar vaste hand" uit te laten.

Mijn binnenhand is niet het probleem, wel mijn linkerarm... ook rechtsom is het die arm die zich hard houdt... daar zijn we mee aan de slag.
Ud'Anna is ook een merrie die gauw de zwakte van de ruiter tegen die gebruikt.
Ze weet dus dat ik daar vlug hard ben en gaat het ook echt opzoeken tot je hard wordt om dan te weigeren nog verder te doen.
Daar zijn we nu druk mee aan het werk.

Qua handen te breed, teugels te los of handen te laag... het is training hé mensen, het ziet er dus niet uit als op een proef... Breed en laag is soms een nodig onderdeel van een moment in de training...
Dit was hier dus ook het geval...

Paard ziet er nochtans vrolijk genoeg uit op de foto's dus zo erg kan het wel allemaal niet zijn en zo onvriendelijk ook niet, want geloof me, dit is geen merrie die zwijgend alles maar ondergaat, ze zou het vlug laten merken als het haar niet bevalt.

Qua zitlessen... juist ja... daar ga ik maar effe niet op in gaan...

Groetjes,
Nikita

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:28

Ik heb ook zo'n rare sterke arm. Op de een of andere manier kreeg ik die nooit ontspannen. Zelfs zo erg dat ik spierpijn in mijn schouder kreeg. Toen zei mijn lesgeefster elke keer als ik voel dat ik die arm vastzet om dan de teugels even in een hand te pakken. En dat heeft geholpen. Heel raar, maar mijn paard liep ook op een hand, hahaaa. En nu is die strenge arm er bijna helemaal uit.

Ik denk dat je je paard moet rijden ofdat je bitloos rijd. En we hebben allemaal mankementen.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:37

Dus het is ook training dat je een bit door een mond heen loopt te sleuren..?
Sorry maar ik vind het zeeer onvriendelijk uitzien.
Jammer dat je al het commentaar niet aanneemt en het weg wuift alsof niemand er iets van weet..
Als je niet tegen commentaar kan plaats hier dan ook geen topic ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:39

Er worden tips gegeven, en jij kraakt ze af.
Mensen proberen je te helpen, niet af te kraken.

Handen laag en breed is geen trainingsmethode, maar dwingen.
Handen hoger, meer naar elkaar toe en en rijden. Overgangen, tempowisselingen zodat de achterhand eronder.
Als je zo doorrijdt, zet je haar vast en kost het je veel geld..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:51

Waarom wil je niet op de zitlessen in gaan? Of ben je daar al mee bezig?
Goed zitten is zo belangrijk en je voelt vaak direct verbetering!
Mijn instructrice let heel erg op houding en zit. Super fijn. :))

En je hand zit natuurlijk aan je arm vast ;)
Een harde arm maakt een strenge hand.
Dat omschrijf ik hier automatisch als binnenhand omdat de foto's linksom genomen zijn.
Paard kan niet vasthouden als jij niet vasthoudt. En ja, het voelt zó debiel maar breng die linkerhand eens naar voren (zowel op linker en rechterhand) of rij eens een stukje met buitenstelling (op de linkerhand). En dan weer wat meer binnenstelling op de rechterhand.
Steeds even de druk van links halen.
Begrens de schouders in een wending met je buitenbeen.

En als laatste; paard moet niet leren loskomen van jou harde arm. Jij moet je arm weer zacht maken. Dan kan het paard ook niet meer vasthouden omdat jij niet meer vasthoudt.

Nogmaals; ik en meerdere bokkers zien verbetering! Maar we geven ook tips!
Zie het niet als commentaar maar als feedback.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:57

Ik vind je heel negatief tegenover de goede (en goedbedoelde!) tips staan. Zitlessen lijken me helemaal niet verkeerd. Waarom zou je daar niet op in gaan? Je hebt duidelijk geen onafhankelijke zit en dat is ook een deel van je problemen. Geeft niet, dat kennen we namelijk allemaal. Je moet alleen wel open staan voor tips. Jammer dat dat nu niet het geval blijkt. Je paard reageert op jouw problemen, niet andersom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:19

TS, ik vind als eerste echt top hoe je in die jaren vooruit bent gegaan, waar jij vandaan bent gekomen, poeh ik dacht dat t nooit goed zou komen ;)
Maar hierbij meteen een kanttekening, want jouw laatste topic van je wedstrijd vind ik het veel fijner ogen, er is meer ontspanning, jij zit fijner en je pony loopt ook fijn. Op deze foto's zie ik een hangerige pony en een ruiter die niet lekker in balans zit. Ben je veranderd van les? Anders gaan rijden? Tot nu toe vind ik dat nog niet ten goede komen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:37

TS: je bent niet 'mee" in de beweging, maar "hangt" er als het ware achteraan, en de (overigens erg knappe!) paard drukt als gevolg daarvan de rug weg, dat wreekt zich in vrijwel iedere beweging.
Paard ziet er naar mijn "smaak" helemaal niet tevreden of happy uit op iedere foto, zoals iemand hierboven zei, maar oogt alsof ze echt last heeft van het bit, dat zij ook nergens echt 'aanneemt".
Ik lees dat je voorheen bitloos ging, dat zou dan een verklaring kunnen zijn, ik neem aan dat er een goede tandarts is langsgeweest alvorens ze met bit werd gereden (dat is niet "niet nodig" omdat er voorheen geen bit in zat: juist wel!).

Je handhouding: okee, het is een training, maar had graag ook een foto gezien van de handen rechtop naast elkaar (en het effect ervan op de pony).
Erg trekkerig met de handen vind ik je niet per se, maar wel dwingerig (laag en breed), zodat een van het paard uit komende verbinding niet kan doorkomen.

Voeten is gewoon een kwestie van vaker rijden en echt op je twee zitbeenknobbels diep in het zadel zitten (uitademen, uitademen), dan "zakt" alles wel, dat komt wel als je een onafhankelijke evenwichtszit hebt.
Die is er nu niet omdat je achter de beweging aankomt.

Het ene "hangt" (sorry voor het woord) nu eenmaal met het andere samen.

Dit is niet als 'afkrakerij' bedoeld, maar als een stukje bewustwording.

Verlies niet je plezier door kritiek, maar ga fijn verder met je zeer fraaie paard, want alleen al doende leert men!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-05-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:43

Check even of je zadel niet te lang is voor je paard :) Heb het idee dat het over de laatste rib ligt, maar kan vertekenen.

Mooi paard wel!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:47

Ga je dan in ieder geval wel een passend bit kopen??? En anders ga je toch in Nederland starten, bitloos. En voor endurance ben je ook geen bit nodig, lijkt me voor je paard een stuk prettiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:54

bigone schreef:
Ga je dan in ieder geval wel een passend bit kopen??? En anders ga je toch in Nederland starten, bitloos. En voor endurance ben je ook geen bit nodig, lijkt me voor je paard een stuk prettiger.

Nja een paard dat los moet laten op de linkerkant heeft niks met t bit te maken ,maar met het lijf, dus dat zal ze denk ik toch echt rijtechnisch moeten oplossen :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:58

Ten eerste, prachtig paard! Ze heeft een zeer bijzonder kleurtje. :j
Maar ik ga mee met de andere reacties.. Ik heb je eerste paar topics bekeken, en ik moet zeggen dat je al ontzettend bent verbeterd, maar het is nog steeds niet juist.. Sorry. Het bit is inderdaad veel te groot, het ziet er naar uit dat je paard in de foto's te maken heeft met een zeer pijnlijk notenkraker effect door het bit. Ook heb je je voeten heel ver in de beugels, wat een groot gevolg heeft voor je houding. Als je je voeten juist in de beugels gaat houden (dus echt alleen met de bal van je voet/tenen in de beugels, en hakken ver omlaag) weet ik zeker dat je gehele houding er een stuk beter op wordt! :)
Neem al het advies van iedereen maar gewoon aan, en probeer alsjeblieft geen smoezen meer te bedenken zoals "dit is training" e.d, want in al je topics zijn dezelfde problemen te zien. Zonde van je tijd (en paard!), en je weet vast wel waar we het over hebben.

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:10

Ik ga mee in de bovenstaande reacties. Ik vind je handen veel te breed staan, het lijkt wel alsof je je paard in de krul aan het trekken bent. Het bit is ook nog eens te groot, wat het voor de paardenmond ook niet echt fijner maakt. Ook snap ik niet helemaal waarom je met een spoor rijdt, als je je voethouding nog niet onder controle hebt. Op bijna iedere foto zit je voet veel te ver in de beugel, steek je je hak omhoog en prik je je paard met je spoor.
Ook vind ik het nogal apart dat je smoesjes verzint voor je duidelijk niet goede houding, terwijl je een RT-HAW opent. Mensen geven je tips om je houding te verbeteren, doe er dan ook iets mee!
Ik probeer je alleen maar te helpen, ik hoop dat je er iets mee doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:30

Joolien schreef:
bigone schreef:

Nja een paard dat los moet laten op de linkerkant heeft niks met t bit te maken ,maar met het lijf, dus dat zal ze denk ik toch echt rijtechnisch moeten oplossen :)

Aangezien de ts redelijk gepikeerd is door het commentaar van iedereen over haar harde hand geef ik haar een oplossing waarbij het paard het minst te lijden heeft.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 15:37

Ik zal de enige zijn maar ik snap het geval over de brede hand niet. Ik heb mn hand ook wat breder op mn jonge paard zodat hij de steun kanzoeken om te zakken. Pas als hij lekker in de achterhand is doe ik ze weer bij elkaar.

TS leuke pony! Echt vreselijk goed gelukte kruissing :)

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:24

ik moet zeggen het ziet er 10x beter uit dan je eerste topic!
ga lekker door met oefenen maar je paard leren loslaten. ik heb zelf ook een strenge linkerhand, maar als ik aan het rijden ben ga ik mezelf na : laat ik los, zit ik recht,druk ik mijn haken netjes uit, zijn mijn handen op gelijke hoogte en echt heel de tijd ben ik bezig met het loslaten van mijn paard. Dat is lastig maar ja dat moet gewoon.
ga zo door, met dat leuke paardje :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:52

Little_Gift schreef:
Mijn binnenhand is niet het probleem, wel mijn linkerarm... ook rechtsom is het die arm die zich hard houdt... daar zijn we mee aan de slag.
Ze weet dus dat ik daar vlug hard ben en gaat het ook echt opzoeken tot je hard wordt om dan te weigeren nog verder te doen.

Probeer eerst maar eens af te stappen van het idee dat jouw merrie 'de zwakte van de ruiter' misbruikt. Ze reageert gewoon op wat jij doet. Als jij het goed doet zal zij op de juiste manier reageren.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:05

Je bit is te groot, of je trekt erg hard...

Doe je handen idd verder naar elkaar toe. Je voeten steken ver door de beugels... En bij sommige foto's heb ik het idee dat je erg ver naar achter zit.

Verder mooie combi! Ik heb de vorige topics bekeken en ik zie echt een grote vooruitgang, ga zo door! :)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:34

Little_Gift schreef:
Dat het er niet vriendelijk uit ziet, tja we zitten in de training op het punt dat ze moet leren los te komen van mijn te strenge linkerhand.
Ik moet die leren ontspannen en zij moet leren om het trucje "ik zet me vast op mijn ruiter haar vaste hand" uit te laten.

Qua handen te breed, teugels te los of handen te laag... het is training hé mensen, het ziet er dus niet uit als op een proef... Breed en laag is soms een nodig onderdeel van een moment in de training...
Dit was hier dus ook het geval...

Paard ziet er nochtans vrolijk genoeg uit op de foto's dus zo erg kan het wel allemaal niet zijn en zo onvriendelijk ook niet, want geloof me, dit is geen merrie die zwijgend alles maar ondergaat, ze zou het vlug laten merken als het haar niet bevalt.

Qua zitlessen... juist ja... daar ga ik maar effe niet op in gaan...

Groetjes,
Nikita

En daar gaat het mis. Je zegt dat ZIJ moet leren los te komen van JOUW te sterke hand. JIJ moet leren los te laten en de druk gelijk te maken. Wat ik zou doen met een paard wat aan een kant volledig vast zit is natuurlijk veel overgangen en figuren maken, maar vooral recht maken en op het moment dat ze recht is dan ook los te laten. Let er op dat de druk op beiden teugels gelijk is, heel moeilijk, maar goed te leren.

Daarnaast vind ik het niet terecht om te zeggen dat ze gebruik maakt van je zwaktes. Het zijn jouw zwaktes en jij moet er aan werken. Je paard reageert op je zwaktes omdat je het verkeerde signaal afgeeft. En wat is er mis met zitles?? Het is voor iedere ruiter goed om af en toe te doen, zeker omdat je een duidelijk probleem hebt met je beenligging.

Verder heb je een superknappe haflinger en met een beetje werk ga je er echt wel komen!! succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:31

Een paard dat zo vast gereden is op de hand zou ik eigenlijk eerst eens op losse teugel rijden, volledig los. Dat ze terug ontspannen kan bewegen. En als dat goed lukt en ze daarin durft gaan stofzuigen, dan pas weer op pakken. Zij moet niet van jouw hand af komen, jij moet uit haar mond leren blijven.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:23

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:41

Vind het jammer dat jij vind dat zij jou zwakte tegen je gebruikt. Volgens mij wil ze onder Jou zwakte uit. Daar heeft ze last van. En dat mag ook. Dat mag ze ook laten blijken.
We zijn er allemaal voor om te blijven leren. Zeker met paardrijden/omgaan moet je blijven leren. Eens van iemand anders les pakken, nieuw persoon, nieuwe kijk op je houding en paard.
Ik zelf val erg snel terug in mijn oude gewoontes. Iets afleren is namelijk erg moeilijk.
Ik zou als ik jou was een niet naar je paard d'r gewoontes kijken maar naar jezelf. Ik denk dat je een heel fijn eerlijk paard hebt. Je zegt dat ze het wel zou laten merken als er iets niet beviel, maar waarom denk je dat ze het bit vast pakt.
Vind het ook jammer dat je zegt "het is training, mensen. geen proefje". Dus op een training mag jij je arm vast zetten maar in de proef op wedstrijd doe je dat niet? Sorry, je hoort je paard altijd zo vriendelijk te rijden als dat je in een proef zou doen.

Je bent idd erg goed vooruit gegaan. En ik denk dat je paard voor je door het vuur gaat. Maar kijk eens goed naar jezelf. Vraag eens goed advies aan je lesgeefster. En doe iets met de tips die hier gegeven worden. Je bent nooit te oud om te leren.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:16

Ten eerste ben je inderdaad vooruit gegaan, maar toch vind ik dat je nog steeds erg onvriendelijk rijd.
Ondanks dat het een momentopname is, zie ik dat er constant getrokken wordt aan de teugels. Je handen staan veel te breed, opzij brengen is heel wat anders.
Dit heeft niets te maken met laag en breed, want je zet je paard gewoon vast op je bovenbenen, wat toch echt niet de bedoeling moet zijn.

En dat je paard vastpakt op de linkerkant is toch niet zo verwonderlijk?
Jij bent diegene die los moet laten, want een paard trekt zo hard als dat wij trekken.