Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rena100 schreef:Ik ga mee met aeolusnr1. Je gaf ook aan de het paard te veel op de omgeving let, dat is ook iets waar je aan moet werken, niet wat je gewoon moet accepteren. Tuurlijk moet je niets overhaasten en als je denkt dat het echt te snel gaat dan moet je even een stap terug (dat kan ik niet bepalen vanaf hier), maar als jij bezig bent met het paard, moet het paard wel de gedachten bij jou hebben.
En inderdaad gewoon goed bespreken over hoe nu verder. Een eenduidig stappenplan waar jullie allemaal het mee eens zijn, en is dat niet mogelijk dat misschien toch je handen er van af trekken...
Als ik zou kijken naar het paard dan zou ik al op de Shire kunnen rijden. Hij is groot, sterk en stikbraaf. Als ik wil kan ik daar morgen mee weg rijden. Maar zijn skelet is nog echt niet beter of sterker dan dat van mijn KWPNer en daarom staat hij lekker in de wei.
Ninx schreef:Tja, ik geef je gelijk.... 4 jaar is een kleuter, dara moet je zuinig op zijn.
Waarom al die haast? Moeten ze de trein halen?
Ik geloof ook in veeeeeeel meer basis voordat je erop klimt.
Ik denk dat de eigenaar hierin het laatste woord heeft.
Waarom gebruiken mensen in godsnaam een bijzet bij een jong paard? Ik krijg daar echt jeuk van....
Ninx schreef:Rena100 schreef:Ik ga mee met aeolusnr1. Je gaf ook aan de het paard te veel op de omgeving let, dat is ook iets waar je aan moet werken, niet wat je gewoon moet accepteren. Tuurlijk moet je niets overhaasten en als je denkt dat het echt te snel gaat dan moet je even een stap terug (dat kan ik niet bepalen vanaf hier), maar als jij bezig bent met het paard, moet het paard wel de gedachten bij jou hebben.
En inderdaad gewoon goed bespreken over hoe nu verder. Een eenduidig stappenplan waar jullie allemaal het mee eens zijn, en is dat niet mogelijk dat misschien toch je handen er van af trekken...
Ehm, hoort dat niet bij een jong paard? Is dat niet iets waar je inderdaad aan moet werken, maar wat erg veel tijd kost?
Spanning, ontspanning, vragen, loslaten.... het is allemaal secondenwerk in het begin. Een paard kan nu eenmaal niet langer geconcentreerd blijven in het begin.
Is er nu werkelijk iemand die een een jong paard uit de koppel plukt en verwacht dat het dier het direct volkomen normaal vind om alleen te zijn, en continue op jou gefocussed te zijn?
Ik less wel een beetje malle dingen hier. OF mensen hebben vrijwel nooit een jong paard in handen gehad, OF mensen trekken zich weinig aan van wat het paard nodig heeft en stampen door in hun eigen tempo
Oprechte nieuwsgierigheid: waarom een bijzet bij een jong paard?
aeolusnr1 schreef:Uit jouw manier van aanpak kan ik heel zeker zeggen het lijkt heel lief en heel vriendelijk, maar met enkel lief en vriendelijk daar kan je echt geen paard mee gaan opleiden.
Ik heb het gevoel dat je echt veel te traag bezig bent, veel te veel speling geeft, niet duidelijk genoeg bent, en dus heel duidelijk niet echt voldoende ervaring hebt.
Ervaren hulp kan dus eigenlijk alleen maar een pluspunt zijn, en jij kan er dus dingen van leren.
terpentijn schreef:Juist de veelgebezigde uitdrukking "ze zijn niet van poedersuiker" waar het om paarden gaat, daar zou ik dus jeuk van krijgen. En dat krijg ik ook, zeer irritant, nep-stoere uitdrukking. Alsof het maar gewoon allemaal moet en kan zoals de mens zelf beslist en bedenkt, ongeacht het individuele paard.
Een dier is een individu, de ene pakt zaken sneller op dan de ander.
vanachter de PC is nit te beoordelen of het paard in kwestie gebaat is bij een snelle doortastende, of juist een voorzichtige aanpak.
Wel is het geknutsel van twee verschillende types "beleerder" aan 1 paard nooit goed.
Dus, TS: een rechtstreeks gesprek aangaan met de eigenaar EN de andere beleerder(es), of, als je dat niet wil, zelf het bijltje er bij neergooien, anders kom je hier toch nooit uit.

sallandval schreef:Jij hebt je mening gegeven, meer kun je niet doen. Het is niet jouw paard, ik zou me dus terugtrekken en me er niet meer mee bemoeien.
Daarna nam zij mijn klusje over met touwhalster,liet hem op een piepklein rondje lopen en jaagde hem steeds weg met de achterkant van het touw.
)betadine schreef:Snap echt niet waarom je een jong paard al met bijzet wilt gaan longeren. Wat voegt het toe aan het zadelmak maken ? Niets dus.
bliver schreef:Annelove16x schreef:Ben het met je eens, gaat veel te snel. Je moet dit rustig aanpakken. En jij pakt het goed aan maar die ander niet..
lekker zwart wit geredeneerd