Bitloos rijden met slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra_

Re: Bitloos rijden met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:53

Ik zou eerder een tiedeman aanraden..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:58

Mona81 schreef:
@Unihorses: ik ben benieuwd, waarom juist niet met een bitloos hoofdstel, in dit geval sidepull? De rechte stukken zijn zeker niet alleen het probleem, maar werken wel als een trigger om nog harder te gaan.

omdat met slof het al gauw zo streng wordt. en sidepull is geen downpull. maar ik heb ook wel gelongeerd met elastiek en sidepull hoor... op het aller lost.

maar ongeveer anderhalf jaar terug vond ik het beestje wel lekker lopen , ruiter alleen niet fijn zitten... is dit de ruiter die hem heeft "overvraagt?"
hooo werkte niet :+ ik bedoel die uit het wei heeft een draver topic ;)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:08

Bedoel je de foto van hem in de wei aan het rijden? Dat is de dochter van de toenmalige eigenaresse. Die foto is van de periode dat hij nog niet zo lang bij hun was. Hij heeft dus ooit wel lekker gelopen. Ik weet ook dat hij het kan, dat laat hij vaak genoeg zien.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:21

Lastig inderdaad, de spanning moet uit zijn koppie, ik weet niet of het makkelijk te doen is om met dubbele lijnen te longeren terwijl jij erop zit, ik zou zo in de knoop zitten met de lijn. Het is wellicht ook gewoon zijn onbalans, of jou onbalans , hoeft niet eens een probleem in de rug te zijn maar misschien inderdaad iets op zijn rug gebeurt waardoor hij nu direct de lucht met zijn koppie in gaat. Heb zelf ook een draver maar de draf ontspannen man wat heeft dat lang geduurd echt meer dan 2 jaar denk ik hoor, misschien wel 4 jaar. ik heb haar nu 5 jaar en pas de laatste tijd kan ik heerlijk draven met een stofzuiger. Wat zijn ze ook lekker gevoelig die dravertjes he, zeker een pluspunt maar ook hun valkuil . Ik heb zelf heel veel met dubbele lijnen gelongeerd en grondwerk gedaan (net als jij dus ) en veel erop in stap met de les, nooit bijzet geprobeerd, rij ook bitloos met haar. Sterkte , ook al heb je niet heel veel handvatten gekregen van me.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:24

Geeft niks boedjang, toch bedankt voor je reactie. Het is toch fijn om te lezen dat er meer dravers zijn die er zo'n moeite mee gehad hebben en er toch zijn gekomen. Dat is toch weer bemoedigend!

Edit: heerlijk, de eerste foto in jouw profiel! Hopelijk zijn wij over een paar jaar ook zover. Het zijn inderdaad heerlijke paarden. Voor mij niks anders meer <3

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:29

Als je al lang bezig bent zou ik toch eens foto's laten maken, het zal niet het eerste paard zijn wat door verkeerd rijden of een slechtpassend zadel schade heeft opgelopen... zeg niet dat het zo is, maar het is wel goed om uit te sluiten.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:32

Ik zou het gewoon proberen. Je merkt vanzelf wel of het scheelt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:36

Klinkt als mijn merrie. Rijden was voor haar hard, hard, en als het even kon, nog harder, geen besef van balans, rust of tempocontrole, laat staan wat nu de rem was.
Nu houd ik niet van hulpteugels en heb alle tijd, dus ook die tijd genomen. Zeker de laatste jaren trainen we intensiever en gaat ze met sprongen vooruit. Ik ben vanaf de grond begonnen, werken aan de hand met een kaptoom. Hierop leerde ontspannen haar lijf te gebruiken, maar ook te gymnastiseren. Deze gym doorgezet in het rijden, balans, rust, ontspanning. Allemaal in stap. Pas als ze tevreden in stap nagevelijk liep, de draf ingezet. Ik reed dan wel altijd zonder zadel, dus hier nog een hoop werk aan gehad, want ze is niet alleen rap op hulpen vanuit de hand, maar juist de hulpen die ik geef met mijn lichaam. Inmiddels rijden we met zadel en gaat ook de draf heel mooi. Maar goed, kan wel uren over doorpraten, weet niet of dat interessant genoeg is.

Ik ben destijds overgestapt van bit naar bitloos, maar uiteindelijk in het rijden weer terug gegaan naar bit. Omdat ik de bitloze optomingen die ik probeerde te veel ruis vond geven, of te grote hulpen. Op het bitje kan ze nu heel fijn ontspannen en mijn hand opzoeken. Ik moet alleen niet denken dat het mijn rem is wanneer ze haar gekke minuutje heeft, dan kan ik beter de teugels los gooien. Wellicht is het een optie om weer eens te proberen, omdat je hulpen toch anders doorkomen.

Wat ik dus met een paard als deze zou doen is helemaal terug naar de stap en daarin gymnastiseren. Vermoedelijk is een van de redenen dat ze zo hard gaan ook dat de balans met een ruiter moeilijker is dan aan een longe. Dravers stuwen eerder, dus nog een reden om nog harder te gaan. Terug naar stap en hierin je paard loswerken. Als dat nog een jaar duurt, tja, paardrijden is leren en een ideale kans om te leren hoe je in iedere gang een lichaam kan trainen. Ik heb jaren niet gedraafd en nooit spijt van gehad.
Pas als de stap ontspannen is, nagevelijk, dragend en het dier los is, aandraven op het moment dat het die die dingen doet. Hieruit enkele passen, op je zit en stem terug, zo min mogelijk druk en weer die ontspannen, dragende nagevelijke stap opzoeken.
Je noemt een laag hoofd voor bochtenwerk, maar dat vind ik de omgekeerde wereld. Paard werk je los in zijn lijf door bochtenwerk, en als jij en paardlief het kunnen, zijgangen. Hieruit zullen ze vanzelf (soms met een klein beetje druk) zakken. Het is alleen een langere weg.

Dus, ik zou niet kiezen voor de 'quickfix' van een slof of een thiedeman, omdat als ik het zo lees, het paard niet de balans heeft om rond te lopen in draf met een ruiter.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:53

Mona81 schreef:
Edit: heerlijk, de eerste foto in jouw profiel! Hopelijk zijn wij over een paar jaar ook zover. Het zijn inderdaad heerlijke paarden. Voor mij niks anders meer <3

Dank je, ik vind het ook een heel fijn plaatje en zo anders als heel veel foto's daarvoor echt als een kameel , rugweg drukken enzo , ook niks mis met rug maar gewoon het niet anders kunnen, het niet snappen als er iemand op zit. ik zou inderdaad gewoon proberen met de bijzet, je ziet het snel genoeg neem ik aan :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:05

Terug naar de stap gaan en hierin blijven oefenen voordat je aan draf begint, ook als dit weken trainen kost.

Heb hier ook een draver, en door onkunde gelijk begonnen met een slof (puur op slof, niks anders erbij, neus tussen de voorbenen en lopen maar), maar serieus, wat heeft dit geholpen. Paard was nog altijd niet goed in balans, maar ging wel naar onder bij druk (voorwaarts was die van zichzelf al).

Vanuit die plek ben ik terug gaan rijden, eerst even zagen was wel nodig, maar waar ze normaal bij zagen omhoog ging, ging ze na het slofteugelgebruik omlaag. Druk naar traag tempo, loslaten en bij versnellen gelijk druk, weer los bij rust.

Slofteugel bij bitloos, nahja, wat heb je er om hangen? Bij een hackamore moet je het gewoon niet gebruiken, maar bij een kaptoom... liever niet, maar als het helpt en voor korte tijd is kan het wel.

Zeker is het fout, maar dravers zijn getraind om op druk omhoog en vooruit te komen en dus niet te wijken voor die druk, maar er juist op te gaan leunen. Een paard gaat niet (snel) begrijpen dat druk -> naar onder betekend. Het is een beetje valsspelen om een zetje de goede richting in te krijgen.

Hier oefen ik nu altijd in stap, geen vaste druk (zo veel mogelijk los gaan laten, is in het begin 'onmogelijk') en constant "terug" en rust, "terug" en rust, "terug" en rust, doorgaan tot het paard echt in een slakkentempo loopt. 1 half rondje, in die rust stilstaan, belonen en afstappen, morgen weer een nieuwe dag.

Echt beginnen bij het begin, denk aan spierpijn, véél vermoeiende dingen (já, hoofd omlaag, langzaam lopen en de buikspieren aanspannen is voor zo een paard extreem vermoeiend) dus begin zodra die goed loopt een half rondje (dag of 2/3), dan 1 rondje (dag of 2/3), en dan uitbouwen naar 1,5 ronde, 2, 3, 4...
Dan ga je een uur trainen in stap, geen draf, lekker loswerken in stap.

Je kunt het zeker in korte tijd gaan pompen, maar naar mijn idee werkt dit niet.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:55

Wat hier al meer wordt aangegeven, is dat het hoogstwaarschijnlijk een balansprobleem is! Dus helemaal terug naar de basis en niet naar een slofteugel, grote kans op ongelukken als ie in de slofteugel gaat hangen en alsnog tempo gaat maken. Wat ook zou kunnen helpen om juist op rechte stukken te beginnen met nagevelijkheid vragen, zodat ie alleen daar op hoeft te focussen, inplaats van voltes en achtjes te rijden, meestal vinden ze inbuigen ook al moeilijk. Veel succes ermee