Paard gaat op volte er tussenuit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:35

Die van mij flikte dat geintje ook heel vaak. Wat bij mij geholpen heeft is om niet keurig nette voltes te gaan rijden, maar slangenvoltes, dan weer recht oversteken, dan weer een halve volte naar links, dan weer naar rechts. Wat je kunt doen is een CXC volte beginnen en nog voor je bij X komt een kleine volte linksom maken. Kom je dan weer bij X een kleine volte naar rechts maken en pas daarna de grote volte afmaken. Zo hou je hem bezig en ben je hem steeds voor. En je mag hem met die voltes best wel even "overvallen". Dus niet te veel tijd nemen om hem voor te bereiden op stelling naar links en buiging netjes. Gewoon bam rondje linksom en hop weer rondje rechtsom voor hij kan bedenken dat ie er vandoor wil. Het gaat erom dat hij zijn aandacht bij jou houdt.

Heukeltje

Re: Paard gaat op volte er tussenuit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:38

Ja idd, heel frustrerend en het ziet er natuurlijk ook nog eens belachelijk uit, bij mij in ieder geval wel :D . Heeft vaak toch met onbalans te maken en scheefheid. Geen gelijk gewicht op beide benen pakken, die van mij kiest vaak voor zichzelf de makkelijkste weg en compenseert door het ene been iets buiten de massa te zetten bijvoorbeeld, als je dat corrigeert gaat ze dus stom doen, gewoon omdat het kan :o

Maar probeer eerst eens voor de X terug te gaan naar stap en blijf dit herhalen en bouw het langzaam uit. Probeer goed te voelen welk been ze probeert te ontlasten en probeer dus bijvoorbeeld die schouder in je overgangen terug goed te plaatsen waar jij het hebben wilt. Valt ze op haar binnenschouder/been, rijd je de overgang terug en naar voren dus iets met buitenstelling zodat ze meer gewicht op buitenvoorbeen moet pakken, UIteindelijk zal ze leren het gewicht beter te verdelen

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 09:46

@ Tjaakje, bedankt voor de goede tip, dit lijkt mij een goede manier zodat hij het niet aanziet komen en dus niks kan voorbereiden!

@ Heukeltje, het ziet er echt belachelijk uit, ze hadden namelijk zaterdag mijn proef gefilmd en tot 2 keer toe peert hij hem er tussenuit haha stom gezicht, Ik ga het proberen

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:06

Heeft die van jou ook het probleem dat die neiging heeft naar binnen te vallen of dat dan weer helemaal niet? Die van mij krijg ik namelijk op de linker hand bijna niet van de hoefslag af en op de de rechterhand bijna niet op de hoefslag, wat eigenlijk best raar is want op de rechtervolte gaat ze dan weer naar links ineens.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:08

Ja klopt, linksom valt die van mij op binnenschouder, rechtsom op buitenschouder. Wat ook logisch is want ze pakt meer gewicht op haar linkerschouder, dus valt ze rechtsom om naar buiten en linksom naar binnen.

Je hebt natuurlijk verticaal en horizontaal balans wat je moet ontwikkelen, paard wat op de voorhand loopt leer je zijn gewicht te verplaatsen naar de achterkant, alleen word vaak de balans tussen beide voor of achterbenen vergeten.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 13:03

Bedankt voor de tips, vanavnd gelijk aan de slag! Klinkt gek, maar heb er zin in :')

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 07:43

Even een update; gisteren ging het een stuk beter ik heb alle manieren geprobeerd maar het fijnste werkte toch wel voor mij waardoor ik nog enigzins een volte kreeg gereden was; de klein volte links om draaien en vervolgens kleine volte rechtsom, + de volte in draf benaderen en gaan stappen rond de x en wanneer hij weer terug bij mij was weer te gaan draven * heel fijn * ! + mijn binnenhand een stuk losser laten, dat was echt ook wel mijn fout! En ook wel een slangenvolte rijden vanuit de linkerhand zodat ik bij x weer op de rechthand zit.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:12

+:)+

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:58

Top!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:15

Leuk dat het zo goed ging!!

xxjennxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 06:15

Mijn paard heeft dit ook gedaan. Hij wist precies hoe hij mij kon pakken. Ik heb hem toen 1 keer gelongeerd met een losse bijzet. Hij probeerde het alsnog aan de longe...maar uiteindelijk heb ik hem netjes rond gekregen en hij heeft het daarna nooit weer gedaan.

Tatjanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:52

hallo
ik snap dat je er gek van word , mijn heeft het erger
doet dat in galop voel ik ze meer en meer de volte groter maken
maar als je dan meer druk zet op de buiten teugel en tegen haar aan legt dan durft ze
nog eens te vertrekken ook in volle galop naar de A toe in de pist .
Met gevolg dat ik mij er nooit aan verwacht en al een paar keer serieus ben gevallen van haar

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:44

Tatjanax schreef:
hallo
maar als je dan meer druk zet op de buiten teugel en tegen haar aan legt dan durft ze
Met gevolg dat ik mij er nooit aan verwacht en al een paar keer serieus ben gevallen van haar

Die van mij doet het zelfs op de diagonaal omdat ze dan denkt dat ze misschien toch die volte op moet dus wijkt ze al naar links :') okal hoeft ze dat dus niet

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:53

Uit deze penny komen veel (meestal) goede adviezen met een verhaal erbij tot Tokio.
die van de volte nadat ik een paar commens heb gelezen dacht ik: je bent het zo gewent geworden dat ie dat daar doen dat je misschien een soort angst achtig iets ongemerkt doen zoals : waneer het goed gaat denk jij ; ja goedzo nu blijf je oook zo maar je kan je handen misschien vastzetten eb rug waardoor ie dan ook wegstpringt als het aan jou ligt/lag . Heeft er iemand anders ooit op gereden??

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 08:19

Tatjanax schreef:
hallo

Vast goed bedoelt, en t zal er wel aan liggen dat het ochtend is maar ik begrijp niet echt wat er staat :')

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 08:20

kesha1 schreef:
Uit deze penny komen veel (meestal) goede adviezen met een verhaal erbij tot Tokio.
die van de volte nadat ik een paar commens heb gelezen dacht ik: je bent het zo gewent geworden dat ie dat daar doen dat je misschien een soort angst achtig iets ongemerkt doen zoals : waneer het goed gaat denk jij ; ja goedzo nu blijf je oook zo maar je kan je handen misschien vastzetten eb rug waardoor ie dan ook wegstpringt als het aan jou ligt/lag . Heeft er iemand anders ooit op gereden??

Nee, nog nooit iemand anders op gereden!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:38

Misschien iemand die je vertrouwd op je paard zetten en kijken ofie dat dan ook weer doet?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:49

kesha1 schreef:
Misschien iemand die je vertrouwd op je paard zetten en kijken ofie dat dan ook weer doet?

Bij mij heeft er wel is iemand anders op gezeten (mn trainer) en daar doet ze t ook.
Denk dat je er alleen invloed op hebt als je angst hebt, mij boeit t niet als ze ineens de andere kant op gaat want t is niet zo dat ik dan het gevoel heb dat ik er af val, wanneer je dat wel hebt kan het zijn dat je een andere houding aanneemt door "spanning" en het paard t daardoor alleen flikt bij jou en niet bij iemand anders.

y_bouwsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:54

Ik heb er ook een poosje mee gezeten, met mijn paardje. Bij mij was het toch een rijtechnische fout.
Ik vroeg keurig netjes mijn stelling naar binnen begrensde met mijn buitenbeen, maar gaf net iets teveel mee met de buitenhand waardoor ze zich toch uit die volte kon drukken en knetterhard de andere kan op kon gaan. Bij mij werkt dus... Ook goed de buitenhand eraan houden, dwz ook al vraag je stelling naar binnen moet de druk op beide teugels gelijk zijn.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:22

Dani zoiets kan ook want kan ook zijn dat je de spieren van jezelf aanspant en daardoor het paard dat doet omdat jij weet datie het doet

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:44

kesha1 schreef:
Dani zoiets kan ook want kan ook zijn dat je de spieren van jezelf aanspant en daardoor het paard dat doet omdat jij weet datie het doet

Ja maar meestal span je je spieren als je spanning hebt, ik ben altijd heel erg ontspannen op mijn paard en heel bewust bezig met goed die volte op rijden. Die van mij is gewoon stront eigenwijs, ze wil waar ik ook rij bijna nooit naar rechts, okal moet ze wel omdat er bijv een touwtje is dan nog doet ze een poging naar links te gaan.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:53

ik had het over ~TS

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:20

Nee hoor zet mezelf ook niet vast want we rijden voor de rest heel ontspannen! Maar had gekunt

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:44

Mijn pony deed dit ook altijd!
Het gaat nu beter!
Alleen in de gallop nog soms....
Ik heb t geleerd met lessen! Bij mij was het probleem dat ik buitenhamd meer moest begrenzen
Succes! :')

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 08:07

Heb hem gisteren aan de longe gehad, in het begin ook echt streken uithalen maar meneer heeft totaal geen moeite met die volte te rijden, vanavond maar weer eens erop en kijken hoe het gaat!