Te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:59

Essxan schreef:
Denk dat er dan een hoop mensen kunnen stoppen met rijden omdat ze dan allemaal te zwaar zijn voor hun paard/pony. Mijn paard is 1.65, ik ben 1.81 en ongeveer 78 kilo. Niks niet te zwaar voor mijn paard om mij te dragen. Heb ook met mijn lengte en gewicht op kleinere paardjes gereden, het licht er ook aan hoe soepel je als ruiter meekomt met de bewegingen van je paard.

Jij past goed op je paard hoor!

_Denise_

fresley schreef:
Hoe zwaar zijn mannelijke ruiters dan volgens jullie? Een man weegt ookal snel 80 kilo.
En die trainen ook niet alleen de paarden van 1.80 maar ook de kleinere rond de 1.60. Vind jullie oordelen nogal hard. Men weet helemaal niet hoe de ruiter rijd en wat de ruiter met het paard gaat doen...

Exact wat ik dacht! Een beetje man met spier weegt ook al gauw meer dan 80 kilo.
Ik denk dat je echt naar het gehele plaatje moet kijken; Lengte, zadel, verhoudingen ruiter, souplesse ruiter, leeftijd, bespiering en bouw van het paard vind ik allemaal factoren die meespelen.

Essxan

Veertje11 schreef:
Essxan schreef:
Denk dat er dan een hoop mensen kunnen stoppen met rijden omdat ze dan allemaal te zwaar zijn voor hun paard/pony. Mijn paard is 1.65, ik ben 1.81 en ongeveer 78 kilo. Niks niet te zwaar voor mijn paard om mij te dragen. Heb ook met mijn lengte en gewicht op kleinere paardjes gereden, het licht er ook aan hoe soepel je als ruiter meekomt met de bewegingen van je paard.

Jij past goed op je paard hoor!

Dank je wel

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:03

_Denise_ schreef:
fresley schreef:
Hoe zwaar zijn mannelijke ruiters dan volgens jullie? Een man weegt ookal snel 80 kilo.
En die trainen ook niet alleen de paarden van 1.80 maar ook de kleinere rond de 1.60. Vind jullie oordelen nogal hard. Men weet helemaal niet hoe de ruiter rijd en wat de ruiter met het paard gaat doen...

Exact wat ik dacht! Een beetje man met spier weegt ook al gauw meer dan 80 kilo.
Ik denk dat je echt naar het gehele plaatje moet kijken; Lengte, zadel, verhoudingen ruiter, souplesse ruiter, leeftijd, bespiering en bouw van het paard vind ik allemaal factoren die meespelen.

Jij gaat mij niet vertellen dat je met 1.60 en 80 kilo lekker mee kunt komen. Dan ben je gewoon 25 kilo te zwaar!!!

Ik met 1.80 en 95 kilo (als ik 25 kilo te zwaar ben) ga toch ook niet op een paard zitten? Een trekpaard misschien nog maar niet op een standaard huis-tuin-en-keuken kwpn-er.
Omdat je dan gewoon enorm dik bent (sorry).
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-05-14 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:07

MarlindeRooz schreef:
Jij gaat mij niet vertellen dat je met 1.60 en 80 kilo lekker mee kunt komen. Dan ben je gewoon 25 kilo te zwaar!!!

Ik met 1.80 en 95 kilo ga toch ook niet op een paard zitten? Een trekpaard misschien nog maar niet op een standaard huis-tuin-en-keuken kwpn-er.

Niet een ruiter van 1.60m van 80 kilo, maar met 80 kilo op een paard zitten van 1,60m.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:07

Brainless schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik met 1.80 en 95 kilo ga toch ook niet op een paard zitten? Een trekpaard misschien nog maar niet op een standaard huis-tuin-en-keuken kwpn-er.

Niet een ruiter van 1.60m van 80 kilo, maar met 80 kilo op een paard zitten van 1,60m.

Zie mijn eerste post!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:08

MarlindeRooz schreef:

Ik vind anders Lifaya een prachtig voorbeeld van iemand met soortgelijke maten die ik een prima combi vind vormen met haar rijpaard. En ik denk dat haar foto's voldoende aangeven dat er van niet mee kunnen gaan met de bewegingen van het paard geen sprake is. :n

Jammer dat hier een getalletje over gewicht en lengte voldoende informatie blijkt te zijn voor sommigen om een beeld te vormen over iemand.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:08

MarlindeRooz schreef:

Je zei net nog dat je 1.80 was met 70 kilo en nu ben je ineens 95 kilo? Je komt wel snel aan zeg als dat echt zo is >;)

Seni

Re: Te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:10

Ik ben ook 1.60 met 80kg geweest, ik kon prima meekomen met mijn pony. Vind het erg vreemd dat hier zo fel wordt gedaan over een gewicht wat echt nog niet zo extreem is. Als ik thuis ben zal ik een foto opzoeken.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:11

Nu ja mensen van 60 kg zijn ook te zwaar om op een paard te zitten. Vooral die stijve harken en die met weinig conditie. Ik zou eigenlijk alleen maar kinderen op paarden laten rijden want paarden zijn eigenlijk zelfs niet gemaakt om op te rijden. Laat iedereen lekker gewoon naast hun paard staan DAT is het beste voor elk paard.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:12

ik snap dat ts erbij twijfelt
ik denk dat het er erg van afhangt hoe zwaar je zelf bent, dat beïnvloed je idee ervan denk ik
ik ben 62 kg en 173 lang, maar in de tijd dat ik wat dikker was (70 kg) vond ik mezelf ook te zwaar worden
terwijl een meisje dat 173 is en 70 kg best op mijn paardje kan :P

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:13

MarlindeRooz schreef:

Dit is echt dus een uitspraak gebaseerd op niks. Je kan geen eenduidige conclusies trekken op basis van gewicht en lengte alleen, en al helemaal niet of iemand al dan wel of niet in staat is een paard zijn bewegingen te volgen.

En daarom mijn advies naar TS om een totaalplaatje te creëren van mogelijke aanstaande combinatie.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:14

Ik ben zelf 164 en ben ook niet de slankste, heb zelf een paardje van 1.60 en rijd ik regelmatig spring en crosswedstrijden mee, mijn paard heeft nooit last van mij gehad.
Daarbij heb ik veel spier en zware botten en ben ik zeker niet 20 kilo te zwaar! Je kan gewicht in een hoop andere vormen hebben dan vet, spieren wegen namelijk meer dan vet.

Lauratje_88 schreef:
Nu ja mensen van 60 kg zijn ook te zwaar om op een paard te zitten. Vooral die stijve harken en die met weinig conditie. Ik zou eigenlijk alleen maar kinderen op paarden laten rijden want paarden zijn eigenlijk zelfs niet gemaakt om op te rijden. Laat iedereen lekker gewoon naast hun paard staan DAT is het beste voor elk paard.

Paarden zijn wel degelijk gefokt om op te rijden en dit slaat nergens op. Paarden zijn gefokt als werkdier voor zowel trekken als rijden..

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:15

NaomixAline schreef:
Ik ben zelf 164 en ben ook niet de slankste, heb zelf een paardje van 1.60 en rijd ik regelmatig spring en crosswedstrijden mee, mijn paard heeft nooit last van mij gehad.
Daarbij heb ik veel spier en zware botten en ben ik zeker niet 20 kilo te zwaar! Je kan gewicht in een hoop andere vormen hebben dan vet, spieren wegen namelijk meer dan vet.

Lauratje_88 schreef:

Paarden zijn wel degelijk gefokt om op te rijden en dit slaat nergens op. Paarden zijn gefokt als werkdier voor zowel trekken als rijden..

Wist niet dat natuur dacht van och laten we een paard maken zodat mensen erop kunnen zitten. En ja 50-60kg is gewoon te zwaar voor een paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:15

Naast wat te zwaar of te groot is.

TS je mag altijd zelf bepalen aan wie je je paard wel/niet verkoopt.

Mijn opa heeft ook wel eens van de verkoop afgezien omdat degene totaal niet paste (qua manier van rijden/omgaan) bij het paard, ondanks dat degene het paard graag wilde hebben.
Mijn opa (doorgewinterde handelaar) was gewoonweg bang dat degene ongelukken zou gaan veroorzaken met het paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:16

Ik ben ook 160, maar ik zie er bij 80 kilo beter uit dan bij 55 kilo hoor, dan ben ik echt te mager. :+ het heeft ook met lichaamsbouw te maken. En in dit geval ook met hoe goed iemand rijdt. Lifaya staat heel mooi op haar paarden bijvoorbeeld en de paarden zien er niet uit alsof ze het zwaar hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:16

Lauratje_88 schreef:
Wist niet dat natuur dacht van och laten we een paard maken zodat mensen erop kunnen zitten. En ja 50-60kg is gewoon te zwaar voor een paard.

Dus ook niet meer natuurlijk laten dekken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:18

Veertje11 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Je zei net nog dat je 1.80 was met 70 kilo en nu ben je ineens 95 kilo? Je komt wel snel aan zeg als dat echt zo is >;)

Ik heb mijn post aangepast. :')
Maar ik ben godzijdank geen 95 kilo. :+

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:22

Brainless schreef:
Lauratje_88 schreef:

Dat duurt geen uren en daar is het paard voor gemaakt. Ik wist niet dat hengsten merries reden zoals mensen dat doen? Of zitten ze er een uur aanvast geplakt zoals mensen? Iedereen denkt hier precies ze zijn de perfecte ruiter maar met hun 50-60kg doen ze eigenlijk al veel schade, veel meer dan ze denken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:25

Lauratje_88 schreef:
Dat duurt geen uren en daar is het paard voor gemaakt. Ik wist niet dat hengsten merries reden zoals mensen dat doen? Of zitten ze er een uur aanvast geplakt zoals mensen? Iedereen denkt hier precies ze zijn de perfecte ruiter maar met hun 50-60kg doen ze eigenlijk al veel schade, veel meer dan ze denken.

Als je hengsten ziet spelen, krijgen ze aardig wat "klappen" te verduren en hangen ze meerdere keren per dag bij elkaar op de rug.
Leggen ze elkaar plat, steigeren ze, vallen ze om enz.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:26

Lauratje_88 schreef:
Brainless schreef:

Wat doe jij op bokt als je tegen paardrijden bent, daar is waar dit hele forum om draait.

En heb jij wetenschappelijke bewijzen voor die schade?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:27

Ik snap dat TS er moeite mee heeft, het is immers nog haar paard en ze twijfelt over de verkoop van haar paard aan een, wellicht, wat zwaarder (niet in relatie met obesitas) persoon. Maar wat onwijs desastreus zijn sommige reacties hier. Twee mensen van 1.60m kunnen een heel ander natuurlijk gewicht hebben, dat is afhankelijk van verschillende factoren denk aan vetmassa (lichter) en spiermassa (zwaarder), geslacht en lichaamsbouw. Ik zou zeggen.. TS nodig de potentiële koper uit voor een kennismaking en leg hem of haar eventueel het dilemma voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:28

Loetie84 schreef:
Wat een harde oordelen weer over lengte en gewicht...

Heel hard, maar ik bescherm liever het lijf van mijn paard, dan de tere zieltjes van sommige mensen. Mijn paard heeft namelijk geen keus, mensen wel.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:29

Lauratje: dan ben jij of klein/slank of jijhebt nog nooit op een paard gereden. Neem ik aan dan, want dat zou zeer tegen je principes in zijn....
Paarden zijn niet als werkdieren op de aarde gekomen, maar zijn nu wel als werkdieren gefokt en daarin verbeterd.

Die hond die jij hebt is ook geen compagnion van de mens, daar is hij niet voor op de aarde gekomen. Toen was het zelfs eigenlijk onze vijand. Maar we hebben het zo gefokt dat het nu wel onze vriend is....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:30

Yamcha schreef:
Loetie84 schreef:
Wat een harde oordelen weer over lengte en gewicht...

Heel hard, maar ik bescherm liever het lijf van mijn paard, dan de tere zieltjes van sommige mensen. Mijn paard heeft namelijk geen keus, mensen wel.

Jouw paard jouw keuzes.
Ik heb een Fjord en dan is 75 kilo ook de grens.
En ja ik weet dat er mensen vinden dat je met 90(+) nog best ook op Fjord/Haflinger past; maar niet op de mijne.