Paard 'ontploft' af en toe op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 08:27

Gisteren heb ik me nog even verdiept in osteopaten bij mij in de buurt en ik heb inmiddels contact met een osteopaat die binnen twee weken een keer het paard komt behandelen. Dan kunnen we in ieder geval het lichamelijke/medische uitsluiten.

Hij loopt dus al 3 jaar onder het zadel en ook al 3 jaar voor de wagen. Ik heb nooit problemen gehad met deze combinatie met hem. Ook niet dat hij slechter op het lichtere rijbit reageerde. Ik heb hem zelfs een tijdje bitloos gereden. Hij heeft vanaf ongeveer november tot 3 weken geleden niet voor de menwagen gelopen en de problemen zijn voor ongeveer in februari begonnen. Dus het lijkt me sterk dat het hiermee te maken heeft.

Hij is in een kudde vaak makkelijk de leider. Maar tegenover mensen heb ik nooit gemerkt dat hij probeert de leiding over te nemen. Ik doe af en toe wat grondwerk/leiderschapsoefeningen met hem en hierbij accepteerd hij mij ook als leider.

Laat ik voorop stellen dat ik echt geen topruiter/menner ben. Maar ik vind het genoeg om gewoon fijn met mijn paard 'rond te kunnen hobbelen' en plezier met hem te hebben, ipv zware training en wedstrijden. Dat wil overigens niet zeggen dat mijn paard niet aan het werk gezet wordt tijdens het rijden.
Ik heb jarenlang verschillende paarden gereden en van verschillende mensen les gehad, heb mijn ruiterbewijs en mijn koetsiersbewijs, mijn orun gedaan en heb in de tijd dat mijn paard betuigd werd geregeld samen met de desbetreffende trainer samen gemend, dus ik weet wel een klein beetje waar ik mee bezig ben.
Momenteel heb ik al 2 jaar geen les meer gehad, door 2 zwangerschappen. Na de laatste zwangerschap ben ik net weer een paar weken aan het rijden en ik heb al gezegd dat ik binnenkort weer lessen wil gaan volgen, maar eerst maar weer even alle spieren sterker maken (nu kijk ik hoe lang het goed voelt en als mijn lichaam aangeeft dat het genoeg is, dan stap ik af. Dat gaat in een les niet helemaal lukken).

IndyPascalle

Re: Paard 'ontploft' af en toe op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 15:11

Afgelopen donderdag is de osteopaat bij het paard geweest. Ze heeft hem helemaal nagekeken en heeft een blokkade gevonden in zijn eerste halswervel en in een paar wervels net onder/achter zijn zadel. Deze plekken zijn behandeld. Paard heeft nu een week rust en dan mogen we weer rustig gaan opbouwen met een goed managementplan. Over een paar weken neemt ze nog een keer contact op hoe het gaat. Mocht het niet (genoeg) verbeterd zijn, dan over 6 weken nog een keer een behandeling.

Ze heeft beide zadels ook nog nagekeken. Het zadel met boom had 1 kussen wat iets meer gevuld was dan het andere kussen. En links op de schouder was iets weerstand, evenals rechts onder het kussen. Deze constatering matchte niet met de bevindingen in zijn rug, dus waarschijnlijk zijn het twee losse dingen. Dus binnenkort met zadel en paard maar eens langs de zadelmaker.
Tot die tijd kan ik wel rijden met het boomloze zadel, want dat lag wel goed op zijn rug.

Fantasycat

Re: Paard 'ontploft' af en toe op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:38

Nou, hopen maar dat het werkt dan ^^