Palomino King @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:04

Wat een mooi paard joh! Wauw! En voor zo'n tweede keer erop rijden vind ik het er heus zo slecht niet uitzien hoor :). Ik snap wel dat je aan hem moet wennen en hij aan jou en je laat ook blijken dat je de adviezen serieus neemt. Is het je verzorgpaard trouwens of je eigen paard? In ieder geval heel veel plezier met hem, hoe vaak kun je op hem rijden per week?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:09

_Linn_ schreef:
Oke sorry ik probeer hier echt alleen maar leerpunten in te zien hoor maar jullie zeggen nu de hele tijd dat alles wat een paard doet de schuld van de ruiter is. Dus jullie kennen geen enkel paard wat aan uitproberen doet, kijken hoe ver die kan gaan. Sorry maar daar ben ik het dus echt niet mee eens.
Ja ik ben het ermee eens dat mijn benen en handen stiller moeten, daar ga ik ook zeker aan werken! Ik ga morgen zonder sporen rijden, kijken hoe dat gaat en ik ga op mijn handen letten. Ik ga proberen goed van achter naar voren te rijden, activiteit erin te rijden en veel overgangen en figuren rijden. Meer kan ik op dit moment niet doen.
Dit paard en ik zitten in de fase dat we elkaar leren kennen. Ik leer zijn karakter kennen, zijn bewegingen, hoe ik het beste op situaties kan reageren, dan kan dus niet alles meteen goed gaan.

Ja paarden die je net gaat rijden proberen je uit ;)
Dat is wel aan de ruiter om dan slimmer proberen te zijn als het paard en het met je hersenen proberen op te lossen ipv met je kracht ;)
Tip: Doe je beugels een paar gaatjes korter zodat je jou hakken uit kan drukken en je benen stiller kan houden, en ik zou je sporen afhalen zodat je het paard niet in de weg zit.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:13

_Linn_ schreef:
Oke sorry ik probeer hier echt alleen maar leerpunten in te zien hoor maar jullie zeggen nu de hele tijd dat alles wat een paard doet de schuld van de ruiter is. Dus jullie kennen geen enkel paard wat aan uitproberen doet, kijken hoe ver die kan gaan. Sorry maar daar ben ik het dus echt niet mee eens.
Ja ik ben het ermee eens dat mijn benen en handen stiller moeten, daar ga ik ook zeker aan werken! Ik ga morgen zonder sporen rijden, kijken hoe dat gaat en ik ga op mijn handen letten. Ik ga proberen goed van achter naar voren te rijden, activiteit erin te rijden en veel overgangen en figuren rijden. Meer kan ik op dit moment niet doen.
Dit paard en ik zitten in de fase dat we elkaar leren kennen. Ik leer zijn karakter kennen, zijn bewegingen, hoe ik het beste op situaties kan reageren, dan kan dus niet alles meteen goed gaan.

hartstikke goed dat je dingen wil leren, en ook goed dat je ermee aan de slag gaat. Er worden hier alleen maar tips gegeven, daarvoor staat dit topic tenslotte in HAW :j
Veel mensen valt het nou eenmaal op dat vooral in de OP staat dat 'hij' zijn kont in de krib gooit en dat 'hij 'protesteert. Er is hier volgens mij op geen enkele botte manier gezegd dat alles jouw schuld is toch? Er wordt alleen gezegd dat je misschien ook eens naar je manier van rijden kan kijken en kan kijken waarom je paard iets doet.

Dus die sorry is nergens voor nodig :D En goed dat je ermee aan de slag gaat, komt goed met deze combinatie +:)+

_Linn_

Re: Palomino King @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:43

Ik probeer natuurlijk iets eerst op te lossen met me hersenen. Vorige keer toen hij die enorme sprongen maakte (en geloof mij, toen deed ik echt nog niks raars) toen heb ik hem meteen flink voorwaarts gereden en pas terug genomen zodra ik dat wilde.
Beugels korter ga ik denk niet doen, dan komen mijn knieën voor de wrong uit denk ik. Sporen ga ik wel af doen en met een zweepje rijden.
Het kwam op mij toch wel iets aanvallend over dat er gezegd werd dat het misschien verstandig is om eerst naar mezelf te kijken in plaats van naar het paard. Het is nu eenmaal een paard met een karakter wat ik flink moet leren kennen.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:31

Ik vind dat je het knap doet hoor! Ik zie de inspanning bij je! Het meeste is al gezegd. Ik zou meer overgangen rijden inderdaad en veel figuren zodat hij goed op je let en lekker actief blijft. Succes en veel plezier met 't mooie paardje!

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:49

Is dit de King die al langer op deze manege staat? Mijn hemel, wat heeft dit paard het slecht gehad vroeger. Ik ken m nog van een jaar of 5 geleden, dit paard heeft zoveel klappen gehad. Was totaal onhandelbaar (vind je t gek). Je kon niet in de buurt van zn stal komen, hij vrat je je zowat op. Ben blij te zien dat iemand weer positief met m bezig is.
En voor de 2e keer ziet t er niet secht uit. Jouw zit lijkt een beetje op die van mij, ik trek mn knieen op en geef te weinig ruimte aan de voorkant. Maar ach als je wat meer went en wat meer vertrouwen krijgt en t paard wat vertrouwen in jou krijgt komt t vast wel goed. Ik hoop datje veel plezier met m hebt.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:24

bonny123 schreef:
Is dit de King die al langer op deze manege staat? Mijn hemel, wat heeft dit paard het slecht gehad vroeger. Ik ken m nog van een jaar of 5 geleden, dit paard heeft zoveel klappen gehad. Was totaal onhandelbaar (vind je t gek). Je kon niet in de buurt van zn stal komen, hij vrat je je zowat op. Ben blij te zien dat iemand weer positief met m bezig is.
En voor de 2e keer ziet t er niet secht uit. Jouw zit lijkt een beetje op die van mij, ik trek mn knieen op en geef te weinig ruimte aan de voorkant. Maar ach als je wat meer went en wat meer vertrouwen krijgt en t paard wat vertrouwen in jou krijgt komt t vast wel goed. Ik hoop datje veel plezier met m hebt.

Ik heb het even voor je nagevraagd zodat ik je een echt goed antwoord kan geven.
Ja dit is dezelfde King als waar jij het over hebt. Hij is inderdaad flink mishandeld geweest zo'n 5 jaar terug. De mensen die hem toen hadden trokken hem bijv. na weken op stal te hebben gestaan uit zijn box, sprongen erop en galoppeerden gelijk weg. Daardoor heeft die toen een blessuren linksvoor opgelopen en daar is die uiteindelijk ook aan geopereerd. Hij is toen weer teruggekocht en een half jaar later is die naar degene gegaan van wie die nu is (de toenmalige eigenaar en de eigenaresse van nu kenden elkaar toen al heel goed, volgens mij is King soort van geschonken aan de eigenaresse van nu). Dat is nu 3 jaar geleden alweer. Natasja (zijn eigenaresse nu) heeft hem gelukkig weer wat vertrouwen in de mens terug kunnen geven, ze zijn dan ook echt heel zuinig met hem. Hij kan nog wel eens zijn nukkige buien hebben maar het gaat gelukkig de goede kant op!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 01:16

_Linn_ schreef:
Ik probeer natuurlijk iets eerst op te lossen met me hersenen. Vorige keer toen hij die enorme sprongen maakte (en geloof mij, toen deed ik echt nog niks raars) toen heb ik hem meteen flink voorwaarts gereden en pas terug genomen zodra ik dat wilde.
Beugels korter ga ik denk niet doen, dan komen mijn knieën voor de wrong uit denk ik. Sporen ga ik wel af doen en met een zweepje rijden.
Het kwam op mij toch wel iets aanvallend over dat er gezegd werd dat het misschien verstandig is om eerst naar mezelf te kijken in plaats van naar het paard. Het is nu eenmaal een paard met een karakter wat ik flink moet leren kennen.

Het kwam voor mij inderdaad over alsof je het paard overal de schuld van gaf, en nee dat was niet aanvallend bedoeld maar meer om je in te laten zien dat je eerst naar jezelf moet kijken en dan pas kritiek kan hebben op je paard! En ik heb dit ook moeten leren en iedereen hier wel! En het is begrijpelijk dat jullie elkaar moeten leren kennen maar dat is geen vrijbrief om alle negatieve dingen op je paard af te schuiven. Je paard heeft een moeilijk karakter en jij moet leren daar mee om te gaan!
En nogmaals ik bedoel dit niet negatief of aanvallend probeer je alleen te helpen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:37

Ik reageer niet snel, vanuit mijn professie roep ik liever niet van alles op bokt , maar laat dit paard alsjeblieft behandelen door een fysiotherapeut.

Dit paard doet 'dominant' omdat hij niet anders kan. Hij heeft ongemak!

Ik zie een paard die zijn lwk behoorlijk stijf houdt en zo te zien is linksachter niet helemaal in orde. Op de draffilmpjes loopt hij hier kort-lang mee en dus onregelmatig!
Dit maakt het galloperen voor dit paard ook lastig omdat hij dan gewicht op zijn achterbeen moet nemen.
Verder zie ik zo nu en dan een headnod wanneer linksvoor de bodem raakt?
In de eerste minuut van je eerste filmpje zie je als je goed kijkt hem met linksvoor ook passen kreupel lopen wanneer je de hoek uit komt.

Ik snap dat de meesten dit niet zullen zien omdat je daarvoor een geoefend oog moet hebben, maar als je nu je filmpjes terug kijkt en je let op mijn punten... Zie je dan wat ik bedoel?

Succes. Jullie zijn een mooie combinatie.

noa0699

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:06

Waarom rem je af als je gaat aan galopperen? En als ik jou was zou ik die sporen afdoen, tot je je benen wat stiller kunt houden. En het kan natuurlijk dat het paard niet luistert en je uitprobeert. Maar uiteindelijk is het de schuld van de ruiter. Verder vind ik dat je wel mooi recht zit! Probeer wat meer figuurtjes te rijden, anders wordt het zo saai voor je paard en gaat hij nog meer protesteren ( misschien deed je dit wel :) ) Het lijkt trouwens of het zadel te ver naar voren ligt?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 11:46

Kyno schreef:
Ik reageer niet snel, vanuit mijn professie roep ik liever niet van alles op bokt , maar laat dit paard alsjeblieft behandelen door een fysiotherapeut.

Ik zie een paard die zijn lwk behoorlijk stijf houdt en zo te zien is linksachter niet helemaal in orde. Op de draffilmpjes loopt hij hier kort-lang mee en dus onregelmatig!
Dit maakt het galloperen voor dit paard ook lastig omdat hij dan gewicht op zijn achterbeen moet nemen.
In de eerste minuut van je eerste filmpje zie je als je goed kijkt hem met linksvoor ook passen kreupel lopen wanneer je de hoek uit komt.

Ik snap dat de meesten dit niet zullen zien omdat je daarvoor een geoefend oog moet hebben, maar als je nu je filmpjes terug kijkt en je let op mijn punten... Zie je dan wat ik bedoel?

Ik heb dus ook geen geoefend oog want ik zie het ook niet. Linksvoor heeft die een blessure gehad, daaraan is die geopereerd dus dat is zeer zeker zijn zwakke been ja, maar kreupel? Nee dat zie ik niet.
Dit paard wordt elk half jaar gecontroleerd en behandeld door de osteopaat en dan wordt die ook gekraakt. Maar ik zou er eens op letten of ik vind of voel dat die kreupel loopt.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 11:47

noa0699 schreef:
Waarom rem je af als je gaat aan galopperen? En als ik jou was zou ik die sporen afdoen, tot je je benen wat stiller kunt houden. En het kan natuurlijk dat het paard niet luistert en je uitprobeert. Maar uiteindelijk is het de schuld van de ruiter. Verder vind ik dat je wel mooi recht zit! Probeer wat meer figuurtjes te rijden, anders wordt het zo saai voor je paard en gaat hij nog meer protesteren ( misschien deed je dit wel :) ) Het lijkt trouwens of het zadel te ver naar voren ligt?

Afremmen als ik aan ga galopperen doe ik dan niet bewust. Soms wil die aanspringen zonder dat ik dat wil, ja dan hou ik hem tegen want dat is niet de bedoeling. Ik ga proberen hem wat meer ruimte te geven hierbij.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:52

Ik zie inderdaad ook duidelijk dat hij niet helemaal fijn loopt Kyno.
Volgens mij zit er een schouder vast, komt mij heel bekend voor dit. Als je hier te lang mee door rijdt kan 't nog lang gaan duren. Vooral voltes zijn dan funest. Ik heb niet álles bekeken van je filmpjes maar ik zag veel onrust tijdens het buigen als je de bocht om ging. Dat hupsje is volgens mij gewoon een blokkade.
Hoe geeft hij voetjes? Alle 4 de benen netjes?
Zo te lezen heeft hij al het nodige mee gemaakt dus het vertrouwen is al niet groot, hoe hij nu nog rond loopt is eigenlijk echt super braaf. Mijn paard zou niks meer voor je doen en protesteren.
Ook straffen sommige paarden rijtechnische foutjes keihard af, dus of het dat uitproberen is betwijfel ik inderdaad.
Ik snap dat jij hier niet 1,2,3 iets aan kan doen, je begint ook nog maar net maar bespreek het eens met de eigenaresse.

Het is een erg gaaf paard, heel veel succes ermee!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 11:58

Voetjes geven is geen enkel probleem, dit doet hij gewoon braaf.
Kan het niet ook gewoon stijfheid zijn? Hij heeft een poos nauwelijks iets hoeven doen en nu moet die opeens weer aan de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:59

_Linn_ schreef:
Calanddra schreef:
Aaah knappe King :D heb even met mn tinkie bij hem op stal gestaan :)

Ik ken hem niet zo goed, maar heb idd wel meerdere verhalen gehoord dat hij niet altijd de makkelijkste is.

Ik zou wel echt proberen je handen stil te houden, je ziet op t eerste filmpje nu continu zn hoofd van links naar rechts gaan en heel eerlijk gezegd word ik daar erg naar van en heb ik hem dus ook uit gezet. Hij kan pas nageeflijk lopen als hij ontspannen loopt en zijn lichaam goed gebruikt, op deze manier wordt hij in de krul getrokken wat tot schade kan leiden in bijv de hals (helaas afgelopen jaar een paard bij ons op stal gehad die hiervan helaas een groot voorbeeld is...)

Hoe reageert hij op voorwaarts neerwaarts? Dus wat meer ruimte van voren en goed voorwaarts rijden, veel overgangen, hem goed aan het been krijgen :)

Voorwaarts neerwaarts, halsstrekken dus in principe, snapt die nog niet zo erg. Hij volgt me hand nog niet naar beneden en kukelt dan ook meteen op de voorhand. Handen stiller ben ik me nu ook zeker bewust van, ga ik op letten!

Dat kan ook goed kloppen want ik zie een paard die enkel op druk nageeflijk gereden wordt aan de voorkant. Het paard is dus enkel gewend om 'na te geven' op druk en ongemak in de mond(sorry maar ik zie soms het hoofd erg onvriendelijk heen en weer gevraagd worden) maar hij geeft in de rest van het lijf niet na. Hij wordt ook onregelmatig doordat je hem tegenwerkt aan de voorkant, hij heeft constant taktfouten.
Ga eens van achter naar voren rijden zonder te streng t zijn aan de voorkant. Als het paard gaat activeren van achter zal hij in het begin wat langer worden en wat meer tempo aannemen. Als hij langer wordt zal hij vanzelf jouw hand gaan opzoeken, daar ga jij zeggen dat hij niet zijn neus naar voren moet drukken en lang moet worden, maar door een begrenzende hand wijs je hem de weg om de neus omlaag te brengen. Ook hier wijk je voor druk maar rijdt je het paard zelf tegen de hand aan. Het paard zal dus in jouw hand zakken en ontspannen. Dat zal hij moeilijk vinden want hij moet dan en actief zijn en ontspannen, dus in het begin zal hij gaan zoeken, weer dat hoofd omhoog doen, langzamer gaan lopen enz. Dan rijdt jij hem weer tegen die hand aan, sluit je je hand een keer en zakt hij weer in je hand. Reageert hij niet, nog meer been en hand iets meer sluiten maar niet terug gaan werken. Pas als hij hier snapt wat je bedoelt, dat kan 5 minuten zijn maar ook 3 dagen, kun je langzaam gaan uitschuiven. Door heel langzaam je hand iets weg te geven en wederom weer met je been naar de hand toe te drijven zal hij snappen dat hij de hand moet volgen. Ook dat vind een paard vaak in het begin moeilijk, hij moet dan weer zoeken in zijn balans en nog meer die rug los laten en ontspannen, oeh spannend. Raak je hem kwijt en verlies je contact, hand iets sluiten en weer met been ernaar toe rijden. Of de teugels weer op maat nemen en opnieuw beginnen.

Neem hier de tijd voor en gun hem hieraan te wennen. Succes.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:07

Oké thanks Jolien, ik ga er zo meteen aan werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:10

_Linn_ schreef:
Oké thanks Jolien, ik ga er zo meteen aan werken!

Succes, en heb geduld. Je zult het gevoel krijgen in het begin dat je als een suffe beginner aan het rondrijden bent, :+ maar geef het de tijd :P En let er ook op dat ie wel reageert op je been. Dus geen reactie is tikje. Anders werk jij harder dan hij straks :P Dus eerst aan je been maken, dan pas aan de voorkant gaan zitten.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:15

Hard werken is het sowieso al, check mijn mooie rode hoofd :P Ik ga me best doen.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:20

De ruiter maakt de fouten, het paard beeld die uit ;)
Voor de rest vind ik het er best netjes uit zien, wel zit er een behoorlijke druk op je teugels, probeer he handen stil te houden vrij te laten van je lichaam, rijd licht met je kont naar voren ipv steil omhoog, dat geeft meer rust in je handen, dus in zijn mond, dus in zijn hoofd, dus in het rijden
Verder mooi paardje <3

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:57

Veel is al gezegd, ik ga met de mening van Jolien mee. Ik rijd zelf sinds kort een draver die ook met veel teugeldruk gereden is. Hierdoor liep ie voor wel in de krul, maar liet niet los in zijn lijf. Ik ben terug gegaan naar de basis met hem, dus losser van voren, meer op benen en zit rijden, en hij begint nu daadwerkelijk stukjes mijn hand op te zoeken met rijden.
Dan nog een opmerking wat betreft het filmpje met de verkeerde galop. Je ziet hier ook dat hij naar buiten kijkt/gesteld is, dus dan is het ook veel lastiger om in de juiste galop aan te springen.
Het iets onregelmatige zie ik wel, maar dit kan ook te maken hebben met ofwel de teugeldruk, ofwel het zadel wat inderdaad wat ver naar voren ligt. Ik heb paarden meegemaakt die kreupel liepen bij veel druk, maar aan een lange teugel rad waren...

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:45

Hoihoi, wat zijn jullie een leuke combinatie! Blijf gewoon proberen om meer druk te pakken op je beugels. Hoe vaker je dit oefent hoe stiller je benen worden. Geloof mij maar, ik weet dat het een hel is maar het werkt echt. In ieder geval heel veel succes met oefenen en geniet ervan!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:55

Kyno schreef:

Je zegt wat ik dacht, King is erg mooi maar ik had ook het gevoel dat het verzet en uitproberen vanuit ongemak komt. Ts, je zegt dat je niet genoeg geld hebt om les te nemen maar een wijze raad, neem nu één keer in de maand les (van iemand die het paard niet kent, want die zal bevooroordeeld zijn) en dan kun je aan de hand van die adviezen trainen, je bent nu niet helemaal juist bezig en afleren is zoveel moeilijker dan meteen goed aanleren, veel succes.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:02

Leuk paard :)
Op Zilfia'shoeve niet?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:48

Ik heb geprobeerd al jullie adviezen toe te passen net met rijden.
Ik heb geprobeerd hem van achter naar voren te rijden, daardoor kwam die er van voren niet helemaal doorheen maar dat is niet zo erg.
Ik heb zonder sporen gereden en met zweep. Hij reageert echter niet goed op me been en de zweep boeit hem niet echt. Zo ga ik natuurlijk nooit me benen stil krijgen! Hoe moet ik dit nu gaan oplossen dan?
Ook voelde ik dit keer met rijden wel iets een onregelmatigheidje in draf. We gaan hier even naar laten kijken door iemand die King ook heel goed kent en daar veel verstand van heeft. Zij komt dan wss de volgende keer dat ik ga rijden kijken.

Ik wil ook zeer zeker wel les met hem nemen. Echter rij ik nog een paard daar op stal, daar betaal ik 40 euro per maand voor en met hem moet ik ook soms lessen. Dat is elke keer 25 euro voor een half uur.
Met King lessen bij iemand die hem niet kent gaat lastig worden. Zoveel mensen geven geen les op stal en verder ken ik ook niet echt iemand anders.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:11

Hem beter voor het been krijgen zal tijd kosten. En komt deels misschien ook doordat ie wat is afgestompt door het spoorgebruik? Sporen dienen om je hulpen te verfijnen, niet om een paard beter voorwaarts te krijgen (al denken veel mensen dat wel, en werkt het op sommige paarden ook wel). Ik heb in het verleden wel een paard gereden die slecht voor het been was, in het begin moest ik echt om de 3 passen aandrijven. Ben hem toen heel consequent gaan rijden, been was vooruit, zo niet, direct bijtikken met t zweepje, viel hij terug in tempo, direct weer been, bij 2e keer geen reactie weer even bij tikken. Na verloop van tijd kon ik hem gewoon weer zonder zweep rijden, en reageerde hij prima op mijn been. Hij viel toen ook niet meer steeds terug in tempo, maar wachtte netjes op mijn hulpen of hij harder of langzamer moest.

Maar het kan ook zijn dat het nu niet lukte omdat ie niet helemaal lekker loopt en ergens last van heeft, zou dat dus inderdaad eerst uitsluiten ;)

Wat betreft instructeurs kun je veel vinden via bijv. marktplaats, maar ook hier op bokt onder instructie, of gewoon googlen op een bepaalde stijl. Zo heb ik mijn huidige instructrice ook gevonden. EN ik betaal 17,50 voor een half uurtje les bij mij op locatie, en ik zit vlakbij Amsterdam. 25 euro vind ik persoonlijk erg duur!