Rechtrichten, hoe begin je

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:49

Als je goed wil leren rechtrichten dan zul je daar les voor moeten nemen anders doe je maar wat en zal het niet werken...je moet nl eerst wel de principes van recht worden, niet recht zijn kennen en voelen, eer je daar zelf mee aan de gang kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:52

Als eerste wil ik je vragen of je paard onregelmatig/kreupel is.
Een paard wat pijn heeft vanwege een medische oorzaak zoals hoefkatrolontsteking is moet je niet berijden.
Er zijn goeroe's die je wijsmaken dat je met rechtrichten een paard met hoefkatrolontsteking weer beter kunt maken. Trap daar niet in!!!!!
Hoefkatrolontsteking is een medisch gebrek.

Rechtrichten is niet iets speciaals of iets bijzonders. Rechtrichten is de basis van paardrijden. Als je paard kreupel is dan niet berijden. Is je paard niet kreupel en wil je goed leren paardrijden, zoek dan gewoon een goed instructeur op. En pas op voor de zogenaamde Goeroe's!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:05

Ts.. zoek iemand die dressuurles geeft. Rechtrichten is een ontzettende populaire term die door een aantal mensen uit de dressuur is gepakt en enorm is uit vergroot. Maar rechtrichten en het paard recht onder je en tussen je benen te houden is gewoon onderdeel van de dressuur. Zonder een rec ht paard kom je in de dressuur ook echt niet ver.

Zoek een goede instructeur die je kan helpen.

Voor wat betreft de HKO. Dat gaat niet meer weg en HKO komt 9vd10x door slechte straalbenen. Mensen die roepen dat HKO weggaat als je paard maar recht is, roepen echt onzin. Je eerste doel zal moeten zijn het paard zo pijnvrij mogelijk te laten zijn en alle benen goed te gebruiken. Heb je speciaal beslag gekregen?

Als een paard pijn heeft aan een voorbeen (meestal is 1 vb erger dan de andere) zal het paard dit in zijn lijf willen compenseren en gaat daardoor bepaalde onderdelen van zijn lijf proberen te ontlasten. Je hebt dus grote kans dat dit dier ook in zijn bespiering scheef zit. Je kunt dus een (goede!!) ostheopaat of dryneedler overwegen en ‘m vandaar uit met dressuurles verder te begeleiden :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-04-14 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xGoldenHero

Re: Rechtrichten, hoe begin je

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:09

Mijn paard was zo ontzettend scheef dat hij in 4 sporen liep. Ik heb nu dressuur les van een Z2 ruiter en mijn paard loopt nu zo veel beter door al onze oefeningen en huiswerk.

Hij heeft bijna 7 jaar zo scheef gelopen en sinds een paar weken nu zijn het gewoon weer 2 sporen en kan hij overal inbuigen etc.

Zoek een goede dressuur lesgever. Dan kom je al een heel eind en ga niet zelf lopen prutsen :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:23

Ik was ook begonnen met rechtrichten toen ik hoorde dat mijn paard hoefkatrolontsteking had. Ik heb mijn instructrice gevonden via de site van Marijke de Jong (zie bij instructeurs) en heb eigenlijk niet gekeken naar hoe groot de africhtingsgraad was van mijn instructeur, maar welke het kortste bij woonde. Het eerste half jaar heb ik alleen aan de hand gewerkt met een kaptoom. Overigens heeft mijn paard niet 'op rust' gestaan, maar ik heb ook lang niet gereden.
De lessen begonnen met lengtebuiging - voorwaartsneerwaarts in stilstand Dan ook het ondertreden hierbij in stap. Veel voltes gestapt, veel wijken op de volte, veel op de moeilijke/stijve kant gewerkt, veel terug moeten halthouden en terug links recht buigen.
Je instructrice kan je juist vertellen waar je op moet letten en waar je moet kijken EN kan je motiveren, want ik kan je zeggen, ik heb zwarte sneeuw gezien.
Daarnaast is het ook zo dat de instructeurs van jou een goede trainer voor je paard willen maken. Ze zeggen waar je allemaal op moet letten en dan kan je thuis aan de slag. Als ik dan een vraag had over iets of we konden weer een stapje verder gaan, maakte ik weer een afspraak. Wekelijks een afspraak was bij deze soort van training overbodig, want je kan zelf ook zien dat ie meer moet nageven in jouw hand of het binnenachterbeen meer moet ondertreden. Als je het rijdend zou willen oplossen dan is een wekelijkse trainer aan huis wel belangrijk, want als je erop zit zie je niet wat hij op de grond doet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:17

Anoniem schreef:
Als eerste wil ik je vragen of je paard onregelmatig/kreupel is.
Een paard wat pijn heeft vanwege een medische oorzaak zoals hoefkatrolontsteking is moet je niet berijden.
Er zijn goeroe's die je wijsmaken dat je met rechtrichten een paard met hoefkatrolontsteking weer beter kunt maken. Trap daar niet in!!!!!
Hoefkatrolontsteking is een medisch gebrek.

Rechtrichten is niet iets speciaals of iets bijzonders. Rechtrichten is de basis van paardrijden. Als je paard kreupel is dan niet berijden. Is je paard niet kreupel en wil je goed leren paardrijden, zoek dan gewoon een goed instructeur op. En pas op voor de zogenaamde Goeroe's!!

Ik licht deze reactie even eruit, de rest heb ik uiteraard ook gelezen en neem ik mee.
Mijn paard loopt op dit moment inderdaad onregelmatig, en staat daarom ook op rust. Dit onregelmatige bewegen vertoont hij alleen in draf. Ik heb inderdaad begrepen dat je met rechtrichten je paard met hoefkatrolontsteking kunt verbeteren.....is het werkelijk zo dat dit gewoon hlemaal niet klopt? Ik weet van gekkigheid onderhand niet meer wie of wat ik moet aannemen.... wel rechtrichten, niet rechtrichten, wel bij Marijke de Jong, Antoine de Bodt etc of juist niet, klassiek of academisch, ik ben het echhhht ff kwijt......wát is nu een goede instructeur...iemand die zelf op grandprix niveau kan rijden, of juist iemand die goed vanaf de grond kan inschatten en oordelen (de beste trainers zijn ook niet altijd de beste voetballers...). Ik vind het zo enorm moeilijk allemaal!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:22

Ik zou toch echt niet gaan werken met een kreupel paard!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:25

fokfanaat schreef:
Ik zou toch echt niet gaan werken met een kreupel paard!

Volgens mij heb ik al 2 keer aangegeven dat hij op rust staat :D . Er wordt niet gewerkt tot hij weer goed loopt, en als dat een jaar duurt, dan een jaar, duurt het voor altijd dat werkt hij nooit meer...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:27

HKO gaat NIET weg met rechtrichten. HKO zit in de benen en heeft met slecht beenwerk te maken (tunneltjes en oneffenheden in de botten van het HK gebied).

Rechtrichten is gewoon onderdeel van de dressuur. En dan heb je met skala der ausbilding te maken. Het is geen wondermiddel, zoals ik al zei is het gewoon onderdeel van de dressuur en kun je het een niet zonder het ander doen. Het paard moet voorwaarts met impuls gereden worden, recht onder de ruiter en met stelling en buiging in de bochten. Al die mensen die potsierlijk doen over alleen en enkel rechtrichten verkopen gebakken lucht.

Ik had nog gevraagd of het paard op speciaal beslag staat, maar daar heb ik nog geen reactie op gezien? Daarnaast raad ik je nog steeds aan het paard na te laten kijken wat betreft spierwerk. Eer een paard kreupel gaat lopen op HKO heeft hij in zijn lijf alles gedaan om het ongemak in de benen te compenseren. Dus ook in zijn bespiering zit hij scheef. Wat heeft de DA verder gezegd?

HKO is echter ook vaak niet het einde tegenwoordig, dus met goed beslag, een goede smid zorgvuldig rijden (geen zwaar mul zand, geen hindernissen springen) kan dit paard gewoon oud worden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:34

Sammie schreef:
HKO gaat NIET weg met rechtrichten. HKO zit in de benen en heeft met slecht beenwerk te maken (tunneltjes en oneffenheden in de botten van het HK gebied).

Rechtrichten is gewoon onderdeel van de dressuur. En dan heb je met skala der ausbilding te maken. Het is geen wondermiddel, zoals ik al zei is het gewoon onderdeel van de dressuur en kun je het een niet zonder het ander doen. Het paard moet voorwaarts met impuls gereden worden, recht onder de ruiter en met stelling en buiging in de bochten. Al die mensen die potsierlijk doen over alleen en enkel rechtrichten verkopen gebakken lucht.

Ik had nog gevraagd of het paard op speciaal beslag staat, maar daar heb ik nog geen reactie op gezien? Daarnaast raad ik je nog steeds aan het paard na te laten kijken wat betreft spierwerk. Eer een paard kreupel gaat lopen op HKO heeft hij in zijn lijf alles gedaan om het ongemak in de benen te compenseren. Dus ook in zijn bespiering zit hij scheef. Wat heeft de DA verder gezegd?

HKO is echter ook vaak niet het einde tegenwoordig, dus met goed beslag, een goede smid zorgvuldig rijden (geen zwaar mul zand, geen hindernissen springen) kan dit paard gewoon oud worden.

Ok, ja dat is het rotte als je dan op zoek bent naar een oplossing; je wilt alles aangrijpen en blijkbaar trap je dan ook makkelijk in gebakken lucht... -O- Overignes geloof ik ook niet dat het WEG gaat hoor, slijtage is slijtage, maar ik dacht dat het wellicht de klachten kon verlichten...
Mijn paard staat nu op breakoverbeslag met siliconenvulling en een leertje. Hij staat op het land, en als dat niet kan op een verhard koeienpad (niet meer in de paddock zoals eerst). De bak is gelukkig heel stevig, dus het rijden daarin zal op termijn geen extra probleem zijn. Mijn paard is aangekocht voor recreatie, dus gelukkig geen speciale sportplannen. Ik geef hem alle tijd om te herstellen van de onregelmatigheid (hij lijkt er zelf alleen weinig last van te hebben als ik hem door de wei zie pretletteren :D ) en dan wil ik dus heeeel voorzichtig gaan kijken hoeveel belasting hij aan kan zonder weer onregelmatig te gaan lopen.
Ik heb 3 verschillende dierenartsen geraadpleegd, en alle drie hebben ze ook weer een verschillende mening. Degene die hem onderzocht heeft wil een zenuwsnede (ik niet), degene die ik daarna heb geraadpleegd raden me allebei aan hem een tijd op rust te zetten, speciaal beslag (wat hij nu heeft) en dan eens kijken in hoeverre hij weer kan worden belast.
Ik vermoed dat hij inderdaad zn lichaam verkeerd heeft gebruikt, en daarom kom 2 mei ook de osteopaat weer langs voor een check-up. Ik denk dat ik zo alles doe wat in mn macht ligt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:15

R12312 schreef:
Gelijke druk op 2 teugels en voorwaarts houden is iets wat je gelijk meepakt.

Het werkelijke rechtrichten, lees overigens de artikelen in de hoefslag bijv. van een Bert Rutte en een Frenk Jespers en Johan Hamminga, dat begint pas vanaf Z nivo.

Gelijke verbinding en je paard recht maken is iets anders dan rechtrichten zoals in t skala wordt benoemd. Daarom staat het ook op een van de laatste plekken in t scala en niet in het begin.

Idd en ts vraagt waar te beginnen.. Bij het begin dus, eerst op 2 teugels gelijke druk en naar voren, vandaaruit verder werken. Ik kom vaak mensen tegen die idd bezig zijn met rechtrichttheorien vanuit allerhande goeroegedoe.. Terwijl ze nog geeneens aan de basis staan.
Eerst die basis dus maar zoals simpelman ook aangeeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:24

De eerste basisstap is aanleuning op de buitenteugel.
Bij een paard dat zich nog (eenzijdig) vasthoudt is het niet mogelijk gelijke druk op twee teugels te hebben.
Bij aanleuning op de buitenteugel laat het paard de buitenlijn los.
Het moet met de binnenteugel uitgenodigd worden stelling te geven, naar binnen te buigen en de binnen teugel los te laten.
Dit werk gebeurt op gebogen lijnen.
Het moet eerst afzonderlijk aan beide zijden bevestigd zijn, dan pas kunnen we kleine stukjes op een rechte lijn komen en aanleuning op beide teugels vragen.
Denk aan lichte zigzag op de middellijn en achten.
Telkens bij het omzetten naar de andere teugel één tot een paar passen recht.
Het is in eerste instantie een kwestie van vertrouwen en evenwicht.

Het resultaat is niet een recht gericht paard maar een losgelaten paard dat in evenwicht gaat.
Hiervan uit kunnen we beginnen met het recht richten, is spieren aan beide zijden gelijkmatig trainen.

Overigens voor @Brendaaa,
Er zijn veel aanwijzingen dat hoefkatrol en rijstijl aan elkaar gerelateerd zijn.
Wanneer een paard zich "los laat" gaat het zich met ruggebruik verend bewegen, dit verlicht niet onaanzienlijk de stootkracht op de gewrichten van de voorbenen.

Het zg niet rijkunstig recht richten dat in werkelijkheid de losgelatenheid bevestigen is is dus gewoon goed, het is de eerste fase van de rijkunst en de basis voor alles.
Het enige dat er niet aan deugt is de pretentie....
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 18-04-14 14:41, in het totaal 3 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:29

Rechtrichten komt vanuit achter (bekken) van het paard.
Dat kan je nooit oplossen door voor met je paard aan het werk te gaan.
Ik zou dit paard de achterhand sterk trainen (als hij weer zuiver loopt) aan de longe, langzaam tempo (zeer langzaam) zowel in stap als draf en nog geen galop.
Aan een halstertje, longeren. Elk paard wordt daar recht van.....En heb je zelf zeer veel baat bij straks onder het zadel.
Ga niet lopen prutsen met wijken aan de hand of andere goedbedoelde adviezen,
van een schouder voor, binnen of overstappen wordt geen paard recht .

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:32

Goed dat je, je wil gaan verdiepen in het rechtrichten van je paard!
Persoonlijk zou ik je adviseren om te beginnen met les. Een instructeur kan je vele malen beter helpen dan wij via internet. Bovendien kan deze meteen (beginnende) foutjes eruit halen en voorkomen dat je jezelf de verkeerder dingen aanleert...

Ik zou zowel starten met werken aan de hand en het longeren aan de enkele lijn en dan longeren op een touwhalster of kaptoom zonder hulpteugels. beide onder goede begeleiding en met iemand die ja kant vertellen wat je wanneer moet doen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:35

De mijne heeft HKO fase 3 beide voorbenen na 4 maanden rust mocht ik weer beginnen en ik had hetzelfde waar begin je. Duidelijk was ook bij die van mij (arabier) hoge kont , hoge hoofdhouding dus rug werdrukken en valse krul op de voorhand dat hij anders moest worden gereden.
Dus eerst rijtechnisch beginnen met het paard correct te rijden zover was ik maar waar bij wie?
Via de Raaphorst en Den Hoek uitgekomen bij Mireille den Hoed ( http://www.stalmireille.nl )

Na 2 mnd trainen kon hij weer recht lopen (links gebogen paard) en dit met les verder uitwerken. Mireille houdt een heel eind Antoine de Bodt aan maar is onderdeel klassieke rijkunst.
Voor die tijd reed ik via de academische rijkunst en voor mijn paard niet geschikt, te weinig voorwaarts erin waardoor hij te veel op de voorhand loopt.

Ik moest tempo gaan rijden ( en niet omdat je dan niet ziet dat hij kreupel is) om ervoor te zorgen dat hij gaat dragen en zijn buikspieren gaat gebruiken, zijn achterbenen onderplaatst, buitenteugel erbij, veel recht lijnen een hele weg ook voor mij.
Hij moest leren ontspannen op de juiste manier en niet op of over de schouder gaan in een wending maar tussen 2 teugels blijven lopen. Nu een jaar verder gaat hij steeds beter lopen en ik leer het ook steeds beter, ga niet alleen lopen rommelen maar zoek hulp bij iemand die bij jou en je paard past.
O ja mijn paard staat op blote voeten zonder problemen.

Ook ik les met hem aan de kaptoom en de dubbele lijnen daar leer je veel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:17

nombrado schreef:
Ik zou dit paard de achterhand sterk trainen (als hij weer zuiver loopt) aan de longe, langzaam tempo (zeer langzaam) zowel in stap als draf en nog geen galop.
Aan een halstertje, longeren. Elk paard wordt daar recht van.....En heb je zelf zeer veel baat bij straks onder het zadel.

Wat een hoop onwaarheden vertel je hier.
Een paard aan de longeerlijn wordt vanzelf recht? Echt niet. Wanneer je een paard niet corrigeerd en maar zijn gang laat gaan, gaat hij lopen zoals dat voor het paard het makkelijkst is. Dus gewoon scheef.
Om een paard recht te richten behoor je dus wel schoudervoor te rijden, wijken, renvers enz. enz.
Jij valt voor mij in de categorie Goeroe Nombrado.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:38

Anoniem schreef:
nombrado schreef:

Wat een hoop onwaarheden vertel je hier.
Een paard aan de longeerlijn wordt vanzelf recht? Echt niet. Wanneer je een paard niet corrigeerd en maar zijn gang laat gaan, gaat hij lopen zoals dat voor het paard het makkelijkst is. Dus gewoon scheef.
Om een paard recht te richten behoor je dus wel schoudervoor te rijden, wijken, renvers enz. enz.
Jij valt voor mij in de categorie Goeroe Nombrado.

Ja, echt wel! zelfs paarden die hier aan de longe met de achterhand buiten de voorhand bewegen heb ik hiermee kaarsrecht gekregen. (mits je maar het paard over 4 benen laat bewegen)
Ik heb het over het corrigeren aan het hoofd gehad.
Als ik jou aan je hoofd trek, wordt je in je bekken ook niet rechter, maar ga je compenseren in je spieren.
Je kan zelfs met een scheef paard prima schouder voor rijden (met een bekken die niet recht is) Het kost het paard alleen moeite en gaat compenseren in zijn spieren (wat weer fijn een klantje oplevert voor masseurs, osteo of fisio) Maar met een recht paard? zijn bovenstaande genoemde oefeningen moeiteloos uit te voeren. Zonder enig probleem.
Ik vind je uitdrukking Goeroe erg ver gaan Gast5428! Zonder mij überhaupt te kennen.
Kunnen we het niet beter hier technisch onderbouwen, ipv op de man af iemand af te branden?
Is zo onvolwassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:27

Nombrado. Ik ben je op bokt vaak tegen gekomen en wat ik van je lees zegt mij dat je niet weet waar je over praat. En als ik nu de enige ben die vraagtekens bij jou heb dan zou ik aan mezelf kunnen twijfelen maar in alle topics waar jij over rijkunst schrijft wordt je terug gefloten door zowat alle bokkers in zo'n topic.

Maar ik wil het je best nog een keer uitleggen hoor.

Rechtrichten is niet alleen maar dom energie er in rijden. De energie die door de ruiter wordt opgewekt(impuls) zal je aan de voorkant moeten 'beteugelen'. Jij noemt teugelhulpen gepruts aan de voorkant maar het moge duidelijk zijn dat je een paard niet recht krijgt met alleen maar hem aan een longeerlijn (of onder het zadel) naar voren te rijden. Juist wanneer je aan de voorkant alles losgooit zal al die opgewekte energie verloren gaan. Hoe wil jij een paard ooit aan elkaar rijden door er aan de voorkant niets aan te doen? Iedereen streeft er naar om met een lichte verbinding te rijden. Dat gaat niet altijd vanzelf maar moet je leren. Lees de boeken eens, lees het scala eens. Daar wordt altijd de teugelhulpen besproken.

Ik hoop verder dat ruiters die een instructeur zoeken op de (bokt) naam van de instructeur zoeken en er op die manier achter komen met wat voor instructeur zij te maken hebben.
Er lopen zoveel 'zogenaamde' instructeurs rond.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:34

Ik zou beginnen met een zoektocht naar mensen in jouw omgeving die les geven in werk aan de hand. Nu je paard kreupel is kun je er niet op, maar als hij in stap goed loopt kun je wel wat oefeningen aan de hand doen om de hulpen te bevestigen en hem soepel te krijgen/houden.
Belangrijk is dat je een instructeur vindt die jou uit kan leggen waarom dingen op een bepaalde manier aangepakt worden. Het waarom zal helpen met het vinden van een methode/stroming die aansluit bij jou doelen.
Het lastige met 'rechtrichten' is dat je blijkbaar gelijk een hokje moet kiezen welke stroming je aan gaat hangen. Terwijl toch echt de basis moet liggen bij het op biomechanisch correcte wijze trainen van het paard. En het is dan geheel afhankelijk van de combinatie welke manier het best werkt. Het zou dan ook fijn zijn als je iemand weet te vinden die een gemengde achtergrond heeft zodat je samen met hem of haar kan zoeken naar wat voor jullie werkt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 20:40

DGL schreef:
Ik zou beginnen met een zoektocht naar mensen in jouw omgeving die les geven in werk aan de hand. Nu je paard kreupel is kun je er niet op, maar als hij in stap goed loopt kun je wel wat oefeningen aan de hand doen om de hulpen te bevestigen en hem soepel te krijgen/houden.
Belangrijk is dat je een instructeur vindt die jou uit kan leggen waarom dingen op een bepaalde manier aangepakt worden. Het waarom zal helpen met het vinden van een methode/stroming die aansluit bij jou doelen.
Het lastige met 'rechtrichten' is dat je blijkbaar gelijk een hokje moet kiezen welke stroming je aan gaat hangen. Terwijl toch echt de basis moet liggen bij het op biomechanisch correcte wijze trainen van het paard. En het is dan geheel afhankelijk van de combinatie welke manier het best werkt. Het zou dan ook fijn zijn als je iemand weet te vinden die een gemengde achtergrond heeft zodat je samen met hem of haar kan zoeken naar wat voor jullie werkt.

Tja als ik die kon vinden... ik vind het enorm moeilijk om een geschikte keuze te maken. Zeker nu mijn paard een mankement blijkt te hebben wil ik echt iemand met veel kennis van zaken en een goede opleiding. Ik kom er gewoon niet uit wie dat zou moeten zijn. Vooral omdat je zoveel verschillende adviezen krijgt....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:54

Anoniem schreef:
Nombrado. Ik ben je op bokt vaak tegen gekomen en wat ik van je lees zegt mij dat je niet weet waar je over praat. En als ik nu de enige ben die vraagtekens bij jou heb dan zou ik aan mezelf kunnen twijfelen maar in alle topics waar jij over rijkunst schrijft wordt je terug gefloten door zowat alle bokkers in zo'n topic.

Maar ik wil het je best nog een keer uitleggen hoor.

Rechtrichten is niet alleen maar dom energie er in rijden. De energie die door de ruiter wordt opgewekt(impuls) zal je aan de voorkant moeten 'beteugelen'. Jij noemt teugelhulpen gepruts aan de voorkant maar het moge duidelijk zijn dat je een paard niet recht krijgt met alleen maar hem aan een longeerlijn (of onder het zadel) naar voren te rijden. Juist wanneer je aan de voorkant alles losgooit zal al die opgewekte energie verloren gaan. Hoe wil jij een paard ooit aan elkaar rijden door er aan de voorkant niets aan te doen? Iedereen streeft er naar om met een lichte verbinding te rijden. Dat gaat niet altijd vanzelf maar moet je leren. Lees de boeken eens, lees het scala eens. Daar wordt altijd de teugelhulpen besproken.

Ik hoop verder dat ruiters die een instructeur zoeken op de (bokt) naam van de instructeur zoeken en er op die manier achter komen met wat voor instructeur zij te maken hebben.
Er lopen zoveel 'zogenaamde' instructeurs rond.

Door met respect te rijden voor de balans en evenwicht vanuit het paard.

Er is nu veel aan de hand in paardenland. Helemaal met het verhaal Lonneke en haar beschadigde paard door extreem hand (stang en trens) gebruik en sporen geprik. (en geestelijke schade)
Er gaat echt een ommekeer komen! Buitenland is al begonnen (zwitserland/duitsland) en er volgen er meer. Vervolgens zal ieder weer op de klassieke manier moeten gaan leren rijden.
wb boeken, alles gelezen. 1 essentieel ding wordt vergeten. Een paard heeft een zeer mooi in balans gebouwd lijf, kan vanuit zijn natuur, al piaffe, passage changement, wijken appuyeren.
Iedere ruiter die denkt dat hij dit het paard moet leren? heeft de hele essentie klassiek rijden/of dressuurrijden niet begrepen.
Je werkt samen , communicatie op lichte hulp en zo min mogelijk hand gebruik
Heb je dit goed voor elkaar als ruiter? kan je dit zelfs heel eenvoudig met een bitloos hoofdstel of zelfs zonder iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:14

Je leeft in een sprookje Nombrado. Je bent niet realistisch.