Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xLindy91 schreef:Ja daarin zal ik ongetwijfeld niet streng genoeg zijn, misschien toch af en toe wat scherpere ophoudingen maken. Ik ben nu heel voorzichtig met mijn hand om haar maar niet vast te laten pakken.
Het is bij haar niet dat ze gewoon voorwaarts is, want als ik er een stukje aan kan komen is ze juist heel traag, het is echt onttrekken wat ze dan doet.
Morgen ook maar eens proberen
xLindy91 schreef:Als jij aan in de mond rukken denkt als ik zeg scherpere ophouding, dan begrijp je mij verkeerd. Het enige dat ik nu in de mond doe is echt pinkenwerk, nog niet eens een halve ophouding. Wellicht is een hele ophouding het proberen waard.
Ik ga helemaal mee met wat "fransje_" schreef dat was trouwens een heel mooie en duidelijke uitleg..
.
Is het echt zo verkeerd om terug te blijven zitten (daar bedoel ik mee in balans blijven, niet het paard me naar voren laten trekken) en zwaarder maken als in langzamer lichtrijden? Het is niet zo dat ik achterover ga hangen en mn kont in het zadel druk..
Verder klinkt het me wel bekend in de oren, ik neem haar regelmatig terug om de rust weer te vinden. Die overgang duurt vaak wel een halve volte maar dan komt ze wel op mijn zit terug.
Tijd en geduld heb ik zeker, en er zit ook echt wel verbetering in maar het is vaak 5 stappen terug om er 1 vooruit te gaan. Ik vraag me gewoon af wat ik anders zou kunnen doen om dit wat constanter te maken. Het meeste wat hier gezegd wordt zijn dingen die ik al toepas, maar alsnog goed om even te horen dat anderen het ook zo zouden doen of toch net weer wat anders zouden doen.
xLindy91 schreef:Ik snap nu ook dat ik niet op zoek moet naar meer reactie op mijn hulpen, maar naar de ontspanning.
Het klopt ook dat als ze ontspannen loopt de hulpen ook veel beter doorkomen, logisch!
xLindy91 schreef:Kijk, daar heb ik wat aan!![]()
Het klopt ook helemaal dat ik me moet aanpassen aan dit paard.
Ik heb altijd de hete gevoelige paarden gereden omdat ik daar heel goed mee overweg kan, en dit is totaal een ander paard.
Ik snap nu ook dat ik niet op zoek moet naar meer reactie op mijn hulpen, maar naar de ontspanning.
Het klopt ook dat als ze ontspannen loopt de hulpen ook veel beter doorkomen, logisch!
)xLindy91 schreef:Aeolus, ik vraag alleen om tips. Er zit al een grote verbetering in dus zeggen dat ik het paard niet op kan leiden vind ik niet terecht. Als je nou ook zou zeggen hoe jij het aan zou pakken of wat ik anders zou moeten doen ben ik veel meer geholpen.
R12312, nee ik heb zo geen foto, kan er vanavond wel ff 1 maken.
xLindy91 schreef:Ik rij haar nu met een enkelgebroken bustrens, naar mijn weten is dit één van de zachtere bitten. Ben ook aan het kijken om een aurigan bit aan te schaffen, dan krijgt ze misschien ook wat meer vertrouwen want het bit is "lekker".
xLindy91 schreef:Fransje, daar gaan we mee aan de slag! Kort, duidelijk, rustig is denk ik heel belangrijk voor haar, en dat doe ik denk ik te weinig. Ik blijf nog teveel in haar "gesleep" hangen, als ik haar kwijt ben probeer ik de oefening door te zetten, maar het is dus beter om dan maar weer even terug te gaan om het later opnieuw te proberen.
Nens, ik heb je reactie inderdaad gelezen.
Het klopt dat dit paard met losse teugels prima te rijden is op zit, kan haar dan redelijk de bak door sturen.
Nu dus uitbouwen naar meer verbinding om steeds wat meer te kunnen sluiten, zonder dat ze daarbij in paniek raakt. Ik rij haar nu met een enkelgebroken bustrens, naar mijn weten is dit één van de zachtere bitten. Ben ook aan het kijken om een aurigan bit aan te schaffen, dan krijgt ze misschien ook wat meer vertrouwen want het bit is "lekker".