Pony klappert met zijn hoofd ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 11:33

BelleTessa schreef:
TS, heeft de bitbandage trouwens geholpen?

Nee, helaas .... :(

paardjez

Re: Pony klappert met zijn hoofd ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:48

ik had hier bij een vorige pony ook last van, heb toen een zachter bit geprobeerd. dit was een soort kunststof bitje, ziet er een beetje geel uit weet niet precies hoe het heet. maar schudden met het hoofd kan geloof ik ook betekenen dat je pony niet goed aan het been is en je nog geen goede aanleuning, dus geen goede druk op je teugels hebt. dit kan je oefenen door veel wendingen en overgangen te rijden.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:51

Oei, ik heb dit al eens gezien zoals jij het beschrijft,
Paard had een voorhoofd (holte) ontsteking.

Wat zegt je dierenarts.

Bloemxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 15:29

Wendybrian schreef:
Oei, ik heb dit al eens gezien zoals jij het beschrijft,
Paard had een voorhoofd (holte) ontsteking.

Wat zegt je dierenarts.

Bij dierenarts ben ik nog niet geweest aleen om klinisch te keuren

Bloemxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 15:30

paardjez schreef:
ik had hier bij een vorige pony ook last van, heb toen een zachter bit geprobeerd. dit was een soort kunststof bitje, ziet er een beetje geel uit weet niet precies hoe het heet. maar schudden met het hoofd kan geloof ik ook betekenen dat je pony niet goed aan het been is en je nog geen goede aanleuning, dus geen goede druk op je teugels hebt. dit kan je oefenen door veel wendingen en overgangen te rijden.

Ik heb al een bit bandage geprobeerd en pony doet het ook bitloos als ik meer druk geef word het aleen maar erger

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:33

Je kan je dierenarts even bellen om wat informatie aan te vragen:)

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:49

Hier op stal staat er ook een pony dat dat doet. Ook gwn op stal zelf. Met rijden wordt het steeds minder zodra hij een constantere aanleuning heeft

xMeliissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:55

Ik heb denk dat ik exact hetzelfde met mijn paard. Op ene moment begint hij plots erg te klapperen met zn hoofd.
Toevallig is 4 weken geleden de osteopaat moeten komen voor zijn rug. Nou ik heb die vrouw dan gevraagd wat eigelijk de bedoeling was van da klapperen en ze zij dat dit hoogstwaarschijnlijk samenhong aan het feit dat zijn zadel drukte op zijn rug en hij zo toch even van de pijn weg was.
Nu ik moet zeggen het is nog niet helemaal verdwenen bij me maar toch een pak verdwenen. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat het een gewoontevorming is.
Nu ik zou hier niet klakkeloos iedere tip nadoen aangezien ieder paard anders is. Als je écht hulp wil zou ik er een professional bijhalen die je zeker en vast verder kan helpen.
Veel succes! /3

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:00

Mijn gekke knol doet dat ook....niet altijd maar soms een poosje en dan weer even niet meer.
Ook als ik hem aan 2 kanten vast zet op de wasplaats staat hij vaak heftig ja te knikken.
Ik vind het ook erg raar maar ben er inmiddels achter dat meneer het gewoon leuk vind dat hij geluidjes kan maken :')
Als hij niks om zijn hoofd heeft doet hij het ook niet.
Tijdens het rijden is dat gewoon een ontspannen spel........betekend voor mij dat hij op zijn gemak is.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:57

Mijn paardje doet dit ook wel eens, maar alleen als ik teveel druk op de teugels heb of als hij even in onbalans is (geen constante/goede aanleuning). Wellicht heb je wat te veel druk op je teugels of raakt hij in onbalans. Sinds ik een ander bit heb (soort kunststof, volgensmij dezelfde als degene enkele posts boven mij), is het bovendien ook een stuk beter.

maximebailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:00

Mijn gekke pony doet dat ook, maar alleen in galop. Komt gewoon omdat het een springpony is ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:00

Het eerste wat ik zou doen is een tandarts er bij halen, waarschijnlijk heeft hij pijn en daarom schud hij zo. Dit kan ook bitloos gebeuren want het is waarschijnlijk aangeleerd gedrag. Net als tong uit de mond steken etc.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:28

Ik reed ook een paard, die erg klapperde. Klinisch en röntgen gekeurd (wel vaker zelfs), tandarts er bij gehad (zo vaak 't nodig is) + ook naar z'n rug, hals en hoofd gekeken. Niks. En 't was ook geen headshaker.
Blijkbaar deed het paard het, als hij het erg moeilijk vond. Hij klapperde bijv. ook als hij zn rug moest ontspannen & zn hoofd omlaag moest brengen. Ook met moeilijke figuren en oefeningen.
Dus misschien dat jouw paard daar ook last van heeft? Dat als hij het moeilijk vind bijv, hij begint te klapperen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:32

Mijn huidige (rij)paard doet dit ook, 'headshaking'. Paard doet het vaak alleen als die gespannen en nerveus is en niet goed weet wat die moet doen, komt niet door mijn hand.

Zorg dat het paard gaat ontspannen, lang teugeltje en geen lastige oefeningen.

indyvoortman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:00

Dat probleem had ik eerder ook. Bij mij lag het aan dat ik de teugels te strak had ik dacht echt huh? hoe kan dat maar,ik moest best wel met gebogen teugels rijden.Heb het langzaam ophebouwd (steeds iets strakker tot weer normaal was) en nu is er niks meer aan de hand. :D

Bloemxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 05:47

Gisteren een ander bit geprobeerd,
Met succes pony heeft het niet weer gedaan dus hopen dat het zo blijft

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:08

Hoe gaat dit ondertussen?

Mijn paard doet het soms ook, maar zeer zelden in het gewone rijden. Meestal op jumping of cross tijdens het inrijden, dan is het echt wel als stressfactor geloof ik. Soms heeft ze het ook in de binnenpiste of de overdekte paddock als het zo afwisselend bewolkt en zonnig is. Door de schaduwen of de lichtveranderingen doet ze het dan ook, maar dan niet zo fel.

Bloemxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 11:16

PrietPraat schreef:
Hoe gaat dit ondertussen?

Mijn paard doet het soms ook, maar zeer zelden in het gewone rijden. Meestal op jumping of cross tijdens het inrijden, dan is het echt wel als stressfactor geloof ik. Soms heeft ze het ook in de binnenpiste of de overdekte paddock als het zo afwisselend bewolkt en zonnig is. Door de schaduwen of de lichtveranderingen doet ze het dan ook, maar dan niet zo fel.

Het gaat nu super Goed waarschijnlijk heeft ze een nikkel alergie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:26

Fijn dat het goed gaat. Ik ken verschillende paarden die zo'n fase gehad hebben. Meestal nog jonge paarden die net aan het werk waren. Mijn instructeur zegt dat dat vaak gebeurt. Dan hebben ze last van de spieren omdat ze nog niet sterk genoeg zijn om constant in aanleuning te lopen. En na rustig opbouwen en in de trainingen constante verbinding houden met een meegaande hand, worden ze vanzelf sterker en gaat het schudden over. Klopte wel: geen van de paarden die het in het begin deed, doet het nog steeds.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:13

Allereerst zal ik de achterrug van je paard controleren. Ïndien het paard niet goed ondertreed krijgt het hier last van de rug. Veel van deze paarden die niet dragen met de buik, maar met de rug gaan klapperen met het hoofd. Hier zijn ook filmpjes over te vinden op youtube. Daarnaast is er een mogelijkheid van verwend gedrag, maar zal dit eerst uitsluiten voordat je streng wordt.

Bloemxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:11

quickie schreef:
Allereerst zal ik de achterrug van je paard controleren. Ïndien het paard niet goed ondertreed krijgt het hier last van de rug. Veel van deze paarden die niet dragen met de buik, maar met de rug gaan klapperen met het hoofd. Hier zijn ook filmpjes over te vinden op youtube. Daarnaast is er een mogelijkheid van verwend gedrag, maar zal dit eerst uitsluiten voordat je streng wordt.

Naar de rug is gekeken en niks aan de hand zoals ik al zei hebben we de oplossing gevonden

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:14

Een nikkelallergie impliceert dat het aan het bit ligt/lag, maar ze deed het toch bitloos ook?

Bloemxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 22:23

Corelli schreef:
Een nikkelallergie impliceert dat het aan het bit ligt/lag, maar ze deed het toch bitloos ook?

Ja maar daardoor kan je er nog wel last van hebben net zo als je last hebt van oorbellen doe je ze uit doet het daarna nog steeds pijn :P

Maar gelukkig is er nu niks meer aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 06:02

Corelli schreef:

Lijkt mij ook. Plus: Dan had hij het continu gedaan. Niet alleen bij bepaalde oefeningen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 06:34

safina schreef:
Corelli schreef:

Lijkt mij ook. Plus: Dan had hij het continu gedaan. Niet alleen bij bepaalde oefeningen.

Nikkel zit in heel veel dingen, het kan zijn dat het dus ook in de ringetjes zat van het bit loze hoofdstel.

Ik weet niet of 1 van jullie nikkelallergie heeft?
Ik namelijk wel en een behoorlijk zware allergie ook. Bepaalde broeken kan ik niet aan vanwege het knopje waar nikkel in zit.
Bepaalde oorbellen kan ik niet in omdat er nikkel in zit.

En je hoeft niet constant een reactie te geven, in eens voel je pijn en daar reageer je op... en daarna gaat het wel weer even :)
Je reageert ook niet altijd meteen, soms duurt het even, dat ligt weer aan het percentage nikkel wat zich in het product bevind.

Dus het kan heel erg goed dat deze pony inderdaad een nikkelallergie heeft.