Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vinia18 schreef:Het hoofdstel is bij jou dus de oplossing? Daar heb ik zelf ook aan lopen denken aangezien mijn paard absoluut niet tegen een gecombineerde neusriem kan, dan wordt het alleen maar erger. Ik heb nu een lage neusriem en dat gaat wel beter. Ik was al van plan om dat hoofdstel te kopen maar zat een beetje tegen de prijs aan te hikken vooral omdat ik niet zeker weet of het helpt. Maar nu ik jou verhaal gelezen heb ga ik de gok toch wagen.
Je kunt hem natuurlijk uitproberen, en mocht het niet werken kun je hem altijd terugbrengen naar de winkel.
Vinia18 schreef:Ik rijd haar nu al een poosje met een sprenger flex control en dat gaat al een heel stuk beter. Het Rambo hoofdstel ga ik nu toch maar aanschaffen en hopelijk is het "probleem" dan opgelost. Bedankt voor de tip Nista_RX
Vinia18 schreef:Hoe kom je er nu toch bij dat het een rijtechnisch probleem is? Heb jij mij ooit zien rijden? Als het rijtechnisch was zou ze het toch niet tijdens het longeren met een halster doen? Bovendien hebben er meerdere op mijn paard gereden waarvan diverse mensen die echt wel weten waar ze mee bezig zijn en ook dan doet ze het. Ze doet het ook niet constant, alleen aan het begin. Maar goed, dit topic gaat niet over mijn paard.
R12312 schreef:Vinia18 schreef:Hoe kom je er nu toch bij dat het een rijtechnisch probleem is? Heb jij mij ooit zien rijden? Als het rijtechnisch was zou ze het toch niet tijdens het longeren met een halster doen? Bovendien hebben er meerdere op mijn paard gereden waarvan diverse mensen die echt wel weten waar ze mee bezig zijn en ook dan doet ze het. Ze doet het ook niet constant, alleen aan het begin. Maar goed, dit topic gaat niet over mijn paard.
Volgens mij hebben zelfs de allerbeste ruiters nog steeds instructie nodig, dus je hoeft niet gelijk zo aanvallend te reageren. En daarbij wordt een tong uit de mond over het algemeen als verzet gezien. Het kan natuurlijk een gewoonte zijn geworden of een probleem met de tanden.
Maar goede instructie erbij is nooit weg. Tenzij je natuurlijk overtuigt bent dat je niets meer hoeft te leren![]()
Vinia18 schreef:Ik rijd haar nu al een poosje met een sprenger flex control en dat gaat al een heel stuk beter. Het Rambo hoofdstel ga ik nu toch maar aanschaffen en hopelijk is het "probleem" dan opgelost. Bedankt voor de tip Nista_RX

Nista_RX schreef:Vinia18 schreef:Ik rijd haar nu al een poosje met een sprenger flex control en dat gaat al een heel stuk beter. Het Rambo hoofdstel ga ik nu toch maar aanschaffen en hopelijk is het "probleem" dan opgelost. Bedankt voor de tip Nista_RX
Ah top! En het heet een Micklem hoofdstel, geen Rambo
http://www.ej.nl/products/10000011/2000 ... LTI+BRIDLE
R12312 schreef:Tussen een losse neusriem en aangesnoerd zit nog een heel groot grijs gebied.
En nee, ik ben het totaal niet met jullie eens. Uiteraard is een stille en meegaande hand het allerbelangrijkste, maar een bit is wel degelijk veel scherper zonder neusriem.
Ik weet niet wie jij bent maar ik weet wel dat jij geen drol van neusriemen weet
Daphne__ schreef:Het valt mij op dat het bakstuk niet recht naar de mondhoek loopt... Hangt je bit niet te laag? Als je de teugels op contact hebt, komt er dan een bolling in de bakstukken aan de kant waar je op stuurt?
Edit; Hmm, in je profiel ziet het er heel anders uit, denk dat het aan de foto ligt in de op

.
Kirstmari schreef:@manonvanunen. Bij nader inzien is het waarschijnlijk rij technisch (op de meesten fronten want ze doet het ook zonder druk) en lag het waarschijnlijk ook aan het bitje.
Ik heb nu meerdere keren in de mond kunnen kijken wat ze precies doet met haar tong, Wat ze doet is niet er overheen gooien maar het bit met ja hoe moet je dat noemen het verdikte stuk achter in van de tong het bitje naar voren duwen lijkt wel, dus op het moment dat er druk op komt te staan nog meer waardoor haar tong naar buiten komt.
Gister nieuw bitje gekocht vandaag geprobeert en deze zit een stuk beter en vind ze tot nu toe fijner. Eerst had ik dubbel water zilver 12,5. Nu heb ik dubbel water gold 13,5.
Ze ontspande nu meer en eerder (op het moment van ontspannen gaat de tong naar binnen) maar het is een merrie met lekker eigenwijs karakter dus rijden gaat goed waneer ze daar zin in heb en kan de volgende dag totaal anders zijn, hihi lekker dier
dus mijn aanpak op het moment in de hoop dat het werkt is rijtechnisch heel goed opletten hoe ze op wat reageerd en wanneer ze dat nog doet met de tong wat ik dan zelf doe. Wie weet is het een samen spel van dingen, Verkeerde aanleuning/scheve bespiering (manege werk) en mijn hand/houding + dat ze het bij bijv springen minder doet want dat vind ze leuker dan dressuur.
tips en dingen blijven altijd welkom ! ben al heel erg blij met alle reacties waardoor ik weer verder opzoek kan of nakijken etc