Paard gooit tong over het bit en blijft vasthouden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vinia18

Re: Paard gooit tong over het bit en blijft vasthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:06

Het hoofdstel is bij jou dus de oplossing? Daar heb ik zelf ook aan lopen denken aangezien mijn paard absoluut niet tegen een gecombineerde neusriem kan, dan wordt het alleen maar erger. Ik heb nu een lage neusriem en dat gaat wel beter. Ik was al van plan om dat hoofdstel te kopen maar zat een beetje tegen de prijs aan te hikken vooral omdat ik niet zeker weet of het helpt. Maar nu ik jou verhaal gelezen heb ga ik de gok toch wagen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:13

Ts: is jouw paard een draver?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:14

Vinia18 schreef:
Het hoofdstel is bij jou dus de oplossing? Daar heb ik zelf ook aan lopen denken aangezien mijn paard absoluut niet tegen een gecombineerde neusriem kan, dan wordt het alleen maar erger. Ik heb nu een lage neusriem en dat gaat wel beter. Ik was al van plan om dat hoofdstel te kopen maar zat een beetje tegen de prijs aan te hikken vooral omdat ik niet zeker weet of het helpt. Maar nu ik jou verhaal gelezen heb ga ik de gok toch wagen.

Ik heb zelf ook een bittenexpert gevraagd die me dit hoofdstel ook aanraadde.... En met dit zelfde bit gooide ze haar tong er hier voor ook overheen, maar niet met dit hoofdstel. Heb m nu al n tijdje en hij gaat nog steeds perfect! :) Je kunt hem natuurlijk uitproberen, en mocht het niet werken kun je hem altijd terugbrengen naar de winkel. :j

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:14

Ik rijd haar nu al een poosje met een sprenger flex control en dat gaat al een heel stuk beter. Het Rambo hoofdstel ga ik nu toch maar aanschaffen en hopelijk is het "probleem" dan opgelost. Bedankt voor de tip Nista_RX

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:54

Vinia18 schreef:
Ik rijd haar nu al een poosje met een sprenger flex control en dat gaat al een heel stuk beter. Het Rambo hoofdstel ga ik nu toch maar aanschaffen en hopelijk is het "probleem" dan opgelost. Bedankt voor de tip Nista_RX

En verder een instructeur inhuren die je door het rijtechnische probleem heen helpt :o

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:15

Hoe kom je er nu toch bij dat het een rijtechnisch probleem is? Heb jij mij ooit zien rijden? Als het rijtechnisch was zou ze het toch niet tijdens het longeren met een halster doen? Bovendien hebben er meerdere op mijn paard gereden waarvan diverse mensen die echt wel weten waar ze mee bezig zijn en ook dan doet ze het. Ze doet het ook niet constant, alleen aan het begin. Maar goed, dit topic gaat niet over mijn paard.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:53

Vinia18 schreef:
Hoe kom je er nu toch bij dat het een rijtechnisch probleem is? Heb jij mij ooit zien rijden? Als het rijtechnisch was zou ze het toch niet tijdens het longeren met een halster doen? Bovendien hebben er meerdere op mijn paard gereden waarvan diverse mensen die echt wel weten waar ze mee bezig zijn en ook dan doet ze het. Ze doet het ook niet constant, alleen aan het begin. Maar goed, dit topic gaat niet over mijn paard.

Volgens mij hebben zelfs de allerbeste ruiters nog steeds instructie nodig, dus je hoeft niet gelijk zo aanvallend te reageren. En daarbij wordt een tong uit de mond over het algemeen als verzet gezien. Het kan natuurlijk een gewoonte zijn geworden of een probleem met de tanden.

Maar goede instructie erbij is nooit weg. Tenzij je natuurlijk overtuigt bent dat je niets meer hoeft te leren :D :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:57

Nogmaals, is het paard een draver? Dan zou ik gericht advies kunnen geven m.b.t. het verleden en veel dingen die gedaan worden :)

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:00

R12312 schreef:
Vinia18 schreef:

Volgens mij hebben zelfs de allerbeste ruiters nog steeds instructie nodig, dus je hoeft niet gelijk zo aanvallend te reageren. En daarbij wordt een tong uit de mond over het algemeen als verzet gezien. Het kan natuurlijk een gewoonte zijn geworden of een probleem met de tanden.

Maar goede instructie erbij is nooit weg. Tenzij je natuurlijk overtuigt bent dat je niets meer hoeft te leren :D :+

Ik ben het ook wel met je eens maar als jij mijn berichten goed hebt gelezen had je kunnen lezen dat ik alles al heb uit gesloten en wekelijks priveles heb. Ik denk dan ook inderdaad dat het een gewoonte is geworden, juist omdat ze het ook aan het halster doet. Maar nogmaals, ik heb dit topic niet geopend, ik volg en reageer alleen omdat ik tegen hetzelfde aanloop.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:20

Vinia18 schreef:

Ah top! En het heet een Micklem hoofdstel, geen Rambo :j

http://www.ej.nl/products/10000011/2000 ... LTI+BRIDLE

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:00

Nista_RX schreef:
Vinia18 schreef:

Ah top! En het heet een Micklem hoofdstel, geen Rambo :j

http://www.ej.nl/products/10000011/2000 ... LTI+BRIDLE

Dat weet ik maar het is van Rambo, vandaar. (makkelijker te onthouden hahaha)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:28

Ah, op die manier! :)

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 01:21

Lieve mensen,

Ik heb les 3 x per week van een goede instructrice (staat ook in het hoofd gedeelte).
Voordat ik haar kocht was ze een manege paard en dus had ik niet alles in de hand en weet ik niet altijd hoe er is gereden.

"Ook met loshangende teugels zie je dat ze haar tong naar die kant draagt.
Ps: ze gooid haar tong ook maar aan 1 kant er overheen en dat is ook de kant waar ze vast blijft houden."

Misschien heb ik het wat krom neergezet kwa volgorde>
1. bustrens enkel, manege werk
2. Na een tijdje, water dubbel, ze ging goed lopen en liet sneller los en ontspan meer totdat ze dit "probleem ging vertonen"
3. Gekocht 1 maart, tandarts laten komen +/- 4 maart. nog steeds water dubbel.

Zadel, hoofdstel nagekeken (door verschillende mensen) ( zadel natuurlijk nieuw gekocht sinds aankoop van haar) zit goed.

De kant waar ze vast bleef houden/tong overheen gooid zaten de zeer pijnlijke kiezen waar flink aan gewerkt is door de tandarts.

Ze loopt nu 2 maanden later een stuk beter, is voorwaardser, ontspant sneller en gooit minder vaak haar tong er meer overheen en houd minder lang vast.

Het gaat steeds beter en steeds sneller, misschien was het toch de pijn aan haar gebit en heeft het gewoon tijd nodig om te wennen aan 1 persoon 1 rijstijl en weer te leren vertrouwen na de beginners die ze allemaal op haar rug heeft gehad in de manege tijd.

Ik heb geen haast en rijd geen wedstrijden dus de tong is geen Mega groot probleem maar ik wilde gewoon graag meer weten zodat ik er aan kon werken, het beste voor me paardje.

Tips etc blijven altijd welkom en daar leer ik weer van.

Ps: ik rij dressuur, spring, pushball, hobbel, longeer met halster (voor beide nieuwe) en rij buiten met haar. Ook rijd ik af en toe met halster en reageerd ze erg goed op neckrope. Ze is weer helemaal nou hoe kan ik dat het beste zeggen aan het opknappen en geniet weer met volle teugen van hoe het nu gaat wat zich uit in haar gedrag.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 01:33

Ruitje, Ik heb geen geschiedenis van mijn paard en ook het ras is onbekend staats niets over afstamming in het paspoort ook haar vader en moeder onbekent tevens is ook haar geboorte datum niet aanwezig alleen dat ze in 2003 is geboren.

Ze was manege paard, is op de manege gekomen onbeleerd vervolgens even weg geweest omdat ze zich niet liet inrijden en daarna als een mak lammetje terug gekomen en kent dus eigenlijk geen ander leven kwa privé. ( dit was allemaal voor ik haar ging lease op de manege, ik ken haar nu sinds 07/07/11)

In het manege werk is ze voornamelijk ingezet voor buitenritten en beginners. Op het moment als er meer aan haar gevraagt werdt draaide dat uit op staken. ( alleen basis gangen geleerd waarschijnlijk).

Ook lijkt het alsof dat ze de mensen uit kiest voor wie ze wel wil werken en voor wie niet (in het manege werk).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 01:37

Waarschijnlijk komt het probleem voort vanuit de scheefheid van je paard. Wanneer je mbv goed les ervoor kunt zorgen dat je paard op beide zijden gelijker ontwikkelt qua spieren en soepelheid, dan los je daar het probleem mee op. Het is wel degelijk een rijtechnisch probleem in 99 van de 100 gevallen en dat is ook niet zo vreemd als je kijkt naar de geschiedenis van je paard (ex manegepaard).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 01:47

R12312 schreef:
Tussen een losse neusriem en aangesnoerd zit nog een heel groot grijs gebied.

En nee, ik ben het totaal niet met jullie eens. Uiteraard is een stille en meegaande hand het allerbelangrijkste, maar een bit is wel degelijk veel scherper zonder neusriem.

Wauw :') Ik weet niet wie jij bent maar ik weet wel dat jij geen drol van neusriemen weet :')

Een hoge neusriem is om de kaken van het paard op elkaar te binden. Een sperriem is om de mond dicht te binden. Ze helpen enigszins om het bit wat op z'n plek te houden aangezien het paard z'n kaken niet meer van elkaar kan krijgen met zo'n neusriem en hij ook z'n mond niet meer open kan doen.
Maar dat is nog geen stabiliteit. Gewoon door de positie van die neusriemen. Als je een stabiele neusriem wil gebruik dan een lage. Zo'n neusriem als ook in het profiel van TS staat. TS, hoe liep het paard met die neusriem?
Daarnaast: een hoge neusriem duwt de wangen van een paard tegen de tanden. Dat doet zeer. Een hoge neusriem heeft dus alleen nut voor de ruiter (reactie van het paard verdoezelen) en niet voor het paard.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 02:02

Ik ben 1 x van hoofdstel verwisseld omdat mijn oude hoofdstel (die ik voor het manege werk gebruikte) slecht begon te worden.
Ik heb hier geen verschil in gemerkt.

Op mijn pf zie je 2 x een hoge neusriem dacht ik... (niet zo op de hoogte kwa benamingen)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 02:56

Het valt mij op dat het bakstuk niet recht naar de mondhoek loopt... Hangt je bit niet te laag? Als je de teugels op contact hebt, komt er dan een bolling in de bakstukken aan de kant waar je op stuurt?

Edit; Hmm, in je profiel ziet het er heel anders uit, denk dat het aan de foto ligt in de op :Y)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 07:41

Daphne__ schreef:
Het valt mij op dat het bakstuk niet recht naar de mondhoek loopt... Hangt je bit niet te laag? Als je de teugels op contact hebt, komt er dan een bolling in de bakstukken aan de kant waar je op stuurt?

Edit; Hmm, in je profiel ziet het er heel anders uit, denk dat het aan de foto ligt in de op :Y)

En is die bolling goed of slecht in jou beleving?

@Koper, idd de meeste ,mensen hebben geen idee wat een neusriem of sperriem doet , laat staan dan ook nog de aansnoer,
Met een te strakke neusriem kun je ook nooit een correcte stelling krijgen, want als de keizen op mekaar vast gezet worden, Wat al niet kan bij een paard omdat de kiezen niet op mekaar kunnen, ja in een correcte stelling wel , maar dat is dan links of rechts dat ligt aan de stelling, dus miss mensen die niet weten wat een neusriem is en doet, ga eens een paarden schedel bestuderen en zie dan dat het onmogelijk is voor een paard om stelling aan te nemen, met op mekaar geperste kaken en lippen

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:43

Koper schreef:
Wauw :') Ik weet niet wie jij bent maar ik weet wel dat jij geen drol van neusriemen weet :')

Zo dank je! Maar wees gerust, ik denk precies hetzelfde over jou.
Laatst bijgewerkt door R12312 op 11-05-14 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:00

ts hoe weet jij zeker dat het geen rijtechnisch probleem is?

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 16:40

@manonvanunen. Bij nader inzien is het waarschijnlijk rij technisch (op de meesten fronten want ze doet het ook zonder druk) en lag het waarschijnlijk ook aan het bitje.

Ik heb nu meerdere keren in de mond kunnen kijken wat ze precies doet met haar tong, Wat ze doet is niet er overheen gooien maar het bit met ja hoe moet je dat noemen het verdikte stuk achter in van de tong het bitje naar voren duwen lijkt wel, dus op het moment dat er druk op komt te staan nog meer waardoor haar tong naar buiten komt.

Gister nieuw bitje gekocht vandaag geprobeert en deze zit een stuk beter en vind ze tot nu toe fijner. Eerst had ik dubbel water zilver 12,5. Nu heb ik dubbel water gold 13,5.

Ze ontspande nu meer en eerder (op het moment van ontspannen gaat de tong naar binnen) maar het is een merrie met lekker eigenwijs karakter dus rijden gaat goed waneer ze daar zin in heb en kan de volgende dag totaal anders zijn, hihi lekker dier :)

dus mijn aanpak op het moment in de hoop dat het werkt is rijtechnisch heel goed opletten hoe ze op wat reageerd en wanneer ze dat nog doet met de tong wat ik dan zelf doe. Wie weet is het een samen spel van dingen, Verkeerde aanleuning/scheve bespiering (manege werk) en mijn hand/houding + dat ze het bij bijv springen minder doet want dat vind ze leuker dan dressuur :).

tips en dingen blijven altijd welkom ! ben al heel erg blij met alle reacties waardoor ik weer verder opzoek kan of nakijken etc :D

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:09

Kirstmari schreef:
@manonvanunen. Bij nader inzien is het waarschijnlijk rij technisch (op de meesten fronten want ze doet het ook zonder druk) en lag het waarschijnlijk ook aan het bitje.

Ik heb nu meerdere keren in de mond kunnen kijken wat ze precies doet met haar tong, Wat ze doet is niet er overheen gooien maar het bit met ja hoe moet je dat noemen het verdikte stuk achter in van de tong het bitje naar voren duwen lijkt wel, dus op het moment dat er druk op komt te staan nog meer waardoor haar tong naar buiten komt.

Gister nieuw bitje gekocht vandaag geprobeert en deze zit een stuk beter en vind ze tot nu toe fijner. Eerst had ik dubbel water zilver 12,5. Nu heb ik dubbel water gold 13,5.

Ze ontspande nu meer en eerder (op het moment van ontspannen gaat de tong naar binnen) maar het is een merrie met lekker eigenwijs karakter dus rijden gaat goed waneer ze daar zin in heb en kan de volgende dag totaal anders zijn, hihi lekker dier :)

dus mijn aanpak op het moment in de hoop dat het werkt is rijtechnisch heel goed opletten hoe ze op wat reageerd en wanneer ze dat nog doet met de tong wat ik dan zelf doe. Wie weet is het een samen spel van dingen, Verkeerde aanleuning/scheve bespiering (manege werk) en mijn hand/houding + dat ze het bij bijv springen minder doet want dat vind ze leuker dan dressuur :).

tips en dingen blijven altijd welkom ! ben al heel erg blij met alle reacties waardoor ik weer verder opzoek kan of nakijken etc :D

ja dat dacht ik al. Bijna alles wat je paard doet ligt aan jezelf.
sommige paarden hangen van ellende hun tong maar uit hun mond omdat het zeer doet,en dan kan een tik zijn geworden nu terwijl ze helemaal geen pijn meer heeft.
succes hoop dat ze nu wel lekker er op gaat lopen :D

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:26

Op je tweede foto lijkt het alsof je bit te breed is.
Ik denk dat het een bitten probleem is.

Het is een heel knullig filmpje, maar ik heb het gevoel dat veel mensen dit niet wisten! Een bit moet dus echt passen!
misschien dat dit je helpt TS?

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:31

misschien kan je eens bitloos proberen? en daarna met bit weer oppakken?