paard erg druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BelleTessa

Re: paard erg druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:27

Zandro, ik denk niet dat dit heel erg relevant is. TS heeft dit paard nu al een tijdje, dus dit gaat niet meer op.

Zoals anderen al zeggen, probeer iemand te vinden die jou kan helpen met grondwerk op de juiste manier aanleren. Niet alleen gaan doen, zo kan je de problemen alleen maar verergeren.
Zo heb je een kans dat het toch gaat lukken met dit paard. Als al je moeite niet loont, dan kan je inderdaad altijd nog overwegen om het paard toch te verkopen aan iemand die veel ervaring heeft met werken met getraumatiseerde paarden.
En zoek iemand anders die je les geeft in de bak. Verandering kan helpen!

Wees vooral geduldig, als jij laat merken aan je paard dat je het zat bent, gaat het niet lukken met jullie.
Wat heb je al allemaal geprobeerd?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:26

BelleTessa, ik denk dat het juist wel relevant is dat TS zichzelf afvraagt wat voor een soort ruiter ze is; ongeacht hoe lang ze het paard al heeft.
Als je eerlijk bent naar jezelf toe kun je ook bepalen of je dit echt wel wil en kunt of niet..van daaruit kun je dan een gepaste keuze en oplossing zoeken.

Ik vind alleen dat te vaak te makkelijk gedacht wordt over het heropvoeden van getraumatiseerde paarden. Alleen grondwerk is denk ik niet voldoende, het paard moet geherconditioneerd worden en dat vergt deskundigheid. Ik zou dan eerder denken aan een paarden-gedragstherapeut

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:04

Zandro schreef:
BelleTessa, ik denk dat het juist wel relevant is dat TS zichzelf afvraagt wat voor een soort ruiter ze is; ongeacht hoe lang ze het paard al heeft.
Als je eerlijk bent naar jezelf toe kun je ook bepalen of je dit echt wel wil en kunt of niet..van daaruit kun je dan een gepaste keuze en oplossing zoeken.

Ik vind alleen dat te vaak te makkelijk gedacht wordt over het heropvoeden van getraumatiseerde paarden. Alleen grondwerk is denk ik niet voldoende, het paard moet geherconditioneerd worden en dat vergt deskundigheid. Ik zou dan eerder denken aan een paarden-gedragstherapeut

Zeker, ben ik ook hartstikke met je eens! Maar doelde meer op wat je zei waarom ze dit paard gekocht heeft. Het is nu al haar paard, en helaas is niet geworden zoals ze waarschijnlijk hoopte bij aanschaf.
Je post daarvoor ben ik helemaal mee eens!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:09

oh ja, daar heb je gelijk in...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:15

Als een paard heel druk is vraag ik me altijd de volgende dingen af:"
Hoeveel staat ze buiten en hoeveel uren wordt ze in een stal opgesloten en wat krijgt ze voor voer.
Staat ze met vriendjes, krijgt ze de kans om te spelen?

laura_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:48

Beste,

Misschien moet u eens proberen te rijden zonder bit aan de longe ( natuurlijk met u erop :)).
Als dit beter lukt dan met bit, rijd dan zo verder en leer uw pony het bit dan opnieuw aan.
Ik denk dat dit de enigste oplossing is voor het 'bitprobleem' van uw pony: gewoon vanaf 0 starten met een bit.
Omdat uw pony niet in draf wilt en dan opeens wegrent, zou ik u aanraden eens te proberen rijden zonder kunstmatige hulpen ( zweep e.d.). Misschien is uw pony nog steeds bang van een zweep en reageert hij/zij daarom zo op voorwaartse hulpen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het er in het echt aan toe gaat, maar dit besluit heb ik genomen uit de conclusie die ik uit uw problemen kon trekken.

Laat me gerust weten of dit al dan niet helpt, of als er nieuwe problemen zich vertonen.

Mvg,
Laura Lecompte

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:17

1. sluit alle medische mogelijkheden uit; tandarts, bloed prikken om te korten in voeding te bepalen, osteopaat/fysio om lichamelijk na te laten kijken
2. kijk naar het voer wat je geeft, te hoge/lage voedingswaarden, verkeerde verhoudingen?
3. begin met grondwerk voor vertrouwen en zorg dat het paard zich volledig op jou concentreert
4. neem een instructeur in de hand die je kan helpen en die niet klakkeloos roept dat het aan het paard ligt, terwijl 90% van de problemen die je rijtechnisch ondervind bij jou als ruiter vandaan komen

Succes!