pony loopt achteruit en draait om met alleen buiten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:54

Figles schreef:
Ohja... een martingaal gebruik ik dus ook niet... hou niet van bijzetteugels e.d. wil het graag zo respectvol mogelijk oplossen..

Het paard is niet respectvol naar jouw. Dus mag jij bij zoiets ook niet respectvol zijn naar je paard. Als ze dat bij mij zou doen ging of de martingaal of de slof erom. Ze moeten leren dat dat niet mag.

ilse46

Re: pony loopt achteruit en draait om met alleen buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:58

wat zou je doen als zelfs de slof op dat moment niet werkt?..ikzelf ga nu hulp inschakelen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:00

@ id_keers Dan zou ik zeker hulp in gaan schakelen. Zodat je weet waar het fout gaat en wat je daar aan kunt doen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:04

Herkenbaar!

Toen ik mijn paard kocht had hij zich bij de vorige eigenaren dit gedrag aangeleerd, erg vervelend!!

Wat ik gedaan heb, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik ging altijd met een vriendin rijden en als hij ergens niet langs wilde bleef die vriendin met haar paard staan tot ik hem er langs kreeg. Ook draaide hij zich zonder pardon gewoon om (ook gewoon tijdens het draven terwijl er een ander paard achter hem liep) dan is het een kwestie van consequent zijn en weer terug omdraaien en verder!
En ook alleen kan ik nu gewoon paarden tegenkomen zonder dat hij mee wil en ik kan met een vriendin (die op een andere stalling staat) gaan rijden om vervolgens als we bijna thuis zijn de wegen te scheiden, niks meer aan de hand ..

Dus het enige wat ik je aan tips kan geven, is heel veel oefenen dus en vooral heel consequent zijn!!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:26

FriesWytske schreef:
Figles schreef:
Ohja... een martingaal gebruik ik dus ook niet... hou niet van bijzetteugels e.d. wil het graag zo respectvol mogelijk oplossen..

Het paard is niet respectvol naar jouw. Dus mag jij bij zoiets ook niet respectvol zijn naar je paard. Als ze dat bij mij zou doen ging of de martingaal of de slof erom. Ze moeten leren dat dat niet mag.

Soms ligt het ook net aan teveel tuig.
Ik begrijp wel dat je voor dressuur en springen enz... liever een bit erin wil.
Maar sommige paarden reageren daar gewoon niet goed op.
Dan nog eens een martingaal of slof erbij en ze klappen helemaal.

Tenminste zo ging het hier toch.
Ik ben helemaal geen dweper of dromer zoals ze dat noemen met bitloos rijden en natuurlijk rijden enz... maar heb zelf moeten ervaren dat het voor mijn paardje de beste oplossing was. Dan moet ik me in dat geval maar aanpassen en niet het paard. (mijn gedacht, anderen zullen een andere mening hebben)
Paard altijd gereden op zwaar bit enz... bij vorige eigenaar.
Hier moet hij enkel nog recreatief werken, zeg ik er wel even bij.
Geen krulletjes, geen spanningen.
Maar dat was nét wat hij niet kon. :(
Hij was met rijden altijd top gespannen, liep letterlijk op de tippen van zijn tenen. (lees : hoeven)
Was niet meer normaal, dribbelen, weg willen, omspringen, omhoog willen gaan enz...
En dat terwijl ik hem losse teugel gaf.
Het bit dat erin zat durfde ik zowiezo bijna niet aannemen, kwestie niet hardhandig over te komen.
Ik ben zelf nooit gewoon geweest om met zulk bit te rijden, dus ander zachter bit erin gedaan.
Ging iets beter, maar dan ging hij zijn tong erover doen.

Nu alles eruit gehaald, bitloos gezet.
We hebben van de ene minuut op de andere een totaal ander paard gekregen.
Was eerst nog aan het twijfelen of ik het wel zou doen en hoe aanpakken.
Misschien heel onverstandig, maar ik heb het er gewoon op gewaagd op een avond.
Bitloos hoofdstel aan, zadel erop en wegwezen alsof het de normaalste zaak ter wereld was.
Hij is lekker ontspannen, goed voorwaarts maar niet meer vervelend.
In het begin ging hij ook enkel met zijn maatje op pad, maar nu maken we vooral alleen de buurt onveilig. :D
Ik kan er echt overal mee komen.
Is er iets dat niet lukt dan blijf ik dat proberen tot hij opgeeft, duurt het een halve dag, dan is dat maar zo. Duurt het een ganse dag, dan ook goed.
Heb ik die dag geen tijd, dan stap ik af en loop erlangs. Maar je mag er dan wel zeker van zijn dat ik terug naar die plek ga als ik wel tijd heb en dan blijf proberen.
Hierbij gebruik ik geen zweep (heb ik nooit bij), geen sporen (heb ik niet) en blijf ik hem alleen steeds terug vragen om erlangs te gaan. Dus telkens opnieuw ervoor zetten.
Lukt het wel, dan prijs ik hem de hemel in, draai me om en doe het opnieuw een paar keer in verschillende richtingen. Telkens opnieuw onmiddellijk belonen als hij het goed doet en hij geeft er later geen kik meer om als hij hetzelfde tegenkomt.
Hij heeft ondertussen door dat hij uiteindelijk toch aan het kortste eind trekt en geeft steeds sneller toe.

Arbeidsintensief ? Ja hoor, maar dat heb ik er voor over om een bomproof paard te krijgen.

*duikt in elkaar achter de kast voor de aanvallen die gaan komen* :D
Ow en oeps : sorry voor de ellenlange tekst, zie het nu pas ...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:35

@ Ewona Je hoeft van mij helemaal niet achter de kast de gaan zitten :).
Jij hebt onderzocht waardoor het kwam dat je paard zo deed +:)+ . En dat prijs ik alleen maar. Als jouw paard beter bitloos loopt. Super
En dat zouden meer mensen moeten doen. Onderzoeken waar het gedrag van je paard/pony door komt.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:41

*komt voorzichtig achter kast vandaan*

Heeft ook wel tijd gekost voordat ik wist waar het echt aan lag.
In het begin naar het zadel gekeken ivm het dribbelen en omhoog willen gaan.
Naar zijn rug laten kijken, boomloos zadel erop gelegd.
Tanden laten nazien.
En nu dit.
Voor ons is dit de oplossing. Voor anderen zal het dat helemaal niet zijn.

Paardje van de dochter is een ander verhaal.
Zet je die op bitloos, dan kan je enkel op een grazend paard gaan zitten.
Hij heeft overal lak aan, hoofd naar beneden en knabbelen maar ;-)
Zit wat shetland mentaliteit in : eten, eten, eten. Liever grazen dan werken voor hem.
Dus hij wordt ook normaal gereden met een gebroken bit en een gewoon zadel.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:02

Mischien een tip die je niet wil horen, maar wees eens een keer streng voor je paard!

Dit is gewoon klier gedrag. Hup benen eraan, en als het moet gewoon een tik met de zweep erbij. Gewoon direct je paard erbij houden. Dit heeft niets met angst temaken, dit is gewoon pure ongehoorzaamheid. En net wat je zegt, hij heeft van je ''gewonnen'' en nu doet hij dit bij elke hek. Ik zeg echt niet dat je je paard verrot moet slaan, zit geen nut achter. Maar bouw de spanning nu eens goed op. 1 stap naar voren en dan alles ontspannen en belonen. Al helemaal in gevaarlijke situaties is het belangrijk dat jij de controle hebt, en als het niet gaat zoals het moet (volgens het boekje), dan moet het maar zoals het gaat!

Gewoon hup benen erbij als je een hek ziet, aandraven, opsluiten tussen je handen en je benen en als ze ook maar iets probeerd even heeeeeel duidelijk zijn. Ben je voorbij het punt? alles lekker los en belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:05

Oh dit heeft Rogan ook een keer geprobeerd. Ben gewoon in z'n achteruit het bos ingereden. Ook een ervaring. Klein bosritje zo gedaan en hij heeft het niet meer gedaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:03

Angela schreef:
Als de situatie niet veilig genoeg is om te blijven zitten, bij te draaien, weer terug te gaan en door te vragen, dan stap ik direct af en loop met het paard aan de hand verder tot ruim na de plek waarom het te doen was. Daar weer opstijgen en rustig verder rijden.

Er zijn veel mensen die zeggen "maar dan heeft het paard gewonnen". Imo is dat niet zo, het paard moet immers heen naar wat jou plan was, en dat is doorgezet, alleen met jou ernaast ipv erop. Mijn paard doet het er zo prima op.

En zonder zadel kun je ook opstijgen hoor, het vraagt alleen wat oefening (en dat kun je beter in de bak oefenen) :) Straks met zadel zal dat veel gemakkelijker gaan.

Zo heb ik het met de mijne ook opgelost. Dan maar ernaast in plaats van erop. De eerste keer buiten ben ik ook echt 10x afgestapt op een rondje van een half uur :+
Maar inmiddels rijden we probleemloos zo 2 uur buiten.

Altijd doorzetten in de richting die jij wil. Ik vraag me af of het klieren is of gewoon angst voor het onbekende, vertrouwd terrein niet willen verlaten, tikje verlatingsangst? Aan jou om het vertrouwen te geven, maar tegelijkertijd niet toegeven aan het omdraaien en de kant op die jij wil. Maak het rondje af, er op, er naast, dat maakt niet uit. Begin met kleine rondjes, zodat hij ook weet dat hij weer thuis komt. Prijs hem de hemel in als het goed gaat, maar wees ook streng als hij niet vooruit wil. Zo neem je duidelijk de leiding en kan hij op jou gaan vertrouwen.
Hij is nog jong, je hebt hem nog niet lang, dus je kan ook niet verwachten dat het meteen goed gaat en hij je 100% vertrouwt. Dat moet groeien :j
Maar volhouden, dan komt het goed :j