Zertab @work, dringend tips nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:33

Oke, ik ga gewoon tips geven, kijk maar of je er iets mee kan.

1. Handen omhoog! Handen moeten een ruime handbreedte boven de schoft. Als je dit doet worden je armen in een knik gedwongen waardoor je ook minder met teugellengte hoeft te stoeien, dat kan de knik compenseren.

2. Hoofd omhoog! Wees trots op wat je doet en laat dat ziet. Tieten naar voren en kin in de lucht :+ . Makkelijk is om voor te stellen dat je hoofd aan een touwtje hangt of balanceert op een stokje. Doe je hoofd is helemaal naar voren en weer helemaal naar achter en kijk waar het je spieren de minste moeite kost. Daar hoort je hoofd te staan.

3. Schouders naar achteren! Gaat ook over de trotse houding.

4. Pinken bij elkaar! Als je pinken elkaar kunnen raken dan kan je geen piano spelen. Dus vooral: handen rechtop. Alleen werkt bij veel mensen het beter om te zeggen pinken bij elkaar ipv handen rechtop :j

5. Zitten doe je op je kont! Zitten en sturen doe je met je 2 zitbotjes op je kont. Ga voor de grap eens op je handen zitten en beweeg heen en weer. Voel je die 2 botten? Dat voelt je paard ook. Daar moet je op zitten en daarmee moet je sturen. Dus als je naar voren zit kan je niet goed sturen.

6. Hakken naar beneden. Denk lang, wees lang en zie er lang uit. Van je hoofd omhoog tot je hakken naar beneden. Dan kan je ook makkelijker drijven met je kuit.

7. Smile!! Het leven is veel te kort om boos te kijken. Leef gelukkig, gedraag je gelukkig en wees gelukkig. Een positieve mindset kan ook jou hele houding veranderen. Dus laat die lach zien!!

Ik wil je trouwens wel even zeggen dat ik het heel dapper van je vind dat je dit op bokt zet. Bokt kan behoorlijk negatief reageren. Maar jij zegt dat je weet wat fout is en dat je er graag aan wil werken. Respect! Ben benieuwd hoe het er over een paar weken uitziet. :D

Zertab

Re: Zertab @work, dringend tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 13:38

Haha tip 7 :P Bedankt voor de tips! Ik snap alleen van die pinken niet?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:45

Handen recht omhoog zodat je pinken elkaar kunnen raken.

Mensen vergeten langzamerhand als ze rijden dat hun handen omhoog moeten. Maar als je je pinken tegen elkaar doet dan voel je het direct als je je handen ook maar iets horizontaal gaat houden. Dus als ik les geef zeg ik altijd pinken tegen elkaar ipv handen omhoog :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:47

Zoals ik in PB al had gezegd vind ik het echt niet zo verkeerd, ik zie liever dit dan een paard dat in de krul wordt getrokken, sporen er elke pas in en ga zo maar door.
Je paard mag echt veel actiever, overgangen rijden (stap, draf) en schakelen in draf. Bij 1 keer been gelijk reactie willen en anders zorgen dat je reactie krijgt op 1x been! Eerst actief maken, geen aandacht geven aan dat hoofd en zodra het paard actief is zal die al veel makkelijker lopen van voren. Zelf ook netjes rechtop blijven zitten maar daar is al genoeg over gezegd.

Daarom zou ik ook les nemen, alleen al omdat iemand anders dan je houding ziet. Voor jezelf zit je netjes recht op, recht op je paard etc maar zodra er iemand naar je kijkt hoor je dingen voor het eerst. Les zou voor elke combinatie eigenlijk verplicht moeten zijn.
Daarnaast is havo 4, auto, vriend en paard, les en wedstrijd gewoon te combineren! Als je wil, is er altijd tijd te maken! :D
Succes!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:49

Allereerst, waarom word je boos? Boos op jezelf of boos op het paard? In het rijden heb je niks aan een boze emotie. Word jij niet beter van en het paard ook niet. Met betrekking tot les maak je alleen maar smoesjes.
- je hebt te weinig tijd
- je hebt een vriend
- je hebt autorijles etc.

Heel veel bokkers hebben een stuk minder tijd, rijden paard als hobby maar hebben toch les. Heel cru gezegd, zonder les kom je er niet. Of in ieder geval niet op een goede/fijne manier voor het paard.

Waar zijn de eigenaren in deze? Rijden die niet of heel anders dan jij?

Ook ik vind je niet lekker in het zadel zitten. Wat Jolien al zei kan dit verbeteren met chaps of laarzen, een gaatje korter en schouders naar achter + bekken kantelen.

Als je echt niet wilt lessen gaan dan heel veel lezen en filmpjes kijken. Of kijk desnoods eens bij een les van een stalgenoot.

Maar nu heeft je paard geen idee wat de bedoeling is, gebruikt zijn rug en achterhand niet. Op lange termijn kan dit blessures veroorzaken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:52

Joolien schreef:
Ten eerste vind ik je niet fijn zitten op dit zadel, je bent al over the place. De beugels een gaatje korter doen zodat je wat meer steun hebt zal denk ik wel helpen. Door jouw onbalans kan jouw paard ook moeilijk in balans zijn. Sowieso helpt het om een chap of laars te dragen, daar heb je veel meer steun aan.
Verder ga eerst werken aan voorwaarts, actief en reactie op je been voordat je aan de voorkant gaat zitten. Je paard kan pas neerwaarts als hij voorwaarts is.

Maar eerst werken aan je zit en actief voorwaarts.

Dit :j (volgens mij quote ik jouw steeds als het om rijtechnische tips gaat :+ )

Waarom mensen denken dat ze stabiel kunnen zitten met zwabberenkels en een paar sokken is mij nog steeds een raadsel -O-

Dus stevige laarzen/chaps aan, beugels misschien gaatje korter en balans leren vinden. Leren onafhankelijk te zitten, dan voorwaarts rijden, dan weerstand biedende hand en dan voorwaarts neerwaarts. En dan ben je al een heel eind :)

xninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:43

De eigenaar rijd geen van zijn paarden, dat doen zijn ruiters (ben er zelf een van, rijd wel een ander paard daar). Daarnaast moet je prioriteit bij Zertab zijn. Fair komt wel, en je tijd heb je nodig om Zertab weer lekker voor elkaar te krijgen.( en met het te kort aan tijd kan je die beter goed aan Tab spenderen) Probeer hem actiever te rijden. Ik ga verder mee met de rest :). Wat Zertab is afgevallen is er bij Es aan gekomen haha. Komt goed gewoon lekker met hem rijden, misschien kan je wanneer Lotte er is eens vragen wat zij er van vindt en tips heeft. :P

Zertab vorig jaar, ik vind hem hier wel lekker in zijn spieren:

Afbeelding

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:39

Zertab schreef:
Dit is een dressuurzadel. Weet alleen niet zo snel meer welk merk.

Als dit een dressuurzadel is dan eet ik mijn laarzen op. Google eens en dan zie je echt dat dit geen dressuurzadel is. Wellicht een veelzijdigheid dat neigt naar dressuur, dat kan.

Inderdaad houdt je eigen houding je paard erg tegen in zijn beweging. En ook al is je prio school en autorijles...............
Heb je een paard dien je er ook goed voor te zorgen. Neem les! Het is hartstikke leuk en je zult zien dat je met sprongen vooruit gaat!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:50

Zertab schreef:
Ik geef hier mee aan dat ik weinig tijd heb om les te nemen, vooral ook omdat het vast staat. Ik ga meestal naar de paarden als even tijd heb. Ik kan nu niet zeggen dat ik morgenavond kan gaan bijvoorbeeld. Havo 4 is een druk jaar. Een vriend hebben is druk. En autorijlessen + theorie nemen ook tijd in beslag.

Waarom kan je niet zeggen dat je bijv. morgenavond wel of niet kan lessen? Je kan toch je schoolwerk, je vriend en je autorijlessen plannen, en daarbij ook je paardrijles? Als dit je probleem is kan je juist hier goed terecht voor advies, want de meesten hier plannen zich suf voor hun paard, hoe lastig dat vaak ook is, dus kunnen goede tips geven. In feite kan niemand zonder les, en juist als je ergens tegenaan loopt heb je instructie nodig. 1x per 2 weken kan al wonderen doen. Heb je toevallig een spiegel bij de bak, of raam van een nabijgelegen huis ofzo waarin je kan zien wat je houding is als je rijdt? Ook dat is erg handig om jezelf direct te corrigeren. Succes :-).

Enne: super dapper dat je dit topic opent!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:04

Ik snap trouwens nog iets niet. Als ik de laatste 2 foto's bekijk kan ik bijna niet geloven dat jij dat ook bent. Ik vind het zadel anders liggen, en jij zit compleet anders. Wat is er gebeurd? Ik ga even heel eerlijk zijn want je vraagt tips dus misschien heb je er wat aan. Ik zie iemand die heel ongelukkig kijkt -ook in je houding-, niet in maar op het zadel zit, naar beneden kijkt, en volgens mij ben je in gewicht aangekomen - ofwel zit je zo in elkaar gezakt dat dat lijkt-. Is dat wat je (letterlijk) dwars zit? Ik kan het helemaal verkeerd zien hoor, maar het zijn ook maar foto's en ik gun je zo het goede rijgevoel wat ik van de laatste 2 foto's zie afstralen :-). Is er meer aan de hand wat niet goed gaat en straalt dat af op je rijden, dat idee krijg ik bij het bekijken van je foto's. Ergens moet je volgens mij over een grens heen, vraag is alleen waar...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 16:07

stefje schreef:
Ik snap trouwens nog iets niet. Als ik de laatste 2 foto's bekijk kan ik bijna niet geloven dat jij dat ook bent. Ik vind het zadel anders liggen, en jij zit compleet anders. Wat is er gebeurd? Ik ga even heel eerlijk zijn want je vraagt tips dus misschien heb je er wat aan. Ik zie iemand die heel ongelukkig kijkt -ook in je houding-, niet in maar op het zadel zit, naar beneden kijkt, en volgens mij ben je in gewicht aangekomen - ofwel zit je zo in elkaar gezakt dat dat lijkt-. Is dat wat je (letterlijk) dwars zit? Ik kan het helemaal verkeerd zien hoor, maar het zijn ook maar foto's en ik gun je zo het goede rijgevoel wat ik van de laatste 2 foto's zie afstralen :-). Is er meer aan de hand wat niet goed gaat en straalt dat af op je rijden, dat idee krijg ik bij het bekijken van je foto's. Ergens moet je volgens mij over een grens heen, vraag is alleen waar...

Het rijden ging niet goed, en daardoor word ik boos. Omdat het toen wél goed ging. En dan reageer ik ook af op het dier, en daarna krijg ik spijt. En na het rijden ben ik de hele dag chagrijnig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:09

Dus neem les zodat je het probleem waardoor het rijden niet goed gaat kan oplossen..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 16:11

Oké, ik word echt ziek van al die mensen die over les blijven zeuren. Ik ga het met jullie tips proberen. Ik heb geen tijd voor les. Sowieso, alsof ik geld op mijn rug heb groeien. Stop dus aub met zeiken.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:15

Je kunt ook 1x in de maand ofzo een lesje plannen, hoeft niet iedere week. Doe ik ook, heb het geld helaas ook niet in overvloed (school, autorijlessen en mijn paard)

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:20

Hey, ik ga me er nu toch ook even in mengen. Volgens mij zou je heel erg graag willen lessen maar zie je de mogelijkheid niet. Dat is frustrerend natuurlijk. Kijk in je omgeving of er misschien iemand is die je nu al een eind op weg kan helpen. :) alles wat je leert is meegenomen!! En verder, maak lol en geniet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 16:36

Een bekend iemand LvdO ;) Jij kan me al op weg helpen, als je er weer een keertje bent, en als je wil :)

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:47

Easy! Adem in, adem uit meis. Ik kom je helpen :) dan zullen we eens kijken dat we al.vooruit komen :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 16:48

Ik weet het. Maar het is frustrerend als mensen blijven door hameren. Sommige kunnen alles perfect combineren, hebben er alles voor over. En ja...ik heb het als hobby, en houd net zo goed van een avondje niets doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:50

Als je tijd hebt om twee paarden te rijden, heb je toch ook tijd voor les?

Je belt een instructeur, vraagt of die op locatie kan komen, dan kost het je niet meer tijd dan anders. Ik rijd 3x per week, en 1 van die keren is les.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 16:51

Ik had alleen afgelopen week tijd om er twee te rijden, wil niet zeggen dat dat altijd zo is. Fair heeft vanaf kerst stil gestaan, tot nu. Zertab alleen in een blubberbak rond gehobbeld.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:52

Leuk paardje.
Maar ik ga wel met bovenstaande mee.
Misschien kan iemand op bokt je helpen die in de buurt woont :)?
Scheelt al een boel geld en als je het met die gene zo kan afspreken dat het in je paardentijd past?

Want eerlijk gezegd denk ik dat je paard er niet beter op wordt zo.
Wat echt helpt, als je denkt boos te worden, ga stappen, teugels lang en rustig ademen. Doe dit even tot je weer rustig bent en pak het op.
Want als jij boos wordt, op wie dan ook, dan denkt je paard misschien dat hij wat verkeerd heeft gedaan.

Ik rij trouwens 5 keer week (ook gewoon longeren en wandelen met ze), en ik zit ook gewoon een avond thuis op de bank. Behalve op woensdag, want dan heb ik 's avonds les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:55

Omdat er 2 paarden in je onderschrift staan :)

Als je geen binnenbaan hebt, wordt wekelijks idd lastig (moet je wel idd rekening houden met de weersomstandigheden) en je zit met een winterstop, ja. Maar als je ziet dat het niet gaat, zeg je gewoon af, en anders laat je de les doorgaan :)

Maar stel je neemt om de twee weken een privéles van een half uurtje, en je vraagt of de instructeur op locatie kan komen, dan kost het je niks geen extra tijd, maar je hebt er wel veel profijt van :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:58

Je kunt het niet leuk vinden dat mensen je op bepaalde punten wijzen, maar we hebben wel gelijk en we hebben het beste met jou en je paard voor. Op deze manier wordt jij er niet beter van, alleen maar boos en je paard wordt er al helemaal niet beter van. Dan kun je er net zo goed mee stoppen, voor beide partijen beter.
Het is voor jou maar een hobby, maar vergeet niet dat dit een hobby is met twee levende wezens! Je paard hoeft niet te leiden onder jou hobby, maar jullie zijn samen de hobby. Voor deze hobby heb je dus wel 100% inzet nodig.
Ik hoop dat je met bovenstaande aangeboden hulp aan de slag kunt en je plezier terug vind in het rijden!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:58

Als les nemen (en dus je paard goed rijden) geen prioriteit is, vind ik dit een hypocriet topic. Je vraagt om hulp en wilt verbeteren, maar paardrijden is maar een hobby en geen prioriteit. Dan moet je ook niet verwachten dat je vooruit zult komen met dit paard. Ik studeer, werk 16-20 uur, heb ook een vriend, woon op mezelf en heb ook gewoon tijd. Het is dus meer niet willen van jouw kant. Met zo een attitude zou ik je niet op mn paard willen, en deze attitude is duidelijk terug te zien in je rijfoto's.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:43

Precies wat de meiden hier boven schrijven.
Iedereen die de waarheid zegt met 'oprotten' uit het topic. Je wilt tips, maar niet degene die wij geven. :roll:

Je hebt gewoon les nodig. Je bent al achteruit gegaan met je rijden dus maak het niet erger. Doe jezelf en je paard een lol........

Overigens wat denk je..........dat het voor de rest van de bokkers een reguliere baan is om een paard te houden? Het is voor de meeste hier hobby hoor, dus dat is geen excuus. (vaak naast een 40 urige baan en evt nog kinderen)