Haflinger Sterre op wedstrijd (L2), graag tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:10

Heb je deze "problemen" alleen tijdens wedstrijden of ook bij je normale rijden?
Ik geef les, waaronder ook centered riding les en wat ik zie is een hand die redelijk stil is ten opzichte van de ruiter en niet ten opzichte van de mond van het paard.
Je bekken kantelt iets naar voren en, mede daardoor, zit je iets in een spreidzit.
Om netjes rechtop te proberen te zitten overstrek je je rug wat.
Eigenlijk zit je onstabiel, dus uit balans en om dat te compenseren zit je wat te ver terug, daardoor krijg je spierspanning in je hele lichaam en kan je je handen niet onafhankelijk van je eigen lichaam met de mond mee laten veren..
Het is allemaal niet zo uitgesproken erg, maar verdere vorderingen en het ontwikkelen van je ruitergevoel staat het wel in de weg.
Omdat je aangeeft zonder zadel minder problemen te hebben, vraag ik me af of het zadel jou goed past.
Als het zadel qua zitting namelijk te breed is voor jouw heupgewrichten, dan kan je nooit losgelaten op je paard zitten.
Het kan ook zijn dat je wel goed zou kunnen zitten, maar dat spanning deze lichamelijke reactie opwekt, dat is bij een wedstrijd ook niet zo ondenkbaar.
Als jij meer losgelaten kan zitten zal het paard ook meer losgelaten kunnen bewegen, daardoor zal direct de impuls en de aanleuning verbeteren.

Als oplossing zou ik adviseren om er eens met iemand die hier verstand van heeft naar te kijken en ook kijken of je zadel voor jou past, dat is bij bredere dieren vaker een probleem.
Kleine veranderingen kunnen een groot verschil gaan geven, succes!

LauwtjuhLevi

Re: Haflinger Sterre op wedstrijd (L2), graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:17

Je houding is verder netjes, maar mag wel iets meer ontspannen!
Je onderbenen heb je soms wat te ver naar achter en inderdaad soms wat te onrustig. Ik zou je beugels juist een gaatje korter doen ipv langer, probeer maar eens.
En over je handen is al genoeg gezegd, al vind ik het laatste deel een stuk beter dan het begin.

Bij het onderdeel halsstrekken gooi je zowat je hele paard van je af, probeer contact te houden zodat hij ook echt gaat strekken.

En ik kan me helemaal vinden in het advies van SparklingApp

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:29

Wat een leuke haflinger, erg braaf zo te zien.

Wat mij vooral opvalt zijn inderdaad je handen, wanneer je rechtdoor moet lijkt het nog mee te vallen, maar vooral in de bochten en bij afwenden trek je je arm omhoog en naar achter. Wat je wilt is juist naar voren en opzij. Nooit naar achteren werken met je armen/handen.
Ik verwacht dat je aanleuning al een stuk stiller zal zijn als je meer van achteruit gaat rijden, ik mis nog activiteit in de achterhand. Daarnaast zie ik in je wijken wat onregelmatigheid, ik zou hem daar wat voorwaartser rijden. Ik wens je heel veel succes, ga werken aan een onafhankelijke zit. Dat komt alleen maar ten goede van de ontspanning.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:51

volgens mij is jouw grootste probleem dat het dier niet op je zit of benen reageert. Deed ie dat wel, had je deze houding nl. niet en sterker nog; zou hij die niet pikken. Dus moet je alles met je handen op lossen (ook te zien aan hoe je het wijken in zet en het feit dat ie 0.0 buigt in zijn lichaam.)

Tempo-controle heb je de teugels niet voor nodig, dat doe je op je zit. Doe je dat niet, krijg je dit beeld wanneer het paard wat gespannen is en gaat gassen. Leer hem terug komen op je zit en te reageren op je benen. Dan is het ook niet zo moeilijk doorzitten (want hij zal gaan ontspannen) en hoef je de rest van je lijf ook niet zo op te spannen omdat je bang bent dat je er af gaat hobbelen. Dan heb je die handjes alleen maar nodig om hem naar links en naar rechts te begeleiden en af en toe om hem dieper of hoger in te stellen. ;) Dan ga jij je handen stiller houden en daardoor gaat zijn aanleuning beter worden want nu kan ie niet anders dan knikken. :) Jij beweegt elke drafpas en zit daardoor in zijn mond en ironisch genoeg volgens mij, juist omdat je je handen zo graag "stil" wil hebben.. :) een "stille hand" is in wezen een hand die de mond volgt. Een volledig stille hand is een harde hand. Daar "botst" het paard nl steeds op.
Zet je handen eens 10cm meer naar voren. Dan kan je ze niet zo vast zetten. :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:03

Ik vind dit hieronder een heel erg fijn filmpje, die uitlegt hoe je mee moet gaat met de beweging van het paard. Hoe je elastisch contact houd.. En ook wat slecht contact is, wat jij af en toe ook doet (teugel los, vast, lost etc).

Kijk het eens door. Want het is meer dan alleen maar 'handen stil houden'.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:16

Leuke haflinger, heeft mooie gangen.

Let inderdaad op je handen. je pony krijgt nu inderdaad bij elke pas een klein rukje aan de teugels, Hierdoor kan zijn aanleuning ook wat onrustig worden. je zult zien dat als jij je handen stiller gaat houden dat hij dan ook fijner gaat lopen. als je je teugels niet zo lang laat worden gaat dit ook al een stuk beter. ga er verder ook mee oefenen dat hij op 1 hulpen reageert, en net zolang hetzelfde blijft lopen totdat jij wilt dat hij iets anders gaat doen. Dus: jij wilt draven en geeft 1 hulp met je been. hij gaat draven en jij moet je been stil kunnen houden zonder dat hij terug gaat in stap. nu geef jij steeds kleine hulpjes waardoor het plaatje er wat onrustiger uit gaat zien. voor de rest is het een leuk haf. :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:22

Misschien is het een idee om een aantal zitlessen te nemen. Zodat je daar je aandacht op vestigt.
Je zult zien dat als je zit beter wordt je een heel stuk fijner kan gaan rijden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:29

In mijn ogen zaag je niet TS.
In mijn ogen pakt je haffie de rechterteugel niet fijn aan. Waardoor je een los-vast verbinding hebt. Omdat hij niet recht is. Neem hier les mee om je paardje rechter te krijgen.

Je houding vind ik erg mooi voor het plaatje. Als je een foto had gepost denk ik dat vele je hadden geprezen voor je houding. Je zit de beweging tegen, ontspan je lijf meer en rij af en toe zonder zadel of met barebackpad.

All over zie ik een leuke combi en een paardje wat graag voor je werkt.
Super leuke haf trouwens :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Elouisesays

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:58

Daar heb je een erg leuke haflinger!

Persoonlijk krijg ik een beetje het idee alsof je te weinig ruimte in je zadel hebt, waardoor je voortdurend zoekt naar de juiste balans. Je probeert je balans te behouden doormiddel van je teugels, maar de stabiliteit behoort in je romp te zitten. Laat je armen ontspannen en losjes langs je lichaam hangen en zorg voor véél meer rust. Desnoods ga je zonder bit oefenen door teugels aan een halster te bevestigen, maar dergelijke strenge ophoudingen zijn op termijn echt funest voor je pony.

noa0699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:30

Je moet inderdaad je handen en benen wat stiller houden, en je mag ook wel wat meer verschil laten zien in die middengalop. Ook iets meer stelling geven. Verder zag het er mooi uit. :)

leeuwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:23

Ik vind jouw haflinger al wel mooi lopen! Wat ik wel zou proberen is (sluit een beetje aan bij het filmpje hierboven) de teugels wat korter maken waardoor je handen wat verder naar voren komen te staan. Vervolgens ga je met de kuit van achter naar voren rijden. Hierdoor leert je pony op zijn eigen benen te lopen en wordt het werken aan de buiging en ontspanning makkelijker.

Veel succes!

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:49

Als eerste wil ik kwijt dat jullie een leuke combinatie zijn om na te kijken! Probeer met het doorzitten je benen stiller te houden. Probeer je knieën niet op te trekken, maar juist steun te zoeken bij je zadel. Heel veel succes met oefenen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:31

Leuke haflinger.
Ik denk dat sparklingapp haar tips voor jou de eerste beginstap kunnen zijn. Als je zelf lekker zit kun je pas van je paard verwachten dat die ook lekker loopt. Nu is er natuurlijk wel een wisselwerking in, maar ik denk dat je veel opschiet met sparklingapp haar tips en dat veel van je problemen hier in beginsel al een stuk minder van zouden zijn.
Daarna ben ik het wel eens met SaraL. Met als grote mits hierbij dat je paard aan je been moet zijn hiervoor. Anders krijg je inderdaad wat urielle zegt een in elkaar getrokken paard aan devoorkant en een achterkant die er ergens tien km. Later achter aan komt zonder activiteit.
Dus eerst aan je been zodat het achter been actief is en dan ga ik helemaal mee in de tips van saraL . Ik heb een kruising haflinger en die wordt ook precies zo gereden en dat werkt ggewoon supergoed.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:56

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.