Paard stopt bokt en steigert, medisch al nagekeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:57

Reneetjex3 schreef:
xGwennn_94 schreef:
Ik denk puur gedrag, ik rij zelf vaak ''probleem paarden'' ook voor andere mensen. En 9 van de 10 paarden is het gedrag of het zit tussen hun oren dat het nog steeds ergens zeer doet van een probleem uit het verleden (tand problemen, vast zitten, slecht zadel/bit etc.) Denk dat het puur even er doorheen bijten is.

Ik ga blij zijn als ik zelf terug mag en kan rijden en ze erdoor zetten ... Al moet ik niet te zot gaan doen ik kan heel goed blijven zitten maar als ik er nog een keer afval denk ik dat dat niet goed gaat doen :j

Daar kan ik me wat bij voorstellen. Wat ook misschien helpt is wat grondwerk doen. Ik was hier zelf nooit echt van tot mijn merrie om de pas omhoog kwam. Ook alles aan laten doen. speciaal zadel laten maken in Engeland ook dat werkte niet. Na wat grondwerk kreeg ze meer vertrouwen deed ze het nog wel eens vaak na een minuut of 10 rijden aantal keer. Tot ik het keer beu was, als aanvoelde dat ze ging vertragen naar achter zitten en flink door rijden niet de kans geven, en ja ze heeft wel wat tikken gehad. Maar wel met resultaat. Ze doet nu alles vlekkeloos.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:00

ik herken een klein beetje van mijn paard in de jouwe terug, het staken en bokken, op doorvragen.
vorige instructie is er ook op geweest en kreeg hem ook niet aan het lopen.

er is toen een andere instructie opgeweest en zij kwam erachter dat ik mijn binnenboven been spier aanspan, daardoor stopte die.
je gaat de bokken verwachten en dan creeër je spanning, je gaat eropvoorbereid zitten, je hier en daar schrap zetten, en voor je het weet heb je een "rem" te pakken.
ga je dan door vragen terwijl je op de rem zit krijg je bokken en steigeren.

laat je bijrijdster er eens met losse knieén op zitten, ademen door de buik, verende enkels.

bokken of steigeren? niet klemmen maar aan pudding denken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:04

Ik mis in je verhaal de dierenarts.. heb je die er eens na laten kijken?

Ik geloof niet dat een 8 jarige paard zomaar ineens zulk gedrag vertoond m.i. moet er dan wat zijn.. zeker omdat ze het niet aan losse teugel doet, paard die echt uitprobeerd breid zich ook uit meestal naar zo'n momenten.

hoelang heb je haar al?

goedkoopste oplossing om te kijken of ze pijn heeft is eens een week of twee weken pijnstillers te geven en kijken hoe ze dan reageerd.

xGwennn_94

Re: Paard stopt bokt en steigert, medisch al nagekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:05

Mijn merrie was 10, nu bijna 12. Het kan allemaal hoor. heb toen ook pijnstillers inderdaad geprobeerd maar nog deed ze het

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:11

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:27

Als ik dit lees:
"Nu na al deze controles blijft ze nog steeds dit gedrag vertonen, echter doet ze dit niet als je met losse teugel zonder te vragen en te spelen voor nageeflijkheid rijd.... En het is niet dat ze na 40 mij lopen uit zichzelf een beetje haar hoofd omlaag doet en nageeft... "
denk ik als eerste aan het rijtechnische gedeelte.
Daarnaast zijn er zo te horen geen foto's gemaakt en dat is dan iets wat een osteopaat niet kan... je zal niet de eerste zijn met een paard met bijv. kissing spines die daarom dit gedrag vertoont.

Nooit er maar "doorheen" rijden zolang je niet 200% weet dat er echt niks aan de hand is.
Bespaart het paard een hoop ellende.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:33

Rijd haar eens bitloos als ze pijn heeft in de mond of de lagen is dit op deze manier uit te sluiten.
Het probleem kan ook in de hals zitten dan rijd je haar lang en laag kijk eens of dit beter gaat.
Als ze het evengoed doet dan kan het zijn dat ze onder het werk uit wil en dan moet je haar erdoorheen rijden of laten rijden het komt dan door verkeerd aangeleerd gedrag.
Ik vraag me af hoelang ze al dressuurmatig loopt en of ze dit wel leuk vind er zijn paardjes die het helemaal niets vinden, hoe staan de oren?
Jammer dat je geen filmpje hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:52

Zooist schreef:

Dank je wel voor deze blog Zooist! Ik heb hem met aandacht gelezen, gezien mijn voorheen stakende paard sinds ongeveer een week terug staakt en steigert en idd als hij eindelijk naar voren gaat oncontroleerbaar wegklettert (naar een hoek om daar weer terug omhoog te komen). Afstappen heb ik nog nooit gedaan voor het weer goed ging, maar ik ga meeliften, ga compleet verkrampt meeliften tot ik mezelf de schop onder mijn ass kan geven om mijn paard een schop onder zijn ass te geven |( Zaterdag moet ik op een gewone wedstrijd (want toen ik inschreef liep hij WEL fijn) en zondag de laatste selectie voor het provinciaal kampioenschap van de LRV (waarvoor ik nu eerste sta, maar ik durf er niet eens op, laat staan een proefje rijden) dus ik moet er vandaag wel op maar ik heb vannacht gewoon wakker gelegen van de angst om er weer op te moeten. Vroeger reed ik paarden van anderen erdoor, nu ben ik bang voor mijn eigen paard. Behalve de aangedragen tips in je blog is het een steun voor me te weten dat een goede ervaren amazone als jij er ook mee te kampen heeft gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:53

Reneetjex3 schreef:
Ze plast als ik aankom net als een blij hondje

Dat is niet lief, dat is een dominante reactie van een bang of onzeker paard.
Na dit deel van de post denk ik ook aan gedrag/rijtechnisch en niet aan medisch. (helaas)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:12

mmm, TS, je zegt dat ze wel ok loopt als je niets van oprichting vraagt? Zou het probleem dan niet in de hals/nek wervels kunnen zitten? En dat het pas pijnlijk wordt als ze dus "in de krul" moet gaan lopen en niet lekker met lange hals?
Ik ben geen dierenarts maar misschien kan je daar eens naar laten kijken. Ze heeft maybe een keer gerold en een wervel verschoven of zo

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:25

Dat jouw merrie plast als jij eraan komt vind ik niet normaal. Een behoorlijk hengstige merrie die je aanraakt kan dat wel eens hebben, maar dit vind ik wel heel bijzonder. Ik geloof niet dat het met dominantie te maken heeft. Het zou heel goed kunnen dat jouw merrie een hormonenprobleem heeft. Als er iets niet goed in de buik zit kunnen ze ook dit gedrag gaan vertonen. Ik zou gewoon eens overleggen met de dierenarts. Een telefoontje kost nog niets en je hebt toch weer wat meer informatie.

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:46

Al foto's van de benen gemaakt? Mijn vijfjarige merrie vertoonde destijds ook ontzettend opstandig gedrag, later bleek dat ze bij alle vier de benen ocd had (losse stukjes bot in de gevrichten). Einde sport dus.
Liep met een losse teugel ook beter dan dat ik haar aan het werk zette.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:16

Het gedrag van je paard om telkens als je komt te urineren vind ik zorgelijk. Ik zou beginnen met een thermografiescan, dat is niet duur, maar geeft al wel snel een algemeen beeld van de gezondheid van het paard. Daarnaast zou ik, aangezien het om een merrie gaat, de hormoonspiegels laten checken. Als die beide goed zijn, zoek dan professionele hulp, iemand met ervaring met paarden die dit gedrag laten zien. Laat die beoordelen of het inderdaad gedrag is (zo'n prof weet/voelt dat ik enkele seconden), of dat er toch meer aan de hand moet zijn.

Ga in ieder geval niet meer zelf zitten voordat duidelijk is waardoor het paard doet wat ze doet. Je paard zal je angst voelen, en daar zeker op reageren (het paard mist leiding en moet het zelf opknappen).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:37

Buiten mogelijke andere oorzaken zou ik wel minder gaan voeren. Terug gaan naar 1 kg per dag (voorlopig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:28

Gezien de ellende die dit paard veroorzaakt heeft zou ik m naar Gert vh Hof brengen. Die kan je vaak ook vertellen wat het probleem is.
TS, ik zou eens in beraad gaan met je ouders, verkopen heeft immers nu ook geen zin, dat is een gevaarlijk paard op de markt brengen. Ik zou investeren in Gert, maar zoals ook gezegd wordt, er is geen da bij geweest dus imo is een paard dan niet helemaal gezond. Want een osteo is geen da.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:33

Ik heb 2,5 jaar een paard gehad die dergelijk gedrag vertoonde. Vaak wat zuur en narrig, staken onder het zadel tot steigeren aan toe behalve als je er totaal vanaf bleef. Na verschillende tandartsen, osteopaten, chiropractor, veeartsen (hele rug op de foto), instructeurs met verschillende stijlen, vonden we het probleem in de hals. Forse artrose in de cto die op heel jonge leeftijd al is ontstaan (veelvuldig slofgebruik, te veel hand, te kort in de hals?). Paard was toen al niet eens meer gelukkig in de wei dus is uit haar lijden verlost. Moraal van mijn verhaal, zoek door en je vindt wat er scheelt. Het paard nu verkopen is een ander met jouw probleem opzadelen en dat brengt het paard alleen maar verder van een oplossing.
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 01-04-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:41

Informeer eens bij Suelza hier op bokt. Zal mss niet in de buurt zijn, maar ze is wel erg goed. :j
(Natuurlijk als het medische zeker uitgesloten is.)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:11

Plassen hoeft echt niks medisch te zijn. Mijn merrie doet het ook als ze me ziet en denkt dat ze meegaat gaat ze eerst even plassen. Denk gedrag dat ze zichzelf heeft aangeleerd, merrie heeft in 12 jaar nog nooit onder het zadel geplast en 2 x na het rijden op poetsplaats omdat ze blijkbaar wel nodig moest. Denk dat het een beetje net als je mensen hebt die altijd gaan plassen voordat ze weggaan ..

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:14

Ik heb hetzelfde probleem! dus ik lees eventjes mee

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:15

Mousmous schreef:
Dat jouw merrie plast als jij eraan komt vind ik niet normaal. Een behoorlijk hengstige merrie die je aanraakt kan dat wel eens hebben, maar dit vind ik wel heel bijzonder. Ik geloof niet dat het met dominantie te maken heeft. Het zou heel goed kunnen dat jouw merrie een hormonenprobleem heeft. Als er iets niet goed in de buik zit kunnen ze ook dit gedrag gaan vertonen. Ik zou gewoon eens overleggen met de dierenarts. Een telefoontje kost nog niets en je hebt toch weer wat meer informatie.

Hier op stal een ruin en een merrie die het doen en het is echt dominantie. 'Dit is mijn box en daar blijf jij uit!'-gekat. En naar elkaar: dit is mijn hooi! en hop, weer een straal zeik erover.
Maar alleen wanneer ze zich ondergeschikt voelen en het willen opeisen ;)

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:23

Het eerste waar ik aan denk is de rug, hals, of misschien atlas? En idd die hele bovenlijn op de foto. Echt uitsluiten wat er aan de hand is. Een osteo kan niet met handen voelen wat je met röntgen kan zien.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:34

@ urielle, mijn hengst doet dat ook, plast op alles buiten wat een luchtje van een ander heeft :)

Maar omdat deze merrie ook nog in verzet komt en plast als de eigenaresse eraan komt vind ik echt wel apart. Dan zou ze dat toch ook bij andere paarden moeten doen als het alleen om dominantie gaat.
Het is misschien wel iets heel onschuldigs maar het kan ook maar zo iets zijn op de eierstokken of zo waar ze last van heeft. Cystes en tumoren komen toch best wel voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:55

Dat ligt eraan hoe verstoord de verhouding is tussen paard en eigenaar, mijn paarden piesen bijv. ook bij het voeren. Ik vermoed omdat ik ze zonder pardon meepak om te trainen, voer in de bak of niet.
Maar hormonaal kan ook prima natuurlijk. Het is alleen echt geen exclusief merriegedrag dit, bij ruinen en hengsten zie je het ook wel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:01

Ik denk ook aan problemen in de hals, of de mond. Mond kan je checken door bitloos te proberen. Kan je evengoed een paard aan teugel rijden als je het correct doet. Lukt het je niet zonder bit, dan betekent het dat je haar aan teugel dwingt, dus dan kan een andere rijstijl/instructie mss de oplossing zijn (of een ander paard, aangezien jij dressuur wilt en je paard duidelijk niet).

Mss es een buitenrit (laten) maken en zien of ze daar zonder verzet aan teugel te rijden is? Want ik kan me heel goed voorstellen dat 4x in de bak rijden en weinig leuks in het werk een paard de keel zal uithangen.

Ik geloof trouwens niet in verzet als "karakter". En rugproblemen kunnen heel snel weer terugkomen na een behandeling hoor, hoop dat osteo je aangepaste oefeningen of rijtips gegeven heeft? Anders is het heel vaak dweilen met de kraan open.

Dat plassen vind ik ook wel heel raar, de mijne doet het wel bij het binnenkomen in een verse box, en ook bij het voeren, maar anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:33

Vraag anders eens aan een da of je een week met buut mag rijden, dan weet je meteen of het pijn of stout is.