Stukje angst overwinnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:31

Als jij eenmaal van haar wint, zal ze weten wie de baas is...en hopelijk meer respect voor je hebben...dat is het ellende met paarden, vaak als je op zo`n moment afstapt hebben ze het gewonnen en moet je er 2x zo hard voor gaan om te winnen...blijf met gezond verstand door rijden...en als je het niet vertrouwd vraag of iemand je wil helpen. Vaak geeft het een beter gevoel als er iemand bij je in de bak staat de je van zo`n kant wat kan sturen. Werkt voor mij persoonlijk dus wel...veel succes in iedergeval...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:25

Hee wat een goed verhaal OK dan!.

Tsja, goh, dan vinden jullie elkaar maar even wat minder lief Haha!. Goede oplossing trouwens met dat bokriempje Lachen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:09

Dappere actie Kleintje, dat heb je super gedaan ! OK dan!

Ik lees je verhaal nu pas, en oh oh oh...... wat ontzettend herkenbaar.
Het had mijn verhaal kunnen zijn
Juist dat laatste stukje moed dat je nodig hebt om te doen wat je moet doen.... soms is het zo moeilijk te vinden.

Maar je bent in elk geval op de goede weg, you go girl(s) !!!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 12:51

Nog een klein stukje.
Gisteren uiteraard weer gereden. Meer wind, kloteweer, regen... en... 2 spelende paarden (een hengst + ruin) in de losgooibak.
Mevrouw vond alles even boeiender en zocht gelijk de ruzie op.
De ruzie duurde zeer kort, daarna probeerde ze nog af en toe onder me vandaan te rennen. Na een kwartier rijden was ze helemaal van mij. Ik heb toen nog even ontspannen op beide handen gegaloppeerd en toen zijn we gestopt. Dat is immers de beste beloning.

Ik geloof dat ze aardig door begint te krijgen wie er de baas is.
Ondanks de storm ga ik er zo weer op. Als ze meewerkt dan hoeft ze maar een kwartier, ze is immers nog jong en ik wil niet te vaak rijden, maar ik moet nu gewoon even doorzetten en haar niet met zulk weer op stal laten staan en de kans geven om extra fris te worden.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:10

Apple schreef:
Hee wat een goed verhaal OK dan!.

Tsja, goh, dan vinden jullie elkaar maar even wat minder lief Haha!. Goede oplossing trouwens met dat bokriempje Lachen.

ja, dat riempje, toch nog een vraagje: ik begrijp dat de teugels daar doorheen gaan zodat ze niet beneden kunnen vallen, maar waar zit dat dan juist? hindert dat de teugels dan niet met rijden?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 13:20

ingeo, ik weet niet hoe jij je teugels vast hebt, maar als ik dus nooit bij het uiteinde. Pas als de teugels helemaal lang zijn zitten ze om dat riempje heen. Verder kan je ze gewoon op maat houden en er normaal mee rijden.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:47

ja, sorry, nu zie ik het voor me....DOM DOM DOM..... Bloos

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:56

Dat je blijft rijden is een goed teken, beter elke dag 15min goed dan 1x per week een uur modderen...probeer haar gedrag zoveel mogelijk te negeren, wil zij snel, wil jij langzaam, wil zij galoperen, rij jij overgangen. Trekken heeft geen zin, dat heeft nog nooit iemand gewonnen van een paard. Suc6 en pas je wel een beetje op met die storm? Je eigen veiligheid gaat wel boven alles hoor!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 08:41

Knap hoor, dat gaat zeker met sprongen voorruit! Nu volhouden. Ook goed dat je nog niet zolang rijdt op zo'n jong dier. Proficiat in ieder geval.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 10:48

Gisteren was het weer zover, eindelijk na een lange tijd weer les.
Bokken, omkeren en steigeren doet ze niet meer. Daar is ze wel van genezen. Ze heeft wel wat anders uitgevonden. Zich vastzetten op 1 kant als het moeilijk wordt en de turbo aanzetten. Dus rennen maar.
Wat deed ik, ik haalde haar weer terug naar een rustiger tempo of vaak zelfs terug naar de oorspronkelijke gang en ging haar eerst rustig maken. Maar ondertussen had Treasure weer een paar rondjes de tijd gehad om haar eigen zin te doen en zat ik er voor spek en bonen op.

Gisteren mocht ik haar best laten aangalopperen als zij het deed als het moeilijk werd, maar dat betekende wel dat ze moest werken. Dus een volte rijden, volte iets sluiten, een lange zijde een middengalop eruit gooien en... meestal werd ze het dan zat en viel ze in draf. Gelijk weer aangalopperen, want op dat moment wilde ik in de galop.

Viel wel op dat opeens niets meer eng was voor mevrouw, dat ze hard aan het werk was.

Nadeel is wel dat we erg vaak vuurwerk in de lucht zagen iets verderop. En dat vind ze toch wel wat eng. Maar goed, ze moet gereden worden.

Ik heb wel enorm oliebol gereden, voor mijn gevoel ging het niet lekker maar mijn instructrice zei dat dit echt een fase is waar we doorheen moeten en dat het om te zien echt zo slecht nog niet is.

Baal alleen dat ze zich zo ontzettend gaat vastzetten. Weet ook spontaan niet meer wat ik dan moet doen om haar los te maken.
Ja, zelf loslaten, maar nee, dat doet die trut van een Kleintje niet. Die gaat lekker mee trekken. Erg stom, ik weet het!

Moon_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:57

Mijn pony , die ik nu een half jaar heb, moet nu ook gaan werken en nu wordt ze vervelend; niet aan t been, bokken, bokken naar de zweep, er vandoor crossen.

Door jou verhaal weet ik weer dat ik het niet uit de weg moet gaan.

Bij mij helpt het heel erg als een ander er bij is als ik rij. Als Moon bokt en ik bestraf haar niet dan maakt diegene mij er weer op attent dat ik haar haar zin gaf en we doen hetzelfde en ze bokt weer dan bestraf ik haar wel. Doordat er iemand bij is twijfel ik niet en 'moet 'ik haar bestraffen. En dan zie ik zelf dat Moon niet meer bokt de volgende keer en zo leer ik haar aanpakken.

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:26

Voor mij is het ook een heel herkenbaar verhaal. Heb hetzelfde meegemaakt: ervan afvallen maar daarna 4 maand niet kunnen rijden. Daar wordt je niet echt zekerder van Nu kan ik wel weer rijden maar kan ik niet op mijn pony rijden (waar ik vanaf gevallen ben) wat als gevolge heeft dat ik alleen maar onzekerder wordt over het rijden op haar... Toch geeft het me moed en inspiratie als ik al jullie verhalen lees. Ik ben niet de enige die onzeker is na een val en die een behoorlijke drempel over moet na de val Scheve mond Als ik je verhaal zo lees vind ik je een echte dappere doorzetter Kleintje! Jij zet door waar ik waarschijnlijk al afgehaakt was. Je verhaal geeft mij ook weer meer moed om door te zetten als een paard me uit probeert. Helaas is die angst om niet te durven vallen niet zo makkelijk te overwinnen Ik ga iig ook zo'n boktriepmje aanschaffen, helemaal een geweldige uitvinding!

Succes!!