Mijn nieuwe uitdaging, tips meer dan welkom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:46

Wat mij helpt is om helemaal niet bezig te zijn met stelling zo lang je al die spanning hebt. Hooguit bereik je daarmee dat je je paard in een bocht wrikt (want zij kan zich ook niet ontspannen zo lang jij er als een wasknijper op zit ;) ) en het uiterlijk, het plaatje, is even niet boeiend. Eerst leren ontspannen en leren voelen. De rest komt daarna wel. Er zijn zoooo veel dingen die tegelijk moeten wanneer je rijdt en het handigst is om bij stap 1 te beginnen. Oftewel de ontspanning. Kun jij voelen waar en wanneer je gespannen bent? En hoe merk je dat aan jezelf of aan je paard? En hoe los je het op? En hoe zit het met de spanning bij je paard?
Als je daar in stap goed mee overweg kan kun je je gaan concentreren op de technische uitvoering van de figuren. Uiteraard rijd je wel wendingen, maar dat doe je om te kijken wat dat met het spanningsverhaal doet. Althans, zo doe ik dat. Maar ik rijd om een bewustere ruiter te worden en niet om er mooi uit te zien met m'n paard. Ik begin zeg maar niet met het doel maar met de weg er naartoe.

Wanneer ik een bocht stuur dan ga ik met mijn heupen iets die kant op. Niet door in te knikken, maar door mij voor te stellen dat iemand aan die kant aan mijn broekriem trekt. Dus als ik naar links wil dan trekt er iemand aan de linkerkant aan mijn riem (of aan zo'n lusje bovenaan je broek, bij gebrek aan riem) Probeer het maar eens, elk paard gaat dan naar links.

Ennn... het belangrijkste is natuurlijk niet de wending, maar de informatie die je eruit haalt. Het is mooi en leuk en fijn en super als je paard met voorbeeldige stelling en lengtebuiging door de bocht gaat, en jij soepeltjes op je paard zit en met 'm meebeweegt. Dat is het ideaal. In de praktijk ben jij scheef, en het paard vast ook, en reageert je paard op jouw spanning, en daar reageer jij weer op. Als jij bij voorbeeld in je ene been meer spanning hebt dan in je andere, of aan de ene kant inknikt, of noem maar op wat je verbeterpunten zijn als ruiter, ziet de wending er iets minder mooi uit. En dan ga je samen met je instructeur uitzoeken waarom. Zo heb ik een paard wat naar links valt omdat hij jarenlang een spierprobleem heeft gehad aan de rechterkant en daarom z'n ruiter naar links gooit. En dan heb ik ook nog eens, op elk paard, meer gewicht op links. Geen wonder dus dat hij steeds over z'n linkerschouder valt. En een wending/volte is het middel om zoiets te merken. De volte is niet een doel op zich. Een volte is een manier om erachter te komen hoe jij en je paard lichamelijk samenwerken.

Als het paard waar jij nu op mag rijden zonder stelling door de bocht gaat, of misschien zelfs met stelling de verkeerde kant op, kun je natuurlijk d'r hoofd naar binnen vragen. Tien tegen één dat ze dan op een andere manier gaat aangeven dat er wat is. Het is voor een paard namelijk veel fijner om mét de juiste stelling door de bocht te gaan, als hij dat niet doet is er dus wat aan de hand, bij jou of bij het paard, of bij de wisselwerking tussen paard en ruiter, waardoor het paard dat niet kan. Zoek uit wat dat is en los het op, dan heb je je handen en benen helemaal niet nodig in een wending.

Maar zo denk ik erover. Ik kan je alleen niet goed tips geven wat je met je handen moet doen voor die stelling want zo rijd ik niet :)

Toevoeging: de illustratie bij bovenstaand verhaal heb je zelf al geleverd. Paard loopt het fijnst op de uitdraaffoto's, dus op het moment dat jij niet met stelling, plaatje, uiterlijk bezig bent maar, gok ik zomaar, een stuk relaxter op dat paard zit :) Eerst ontspannen leren zitten... en daarna ga je rijden. En wanneer je rijdt zorg je er natuurlijk voor dat de ontspanning blijft. En dat is verrekte moeilijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:35

xIrlijn schreef:
Koper schreef:
Op de volte niet je binnenhand naar binnen maar naar voren. Als je je binnenhand naar binnen doet vraag je daarmee de schouder van het paard naar binnen en zal ze dus eerder naar binnen vallen.

Over de volte: hoe breng je precies je binnenhand naar voren zonder contact te verliezen en wel stelling te vragen? Of zou je stelling met je been en buitenteugel moeten rijden? Of begrijp ik je verkeerd? Je hebt in elk geval gelijk dat ik meer contact moet houden op mijn buitenteugel. Die tip neem ik zeker mee.

Dat kan dus niet.
Je binnenhand doe je van de hals af, je hebt je (binnen)benen om stelling en buiging te vragen en dus te zorgen dat je paard niet over de binnenschouder valt. Je buitenbeen en buitenteugel blijven eraan om het paard de wending door te leiden.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:20

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

cl3riss3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:33

Ik weet niet of het al genoemd is want ik heb niet alle reackties gelezen :+
maar ik zou de teugels korter nemen en de druk op beiden teugels behouden. Op de foto's lijkt het alsof je de nadruk legt op de binnen teugel terwijl je de buitenteugel wat losser/langer houd. probeer egt de druk op beiden teugels even veel te houden. en dan sommige stukjes durven te ontspannen.(Vooral in de bochten is goed te zien dat je meer met je binnenteugel doet, die ben je geneigd naar je toe te trekken). Aan je houding moet nog veel verbeterd worden maar je hebt les en bent lekker bezig dus dat gaat zeker verbeteren.

Hoe dan ook veel succes maar vooral veel plezier :) ps ik ga nu even de reackties lezen :o

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:43

Fijne combi vorem jullie, blijf vooral plezier houden in de groei die jullie samen gaan doormaken, je krijgt een prachtkans om op z'n goed paard te mogen rijden.
Je bent best kwa techniek & houding kritisch naar jezelf bij de foto's n.l. en genieten mag je niet vergeten dat straal je ook weer uit naar je paard.

Ik vindt jou opmerking:
Citaat:
Ik moet echter wel blijven ademen in mijn hand.
super !
Heb ik nog nooit eerder zo gehoord en neem , als het mag van je 8-) , em mee in de handleiding beter gaan paardrijden voor mezelf en anderen.

Veel succes, zet stipke op topic, leuk om je vooruit te zien gaan komende maanden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:28

Koper, nogmaals ontzettend bedankt voor je uitgebreide uitleg en hulp. Echt ontzettend fijn. Ik zal straks via PB de tijd nemen om even goed te reageren!

Ik wilde eerst iedereen afzonderlijk quoten, maar dat werd echt een chaos post. Dus ik doe het maar weer even zo:

Anneliesdj: Zoals jij het nu uitlegt is inderdaad hoe ik het in de les uitgelegd krijg en het probeer te doen :)

Stefanie: Ja, het was alweer even geleden! Ik was de enige die nog vast op Loeki reed, dus ik begon iedere week weer opnieuw. Dan liep ze weliswaar heerlijk ontspannen en rustig aan het eind van de les, maar ik wilde meer en dat zat er gewoon niet in. Maar het is wel echt wennen joh :P Bij Loeki wist ik precies welke kleine hulp ik moest geven om haar nét iets beter te laten lopen en voelde ik precies wat er onder me gebeurde, en nu ben ik al blij als ík enigszins kan ontspannen. Vind jij het ook zo wennen op Jetje na al die jaren Iwan, of valt het mee? Grappig dat Jetje eigenlijk zo op Barilla lijkt. Ik neem je tips mee de volgende les!

Cl3riss3: Klopt, ik ben inderdaad veel te veel met mijn binnenteugel bezig en vergeet daarbij de buitenkant. De foto's en jullie feedback maken me daar nog meer bewust van. Ik ga er nog meer op letten, en zal zeker blijven genieten :)

Peetstap: Daar heb je helemaal gelijk in, ik zal zeker blijven genieten van deze leuke merrie! Die opmerking is duidelijk he :D Mijn huidige instructrice kwam daar een paar weken geleden mee aanzetten, vond het ook een hele goede. Bedankt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:16

xIrlijn schreef:
Anneliesdj: Zoals jij het nu uitlegt is inderdaad hoe ik het in de les uitgelegd krijg en het probeer te doen :)

Dan lijkt het me verstandiger om je daar gewoon aan te houden, of overleg in elk geval met je instructrice wat de voor en nadelen zijn van beide methode's, het ligt er ook aan wat het paard gewend is.
Zoals koper het beschrijft is een heel ongebruikelijke manier, paard geeft toe aan de druk en zou dan dus juist naar buiten afwenden.

Lante

Re: Mijn nieuwe uitdaging, tips meer dan welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:26

Bij het uitrijden loopt ze fijn. Jij wil in het gewone rijden veel te veel doen. Probeer je been stil aan je paard te houden en gewoon netjes te zitten. Niks doen met stelling of aan de teugel, gewoon been eraan en verbinding aan twee teugels. Tact houden en ontspannen, dan komt de rest vanzelf. Paard stopt omdat jij tegenstrijdige hulpen geeft, been en hand tegelijk, dan snapt ze het niet meer.
Heel veel succes, mooi leerpaard voor jou! :)

CountryA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:46

Ik heb misschien een tip, dat heeft mij ook geholpen om meer ontspannen te rijden.
In het begin van de les, met het inlopen, voeten uit de beugels, teugels los, en let op je houding, ga zo ook draven en galopperen. Zo heb je niet al te veel steun aan je paard, en als je gespannen zit, zit je dan totaal niet lekker. Zo leer je te ontspannen. Althans, bij hielp het heel veel. Ook zonder zadel rijden, maar daarvoor moet je wel genoeg vertrouwen hebben in het paard. Na het inrijden, pak je het paard weer op, beugels om, en probeer in diezelfde ontspannen manier te rijden. Richt je nog niet teveel op je paard, let goed op je houding, en rij met plezier. Pak het allemaal rustig aan, er zit geen haast achter. Voor de rest, inderdaad leuke combo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:56

Naast de punten die al genoemd zijn, kijk eens naar je eigen houding op de eerste en op de elfde foto, wat een verschil!
Op de eerste foto vind je het duidelijk nog spannend, je gaat 'in de ankers hangen', steekt je been naar voren, zit te ver achterin het zadel. Je zit af te wachten, en door je houding kan je niet anders dan achter de beweging zitten.
En dan foto 11. Je benen liggen veel fijner, je zit op de juiste plek in het zadel, je handen en schouders zijn al wat meer ontspannen, en vooral, je zit méé met de beweging *\o/*

Probeer het ontspannen gevoel van dat moment op te zoeken als je aan het rijden bent, dan kom je er wel :j

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 14:27

Het voelt precies zoals jij het omschrijft Blijheid, dat ik in eerste instantie nog achter de beweging aan kom en aan het eind echt voel wat er onder me gebeurt. Dat laatste ontspannen moment van foto 11 blijf ik zeker opzoeken :D

Bedankt ook alle anderen voor jullie tips om bij de basis te blijven en meer ontspannen te rijden. Zonder beugels/zadel werkt inderdaad erg goed voor je zit. Op Barilla gaat dit voorlopig alleen nog niet, juist omdat ze zo gevoelig is op je zit en ik soms zonder beugels wat ga klemmen met mijn benen. Maar wie weet in een later stadium!

En Anneliesdj, ik blijf zeker bij de manier van mijn instructrice :j Daar sta ik voor de volle honderd procent achter, en zal ook zeker voor Barilla de beste manier zijn.

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:55

Je moet er op letten dat je je benen niet naar voren afsteekt, hiermee maak je je zwaarder en blokkeer je de rug. De rest van de verbeterpuntjes weet je zo te zien zelf ook al! Goed dat je hier zo voor open staat.
Op de ontspannen stukjes ziet er al best netjes uit, zeker voor de 5e keer.

Lekker blijven oefenen en dan komt het wel!

ps. hoe lang rij je als ik vragen mag?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:15

xxjetrix schreef:
Je moet er op letten dat je je benen niet naar voren afsteekt, hiermee maak je je zwaarder en blokkeer je de rug. De rest van de verbeterpuntjes weet je zo te zien zelf ook al! Goed dat je hier zo voor open staat.
Op de ontspannen stukjes ziet er al best netjes uit, zeker voor de 5e keer.

Lekker blijven oefenen en dan komt het wel!

ps. hoe lang rij je als ik vragen mag?

Ik rij nu 9 jaar, maar in die tijd heb ik vrijwel alleen op pony's kleiner dan 1.40 gereden := De laatste vier jaar reed ik vast op een mini fjord, dus mijn zit en hulpen zijn daar helemaal op ingesteld. Dat is geen excuus voor mijn huidige houding natuurlijk, maar wel een mogelijke verklaring misschien. Neem tenminste aan dat je wat minder jaren rijervaring gokte? :P

Bedankt voor de verdere feedback!

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:28

Leuke combinatie.
Mijn tip is heel saai... Maar ik denk dat je jezelf een plezier doet met zitlessen/te werken aan je houding.
Daardoor kan jij meer ontspannen en de beweging van het paard volgen en hier aan wennen.
Alleen dat is niet met vandaag op morgen op te doen. Geen idee wat je positie is, maar als je drie keer per week rijdt, bijvoorbeeld eens per week aan de longe, paard eventueel licht bijgezet (zodat je niet aan de voorkant hoeft te zitten) en oefenen maar: overgangen op alleen je zit (en been), handen op de mannenkam zetten en lichtrijden (dus dat ze 'stil' (kan niet beoordelen op de foto's) en laag worden (ook goed om je balans te oefenen)). Maar goed, het kost wel tijd.
De andere keren natuurlijk lekker experimenteren met de 'knopjes' voor de afwisseling!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:02

Leuk topic!
Super dat je het paardje van je instructie mag rijden!
En ik herken mezelf zo onwijs in dit topic. Ben zelf begonnen met lessen sinds een paar weken en kom erachter dat ontspanning zo belangrijk is. Hier heb ik zelf ook moeite mee, maar geeft niet. Als je altijd op manegepaarden hebt gereden, is dit zo anders. Paardrijden kost vooral tijd.

Vind het paard met uitdraven een erg fijn beeld geven! Ga vooral zo door en dat hoofd etc. komt vanzelf wel! Gewoon lekker rustig verder blijven lessen. Voor 5x dat je erop hebt gezeten, vind ik sommige stukjes er erg netjes uitzien!

maar, dankzij dit topic en de reacties ga ik misschien ook eens een topic aanmaken. Blijkbaar wordt er niet altijd gezeurd haha!

Ga vooral zo door! en inderdaad over een paar maandjes weer een topic!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:29

Fritt_J schreef:
Leuke combinatie.
Mijn tip is heel saai... Maar ik denk dat je jezelf een plezier doet met zitlessen/te werken aan je houding.
Daardoor kan jij meer ontspannen en de beweging van het paard volgen en hier aan wennen.
Alleen dat is niet met vandaag op morgen op te doen. Geen idee wat je positie is, maar als je drie keer per week rijdt, bijvoorbeeld eens per week aan de longe, paard eventueel licht bijgezet (zodat je niet aan de voorkant hoeft te zitten) en oefenen maar: overgangen op alleen je zit (en been), handen op de mannenkam zetten en lichtrijden (dus dat ze 'stil' (kan niet beoordelen op de foto's) en laag worden (ook goed om je balans te oefenen)). Maar goed, het kost wel tijd.
De andere keren natuurlijk lekker experimenteren met de 'knopjes' voor de afwisseling!

Niks saaie tip, dat is juist waar ik zelf ook al aan dacht. Helaas heb ik maar 1x per week groepsles en zit een privé zitles er qua geld niet in. Wat ik wel kan doen (en heb gedaan :D) is nogmaals goede uitleg vragen over een goede zit en puur op die zit letten tijdens de les (en dan loopt mijn paard maar te sterrenkijken). Mijn instructrice heeft me daar al bij geholpen, dus dat blijf ik af en toe herhalen. Op die manier hoop ik langzaam vooruit te gaan :)

Laura_ schreef:
Leuk topic!
Super dat je het paardje van je instructie mag rijden!
En ik herken mezelf zo onwijs in dit topic. Ben zelf begonnen met lessen sinds een paar weken en kom erachter dat ontspanning zo belangrijk is. Hier heb ik zelf ook moeite mee, maar geeft niet. Als je altijd op manegepaarden hebt gereden, is dit zo anders. Paardrijden kost vooral tijd.

Vind het paard met uitdraven een erg fijn beeld geven! Ga vooral zo door en dat hoofd etc. komt vanzelf wel! Gewoon lekker rustig verder blijven lessen. Voor 5x dat je erop hebt gezeten, vind ik sommige stukjes er erg netjes uitzien!

maar, dankzij dit topic en de reacties ga ik misschien ook eens een topic aanmaken. Blijkbaar wordt er niet altijd gezeurd haha!

Ga vooral zo door! en inderdaad over een paar maandjes weer een topic!

Echt hoor, het is een hele omschakeling zo! Bedankt voor je positieve feedback :) En over een topic hier aanmaken, ik kan het je alleen maar aanraden. Het werkt zo goed om zelf nog eens kritisch naar je eigen rijstijl te kijken en mee te nemen wat anderen zien. Dus als je een paar goede foto's hebt: zeker plaatsen!

Froetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:29

Let op je benen op de eerste foto heb je, je tenen ver naar voren leg je been iets meer naar achter.

Veel succes! :)

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:11

Oooh wat leuk om jullie op Bokt te zien! Ik weet hoe moeilijk ze is ;) , maar je rijdt haar echt al super netjes! Keep up the good work! :)

joycer22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:41

mooi paard super leuk beessie

ZoZennOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:50

Teugels korter en handen wat hoger. Ik zou ook proberen in bochten meer 'mee' te ridjen, dus stellen en benen er goed bij. Wanneer ze haar hoofd zo in de lucht gooit niet trekken, maar zelf ontspannen en haar de ruimte geven contact te zoeken.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:49

Ten eerste vind ik het echt knap dat je eerlijk je foto's hier plaatst en alle tips zo goed oppakt. Ik herken vooral het probleem van het hoge tempo wel en bij mij hielp het erg om te ontspannen en niet na te denken over het plaatje. Zoals je bij het uitrijden doet eigenlijk

Elouisesays

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:37

Wat een leuke combinatie vormen jullie samen. Ik vind zeker de laatste foto's mooie stukjes ontspanning tonen.

Realiseer je dat een paard op dit niveau al gewend is om gereden te worden op zit. Dat maakt het voor een minder ervaren ruiter natuurlijk erg lastig om de beweging goed te controleren, tegelijkertijd kun je hier enorm je voordeel mee doen.
Zoals je zelf al terecht opmerkt ben je erg streng met je binnenhand. In tegenstelling tot eerdere adviezen zou ik in deze situatie het nog niet eens zo belangrijk te vinden om stelling te vragen, maar me vooral concentreren op het rechtrichten met gelijke teugeldruk en ontspanning te vinden in het schakelen. Juist door het rijden van tempowisselingen ontspant je zit van nature al steeds meer.

Een ander trucje wat ik je daarvoor mee kan geven is het zingen te paard. De mensen die ik in het verleden heb lesgegeven keken me vaak raar aan als ik hen vroeg hun favoriete nummer zachtjes te zingen. Maar het biedt afleiding, zorgt voor een rustige ademhaling vanuit de buik en maakt verkrampen nagenoeg onmogelijk. Bij hete en sensibele paarden gebruik ik het zelf nog steeds regelmatig met succes :D Als je zelf ontspant zul je zien dat het ook veel gemakkelijker wordt om te schakelen vanuit je zit.

Heel veel succes, ik ben benieuwd naar jullie progressie in de komende periode.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:55

Wat ik je wil aanraden is even terug naar de basis.
Aan de longeerlijn in de les gewoon zitten en balans ieder paard voelt anders aan probeer gevoel te krijgen ga lekker mee in de beweging zonder teugels.
Dan rustig de teugels oppakken wel op maat blijf ontspannen schaam je niet omdat je onzeker bent over het rijden.
Zet je hand niet vast, op de volte nooit de teugel naar achteren trekken en draag je handen.
je zult zien dat het paard vanzelf je handen gaat volgen.
Bij het licht rijden leren we allemaal sta zit maar het is de bedoeling dat je niet letterlijk gaat staan in de beugels.
Dat het paard stil gaat staan kan betekenen dat je hem te veel hindert en zeker sporen af daar ben je nog niet aan toe.
Je hoeft geen Anky te zijn zorg er gewoon voor dat je geniet en ontspant niet te veel proberen om het goed te doen dat komt vanzelf.